تست و بررسی دنا پلاس : خودرو دنا پلاس یک مدل فیس لیفت شده از ماشین دنا معمولی است که در بازار ماشینهای ایرانی بسیار پرطرفدار میباشد. این محصول یک ماشین لوکستر و مدرنتر نسبت به دنا معمولی بوده که به بازار عرضه شده و هم اکنون در اختیار مشتریان قرار گرفته است.
جالب است بدانید به گفته مسئولین شرکت خودروسازی ایران خودرو، ساخت و عرضه خودرو دنا پلاس به بازار ماشین ایران نوعی احترام به مشتری بوده و از این جهت بسیار این خودرو را تحسین میکنند.
دنا خودرویی است که در سال ۹۶ رونمایی شد و نسخه اولیه آن با استقبال خوبی از خریداران مواجه شد. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی در طی یک مراسم رسمی، به طور همزمان دو ماشین دنا پلاس و پژو ۲۰۷ صندوقدار رونمایی شدند که از آن زمان به بعد محبوبیت دنا پلاس بیش از دنای معمولی شد.
در ماشین دنا پلاس تغییرات چشمگیری را شاهد بودیم که این تغییرات موسوم به قرار گیری پسوند پلاس در کنار اسم ماشین دنا گردید. هم اکنون در این مقاله از خودرو ماگرتا قصد داریم ویژگیها و تمام مشخصات این خودروی جذاب ایرانی را از جوانب مختلف بررسی کنیم.
همچنین بخوانید: علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک
طراحی ظاهری دنا پلاس
خودرو دنا پلاس در نسخه اولیهای که به بازار عرضه شد، دارای چهرهای تهاجمی و بسیار خشنی بود که ظاهر باب میل خریداران نبود.
البته این ظاهر و شیوه ساخت نسبت به دیگر ماشینهای داخلی برتری بسیاری داشت و نمیتوان آن را مثلا با ظاهر خودرو پراید یا حتی سمند مقایسه کرد؛ اما در طراحی ظاهری این ماشین نیز در ابتدا ایراداتی دیده میشد و به همین خاطر در تغییراتی که بعدها در دنا پلاس ایجاد شد، فیس لیفت جزئی در آن صورت گرفت و ظاهری جذابتر پیدا کرد.
این تغییرات در واقع ظاهری زیباتر به دنا پلاس داده و در افزایش خریداران و بازار این محصول تاثیر خوبی داشت. از آن زمان به بعد این خودرو جزو ماشینهای لوکس برشمرده میشود.
چراغهای جلو و عقب ماشین دنا پلاس از نظر طراحی داخلی تغییراتی را متحمل شده اند. علاوه بر این تغییرات که باعث بهبود چهره ماشین شد، از نظر نورپردازی نیز امکانات کاملتری در این خودرو اعمال شد که در نهایت باعث عملکرد بهتر سیستم نورپردازی آن شد.
یکی از این تغییرات ایجاد چراغ دیلایت بر روی چراغهای جلویی این خودرو بود. از اینها گذشته، در ظاهر جلویی ماشین شاهد تغییراتی بودیم که بر اساس آن، دنا پلاس در جلو پنجره چهره به مراتب مدرنتری به خود گرفت.
در قسمت جانبی ماشین دنا نیز شاهد تغییراتی بودیم که دنا پلاس را دارای خطوط بهتر و جذابتری نسبت به ماشین دنا کرده بود. همچنین طرح دربها و گلگیر عقب نیز به طور کامل تغییر یافت و حالتی شیکتر به خود گرفت.
این خودرو با توجه به محدوده قیمتی که دارد، یک انتخاب اقتصادی و بسیار عالی برای کسانی است که به دنبال خودرویی لوکس و با ظاهری مدرن هستند.
مشخصات داخلی ماشین دنا پلاس
به زعم بسیاری از خریداران این محصول، خودروی دنا از زمان تولید تا به امروز از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ از دیگر ماشینهای داخلی یک سر و گردن بالاتر بود و این اختلاف همچنان وجود دارد.
اگرچه در نسخههای اولیه دنا شاهد شکایت برخی از مالکان بخاطر وجود آپشنهای ناکارآمد یا بالعکس، عدم وجود یک سری آپشنها بودیم ولی گویا در دنا پلاس مسئولین ایران خودرو این مشکلات را برطرف کرده و محصولی کاملتر و کارآمدتر به بازار خودروی ایران عرضه کنند.
ایرادات دنا پلاس از نظر مشخصات داخلی بسیار کمتر از دنا معمولی بوده و شباهتهای زیاد نیز با یکدیگر دارند. از نظر طراحی داخلی دنا و دنا پلاس تقریبا یکسان بوده و متریال و ایده مورد استفاده در هر دو ماشین کیفیت خوب و قابل قبولی دارد.
این کیفیت به قدری بالاست که با جرات میتوان گفت دنا پلاس نسبت به دیگر ماشینهای داخلی یک سطح بالاتر بوده و شاید بتواند در بازارهای بین المللی نیز ورود کند. در خودرو دنا پلاس فرم صندلیها به شکل اسپرت و بسیار جذاب طراحی شده و از نظر راحتی نیز در سطح خوبی هستند.
صندلیهای جلو و عقب این خودرو خوبی بدن را در بر گرفته و از بدن درد جلوگیری میکنند. عایقبندی صدا هم در خودرو دنا پلاس به خوبی تعبیه شده و این مقدار ایزوله بودن با توجه به بررسیها در ماشین دنا پلاس نیز رعایت شده است.
به قول سازندگان این محصول، بودن در کابین دنا پلاس به شما آرامش میدهد و این سخن حکایت از کیفیت بالای ساخت بدنه و ویژگیهای داخل ماشین دارد.
امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی دنا پلاس
در میان ماشینهای ایرانی خودروی دنا پلاس تجهیزات نسبتا کاملی دارد که واقعا قابل تحسین است. این قابلیتها و تجهیزات هم شامل امکانات رفاهی و هم امنیتی خودرو است که در مجموع این خودرو را بسیار جذابتر کرده است.
البته خودروهای دنا که در سری اول تولید شده بودند از سطح امنیت بالایی برخوردار نبوده و این سطح امنیت با اضافه شدن امکانات ایمنی جدید، در خودرو دنا پلاس به ماشین افزوده شده است.
وجود سانروف، سیستم مالتی مدیا جدید، دوربین دید عقب و آنتن کوسهای اصلیترین تغییرات دنا پلاس در بخش تجهیزات رفاهی ماشین بوده و در بخش ایمنی نیز برای سرنشینان جلو ۴ ایربگ در نظر گرفته شده که دو عدد از روبرو و دو عدد دیگر به صورت جانبی از صندلیهای جلو ماشین باز میشوند.
این ایربگها از جان سرنشینان جلوی ماشین محافظت کرده و یک ویژگی بسیار خوب هستند. از این گذشته، قدرت بالای این ماشین در جاده و اصطکاک خوبی که با زمین برقرار میکند، خودروی دنا پلاس را به یک خودرو ایده آل برای مسافرتهای جادهای تبدیل کرده است.
همچنین بخوانید: بهترین زمان مناسب تعویض تسمه تایم خودرو
مشخصات فنی دنا پلاس
یکی از نکات زبان زد خودروی دنا موتوری است که ایران خودرو بر روی این ماشین نصب کرده است. در واقع موتوری که ماشینهای دنا و دنا پلاس از آن بهرهمند هستند، از سری پیشرانه معروف EF7 یا همان موتور ملی بوده و کیفیت ساخت نسبتا بالایی دارد. این پیشرانه ۴ سیلندر بوده و حجم آن ۱۶۴۶ سی سی است.
همچنین این موتور با آرایش خطی درون کاپوت دنا و دنا پلاس قرار گرفته است و صدای بسیار کمی هم تولید میکند. خودرو دنا پلاس با تکیه بر این پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۳۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید میکند که میزان قابل توجهی بوده و نشان از قدرت بالای موتور این ماشین دارد. دنا پلاس از نظر مصرف سوخت نیز وضعیت مناسبی داشته و حدود ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند.
این میزان سوخت با توجه به وزن و امکانات موجود در این خودرو، میزان خوب و استانداردی است که البته قابلیت بهبود و بهتر شدن هم دارد! شایان ذکر است میزان مصرف سوخت دنا پلاس در جاده عدد ۶.۵ لیتر میباشد.
در مدل اولیه ماشین دنا شتاب اولیه در حد متوسط ارزیابی شد ولی در خودرو دنا پلاس، سازندگان تصمیم به تغییر گرفته با رفع برخی از ایرادها و افزایش کیفیت با وجود یکسان بودن بخش فنی شتاب بسیار بهتری را نسبت به خودروهای اوایل تولید شاهد هستیم.
صفر تا صد خودرو دنا پلاس در حدود ۱۴ ثانیه صورت گرفته و از این جهت در میان خودروهای ایرانی وضعیت مناسبی دارد؛ البته به گفته برخی رانندگان این عدد تنها روی کاغذ بوده و در کورس واقعی این خودرو با خودروهای دیگر، عدد صفر تا صد در زمان ۱۱ ثانیه هم ثبت شده است.
بسیاری از علاقه مندان به دنیای خودرو، ماشین دنا پلاس را با سمند که یکی دیگر از ماشینهای ایرانی است مقایسه میکنند. اگر بخواهیم این خودرو را با سمند مقایسه کنیم، میتوان گفت دنا پلاس از نظر ظاهری بسیار زیباتر بوده و از نظر فنی نیز هندلینگ این ماشین نسبت به سمند تا حد زیادی بهتر شده و خوب ارزیابی میشود.
از نظر سواری نیز، دنا پلاس بسیار جذابتر بوده و رانندگی با آن احساس اسپورت بودن را به شما میدهد. از دیگر مشخصات خوب و مثبت دنا پلاس میتوان به تقسیم خوب وزن ماشین در هر چهار طرف، قدرت ترمز گیری بالا، افزایش راندمان و بهره وری سوخت نسبت به دنا معمولی و قیمت مناسب با توجه به امکانات موجود اشاره کرد.
مشخصات کامل این محصول به همراه نقاط ضعف و قوت آن را در قسمت پایین به شما علاقه مندان و همراهان گرامی مجله ماگرتا تقدیم کرده ایم.
مشخصات محصول دنا پلاس +
- وضعیت در بازار ایران
- مدلهای موجود دنا پلاس در بازار ایران از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ میباشد.
- مشخصات فنی
- دارای محور محرک دیفرانسیل جلو
- دارای گیربکس ۵ دنده دستی
- دارای پیشرانه ۴ سیلندر EF7
- حجم موتور با گنجایش ۱.۷ لیتر
- موتور قدرتمند و کم صدا
- قدرت بالای ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر
- شتاب صفر تا صد دنا پلاس ۱۳.۵ ثانیه میباشد
- حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
- مصرف ترکیبی ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
- نوع بدنه این خودرو سدان جمع و جور
- نوع شاسی یکپارچه و یکدست با بدنه مستحکم
- طول ۴.۵ متر، عرض حدود ۱.۷ متر و ارتفاع ۱.۴ متر
- فاصله محوری حدود ۲.۶ متر
- وزن ۱۲۵۸ کیلوگرم و حجم باک ۶۰ لیتر
- دارای رینگهای آلومینیومی
- دارای دزدگیر فابریک
- دارای سیستم توزیع نیرو ترمز
- دارای ترمز ضدقفل
- دارای سیستم کروز کنترل
- دارای سنسور عقب
- دارای دی لایت
- دارای چراغ مه شکن جلو
- دارای چراغ مه شکن عقب
- دارای چراغ جلو هالوژن با نئون
- دارای چراغ بدرقه و نورپردازی داخلی
- نیروی کمکی هیدرولیکی برای فرمان
- تنظیم موقعیت ۲ حالته فرمان
- دارای دکمههای کنترلی روی فرمان
- دارای سیستم صوتی با ۶ اسپیکر
- قابلیت پشتیبانی از Bluetooth – USB – CD/DVD – MP3/MP4 – SD card
- دارای مانیتور ۷ اینچی لمسی
- دارای نویگیشن
- دارای دوربین عقب و دوربین شب
- دارای مالتی مدیا گیرنده تلویزیون و دی وی دی پلیر با دسته گیم
- دارای ۲ ایربگ برای راننده و سرنشین جلو
- دارای کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده
- صندلی راننده و سرنشین جلو با قابلیت بودن در ۸ حالت به صورت برقی
- دارای روکش صندلی پارچه مخملی و باکیفیت عالی
- دارای ایزوفیکس صندلی
- دارای سیستم تهویه اتومات و وجود دریچه تهویه در عقب ماشین
- دارای آینه جانبی تاشو برقی
- دارای آینه جانبی با تنظیم برقی
- دارای سانروف، آنتن کوسهای و شیشه سولار
جای خالی چه امکاناتی در دنا پلاس احساس میشود؟
- فاقد سیستم کروز کنترل هوشمند
- فاقد سیستم کنترل ایستایی در سربالایی و سرازیری
- فاقد سیستم کنترل کشش و پایداری
- فاقد سیستم ضد واژگونی و اتو پارک
- فاقد سنسور جلو
- فاقد سنسور باران
- فاقد سنسور فشار باد تایر
- فاقد سنسور خوابآلودگی راننده
- فاقد رادار نقطه کور
- فاقد رادار تغییر لاین
- فاقد رادار تصادف جلو
- فاقد رادار تصادف عقب
- فاقد رادار تابلو خوان
- فاقد ترمز کمکی
- فاقد ترمز پارک برقی
- فاقد ترمز اضطراری
- فاقد اتولایت
- فاقد نور بالا اتوماتیک
- فاقد ارتفاع نور اتوماتیک
- فاقد چراغ چرخشی
- فاقد چراغ شور
- فاقد روکش چرم برای فرمان
- فرمان فاقد حساسیت به سرعت
- فاقد پدال شیفتر
- فاقد گرمکن فرمان
- فاقد دوربین جانبی و دوربین ۳۶۰ درجه و هدآپ
- فاقد ایربگ زانویی راننده
- فاقد ایربگ زانویی سرنشین جلو
- فاقد ایربگ پرده ای
- فاقد ایربگ جانبی عقب
- فاقد پشت سری فعال
- فاقد قابلیت ورود بدون کلید
- فاقد قابلیت استارت دکمه ای
- فاقد کول باکس
- فاقد گرمکن، سردکن و ماساژور صندلی
- فاقد صندوق برقی و صندوق پران هوشمند
- فاقد آینه عقب الکتروکرومیک
- فاقد آینه جانبی با گرمکن
- فاقد سقف پانوراما
نقاط قوت دنا پلاس
- امکاناتی که در خودروی دنا پلاس وجود دارد بیشتر از دنا معمولی بوده و ظاهر آن نیز جذابتر است.
- قیمت مناسب به نسبت ظاهر خودرو و امکاناتی که در آن تعبیه شده است.
- وجود نمایندگیهای فراوان در کشور به منظور خدماترسانی به دارندگان این خودرو
- محصولی ایرانی و تولید شده در کارخانههای داخلی کشور
- این محصول، یک محصول بسیار اقتصادی و بهتر از پیشرانههای XUM و XU7 میباشد.
- مصرف سوخت نسبتا خوب و کشش بالای خودرو در جاده
- در این ماشین از رینگ و تایر بزرگتر و ۵ پیچ استفاده شده که در محصول دنا معمولی دیده نمیشود.
- طرح رینگ آلومینیومی جدید و فرمان چرمی با دوخت قرمز (سفارشی)
- در طرح توربو این محصول، زیرپایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز رنگ وجود دارد.
نقاط ضعف خودرو دنا
- عدم عایق بندی کابین و تنگ بودن فضای کابین نسبت به سایر رقبایی که برای این ماشین وجود دارد.
- کاهش فضای سر نسبت به دنا و کشش معمولی در سربالاییها نسبت به سایر ماشینهای هم رده و EF7
از این که تا پایان مطلب تست و بررسی دنا پلاس از ماگرتا همراه ما بودید سپاسگزاریم؛ شما عزیزان میتوانید سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را در زمینه با این مطلب و سایر مطالب ارائه شده از طریق بخش نظرات به اطلاع ما و سایر کاربران برسانید.