سبک زندگی

جواب فکر کنید و گفت و گو کنید صفحه ۳۰ زمین شناسی یازدهم

پاسخ و حل سوالات فکر کنید و گفت و گو کنید صفحه 30 فصل 2 کتاب زمین شناسی پایه یازدهم متوسطه دوم

برای آشنایی با پاسخ و جواب سوال های فکر کنید و گفت و گو کنید صفحه ۳۰ فصل ۲ دوم منابع معدنی و ذخایر انرژی، زیربنای تمدن و توسعه کتاب زمین شناسی پایه یازدهم رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی ، با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب گفت و گو کنید صفحه ۲۹ زمین شناسی یازدهم

جواب فکر کنید و گفت و گو کنید صفحه ۳۰ زمین شناسی یازدهم
جواب فکر کنید و گفت و گو کنید صفحه ۳۰ زمین شناسی یازدهم

جواب فکر کنید صفحه ۳۰ زمین شناسی یازدهم

– با آنکه آلومینیم در پوسته زمین فراوان است، چرا معادن این فلز کمیاب و اغلب در مناطق پرباران و گرم استوایی می‌باشد؟

پاسخ: بدین علت که این فلز به صورت آزاد نیست و به صورت ترکیب با دیگر عناصر در طبیعت یافت می شود. بیشتر در سنگ بوکسیت یافت می شود. در ابتدا که این فلز کشف شد، جدا کردن آن از سنگ ‌ها بسیار مشکل بود و چون کل آلومینیوم زمین به صورت ترکیب بود، مشکل‌ترین فلز از نظر تهیه به‌ شمار می‌ آمد.

همچنین علت اینکه آلومینیوم اغلب در مناطق پرباران و گرم استوایی یافت می شود این است که گرما و رطوبت سنگین موجود در آن نواحی باعث تشکیل اکسیدهای آهن و آلومینیوم شده که در آب نامحلول هستند و در نتیجه گیاهان به راحتی نمی توانند این اکسیدها را جذب کنند.

پاسخ دیگر: آلومینیوم در پوسته زمین فراوان است، اما معادن آلومینیوم کمیاب هستند و اغلب در مناطق پرباران و گرما استوایی قرار دارند. دلیل این امر به دو عامل ژئوشیمیایی و ژئودینامیکی مرتبط با پوسته زمین برمی‌گردد. آلومینیوم به صورت آزاد در پوسته زمین وجود ندارد و بیشتر به صورت ترکیبی با دیگر عناصر در سنگ‌ها و خاک‌ها یافت می‌شود.

معادن آلومینیوم در مناطق پرباران و گرما استوایی قرار دارند، زیرا در این مناطق، فرایندهای زمین‌شناسی مانند فرسایش و تجدید خاک، به دلیل شرایط آب و هوایی مرطوب و گرم، به خوبی انجام می‌شوند و این باعث می‌شود که آلومینیوم به صورت ترکیبی با دیگر عناصر در خاک‌ها و سنگ‌ها تجمع کند. همچنین، فرایندهای ژئودینامیکی مانند فرورانش کوه‌ها و تشکیل کانه‌های آلومینیوم نیز در مناطق پرباران و گرما استوایی رخ می‌دهند.

– علاوه بر عوامل حجم و غلظت، چه عواملی در مقرون به صرفه شدن یک معدن دخالت دارند؟

پاسخ: ارزش ماده معدنی – عرضه و تقاضا – عیار ذخیره معدنی – تکنولوژی استخراج – شکل ذخیره معدنی – عمق ذخیره – تلغیظ و تصفیه – حمل و نقل و راه های دسترسی به معدن – آب و هوا و سیاست دولت ها و …. عوامل آشکار در مقرون به صرفه بودن یک معدن می باشد.

پاسخ دیگر: علاوه بر عوامل حجم و غلظت، عوامل دیگری نیز در مقرون به صرفه شدن یک معدن دخالت دارند. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

کیفیت ماده معدنی: معادنی که دارای کیفیت بالاتری هستند، معمولاً مقرون به صرفه‌تر هستند.

قیمت ماده معدنی: قیمت ماده معدنی در بازار جهانی نیز تأثیرگذار است و معدن‌هایی که ماده معدنی با قیمت بالاتری دارند، معمولاً مقرون به صرفه‌تر هستند.

میزان تقاضا: معدن‌هایی که ماده معدنی آن‌ها در بازار جهانی تقاضای بیشتری دارد، معمولاً مقرون به صرفه‌تر هستند.

هزینه‌های استخراج: هزینه‌های استخراج معدن نیز باید در نظر گرفته شود و معدن‌هایی که هزینه استخراج کمتری دارند، معمولاً مقرون به صرفه‌تر هستند.

شرایط زمین‌شناسی: شرایط زمین‌شناسی نیز در مقرون به صرفه شدن یک معدن تأثیرگذار است. به عنوان مثال، معدن‌هایی که در مناطقی با شرایط زمین‌شناسی مناسب قرار دارند، معمولاً مقرون به صرفه‌تر هست

پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۳۰ زمین شناسی یازدهم

۱- در آب دریاها، مقداری عنصر طلا وجود دارد. به چه دلیل، طلا را از دریا استخراج نمی‌کنیم؟ 

پاسخ: می توان گفت که حدود ۸ بیلیون تن از ذخایر طلا نیز در آب های اقیانوس های جهان حل شده اند. میزان طلا در آب دریا حدود ۰.۱ تا ۲ میلی گرم در تن است که این رقم بستگی به نوع طلا نیز دارد. هنوز روشی برای اینکه طلا را از آب دریا استخراج کنند وجود ندارد.گرچه طلا بسیار ارزشمند وکمیاب می باشد ، ولی به طور گسترده ای در طبیعت پراکنده است.

اما مشکل اینجا است که در بیشتر موارد طلای کافی وجود ندارد تا استخراج آن را مقرون به صرفه سازد. برای مثال، آب دریا مقدار اندکی طلا است، اما ذره ها آنقدر ریز هستند که هیچ کس نمی داند چگونه طلا را از دریا جدا کند، با وجود این آب اقیانوس ها بقدری زیاد است که احتمالاً به طور نسبی ده هزار میلیون تن طلا در آن وجود دارد.

۲- به چه دلیل برخی از معادن متروکه، پس از مدتی مورد بهره‌برداری مجدد قرار می‌گیرد؟

پاسخ: نیاز ملی یا منطقه‌‌ای، وضعیت بازار به لحاظ عرضه و تقاضا، تغییرات تکنولوژی استخراج، نیروی انسانی و بسیاری از عوامل دیگر می‌تواند در احیای یک معدن متروکه تأثیر داشته باشد.

پاسخ دیگر: بعضی از معادن متروکه پس از مدتی مورد بهره‌برداری مجدد قرار می‌گیرند به دلیل تغییرات در فناوری و روش‌های استخراج. این تغییرات ممکن است باعث شود که معادنی که قبلاً به دلیل هزینه‌های بالا یا فناوری‌های قدیمی متروکه شده بودند، با به کارگیری فناوری‌های جدیدتر و روش‌های استخراج بهینه‌تر، دوباره صرفه‌پذیر شوند.

این امر می‌تواند بهبود کیفیت و کمیت استخراج معدن و در نتیجه افزایش سودآوری معدن متروکه را فراهم کند. به عنوان مثال، با پیشرفت فناوری استخراج، می‌توان از معادن متروکه بهره برداری مجدد کرد و مواد معدنی ارزشمندی را استخراج کرد که قبلاً به دلیل فناوری‌های قدیمی به صورت اقتصادی قابل دسترس نبوده‌اند.

مطلب پیشنهادی: جواب تفسیر کنید و یادآوری صفحه ۲۷ زمین شناسی یازدهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب پرسش‌های دروس کتاب زمین شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات فکر کنید و گفت و گو کنید صفحه ۳۰ فصل ۲ زمین شناسی یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − شش =