جواب درس ۱۱ یازدهم جامعه شناسی یازدهم انسانی
پاسخ و حل تحقیق کنید ، گفت و گو کنید ، با هم تکمیل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید درس 11 یازده کتاب جامعه شناسی 2 پایه یازدهم انسانی
جواب درس یازدهم جامعه شناسی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات تحقیق کنید ، گفت و گو کنید ، با هم تکمیل کنید مفاهیم اساسی و خلاصه کنید صفحه ۹۲ ، ۹۳ ، ۹۴ ، ۹۶ و ۹۷ درس ۱۱ یازدهم «بحرانهای اقتصادی و زیست محیطی» کتاب جامعه شناسی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
بعدی: جواب درس ۱۲ دوازدهم جامعه شناسی یازدهم انسانی
پاسخ سوال بخش بحرانهای اقتصادی صفحه ۹۲ درس ۱۱ جامعه شناسی یازدهم
بحران اقتصادی، آسیبی است که نظام اقتصادی را دچار اختلال میکند. آیا میدانید بحران اقتصادی چه مسائلی به دنبال میآورد؟
پاسخ: بحران اقتصادی میتواند به مسائل زیر منجر شود:
- افزایش بیکاری: کاهش تولید و تعطیلی کارخانجات باعث از دست رفتن شغلها میشود.
- فقر و نابرابری: بحران اقتصادی منجر به افزایش فقر و اختلاف طبقاتی میشود.
- کاهش قدرت خرید: با افزایش قیمتها و کاهش درآمد، قدرت خرید مردم کاهش مییابد.
- نوسانات بازار: عدم ثبات در بازارهای مالی و تجاری، عدم اعتماد سرمایهگذاران و کاهش سرمایهگذاریها را به دنبال دارد.
- نارضایتی اجتماعی: مشکلات اقتصادی میتواند به نارضایتی عمومی و اعتراضات اجتماعی منجر شود.
- کاهش خدمات عمومی: دولتها ممکن است به دلیل کمبود منابع، خدمات عمومی مانند آموزش و بهداشت را کاهش دهند.
جواب تحقیق کنید صفحه ۹۳ درس ۱۱ جامعه شناسی یازدهم
درباره جنبش وال استریت و ارتباط آن با بحران اقتصادی ۲۰۰۸ میلادی تحقیق کنید.
پاسخ: وال استریت نام خیابانی در نیویورک، پایتخت اقتصادی جهان و آمریکا است. تعداد زیادی از مردم آمریکا در اعتراض به اینکه اغلب ثروت آمریکا در دست عده ای از سرمایه داران محصور است، به خیابان ها ریختند. بحران اقتصادی ۲۰۰۸، جنبش اعتراض وال استریت را تشدید کرد. مردم آمریکا طی یک دوره تظاهرات آرام و اقامت در پارکی در نزدیکی سازمان بورس آمریکا اعتراض خود را به طرح نجات بانک ها، بحران وام مسکن و … نشان دادند.
کارشناسان اقتصادی، نقطه آغاز و منشا بروز بحران اقتصاد سرمایه داری را در تشدید بحران اقتصادی آمریکا طی سال های اخیر و مشخصا از سال ۲۰۰۸ می دانند. بحرانی که با رکود بازار مسکن آمریکا، افت شدید در بازارهای مالی آمریکا و کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی ارزش دلار آغاز شد و تاثیر شدید آن بر اقتصادهای متاثر از آمریکا نظیر اقتصاد اروپا، اقتصاد شرق آسیا، آمریکای لاتین و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، این بحران را در ابعاد جهانی مطرح کرد.
جواب سوال متن کادر صفحه ۹۴ درس ۱۱ جامعه شناسی یازدهم
محیط طبیعی که در آن زندگی میکنیم، محیط زیست ما را تشکیل میدهد. برخی از متفکران، بحرانهای زیستمحیطی را مشکل سرنوشتساز قرن بیستم دانستهاند. بحرانهای محیط زیست، چرا پدید آمدهاند و چه مسائلی را به دنبال آوردهاند؟
پاسخ: بحرانهای محیط زیست به دلایل زیر پدید آمدهاند:
- فعالیتهای صنعتی: آلودگی هوا، آب و خاک ناشی از فعالیتهای صنعتی و تولیدی.
- استفاده بیرویه از منابع طبیعی: بهرهبرداری بیش از حد از منابع مانند جنگلها، آب و مواد معدنی.
- جمعیت رو به افزایش: افزایش جمعیت فشار بیشتری بر منابع طبیعی و خدمات زیستمحیطی وارد کرده است.
- توسعه نامتوازن: رشد سریع شهرنشینی و توسعه نیافتگی در برخی مناطق.
پیامدهای بحرانهای محیط زیست شامل:
- مهاجرتهای اجباری: جابجایی جمعیتها به دلیل نابودی زیستگاهها و منابع.
- تغییرات اقلیمی: افزایش دما و تغییر الگوهای بارش، که منجر به بروز بلایای طبیعی میشود.
- کاهش تنوع زیستی: انقراض گونهها و تخریب زیستگاهها.
- مشکلات بهداشتی: افزایش بیماریها ناشی از آلودگیها و مشکلات زیستمحیطی.
پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۹۶ درس یازدهم جامعه شناسی یازدهم
شما برای مهار بحرانهای زیستمحیطی در سطوح مختلف فردی، محلّی، ملّی، منطقهای و جهانی چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟
پاسخ: – فردی: تدوین منشور اخلاق محیط زیست و نهادینه کردن فرهنگ آن
– محلّی: حمایت و تشویق سرمایهگذاریها و فناوریهای سازگار با محیط زیست با ابزارهایی مانند مالیات سبز و…
– ملّی: ایجاد نظام یک پارچهٔ ملی محیط زیست، پیشگیری از انواع آلودگیهای غیر مجاز و جرم انگاری تخریب محیط زیست
– منطقهای: مدیریت تغییرات اقلیمی و مقابله با تهدیدات زیستمحیطی مانند بیابانزدایی، گردو غبار و…
– جهانی: توسعه و جلب مشارکتهای بینالمللی در زمینهٔ محیط زیست، بهرهگیری از فرصتهای بینالمللی در حرکت بهسوی اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعهی فناوریها و نوآوریهای مرتبط.
برای انجام دادن این فعالیت، متن سیاستهای کلی محیط زیست در جمهوری اسلامی ایران را مطالعه کنید.
سیاستهای کلی محیط زیست در جمهوری اسلامی ایران :
۱- مدیریت جامع، هماهنگ و نظاممند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیستبوم به ویژه با افزایش ظرفیتها و توانمندیهای حقوقی و ساختاری مناسب هم راه با رویکرد مشارکت مردمی.
۲- ایجاد نظام یکپارچهٔ ملی محیط زیست.
۳- اصلاح شرایط زیستی به منظور برخوردار ساختن جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی.
۴- پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگیهای غیرمجاز و جرمانگاری تخریب محیط زیست و مجازات مؤثر و بازدارنده آلودهکنندگان و تخریبکنندگان محیط زیست و الزام آنان به جبران خسارت.
۵- پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلاینده هوا، آب، خاک، آلودگیهای صوتی، امواج و اشعههای مخرب و تغییرات نامساعد اقلیم، و الزام به رعایت استانداردها و شاخصهای زیستمحیطی در قوانین و مقررات، برنامههای توسعه و آمایش سرزمین.
۶- تهیه اطلس زیستبوم کشور و حفاظت، احیاء، بهسازی و توسعه منابع طبیعی تجدیدپذیر (مانند دریا، دریاچه، رودخانه، مخزن سدها، تالاب، آبخوان زیرزمینی، جنگل، خاک، مرتع و تنوع زیستی به ویژه حیات وحش) و اعمال محدودیت قانونمند در بهرهبرداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک (ظرفیت قابل تحمل و توان بازسازی) آنها بر اساس معیارها و شاخصهای پایداری، مدیریت اکوسیستمهای حساس و ارزشمند (از قبیل پارکهای ملی و آثار طبیعی ملی) و حفاظت از منابع ژنتیک و ارتقاء آنها تا سطح استانداردهای بینالمللی.
۷- مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیستمحیطی نظیر بیابانزایی، گرد و غبار به ویژه ریزگردها، خشکسالی و عوامل سرایت دهندهٔ میکروبی و رادیواکتیو و توسعهٔ آیندهنگری و شناخت پدیدههای نوظهور زیستمحیطی و مدیریت آن.
۸- گسترش اقتصاد سبز با تأکید بر:
– صنعتِ کم کربن، استفاده از انرژیهای پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریت پسماندها و پسابها با بهرهگیری از ظرفیتها و توانمندیهای اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست محیطی.
– اصلاح الگوی تولید در بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی و بهینهسازی الگوی مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژی به ویژه ترویج مواد سوختی سازگار با محیط زیست.
– توسعه ی حمل و نقل عمومی سبز و غیرفسیلی از جمله برقی و افزایش حمل و نقل همگانی به ویژه در کلان شهرها.
۹- تعادل بخشی و حفاظت کیفی آبهای زیرزمینی از طریق اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوان داری، مدیریت عوامل کاهش بهرهبرداری از آبهای زیرزمینی و تبخیر و کنترل ورود آلایندهها.
۱۰- استقرار نظام حسابرسی زیستمحیطی در کشور با لحاظ ارزشها و هزینههای زیستمحیطی (تخریب، آلودگی و احیاء) در حسابهای ملی.
۱۱- حمایت و تشویق سرمایه گذاریها و فناوریهای سازگار با محیط زیست با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله عوارض و مالیات سبز.
۱۲- تدوین منشور اخلاق محیط زیست و ترویج و نهادینهسازی فرهنگ و اخلاق زیستمحیطی مبتنی بر ارزشها و الگوهای سازنده ایرانی ـ اسلامی.
۱۳- ارتقاء مطالعات و تحقیقات علمی و بهرهمندی از فناوریهای نوآورانهی زیستمحیطی و تجارب سازنده بومی در زمینهٔ حفظ تعادل زیستبومها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست.
۱۴- گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش زیستمحیطی جامعه و تقویت فرهنگ و معارف دینیِ مشارکت و مسئولیتپذیری اجتماعی به ویژه امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست در تمام سطوح و اقشار جامعه.
۱۵- تقویت دیپلماسی محیط زیست با:
– تلاش برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقهای برای مقابله با گرد و غبار و آلودگیهای آبی.
– توسعه مناسبات و جلب مشارکت و همکاریهای هدفمند و تأثیرگذار دوجانبه، چندجانبه، منطقهای و بینالمللی در زمینه محیط زیست.
– بهرهگیری مؤثر از فرصتها و مشوق های بین المللی در حرکت به سوی اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعهٔ فناوریها و نوآوریهای مرتبط.
حل با هم تکمیل کنید صفحه ۹۶ درس ۱۱ جامعه شناسی یازدهم
چالشهای اقتصادی و اجتماعی | شباهتها | تفاوتها |
---|---|---|
بحران اقتصادی چالش فقر و غنا | هر دو هویتی اقتصادید دارند. | ۱- چالش فقر و غنا، چالشی همیشگی است، ولی بحران اقتصادی اغلب مقطعی و دوره ای است. ۲- آسیب های مربوط به فقر و غنا، متوجه اقشار ضعیف و فقیر جامعه است، ولی آسیب های مربوط به بحران اقتصادی، تمامی جامعه را در برمی گیرد. |
جواب صفحه ۹۷ درس یازدهم جامعه شناسی یازدهم
بحران زیست محیطی، …
پاسخ: بحران اقتصادی، چالش فقر و غنا، فرهنگ مدرن و طبیعت، فرهنگ توحیدی و طبیعت، فرهنگ اساطیری و طبیعت، اعتراضات مردمی
پاسخ صفحه ۹۷ درس ۱۱ جامعه شناسی یازدهم
– بحران محیط زیست ناشی از نوع رویکرد انسان مدرن به طبیعت است.
پاسخ: – بحران زیست محیطی از رابطهٔ انسان و طبیعت گذشته و به روابط انسانها و جوامع با یکدیگر رسیده است.
– بحران اقتصادی موجب میشود قدرت خرید مصرفکننده و بازار فروش تولیدکننده کاهش یابد و در سیستم عرضه و تقاضا اختلال ایجاد شود.
– نظام جهانی مانند هر نظام دیگری در حالت طبیعی، تعادل دارد، اما تغییرات درونی و بیرونی تعادل آن را بر هم زده و به دلیل این که نظام جهانی نتوانسته این تغییرات را معار کند، دچار بحران شده است.
– بحران اقتصادی مانند چالش فقر و غنا هویتی اقتصادی دارد، ولی مانند آن مستمر و متوجه قشر ضعیف جامعه نیست بلکه دورهای و متوجه تمام جامعه میباشد.
– انسان مدرن با انقلاب صنعتی بر طبیعت تسلط یافت و در رابطهٔ انسان و طبیعت اختلال ایجاد کرد.
– نگاه به طبیعت در فرهنگهای مختلف متفاوت است. فرهنگ مدرن به دلیل این که طبیعت را مادهٔ خام و بیجان در اختیار انسان بر میشمارد و تصرف در طبیعت را با روشهای تجربی، برای حل مشکلات خود ضروری میداند، باعث بهوجود آمدن بحرانهای زیستمحیطی شده است.
– اعتراضات و واکنشهای مردمی در دهههای اخیر، جنبشهای اجتماعی جدیدی را به وجود آورده است.
جواب آنچه از این درس آموختیم صفحه ۹۷ درس ۱۱ جامعه شناسی یازدهم
پاسخ: از درس ۱۱ جامعهشناسی یازدهم آموختیم که بحرانها، اختلالاتی در نظامهای اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی هستند که میتوانند به دلیل تغییرات درونی یا بیرونی ایجاد شوند. بحران اقتصادی، به کاهش قدرت خرید، بیکاری و ورشکستگی منجر میشود و تأثیرات آن محدود به یک کشور نیست، بلکه به سطح جهانی گسترش مییابد.
بحرانهای زیستمحیطی نیز ناشی از فعالیتهای انسانی و نگاه متعالی به طبیعت هستند که باعث آلودگی، تخریب منابع طبیعی و تغییرات اقلیمی میشود. این بحرانها نه تنها به طبیعت آسیب میزنند بلکه به روابط اجتماعی و اقتصادی جوامع نیز سرایت میکنند.
در نهایت، هر دو نوع بحران، تأثیرات عمیق و گستردهای بر جوامع بشری دارند و نیاز به توجه و مدیریت جدی دارند.
قبلی: جواب درس ۱۰ دهم جامعه شناسی یازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۱۱ یازدهم کتاب جامعه شناسی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹
مرسی 💚🌷
عالی خیلی خوب بود 💜