جواب سوالات درس نهم فلسفه یازدهم ⚡️ چیستی انسان (۱)
توضیح و حل سوال های تمرینات صفحه درس 9 نهم کتاب فلسفه یازدهم انسانی
جواب سوالات درس نهم فلسفه یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات بررسی ، مقایسه و تطبیق صفحه ۷۲ و ۷۵ درس ۹ نهم «چیستی انسان (۱)» کتاب فلسفه پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: جواب سوالات درس هشتم فلسفه یازدهم
جواب بررسی صفحه ۷۲ درس ۹ فلسفه یازدهم
به نظر شما چرا این دو اندیشمند بزرگ دوره یونان به حقیقتی به نام «نفس» توجه کردند و بُعدی ماورای بدن برای انسان قائل شدند؟
پاسخ: از این رو بدان توجه کردند که از نظر آنها نفس انسان در هنگام تولد، حالت بالقوه دارد و هیچ بالفعلی ندارد؛ نه علم، نه احساس، نه محبت، نه نفرت و نه هیچ چیز دیگری. نفس، به تدریج این امور را کسب می کند و به «فعلیت» می رساند.
پاسخ مقایسه صفحه ۷۵ درس نهم فلسفه یازدهم
دیدگاه معتقدین به روح و بدن را با دیدگاه ماتریالیستها و داروینیستها مقایسه کنید و نقاط قوّت و ضعف این دو دیدگاه را بیان نمایید.
پاسخ: در جدول زیر:
معتقدین به روح و بدن | معتقدین به انسان تکساحتی |
---|---|
آنهایی که به روح و بدن برای انسان قائلاند، معتقدند که اموری مانند احساسِ اختیار، مسئولیت پذیری، توجه به امور معنوی، توجه به خوبی و بدیهای اخلاقی و … در زندگی بشر وجود دارد که برتر از خواستها و تمایلات مادی انسان است و این امور ناشی از یک بعد متعالیتر در انسان یعنی روح مجرد است. | داروینیستها و ماتریالیستها معتقدند انسان تفاوتی با سایر حیوانات ندارد اما چون انسان حیوان پیچیدهتری است و مغز کاملتری نسبت به سایر حیوانات دارد برای نیازهای مادی و حیوانی خود مانند حفظ بقا، تغذیه بهتر، امنیت کاملتر و نظایر آن راه حلهای پیچیدهتری پیدا کرده است. برای مثال اینکه انسان عدل را زیبا و ظلم را زشت پنداشته به خاطر این نبوده که واقعاً عدل زیبا و ظلم زشت است. بلکه چون او به دنبال امنیت بوده است و لازمهٔ امنیت را در قبول این دو اصل دانسته، این دو اصل را قبول کرده است. لذا از نظر آنها انسان چیزی به نام روح مجرد ندارد. |
حل تطبیق صفحه ۷۵ درس ۹ فلسفه یازدهم
در این درس نظرات برخی فلاسفه درباره انسان توضیح داده شد. نظرات این فیلسوفان را با نظرات ذکر شده درباره معرفت شناسی تطبیق دهید و ببینید این نظرات با کدام نظر در معرفت شناسی قرابت بیشتری دارد.
پاسخ: در جدول زیر:
فیلسوفان | تطبیق |
---|---|
افلاطون و ارسطو | از آنجا که ارسطو و افلاطون هم برای ادراک حسی و عقلی، اعتبار قائل است، این امکان برای او بوده است که در مورد انسان نیز معتقد شود که وجود وی هم دارای حقیقتی جسمانی و هم روحانی است. |
دکارت | دکارت نیز مانند ارسطو و افلاطون ادراک حسی و عقلی را معتبر میدانست لذا قائل به دو بعد جسمی و روحی برای انسان بوده است. |
کانت | هر چند کانت شناخت حسی و عقلی را فقط در حوزهٔ جهان تجربی معتبر و همهٔ براهین مستفاد از عقل محض را برای اثبات وجود روح نامعتبر میدانست ولی دلایل اخلاقی را برای وجود روح معتبر دانسته و در این حوزه به این استنتاج رهنمون میشود که نفس جاویدان است. |
ماتریالیستها و داروینیستها | داروینیستها که بیشتر بر حس و تجربه تکیه کردهاند، لذا توجهی به جنبهٔ ماورایی و روحانی وجود انسان نکرده و او را در حد حیوان تقلیل دادهاند. ماتریالیستها نیز ابزار حس و تجربه را تنها ابزار کسب معرفت میدانند، همان طور که معتقدند هستی چیزی جز ماده نیست، حیات انسانی نیز یک حیات مادی است و سخن از روح مجرد برای انسان یک سخن غیرعلمی و ناصحیح است. |
همچنین بخوانید: جواب سوالات درس هفتم فلسفه یازدهم
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب فلسفه یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۹ نهم کتاب فلسفه پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹