جواب تمرینات درس دوم عربی یازدهم تجربی و ریاضی ☑️ صفحه ۲۶ تا ۳۱
گام به گام پاسخ و حل پرسش تمرین های صفحه 26 ، 27 ، 28 ، 29 ، 30 و 31 درس 2 دوم کتاب عربی 2 یازدهم رشته تجربی و ریاضی
جواب تمرینات درس دوم عربی یازدهم تجربی و ریاضی ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب تمرین اختبر نفسک صفحه ۲۶ و تمرین های صفحه ۲۷ ، ۲۸ ، ۲۹ ، ۳۰ و ۳۱ درس ۲ دوم کتاب عربی ۲ یازدهم رشته تجربی و ریاضی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
بعدی: ترجمه متن درس سوم عربی یازدهم
جواب تمرین های درس سوم عربی یازدهم
جواب اختبر نفسک صفحه ۲۶ درس دوم عربی یازدهم
تَرجِمِ الْآیاتِ، ثُمَّ عَیِّنْ أَداةَ الشَّرطِ وَ فِعلَ الشَّرطِ، وَ جوابَهُ.
“آیات را ترجمه کن، سپس ادات شرط و فعل شرط و جواب آن را مشخص کن.”
۱) ﴿وَ ما تُقَدَّموا لِأَنفُسِکُم مِنْ خَیْرٍ تَجِدوهُ عِندَ اللهِ﴾
ترجمه: هر آنچه از خوبی برای خودتان پیش بفرستید، آن را نزد خداوند می یابید.
أَداةَ الشَّرطِ: ما
فِعلَ الشَّرطِ: تُقَدَّموا
جوابَ الشَّرطِ: تَجِدوا
۲) ﴿إنْ تَنْصُرُوا اللهَ يَنْصُرْکُم وَ يُثَبِّتْ أَقدامَکُم﴾
ترجمه: اگر خدا را یاری کنید، ش را یاری میکند و گام هایتان را استوار می سازد.
أَداةَ الشَّرطِ: إنْ
فِعلَ الشَّرطِ: تَنْصُرُوا
جوابَ الشَّرطِ: يَنْصُرْ
۳) ﴿وَ إذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلونَ قالوا سَلاماً﴾
ترجمه: و چون نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ مى دهند.
أَداةَ الشَّرطِ: إذا
فِعلَ الشَّرطِ: خاطَبَ
جوابَ الشَّرطِ: قالوا
۴) ان تَزرَعوا العدوانَ، تَحُصُدوا الخسرانَ.
ترجمه: اگر پرخاشگری بکارید، ضرر درو خواهید کرد.
أَداةَ الشَّرطِ: تَزرَعوا
فِعلَ الشَّرطِ: العدوانَ
جوابَ الشَّرطِ: تَحُصُدوا
جواب تمرین اول صفحه ۲۷ درس دوم عربی یازدهم
اَلتَّمرینُ الْأَوَّلُ: عَيِّنِ الْجُملَةَ الصَّحيحَةَ وَ غَيرَ الصَّحيحَةِ حَسَبَ الْحَقيقةِ.
“تمرین اول: جمله صحیح و نادرست را بر اساس حقیقت مشخص کن.”
۱) اَلتَّعَنُّتُ طَرحُ سُؤالٍ صَعبٍ بِهَدَفِ إيجادِ مَشَقَّةٍ لِلْمَسؤولِ. صحیح
ترجمه: مچگیری، مطرح کردن سوالی سخت با هدف ایجاد سختی برای کسی که مورد سوال واقع شده است.
۲) عِلْمُ الْأَحياءِ عِلْمُ مُطالَعَةِ خَواصِّ الْعَناصِرِ. غلط
ترجمه: زیست شناسی، علم مطالعهی خصوصیات عنصرهاست.
۳) الِالْتِفاتُ هوَ کَلامٌ خَفيٌّ بَيْنَ شَخصَينِ. غلط
ترجمه: روی برگرداندن همان سخن پنهانی بین دو نفر است.
۴) اَلسَّبّورَةُ لَوحٌ أَمامَ الطُّلّابِ يُکْتَبُ عَلَيهِ. صحیح
ترجمه: تخته سیاه، لوحی در مقابل دانش آموزان است که روی آن نوشته می شود.
پاسخ تمرین دوم صفحه ۲۷ درس دوم عربی یازدهم
الَتَّمرینُ الثّانی: تَرْجِمِ الْآيَةَ وَ الْأحاديثَ، ثُمَّ عَیِّنِ الْمَطلوبَ مِنكَ.
“تمرین دوم: آیه و احادیث را ترجمه کن، سپس آنچه از تو خواسته شده را مشخص کن.”
۱) ﴿وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليمٌ﴾
ترجمه: و هر آنچه از خیر و خوبی انفاق کنید قطعا خداوند نسبت به آن آگاه است.
اَلْمَجرورَ بِحَرفِ جَرٍّ: مِنْ خَيْرٍ، بِهِ
۲) مَن عَلَّمَ عِلماً، فَلَهُ أَجرُ مَن عَمِلَ بِهِ لا یَنقُضُ مِن أَجرِ الْعامِلِ.
ترجمه: هر کس علمی به دیگری بیاموزد، پاداش کسی را دارد که به آن عمل کند، از پاداش عمل کننده کاسته نمی شود.
اِسْمَ الْفاعِلِ: الْعامِلِ
۳) اَلنّاسُ أَعداءُ ما جَهِلوا.
ترجمه: مردم دشمن آنچه نمی دانند هستند.
اَلْجَمْعَ الْمُکَسَّرَ وَ مُفرَدَهُ: أعداء، جمعه «عدوّ»
۴) إذا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْکَلامُ.
ترجمه: هرگاه عقل کامل شود، سخن کم می شود.
اَلْفاعِلَ: العقل، الكلام
۵) اَلْعالِمُ حَيٌّ وَ إنْ کانَ مَيَّتاً.
ترجمه: دانشمند هرچند مرده باشد، زنده است.
المبتدأ: العالم / الخبر: حيٌّ
۶) قُم عَنْ مَجْلِسِكَ لِأَبیكَ وَ مُعَلِّمِكَ وَ إنْ کُنْتَ أَمیراً.
ترجمه: به خاطر پدر و معلمت از جایت برخیز هرچند (اگرچه) فرمانروا (فرمانده) باشی.
اِسْمَ الْمَکانِ: مَجْلِسِ
اسْمَ الْفاعِلِ: مُعَلِّمِ
جواب تمرین سوم صفحه ۲۸ درس ۲ عربی یازدهم
اَلتَّمرینُ الثّالِثُ: تَرْجِمِ الْأَفعالَ وَ الْمَصادِرَ التّاليَةَ.
“تمرین سوم: افعال و مصادر زیر را ترجمه کن.”
اَلْماضي | اَلْمُضارِعُ وَ الْمُستَقبَلُ | اَلْأَمْرُ وَ النَّهْيُ | اَلْمَصْدَر |
---|---|---|---|
قَدْ أَنْقَذَ: نجات داده است | يُنْقِذُ: نجات میدهد | أَنْقِذْ: نجات بده | اَلْإنْقاذ: نجات دادن |
اِبْتَعَدَ: دور شد | لا يَبْتَعِدُ: دور نمیشود | لا تَبْتَعِدْ: دور نشو | اَلِابْتِعاد: دور شدن |
اِنْسَحَبَ: عقب نشينی کرد | سَيَنْسَحِبُ: عقب نشيني خواهد کرد | لا تَنْسَحِبْ: عقب نشينی نکن | اَلِانْسِحاب: عقبنشينی کردن |
اِسْتَخْدَمَ: به کار گرفت | يَسْتَخْدِمُ: به کار میگیرد | اِسْتَخْدِمْ: به کار بگير | اَلِاسْتِخدام: به کار گرفتن |
جالَسَ: همنشينی کرد | يُجالِسُ: همنشينی میکند | جالِسْ: همنشينی کن | اَلْمُجالَسَة: همنشينی کردن |
تَذَکَّرَ: به ياد آورد | يَتَذَکَّرُ: به یاد میآورد | لا تَتَذَکَّرْ: به ياد نیاور | اَلتَّذَکُّر: به ياد آوردن |
تَعايَشَ: همزيستی کرد | يَتَعايَشُ: همزيستی میکند | تَعايَشْ: همزيستی کن | اَلتَّعايُش: همزيستی کردن |
قَدْ حَرَّمَ: حرام کرده است | يُحَرِّمُ: حرام میکند | لا تُحَرِّمْ: حرام نکن | اَلتَّحْريم: حرام کردن |
پاسخ تمرین چهارم صفحه ۲۹ عربی یازدهم درس ۲
اَلتَّمرینُ الرّابِعُ: ضَعْ هٰذِهِ الْجُمَلَ وَ التَّراکيبَ في مَکانِهَا الْمُناسِبِ.
“تمرین چهارم: این جملات و ترکیبات را در مکان مناسب خود قرار بده.”
هٰؤلاءِ ناجِحاتٌ / هٰذانِ الْمُکَيِّفانِ/ تِلْكَ الْحِصَّةُ / أُولٰئِكَ مُسْتَمِعونَ / هٰؤلاءِ جُنودٌ / هاتانِ الْبِطاقَتانِ
مفرد مؤنّث | مثنّی مذکّر | مثنّی مؤنّث | جمع مذکّر سالم | جمع مؤنّث سالم | جمع مکسّر |
تِلْكَ الْحِصَّةُ | هٰذانِ الْمُکَيِّفانِ | هاتانِ الْبِطاقَتانِ | أُولٰئِكَ مُسْتَمِعونَ | هٰؤلاءِ ناجِحاتٌ | هٰؤلاءِ جُنودٌ |
ترجمه جملات و ترکیبات بالا:
- هٰؤلاءِ ناجِحاتٌ – اینها موفق هستند.
- هٰذانِ الْمُکَيِّفانِ – این دو تنظیمکننده هستند.
- تِلْكَ الْحِصَّةُ – آن سهم است.
- أُولٰئِكَ مُسْتَمِعونَ – آنها شنوندگان هستند.
- هٰؤلاءِ جُنودٌ – اینها سربازان هستند.
- هاتانِ الْبِطاقَتانِ – این دو کارت هستند.
پاسخ تمرین پنجم صفحه ۲۹ درس دوم عربی یازدهم
اَلتَّمرینُ الْخامِسُ: ضَعِ الْمُتَرادِفاتِ وَ الْمُتَضادّاتِ في مَکانِهَا الْمُناسِبِ. (= ≠)
“تمرین پنجم: مترادفها و متضادها را در مکان مناسب خود قرار بده.”
وُدّ / بَعُدَ / تَکَلَّمَ / اِجْلِسْ / نِهايَة / عَداوَة / اِحترِام / أَحْياء / مَرَّةً / نَفَعَ / ذَنْب / هَرَبَ
إثْم = ذَنْب گناه | تَبْجيل = اِحترِام بزرگداشت | تارَةً = مَرَّةً یکبار | حُبّ = وُدّ دوستی |
فَرَّ = هَرَبَ گریخت | أَمْوات ≠ أَحْياء مردگان ≠ زندگان | دَنا ≠ بَعُدَ نزدیک شد ≠ دور شد | قُمْ ≠ جْلِسْ برخیز ≠ بشین |
ضَرَّ ≠ نَفَعَ زیان رساند ≠ سود رساند | بِدايَة ≠ نِهايَة آغاز ≠ پایان | سَکَتَ ≠ تَکَلَّمَ خاموش شد ≠ سخن گفت | صَداقَة ≠ عَداوَة دوستی ≠ دشمنی |
جواب تمرین ششم صفحه ۳۰ درس دوم عربی یازدهم
اَلتَّمرینُ السّادِسُ: أکَمِْلْ تَرجَمَةَ الْآياتِ وَ الْحَديثَ، ثُمَّ عَیِّنْ أَداة الشَّرطِ وَ فِعلَ الشَّرطِ، وَ جوابَهُ.
“تمرین ششم: ترجمه آیات و حدیث را کامل کن، سپس ابزار شرط و فعل شرط و جواب آن را مشخص کن.”
۱) ﴿وَ ما تَفْعَلوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللهُ﴾
و هرچه را از کار نيک انجام می دهید، خدا آن را میداند. (از آن آگاه است.)
أَداةَ الشَّرطِ: ما
فِعلَ الشَّرطِ: تَفْعَلوا
جوابَ الشَّرطِ: يَعْلَمْ
۲) ﴿إنْ أَحْسَنْتُم أَحْسَنْتُم لِأَنفُسِکُم﴾ اَلْإسراء: ۷
اگر نيکی کنيد، به خودتان نیکی کرده اید.
أَداة الشَّرطِ: إنْ
فِعلَ الشَّرطِ: أَحْسَنْتُم
جوابَ الشَّرطِ: أَحْسَنْتُم
۳) ﴿إنْ تَتَّقُوا اللهَ يَجْعَلْ لَکُم فُرقاناً﴾ اَلْأَنفال: ۲۹
اگر از خدا پروا کنيد، برايتان نيروی تشخيص حق از باطل قرار می دهد.
أَداة الشَّرطِ: إنْ
فِعلَ الشَّرطِ: تَتَّقُوا
جوابَ الشَّرطِ: يَجْعَلْ
۴) اذا غَضِبتَ فَاسکت
هرگاه خشمگین شدی، سکوت کن.
أَداة الشَّرطِ: اذا
فِعلَ الشَّرطِ: غَضِبتَ
جوابَ الشَّرطِ: فَاسکت
۵) مَنْ سَأَلَ في صِغَرِهِ، أَجابَ في کِبَرِهِ. اَلْإمامُ عَليٌّ (ع)
هرکس در خردسالیاش بپرسد، در بزرگسالیاش پاسخ می دهد.
أَداة الشَّرطِ: مَنْ
فِعلَ الشَّرطِ: سَأَلَ
جوابَ الشَّرطِ: أَجابَ
جواب تمرین هفتم صفحه ۳۰ درس ۲ عربی یازدهم
اَلتَّمرینُ السّابِعُ: ضَعْ فِي الدّائِرَةِ الْعَدَدَ الْمُناسِبَ. «کَلِمَةٌ واحِدَةٌ زائِدَةٌ»
“تمرین هفتم: عدد مناسب را در دایره قرار بده. «یک کلمه اضافی»”
پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را ببینید.
ترجمه کلمات و متن تمرین بالا (طبق تمرین حل نشده):
۱- شلوغ کننده ۵- حرکت دادن چهره به سوی راست و چپ است
۲- زنگ درسی ۱- او کسی است که سبب مشکلات است و به نظم زیان می رساند.
۳- آلوده شدن به گناه ۴- آنچه مقابل کار کارگر یا کارمند داده می شود.
۴- پاداش ۳- ترک امر خدا و ارتکاب گناهان است
۵- روی برگرداندن ۶- کارهای انسان و خوی اوست.
۶- رفتار
جواب تمرین هشتم صفحه ۳۱ عربی یازدهم درس ۲
اَلتَّمرینُ الثّامِنُ: اُکتُب مُفرَدَ الکَلِماتِ التالیَةِ.
تمرین هشتم: مفرد کلمات زیر را بنویسید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را ببینید.
جواب بحث علمی صفحه ۳۲ درس دوم عربی یازدهم
اِبْحَثْ في کِتابِ «مُنْيَةِ الْمُريدِ» لِزَينِ الدّينِ الْعامِليِّ «الشَّهيدِ الثّاني» عَنْ نَصٍّ قَصيرٍ حَوْلَ آدابِ التَّعليمِ وَ التَّعَلُّمِ ثُمَّ اکْتُبْهُ.
در کتاب «منیة المرید» زین الدین عاملی «شهید ثانی» متن کوتاهی در مورد آداب تعلیم و تعلم جستجو کنید و سپس بنویسید.
الْعالِمُ كَمَنْ مَعَهُ شَمْعَةٌ تُضيءُ لِلنّاسِ. اَلْإمامُ مُحَمَّدٌ الْباقِرُ (ع)
دانا مانند کسی است که با او شمعی است که برای مردم میافروزد.
پاسخ: کتاب منیه المرید فی آداب المفید و المستفید ،کتابی در حوزه اخلاق اسلامی می باشد که یکی از آثار ز ین الدین ابن علی العاملی معروف به شهید ثانی می باشد.
تقسیم ابواب و فصول کتاب منیه المرید:
مقدمه: پیرامون فضیلت علم و روایات وارده در آن می باشد.
باب اول: در آداب معلم و متعلم بحث شده است.
باب دوم: آداب مفتی و مستفتی و فتوی را بیان نموده است.
باب سوم: آداب و آفات و شروط مناظره را گوش زد می کند.
باب چهارم: روش کتابت را بیل نموده است.
خاتمه: در اقسام علوم شرعی و مراتب آن سخن گفته شده.
تتمه کتاب: شامل وصایای مولف به عموم طلاب است.
در بیان فضیلت این کتاب بزرگان زیادی از جمله ابن العودی ، میرزا ی شیرازی ، محدث بحرانی ،مقدس اردبیلی و بسیاری دیگر از علما قلم زنی کرده اند و به åجید و تعریف این کتاب شریف پرداخته اند. ما نیز در این مجال متذکر کلام میرزای شیرازی می شویم. ایشان می فرمایند: چقدر شایسته است که اهل علم مواظبت نمایند ب ه مطالعه این کتاب و متادب شوند به آداب مزبوره در آن. شهید ثانی تلخیص جامعی از این کتاب ار ائه نموده اند که آنرا (بغیه المرید) نامگذاری کرده اند.
کتاب منیه المرید بارها توسط علما و بزرگان دین ترجمه ،شرح و یا به صورت منظوم در آمده که بهترین ترجمه فارسی آن به قلم جناب حجه الاسلام سید محمد باقر حجتی به رشته تحریر در آمده است. و نیز بهترین شرح که بر این کتاب نوشته شده است کتاب (سراج المبت دئین فی علوم آل محمد المع صومین) می باشد که با قلم و بنان سید محمود ده سرخی تالیف شده است.
پاسخ دیگر: در کتاب «منیة المرید» اثر زین الدین عاملی (شهید ثانی)، در مورد آداب تعلیم و تعلم نکات مهمی ذکر شده است. در زیر خلاصهای از این آداب آورده شده است:
- احترام به معلم: دانشآموز باید به معلم خود احترام بگذارد و او را به عنوان منبع علم و دانش بپذیرد.
- آمادگی برای یادگیری: دانشآموز باید با آمادگی کامل و ذهن باز به کلاس درس بیاید.
- توجه و تمرکز: در هنگام تدریس، باید به سخنان معلم توجه کامل داشته باشد و از حواسپرتی پرهیز کند.
- پرسش و پاسخ: اگر نکتهای برای دانشآموز مبهم بود، باید با ادب و احترام سوال کند.
- عمل به آموختهها: دانشآموز باید سعی کند آنچه را که یاد میگیرد در زندگی خود به کار ببندد.
این آداب نه تنها به بهبود فرآیند یادگیری کمک میکند بلکه موجب تقویت روابط بین معلم و دانشآموز نیز میشود.
توجه: برای مشاهده ترجمه متن درس دوم عربی یازدهم، وارد لینک «معنی درس دوم عربی یازدهم» شوید.
قبلی: ترجمه درس اول عربی یازدهم
جواب تمرین های درس اول عربی یازدهم
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه یازدهم متوسطه دوم ، برای دسترسی سریع و بهتر به ترجمه و جواب تمرینات درس های کتاب عربی یازدهم رشته تجربی و ریاضی ، می توانید با اضافه کردن کلمه «ماگرتا» در سرچ های درسی خود، به مطلب مورد نظرتان دست پیدا کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب تمرینات درس 2 دوم کتاب عربی یازدهم رشته های تجربی و ریاضی ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید. 🤗
سلام با تشکر از سایت خوبتون
در تمرین هشتم عربی یازدهم ریاضی/تجربی، درس دوم، واژه ی افاضل یک مشکل وجود دارد. لطفا بررسی شود. با تشکر،
سلام واقعا خوب بود ممنون😀❤️ ولی کاش تمرین ۸ هم میزاشتید🥹
عالی بود مرسی
بسیار عالی و کامل بود. متشکرم برای زحماتتون
سلام تمرین ثامن افاضل ملعبة نمیشه به احتمال زیاد میشه فَضْل
مثل همیشه عالی بود .دمتون گرم واقعا🥲خیلی ممون👌
عالی درجه یک دم تدوینگرش درد نکنه
منو نجات داد
عالی ممنون بابت سایت خوبتون خیلی کارآمد و مفید.
عالی موفق باشین
مثل همیشه عالی موفق باشین
مثل همیشه عالی
سلام ،میشه لطفاً جواب جدول صفحه 31رو هم قرار بدین؟
سپاس.
بسیار عالی و کامل
فقط کاش ترجمه تمرین هفتم رو هم میگذاشتید
و یک توصیه به دانش آموزان:
اگه میخواین یاد بگیرین فقط برای چک کردن از این سایت استفاده کنین
خلاصه کپی نکنین
یا علی
دمتون گرم💖
مرسی از اینکه این مطالب مفید رو میزارید🌹
مرسی خیلی کامل و جامع بود
خیلی خوبه که این مطالب رو می زارین
عالی بود مچکرم بابت سایت خوبتون