سبک زندگی

جواب درس دوم دین و زندگی دهم انسانی صفحه ۱۹ ، ۲۴ و ۲۵

گام به گام پاسخ و حل فعالیت های صفحه 19 ، 24 و 25 درس 2 دوم دینی دهم علوم انسانی

جواب درس دوم دینی دهم انسانی ؛ در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با پاسخ و جواب تدبر ، اندیشه و تحقیق و پرسش های صفحه ۱۹ ، ۲۴ و ۲۵ درس ۲ دوم پر پرواز کتاب دین و زندگی ۱ پایه دهم ادبیات و علوم انسانی آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب درس اول دین و زندگی دهم انسانی

جواب درس دوم دین و زندگی دهم انسانی
جواب درس دوم دین و زندگی دهم انسانی

جواب تدبر صفحه ۱۹ درس دوم دین و زندگی دهم انسانی

با توجه به ترجمه‌ی آیات زیر بگویید هر آیه به کدام‌یک از آثار دیگر بهره‌گیری انسان از عقل اشاره دارد؟

آنها هنگامی که مردم را به نماز فرا می‌خوانید، آن را به مسخره و بازی می‌گیرند؛ این به خاطر آن است که آنها گروهی هستند که تعقل نمی‌کنند. سوره‌ی مائده، آیه‌ی ۵۸

پاسخ: دوری از جهل و نادانی

و می‌گویند: اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقل می‌کردیم، در میان دوزخیان نبودیم. سوره‌ی مُلک، آیه‌ی ۱۰

پاسخ: تشخیص راه خوب از بد

پاسخ تدبر صفحه ۲۴ درس دوم دین و زندگی دهم انسانی

با توجه به ترجمه آیات زیر بگویید شیطان از چه راه‌هایی انسان را فریب می‌دهد؟ 

شیطان می‌خواهد به وسیله‌ی شراب و قمار، در میان شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد… سوره‌ی مائده، آیه‌ی ۹۱

پاسخ: غافل کردن انسان از راه خدا

… و شیطان، هر کاری را که [گناهکاران] می‌کردند، در نظرشان زینت داد. سوره‌ی انعام، آیه‌ی ۴۳

پاسخ: زیبا و لذت بخش نشان دادن گناه

کسانی که بعد از روشن شدن هدایت برای آنها، پشت به حق کردند، شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهای طولانی فریفته است. سوره‌ی محمّد، آیه‌ی ۲۵

پاسخ: سرگرم کردن انسان به آرزوهای سراب گونه‌ی دنیا

جواب اندیشه و تحقیق صفحه ۲۵ درس دوم دینی دهم انسانی

۱- آیا وجود شیطان، مانع اختیار و اراده ما در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود؟ 

پاسخ: خیر. عامل اصلی انحراف یا دعوت به بدی در انسان، شیطان نیست بلکه خود انسان است که توانایی تصمیم‌گیری و انتخاب را دارد و می‌تواند به وسوسه‌ها پاسخ دهد یا از آنها دوری کند. شیطان تنها تحریک کننده است که قدرت دخالت مستقیم در تصمیم‌های انسان ندارد و تنها می‌تواند راه‌های فریب را به‌روی او ارائه دهد.

۲- چه رابطه‌ای میان «توانایی‌ها و سرمایه‌ها» و «هدف» وجود دارد؟ 

پاسخ: برای دستیابی به هر هدف، ضروری است که شخص دارای توانایی‌ها و سرمایه‌هایی باشد که با آن هدف سازگار باشد. اگر فردی هدفی را در نظر دارد، اما توانایی و سرمایه‌های لازم برای دستیابی به آن هدف را نداشته باشد، هدف انتخاب شده تحقق پذیر نخواهد بود.

۳- خداوند، شیطان را از درگاه خود راند و برای همیشه او را طرد کرد، چون فرمان خدا را برای سجده بر انسان اطاعت نکرد. حال، دیدگاه و احساس خود را نسبت به انسان‌هایی که حاضر نیستند در برابر خدا سجده کنند و بندگی شیطان را می‌پذیرند، بیان کنید.

پاسخ: خدای متعال، علاوه بر اینکه عوامل رشد و کمال را به ما نشان داده، عوامل سقوط و گناه و دور ماندن از هدف را نیز به ما معرفی کرده است. حال اینکه بعضی از انسان ها اسیر هوای نفس شده و بندگی شیطان را می کنند، جز اینکه به خود ظلم می کنند و لذت های زودگذر دنیوی را به آرامش روحی و روانی و از همه مهمتر بهشت و لقای خدا ترجیح می دهند، کار دیگری انجام نمی دهند.

در نهایت متاسفانه این گروه از انسان ها به دلیل فرو رفتن در هوس ها از یاد خداوند غافل شده اند و بندگی شیطان را پذیرفته اند.

همچنین بخوانید: جواب درس سوم دین و زندگی دهم انسانی

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم انسانی متوسطه دوم اگر می خواهید به راحتی به تمام مطالب آموزشی کتاب دین و زندگی (۱) پایه دهم رشته علوم انسانی دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس ۲ دوم کتاب دین و زندگی پایه دهم انسانی متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 13 =