سبک زندگی

جواب درس چهارم دین و زندگی دهم انسانی صفحه ۴۳ و ۴۵

گام به گام پاسخ و حل فعالیت های صفحه 43 و 45 درس 4 چهارم دینی دهم علوم انسانی

جواب درس چهارم دینی دهم انسانی ؛ در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با پاسخ و جواب فعالیت کلاسی ، اندیشه و تحقیق و پیشنهاد صفحه ۴۳ و ۴۵ درس ۴ چهارم پنجره ای به روشنایی کتاب دین و زندگی ۱ پایه دهم ادبیات و علوم انسانی آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب درس سوم دین و زندگی دهم انسانی

جواب درس چهارم دین و زندگی دهم انسانی
جواب درس چهارم دین و زندگی دهم انسانی

جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۳ درس چهارم دین و زندگی دهم انسانی

۱- آیا گروهی که راه بی‌توجهی و غفلت از مرگ را پیش می‌گیرند، شیوه‌ی درستی را انتخاب کرده‌اند؟ چرا؟

پاسخ: خیر، با بررسی این سؤال، آنان بیشتر درک خواهند کرد که نباید از واقعیتی که حتماً رخ خواهد داد فرار کنند. زیرا فرار از آن تداوم زندگی را معنا نمی‌دهد، بلکه به سمت مواجهه با مرگ می‌رود. این نادیده گرفتن و فراموشی از حقیقت مرگ، اصل مسئله که همان حقیقت مرگ است را تغییر نخواهد داد و در زمان روبه‌رو شدن با مرگ،  باعث می‌شود که زیان ببیند. این ضرر نیز یک زیان دائمی است که قابل ترمیم و جبران نمی‌باشد.

۲- با دقت در جریانات و اتفاقات پیرامون خود، برخی از اعمال و رفتارهایی که ناشی از فراموشی و غفلت از آخرت است را بیان کنید. 

پاسخ: ۱- توجّه به امور دنیوی مانند کسب ثروت، مقام و شهرت به هر وسیله‌ای که امکان داشته باشد.
۲- توجّه به مشکلات و گرفتاری‌های دنیوی که زود گذر هستند.
۳- عدم آگاهی نسبت به هدف خلقت و توجّه به اهداف مادّی که باید در دنیا محقق شود.

جواب اندیشه و تحقیق صفحه ۴۵ درس ۴ دین و زندگی دهم انسانی

۱- چرا برخی از افراد با اینکه می‌گویند آخرت را قبول دارند، در زندگی خود به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی آخرتی در پیش نیست؟ 

پاسخ: این قبول داشتن به ایمان و باور قلبی تبدیل نشده‌ است، این افراد به دلیل فرو رفتن در هوس‌ها، دنیا را معبود و هدف خود قرار می‌دهند و از یاد آخرت غافل می‌شوند و از این‌رو، زندگی و رفتار آنان به گونه‌ای است که تفاوتی با منکران ندارند.

۲- آیا توجه به آخرت، لزوماً بی‌توجهی به دنیا و عقب ماندگی را در پی دارد؟ 

پاسخ: خیر. نه تنها سبب عقب‌ماندگی نیست بلکه موجب تصحیح زندگی و در پیش گرفتن اخلاق الهی است. انسان از مادیات برای رسیدن به کمال استفاده می‌کند و خود را برای آخرت مهیا می‌سازد اما دل بستن به دنیا ارتباط معنوی با خدا را قطع می‌کند.

۳- چرا منکرین معاد، مرگ را باعث نابودی آدمی می‌دانند؟ شما چه پاسخی به آنها می‌دهید؟

پاسخ: از آنجا که منکرین معاد، حقیقتی جز جسم آدمی برای او قائل نیستند، با فرا رسیدن مرگ انسان و متلاشی شدن این جسم فانی، او را نابود شده می دانند و پرونده او را برای همیشه می بندند.

پاسخ پیشنهاد صفحه ۴۵ درس چهارم دین و زندگی دهم انسانی

به آثار و زندگی یکی از شهدای دفاع مقدس و یا مدافعان حرم مراجعه کنید و ببینید که آنان درباره‌ی زندگی و مرگ چگونه می‌اندیشیدند. انگیزه شهادت‌طلبی آنها چه بوده است؟ 

پاسخ: شهید سعید ناصری یکی از دانش آموزان شهید دفاع مقدس در یکی از از وصیت‌نامه‌ی خود، به این صورت بیان کرده است: “هر کاری که قصد دارید انجام دهید، باید برای خداوند باشد، خالصانه به خداوند اختصاص یابد؛ زیرا اگر برای غیر از او باشد، هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و باید نتایج کارها را به او واگذار کنیم. ما مسئول انجام وظیفه‌ایم. هر آنچه خداوند صلاح بداند، همان اتفاق می‌افتد؛ بنابراین وظیفه‌ی ما در حال حاضر، دفاع از اسلام است. زنده ماندن یا شهادت ما، پیروزی یا شکست ما، همه یک معنا دارد؛ زیرا آن را  خدا خواسته است و باید به آن راضی بود. مهم تلاش ما و خالص بودن عمل ما برای خداست».

همچنین بخوانید: جواب درس دوم دین و زندگی دهم انسانی

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم انسانی متوسطه دوم اگر می خواهید به راحتی به تمام مطالب آموزشی کتاب دین و زندگی (۱) پایه دهم رشته علوم انسانی دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس ۴ چهارم کتاب دین و زندگی پایه دهم انسانی متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =