ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب تمرین های درس سوم عربی یازدهم تجربی و ریاضی صفحه ۳۹ تا ۴۸

گام به گام پاسخ و حل تمرین های صفحه 39 ، 40 ، 41 ، 42 ، 43 ، 44 ، 45 ، 46 ، 47 و 48 درس 3 سوم کتاب عربی یازدهم رشته ریاضی و تجربی

جواب تمرین های درس سوم عربی یازدهم تجربی و ریاضی ؛ در این مطلب با پاسخ و جواب تمرین اختبر نفسک صفحه ۳۹ ، ترجمه بخش حوار صفحه ۴۰ و تمرین های صفحه ۴۱ ، ۴۲ ، ۴۳ ، ۴۴ ، ۴۵ ، ۴۶ ، ۴۷ و ۴۸ درس ۳ سوم کتاب عربی ۲ یازدهم رشته تجربی و ریاضی متوسطه دوم آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

بعدی: معنی متن درس چهارم عربی یازدهم
جواب تمرینات درس چهارم عربی یازدهم

جواب تمرین های درس سوم عربی یازدهم تجربی و ریاضی

جواب و ترجمه اختبر نفسک صفحه ۳۹ درس سوم عربی یازدهم

تَرجِمْ ما يَلي حَسَبَ قَواعِدِ الْمَعرِفَةِ وَ النَّکِرَةِ.
“آنچه را که در زیر آمده است بر اساس قواعد معرفه و نکره ترجمه کن.”

۱) ﴿اللَّهُ نُورُ السَّمَاواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ﴾

ترجمه: خداوند نور آسمان ها و زمین است؛ مَثَل نور او مانند چراغدانی است که در آن چراغی است، آن چراغ در شیشه ای است، آن شیشه گویی اختری درخشان است.

۲) ﴿… أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولاً فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ …﴾

ترجمه: رسولی به سوری فرعون فرستادیم پس (ولی) فرعون از آن رسول نافرمانی کرد…

۳) عالِمٌ يُنتَفَعُ بِعِلْمِهِ، خَيرٌ مِنْ أَلْفِ عابِدٍ.

ترجمه: دانشمندی که از علم او بهره مند می شوند، از هزار عبادت کننده بهتر است.

معنی بخش گفت و گوی حوار صفحه ۴۰ درس سوم عربی یازدهم

در گروه های دو نفره شبیه گفت و گوی زیر را در کلاس اجرا کنید.

(فِي الْمَلعَبِ الرّياضيِّ)
در ورزشگاه ورزشی

إسماعيلإبراهيم
تَعالَ نَذهَبْ إلَی الْمَلعَبِ.
معنی: بیا به ورزشگاه برویم.
لِمُشاهَدَةِ أَيِّ مُباراةٍ؟
معنی: برای دیدن چه مسابقه‌ای؟
لِمُشاهَدَةِ مُباراةِ کُرَةِ الْقَدَمِ.
معنی: برای دیدن مسابقهٔ فوتبال
بَينَ مَن هٰذِهِ الْمُباراةُ؟
معنی: این مسابقه بین چه کسانی (تیم‌هایی) هست؟
بَينَ فَريقِ الصَّداقَةِ وَ السَّعادَةِ.
معنی: بین تیم صداقت و سعادت
اَلْفَريقانِ تَعادَلا قَبلَ أُسبوعَينِ.
معنی: این دو تیم دو هفته قبل مساوی شدند.
أَتَذَکَّرُ ذٰلِكَ.
معنی: آن را به یاد می‌آورم.
أَيُّ الْفَريقَينِ أَقویٰ؟
معنی: کدام یک از دو تیم قوی‌تر هستند؟
کِلا هُما قَويّانِ. عَلَينَا بِالذَّهابِ إلَی الْمَلْعَبِ قَبْلَ أَنْ يَمْتَلِئَ مِنَ الْمُتَفَرِّجینَ.
معنی: هر دو قوی هستند. باید به ورزشگاه برویم. قبل از اینکه از تماشاچی پر شود.
عَلیٰ عَيني. تَعالَ نَذهَبْ.
معنی: به روی چشم (اطاعت می‌شود). بیا برویم

فِي الْمَلعَبِ
در ورزشگاه

اُنظُرْ؛ جاءَ أَحَدُ مُهاجِمي فَريقِ الصَّداقَةِ. سَيُسَجِّلُ هَدَفاً
معنی: نگاه کن؛ یکی از مهاجمان تیم صداقت آمد. یک گل خواهد زد.
هوَ هَجَمَ عَلیٰ مرَمیٰ فَريقِ السَّعادَةِ. هَدَفٌ، هَدَفٌ!
معنی: به دروازه‌بان تیم سعادت حمله کرد. گُــــــل، گُــــــل
لٰکِنَّ الْحَکَمَ ما قَبِلَ الْهَدَفَ؛ لِماذا؟!
معنی: امّا داور گُل را قبول نکرد (نپذیرفت)؛ چرا؟
رُبَّما بِسَبَبِ تَسَلُّلٍ:
معنی: شاید به خاطر آفساید.
اُنظُرْ، هَجمَةٌ قَويَّةٌ مِن جانِبِ لاعِبِ فَريقِ الصَّداقَةِ.
معنی: نگاه کن، حمله‌ای قوی (قدرتمند) از طرف بازیکن تیم صداقت.
يُعجِبُني جِدّاً حارِسُ مَرمیٰ فَريقِ السَّعادَةِ!
معنی: از دروازه‌بان تیم سعادت خیلی خوشم می‌آید؟
مَنْ يَذْهَبُ إلَی النِّهائيِّ؟
معنی: چه کسی به [دور] نهایی می‌رود؟
مَنْ يُسَجِّلْ هَدَفاً يَذْهَبْ إلَی النِّهائيِّ.
معنی: هر کس گلی ثبت کند (بزند) به دور (مرحله) نهایی می‌رود.
اَلْحَکَمُ يَصْفِرُ.
داور سوت می‌زند…
لَقَد تَعادَلا مَرَّةً ثانيَةً بِلا هَدَفٍ.
معنی: بار دوم بدون گُل مساوی شدند.

جواب تمرین اول صفحه ۴۱ درس سوم عربی یازدهم

اَلتَّمرینُ الْأَوَّلُ: أَيُّ کَلِمَةٍ مِن کَلِماتِ مُعجَمِ الدَّرسِ تُناسِبُ التَّوضيحاتِ التّاليَةَ؟
“تمرین اول: کدام یک از کلمات موجود در معجم درس با توضیحات زیر مناسب است؟”

۱) بَحْرٌ يُعادِلُ ثُلْثَ الْأَرضِ تَقريباً. پاسخ: المُحيطُ الهادئُ
ترجمه: دریایی که کمابیش برابر یک سوم زمین است / اقیانوس آرام.

۲) اَلتَّجَمُّعُ وَ الدَّوَرانُ حَوْلَ شَيءٍ. پاسخ: الاِلتِفاف
ترجمه: گردآمدن و پیچیدن پیرامون چیزی / در هم پیچیدن.

۳) اَلَّذي يُعْطيهِ اللهُ عُمراً طَویلاً. پاسخ: المُعَمَّرُ
ترجمه: کسی که خداوند به او عمری دراز داده است / سالمند.

۴) اَلَّذي يَعْمَلُ فِي الْمَزرَعَةِ. پاسخ: المُزارِعُ
ترجمه: کسی که در کشتزار کار می‌کند / برزگر.

۵) صِفاتُ أَحَدٍ أَوْ شَيءٍ پاسخ: المُواصَفاتُ
ترجمه: صفت‌های فردی یا چیزی / ویژگی‌ها.

پاسخ تمرین دوم صفحه ۴۱ درس سوم عربی یازدهم

الَتَّمرینُ الثّانی: تَرْجِمِ الْأَحاديثَ النَّبَويَّةَ، ثُمَّ عَيِّنِ الْمَطلوبَ مِنكَ.
“تمرین دوم: احادیث نبوی را ترجمه کن، سپس آنچه از تو خواسته شده را مشخص کن.”

۱) ما مِنْ مُسلِمٍ يَزرَعُ زَرعاً أَوْ یَغْرِسُ غَرْساً فَيَأكُلُ مِنهُ طَيرٌ أَوْ إنسانٌ أَوْ بَهيمَةٌ إلّا كانَتْ لَهُ بِهِ صَدَقَةٌ.
ترجمه: هیچ مسلمانی نیست که زراعتی کشت کند یا نهالی بکارد پس پرنده ای یا انسانی یا چارپایی از آن بخورد مگر آن که برای او به خاطر آن صدقه ای باشد. [مهربانی با موجوات صدقه محسوب می شود]

اَلْجارَّ وَ الْمَجرورَ: مِن مُسلِمٍ، مِنهُ، لَهُ
وَ اسْمَ الْفاعِلِ: مُسلِمٍ

۲) ما مِنْ رَجُلٍ يَغْرِسُ غَرْساً إلّا كَتَبَ اللهُ لَهُ مِنَ الْأَجرِ قَدْرَ ما يَخْرُجُ مِن ثَمَرِ ذٰلكَ الْغَرْسِ.
ترجمه: هیچ کسی نیست که نهالی بکارد؛ مگر این که خداوند به اندازه میوه ای که (آن نهال می دهد) از آن نهال برون می شود، برایش پاداش بنویسد.

اَلْفِعْلَ الْماضيَ: كَتَبَ
وَ الْمَفعولَ: غَرْساً، قَدْرَ

۳) سُئِلَ النَّبيُّ (ص): أَيُّ الْمالِ خَيْرٌ؟ قالَ: زَرْعٌ زَرَعَهُ صاحِبُهُ.
ترجمه: از پیامبر (ص) سوال شد: کدام مال بهتر است؟ فرمود: زراعتی که صاحبش آن را بکارد. (یعنی خود شخص آن را بکارد)

اَلْفِعْلَ الْمَجهولَ: سُئِلَ
وَ الْفاعِلَ: صاحِبُ

جواب تمرین سوم صفحه ۴۲ درس ۳ عربی یازدهم

اَلتَّمرینُ الثّالِثُ: أَجِبْ عَنِ الْأَسئِلَةِ التّاليَةِ حَسَبَ الصُّوَرِ.
“تمرین سوم: به سوالات زیر بر اساس تصاویر پاسخ بده.”

پاسخ: در تصاویر زیر می توانید جواب این تمرین را ببینید.

جواب تمرین سوم صفحه ۴۲ درس ۳ عربی یازدهم

پاسخ تمرین چهارم صفحه ۴۳ و ۴۴ درس سوم عربی یازدهم

اَلتَّمرینُ الرّابِعُ:
تمرین چهارم:

أ: عَيِّنِ التَّرجَمَةَ الصَّحيحَةَ حَسَبَ قَواعِدِ الْمَعرفَةِ وَ النَّکِرَةِ.
الف: کلمه صحیح را بر اساس قواعد معرفه و نکره مشخص کن.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را ببینید.

پاسخ تمرین چهارم صفحه ۴۳ و ۴۴ درس سوم عربی یازدهم

ب: تَرْجِمِ الْجُمَلَ التّاليَةَ حَسَبَ قَواعِدِ الْمَعرفَةِ وَ النَّکِرَةِ، ثُمَّ عَیِّنِ الْمَعرفَةِ وَ النَّکِرَةِ في ما أُشير إلَيهِ بِخَطٍّ.
ب: جملات زیر را بر اساس قواعد معرفه و نکره ترجمه کن، سپس معرفه و نکره کلمه‌‌ای که با خط مشخص شده است را تعیین کن.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را ببینید.

پاسخ تمرین چهارم صفحه ۴۳ و ۴۴ درس سوم عربی یازدهم

قابوس: معرفه به علم
التُّراثِ: معرفه به ال
سَنَندَج: معرفه به علم
سُیّاحاً: نکره
جَنَّةٌ: نکره
مازَندَران: معرفه به علم 

جواب تمرین پنجم صفحه ۴۵ درس سوم عربی یازدهم

اَلتَّمرینُ الْخامِسُ: عَيِّنِ الْکَلِمَةَ الصَّحيحَةَ حَسَبَ الْفِعلِ الْماضي.
“تمرین پنجم: کلمه صحیح را بر اساس فعل ماضی مشخص کن.”

پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را ببینید.

جواب تمرین پنجم صفحه ۴۵ درس سوم عربی یازدهم

پاسخ تمرین ششم صفحه ۴۶ درس سوم عربی یازدهم

اَلتَّمرینُ السّادِسُ: ضَعْ فِي الْفَراغِ کَلِمَةً مُناسِبَةً.
“تمرین ششم: در جاهای خالی یک کلمه مناسب قرار بده.”

۱- یُشَجِّعُ الْ ……………… فَریقَهُم فِی الْمَلْعَبِ. (مُواصَفاتُ 🔲 مَتاجِرُ 🔲 مُتَفَرِّجونَ ✅)
ترجمه: تماشاچیان تیمشان را در ورزشگاه تشویق می‌کنند.

۲- شُرْطیُّ الْمُرورِ ………حَتّیٰ تَتَوَقَّفَ السَّیّاراتُ. (یَصْفِرُ ✅ یَتَعادَلُ 🔲 یَمْتَلِئُ 🔲)
ترجمه: مامور راهنمایی سوت می‌زند تا خودروها بازایستند.

۳- وَضَعْتُ الْمِصباحَ فی …………… الْبَیتِ. (تَخْفیضِ 🔲 مِفْتاحِ 🔲 مِشْکاةِ ✅)
ترجمه: چراغ را در چراغدان خانه نهادم.

۴- جَدّی لا ……………… بَعْضَ ذِکْرَیاتِهِ. (یَغْرِسُ 🔲 یَتَذَکَّرُ ✅ یَنْبُتُ 🔲)
ترجمه: پدربزرگم (جد من) برخی از خاطراتش را به یاد نمی‌آورد.

۵- شارَکَ زُمَلاؤنا فی …………. عِلْمیَّةٍ. (مُباراةٍ ✅ اِلْتِفافٍ 🔲 بُذورٍ 🔲)
ترجمه: همکارانمان در مسابقه علمی شرکت کردند.

۶- سَجَّلَ لاعِبُنا …………… رائِعاً. (جِذْعاً 🔲 هَدَفاً ✅ نَوعیَّةً 🔲)
ترجمه: بازیکن ما گل جالبی را ثبت کرد.

جواب تمرین هفتم صفحه ۴۶ درس ۳ عربی یازدهم

اَلتَّمرینُ السّابِعُ: اُکْتُبْ جَمْعَ هٰذِهِ الْأَسْماءِ.
“تمرین هفتم: جمع این اسامی را بنویس.”

پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را ببینید.

جواب تمرین هفتم صفحه ۴۶ درس ۳ عربی یازدهم

سائِح: سُیّاح (گردشگر)
أَثَر: آثار (اثر)
تاریخ: تواریخ (تاریخ)
قَرْیَة: قُرئ (روستا)
عَبْد: عباد (بنده)
دَوْلَة: دُوَل (دولت)
بَهیمَة: بَهائِم (چهارپا)
مَلْعَب: صلاعب (ورزشگاه)
رَسول: رُسُل (فرستاده)
سِرْوال: سَراویل (شلوار)
غُصْن: أغصان (شاخه)
شَجَر: أشْجار (درخت)
زَیْت: زُیوت (روغن)
حَیّ: أحیاء (زنده)
قَبْر: قُبور (گور)

جواب تمرین هشتم صفحه ۴۷ عربی یازدهم درس سوم

اَلتَّمرینُ الثّامِنُ:
تمرین هشتم:

أ: عَینِ الکَلِمَةَ الغَریَبَةَ. (حَسَبَ المَعنی)
الف: کلمه غریب را مشخص کن. (بر اساس معنی)

پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را ببینید.

جواب تمرین هشتم صفحه ۴۷ عربی یازدهم درس سوم

ترجمه کلمات بالا به ترتیب از راست به چپ:

۱. دانه های گياهان – دانه هاى بلوط – ديوار ساختمان – تنه های درختان
۲. دروازه‌بان – فوتبال – داور مسابقه – شيشه چراغ
۳. شهر – چارپا – روستا – استان
۴. پلیس – نانوا – آهنگر – خاطره
۵. پرچین – هزاران – صدها – ده ها

ب: عَینِ الکَلِمَةَ الغَریَبَةَ. (حَسَبَ قَواعِدَ المَعرِفَةَ وَ النکِرةِ)
ب: کلمه غریب را مشخص کن. (بر اساس قواعد معرفه و نکره)

پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را ببینید.

جواب تمرین هشتم صفحه ۴۷ عربی یازدهم درس سوم

ترجمه کلمات بالا به ترتیب از راست به چپ:

۶. مجسمه – ایلام – سنندج – کرمانشاه
۷. گردشگران – خیابان – میدان – سازمان
۸. تیم – هدف – لباس‌ها – تماشاگر
۹. سعید – سنجاب – محمود – صادق
۱۰. فاطمه – زهرا – معصومه – خانم

جواب تمرین بحث علمی صفحه ۴۸ درس سوم عربی یازدهم

اِبْحَثْ عَنْ نَصٍّ حَوْلَ أَهَمّيَّةِ زِراعَةِ الْأَشَجارِ.
“به دنبال متنی درباره اهمیت کاشت درختان بگرد.”

پاسخ: متن عربی: تُعَدُّ زراعة الأشجار من أهم الأنشطة التي تُسهم في تحسين البيئة والحفاظ على التوازن البيئي. فالأشجار تُعتبر رئة الأرض، حيث تقوم بعملية التمثيل الضوئي وتُنتج الأكسجين الذي تحتاجه الكائنات الحية. كما أن زراعة الأشجار تساعد في تقليل التلوث، حيث تمتص ثاني أكسيد الكربون وتُخفف من آثار الاحتباس الحراري.

إضافةً إلى ذلك، توفر الأشجار موطنًا للعديد من الحيوانات والطيور، مما يُعزز التنوع البيولوجي. كما تُساهم في حماية التربة من التآكل، وتحسين جودة المياه من خلال تقليل الجريان السطحي. لذا، فإن زراعة الأشجار ليست مجرد نشاط جمالي، بل هي ضرورة ملحة للحفاظ على كوكبنا للأجيال القادمة.

ترجمه فارسی: کاشت درختان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که به بهبود محیط زیست و حفظ تعادل اکولوژیکی کمک می‌کند. درختان به عنوان ریه‌های زمین شناخته می‌شوند، زیرا فرآیند فتوسنتز را انجام می‌دهند و اکسیژن مورد نیاز موجودات زنده را تولید می‌کنند. همچنین، کاشت درختان به کاهش آلودگی کمک می‌کند، زیرا دی‌اکسید کربن را جذب کرده و اثرات گرمایش جهانی را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، درختان زیستگاهی برای بسیاری از حیوانات و پرندگان فراهم می‌کنند که تنوع زیستی را تقویت می‌کند. همچنین در حفاظت از خاک در برابر فرسایش و بهبود کیفیت آب با کاهش رواناب سطحی مؤثر هستند. بنابراین، کاشت درختان تنها یک فعالیت زیبا نیست بلکه یک ضرورت حیاتی برای حفظ سیاره‌مان برای نسل‌های آینده است.

توجه: برای مشاهده ترجمه متن درس دوم عربی یازدهم، وارد لینک «معنی درس سوم عربی یازدهم» شوید.

قبلی: معنی درس دوم عربی یازدهم
جواب تمرینات درس دوم عربی یازدهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه یازدهم متوسطه دوم ، برای دسترسی سریع و بهتر به ترجمه و جواب تمرینات درس های کتاب عربی یازدهم رشته تجربی و ریاضی ، می توانید با اضافه کردن کلمه «ماگرتا» در سرچ های درسی خود، به مطلب مورد نظرتان دست پیدا کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب تمرین های درس 3 سوم کتاب عربی یازدهم رشته های تجربی و ریاضی ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید. سوالات خود را در بخش دیدگاه بیان کنید. 😉

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۲۵ دیدگاه

  1. با عرض سلام و ادب و احترام و خسته نباشید و تشکر از نوشته و زحمت هایتان فقط جسارتا یه چند تا نکته هست که اشاره میکنم:
    1- در صفحه 46 تمرین 6 قسمت 2 مامور هست نه پاسور
    2- در صفحه 46 تمرین 7 جمع غصن طب نوشته های کتاب درسی غصون می باشد.
    تشکر فراوان از زحمات شما عزیزان

  2. سلام ممنون عالی بود.
    نکته جالب توی مکالمه صفحه 40 اینه که برای گل از کلمه هدف و برای آفساید از تسلل استفاده می‌کنه در حالی که خود عربا از گل و آفساید (انگلیسی) استفاده میکنن.

  3. بسیار عالی بود
    ممنون از سایت خوب و بسیار به روز و خفن شما و همچنین عزیزانی که این مطالب را اماده سازی کرده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =