اخبارعلمی

تحقیق در مورد پدیده جزر و مد ☄️ + مزایا و معایب

مقاله دانش آموزی درمورد پدیده جزر و مد و فواید و ضررهای آن به زبان ساده

تحقیق در مورد پدیده جزر و مد علوم تجربی هفتم : جزر و مد در اقیانوس، دریا و ‌دریاچه ها با توجه به سطح زمین اتفاق می افتد که در پاسخ به ماه و خورشید که به آن نیرو وارد می‌کند، در اقیانوس‌ها حرکت می‌کنند. دلیل بالا و پایین رفتن آب در سطح دریا به شکل منظم این است که جزر و مد از طریق اقیانوس‌ها به سمت خطوط ساحلی پیش می‌رود.

در زمان قدیم مردم می‌دانستند رابطه‌ای بین طلوع و غروب ماه، و جزر و مدی که در دریاها اتفاق می‌افتد وجود دارد، اما دلیل آن را نمی‌دانستند، تا اینکه اسحاق نیوتون علت این رابطه را پیدا کرد. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره انرژی های نو و تجدید پذیر

تحقیق در مورد پدیده جزر و مد

نحوه تشکیل وقوع جزر و مد

نیروی جاذبه ماه مهم‌ترین دلیل به وجود آمدن جزر و مد است. زمانی که مد است به مدت شش ساعت آب دریا بالا می‌آید، وقتی جزر است آب دریا به مدت شش ساعت پایین می‌رود. آب پس از ۱۲ ساعت و ۲۵ دقیقه دوباره بالا می‌آید، در هر شبانه روز یا به بیانی هر ۲۴ساعت و ۵۰ دقیقه در هر نقطه از دریا دو بار دچار جزر و مد می‌شود.

نیروی جاذبه خورشید که موجب جزر و مد می‌شود اثر کمی دارد، اما اگر خورشید، ماه و زمین در یک خط قرار بگیرند بیشترین تأثیر را دارند. در این زمان مد در شدیدترین حالت ممکن قرار می‌گیرد.

جزر و مد کامل به هنگام ماه نو و در موقع بدر نیز رخ می‌دهد. زمانی که ماه و خورشید به شکلی قرار می گیرد که نسبت به زمین زاویه ۹۰ درجه دارد، نیروی جاذبه به حداقل خواهد رسید؛ در این حالت جزر و مد خفیفی رخ می‌دهد که هنگام ماه نو و بدر به وجود می‌آید.

آب دریاها زمان وقوع جزر و مد حدود ۱۵متر بالا و پایین می‌شوند. جزر و مد در هر ناحیه‌ای می‌تواند با هر قدرتی ایجاد شود و معمولا به جاذبه‌های نجومی مرتبط است.

انواع جزر و مد

انواع جزر و مد

جزر و مد کامل

وقتی ماه کامل می‌شود، نیروی گرانشی ماه و خورشید با هم ترکیب می‌شوند، در این هنگام مد‌ها بسیار بالا و جزر‌‌ها خیلی پایین هستند که به آن جزر و مد کامل گفته می‌شود. وقتی که ماه، خورشید و زمین در یک راستا قرار می‌گیرند، جزر و مد کامل به وقوع می‌پیوندد.

جزر و مد خفیف

وقتی ماه در فازهای یک چهارم و سه چهارم باشد، یعنی ماه و خورشید در زاویه قائمی قرار بگیرند، اثر جزر و مد خورشید و ماه خنثی می‌شود و در این مواقع خفیف‌ترین جزر و مد رخ می‌دهد.

جزر و مد کامل حضیضی

زمانی که حضیض مدار ماه رخ دهد و ماه بین خورشید و زمین قرار بگیرد، یک مد کامل و بلند غیرعادی به نام جزر و مد کامل حضیضی تولید می‌شود.

مزایا و معایب جزر و مد

مزایا:

  • با قرار دادن سد در دریا و با تغییر جهت دادن جزر و مد می‌توان انرژی الکتریکی تولید کرد.
  • بعد از سد آب از کانال‌ها رد می شود و باعث تولید برق می‌شود.
  • تولید انرژی الکتریکی یکی از منبع‌های تجدید پذیر است که یکی از مزیت‌های جزر و مد است.

معایب:

  • یکی از معایب این است که چنین نیروگاه‌هایی را نمی‌توان همه جا ساخت و هر زمانی تولید انرژی ممکن نخواهد بود، و مسیر عبور کشتی‌ها به دلیل وجود نیروگاه‌ها دچار اختلال می‌شود.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد چگونه هوای پاک داشته باشیم
و
تحقیق درمورد چند مورد از تبدیل علم به فناوری

☑️ به پایان تحقیق درباره پدیده جزر و مد رسیدیم، شما چه اطلاعاتی در مورد جزر و مد دارید؟ نظرتان را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =