سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ۲۰ مطالعات نهم ⭐️ آرامش در خانواده

پاسخ سوال های صفحه ۱۳۷ ، ۱۳۹ و ۱۴۰ مطالعات اجتماعی پایه نهم ، جواب فعالیت های درس 18 آرامش در خانواده فصل دهم مطالعات پایه ۹ ام

پاسخ فعالیت های درس ۲۰ مطالعات نهم : در این نوشته به جواب فعالیت های درس بیستم 20 مطالعات اجتماعی پایه نهم در صفحات ۱۳۷ ، ۱۳۹ و ۱۴۰ مربوط به درس بیست آرامش در خانواده در بخش آموزش و پرورش ماگرتا پرداخته ایم.

پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس ۲۱ مطالعات نهم

گام به گام درس ۲۰ مطالعات نهم
گام به گام درس ۲۰ مطالعات نهم

پاسخ فعالیت درس ۲۰ مطالعات نهم

در جواب فعالیت درس 20 مطالعات اجتماعی نهم داریم :

جواب فعالیت صفحه ۱۳۷ درس بیستم مطالعات اجتماعی نهم

‍۱- کاربرگه شماره (۱۵) سازگاری والدین و فرزندان را انجام دهید.

پاسخ: برای دیدن پاسخ کاربرگ شماره ۱۵ روی دکمه مربوطه زیر کلیک کنید یا بزنید.

۲- در کلاس، به گروه‌های دو یا سه نفره تقسیم شوید. سپس با نظارت و راهنمایی معلم خود، هر گروه یک مشکل فرضی را تصوّر کند. در هر گروه، یک نفر نقش مادر یا پدر و دیگری، نقش فرزند یا فرزندان را بر عهده بگیرند. با توجه به توصیه‌های بیان شده در این درس برای ایجاد یک گفت‌وگوی صحیح، سعی کنید مشکل را با گفت‌وگو حل کنید. پس از اجرای هر گروه در کلاس، دیگر دانش آموزان پیشنهادات خودشان را درباره آن اجرا و به اشتراک بگذارند.

پاسخ: این فعالیت را باید در کلاس به همراه معلم خود انجام دهید.

۳- به نظر صاحب‌نظران، تک فرزندی چه پیامدهای نامطلوب فردی و اجتماعی دارد؟

پاسخ: کودکان از هم بازی محروم می‌شوند و رقابت‌ها، بازی‌ها و دعواهای کودکانه و رفتار خواهر و برادر شکل نمی‌گیرد و کودکان همیشه با بزرگترها در ارتباط هستند که به شکل گیری فرآیند اجتماعی شدن کودکان کمک می‌کند. از شادی روابط خانوادگی و حمایت و محبت برادران و خواهران محروم می‌شوند و فرزندانشان در آینده از داشتن دایی، خاله، دایی و خاله محروم می‌شوند.

۴- کاهش نرخ باروری در کشور ما در آینده چه پیامدهای نامطلوبی در اقتصاد یا جامعه خواهد داشت؟ دست کم به سه مورد اشاره کنید.

پاسخ: ۱) پیری جمعیت
۲) افزایش هزینه‌های درمانی سالمندان و نگهداری آنها
۳) کاهش نیروی کار فعال و کارآمد و کاهش تولید
۴) کاهش جمعیت زیرا اولین شرط بقای هر جامعه‌ای جمعیت آن است.

جواب فعالیت صفحه ۱۳۹ مطالعات نهم درس ۲۰

۵- اگر مواردی از مدیریت درست مشکلات و حوادث در خانواده خود یا خویشان و آشنایان سراغ دارید، در کلاس بیان کنید.

پاسخ: مواردی مانند تشکیل صندوق خیریه خانواده برای رفع نیازهای مالی و درمانی خانواده‌های نیازمند اقوام و آشنایان و ….

۶- فواید صله ارحام برای خانواده‌ها چیست؟

پاسخ: ۱) دید و بازدید و شناخت احوال دیگران
۲) افزایش امید به زندگی
۳) کاهش مشکلات خانواده‌های نیازمند در بین بستگان و اقوام
۴) همفکری و استفاده از تجربیات خانواده‌ها در امور مختلف.

۷- اصل دهم قانون اساسی را در درس ۲۲ را بخوانید. چرا چنین اصلی را در قانون اساسی کشور ما قرار داده‌اند؟

پاسخ: زیرا هیچ جامعه‌ای بدون خانواده رشد و شکوفایی نمی‌کند و در دین مبین اسلام که قوانین کشور ما بر آن استوار است، برای خانواده و تشکیل و حفظ آن ارزش زیادی قائل شده است.

۸- چگونه بیمه شدن اعضای خانواده در امور مختلف می‌تواند به رفع مشکلات و آرامش بیشتر خانواده‌ها کمک کند؟ با راهنمایی معلم چند نمونه بیان کنید.

پاسخ: بیمه اساساً در زندگی از ما حمایت مالی می‌کند، بنابراین آنها مانند سرمایه گذاری‌هایی هستند که می‌توانند در بسیاری از موارد در هزینه‌هایی که باید در زندگی بپردازیم به ما کمک کنند. هزینه های درمانی و بهداشتی یکی از مهم ترین دغدغه‌های زندگی است که بیمه می تواند در این زمینه به ما کمک کند و امنیت خاطر بیشتری ایجاد کند. با استفاده از بیمه و داشتن آینده‌ای بهتر می توان استرس و نگرانی‌های زندگی را کاهش داد. همچنین با استفاده از بیمه در مدیریت هزینه‌ها و پس‌اندازهایی که در زندگی برای آن تلاش می‌کنیم، می‌توان به آن دست یافت.

جواب به کار ببندیم صفحه ۱۴۰ درس ۲۰ مطالعات نهم

۱- برای قدردانی از یک یا چند نفر از اعضای خانوادهٔ خود (پدر، مادر، برادر و خواهر) طرحی تهیه کنید. دربارهٔ زمان مناسب و شیوهٔ قدردانی فکر کنید و ابتکاری به خرج دهید. طرح خود را بنویسید و به معلم بدهید. سپس آن را به اجرا در آورید.

پاسخ: عنوان طرح: “هفتهٔ قدردانی از قهرمانان خانه”

۱. هدف طرح:

  • تشکر از زحمات بی‌چشمداشت پدر، مادر، خواهر و برادر
  • ایجاد فضایی پر از محبت و توجه در خانواده

۲. روش اجرا (به صورت روزانه):

📅 روز اول: قدردانی از مادر

  • کارتها: ساخت کارت دست‌نویس با جمله‌هایی مثل:
    “مامان عزیزم، می‌دونی چقدر از آشپزی و مهربونیت ممنونم؟ امروز من ظرفا رو می‌شورم!”
  • هدیه: یک شاخه گل طبیعی یا یک نقاشی از دست‌های او (نماد زحمت‌هایش).
  • کار عملی: انجام یک کار خانه که معمولاً مادر انجام می‌دهد (مثل پختن چای یا مرتب کردن لباس‌ها).

📅 روز دوم: قدردانی از پدر

  • کارتها: نوشتن یک نامه کوتاه:
    “بابا جون، می‌دونی قوی‌ترین مرد زندگیم هستی؟ امروز من کیف تو رو حمل می‌کنم!”
  • هدیه: یک کلیپ صوتی از خاطرات مشترک با صدای خودم.
  • کار عملی: کمک به او در تعمیر چیزی در خانه یا شستن ماشین.

📅 روز سوم: قدردانی از خواهر/برادر بزرگتر

  • کارتها: چسباندن یک یادداشت روی آینه اتاقش:
    “دستت درد نکنه که همیشه حوصلهٔ منو داری! امروز نوبت منه به تو درس بدم!”
  • هدیه: یک کتاب یا خوراکی مورد علاقه‌اش.
  • کار عملی: انجام تکالیف مدرسه به جای او برای یک روز!

📅 روز چهارم: قدردانی از خواهر/برادر کوچک‌تر

  • کارتها: یک نقاشی از او با جمله:
    “عزیزم، تو شادی خانهٔ ما هستی! امروز همهٔ بازی‌ها رو تو انتخاب کن!”
  • هدیه: یک اسباب‌بازی یا کاردستی ساخته‌شده توسط خودم.
  • کار عملی: یک بازی گروهی که او دوست دارد ترتیب دادن.

۳. زمان‌بندی اجرا:

  • هفتهٔ دوم فروردین (همزمان با روزهای پایانی تعطیلات نوروزی).
  • هر روز ساعت ۶ عصر (زمانی که همه در خانه هستند).

۴. وسایل مورد نیاز:

  • کاغذ رنگی، ماژیک، چسب.
  • گل/کتاب/خوراکی (بسته به بودجه).
  • دوربین برای ثبت خاطرات.

۵. نکات ابتکاری:

  • ضبط کلیپ “من دوستت دارم”: از هر عضو خانواده بخواهید یک دلیل برای دوست داشتن دیگری بگوید.
  • درخت قدردانی: روی یک مقوا، درختی بکشید و برگ‌هایش را با جملات تشکر پر کنید.
  • شام غافلگیرانه: در روز آخر، یک شام ساده (مثل پیتزای خانگی) برای همه آماده کنید.

۶. ارزیابی طرح:

  • از خانواده بپرسید: “چه احساسی داشتید؟” و پاسخ‌ها را یادداشت کنید.
  • عکس‌های لحظات قدردانی را به معلم نشان دهید.

📌 پیام پایانی: “قدردانی، محبت را در خانه چند برابر می‌کند!”

۲- با راهنمایی و کمک معلم و مسئولان مدرسه ودعوت از کارشناس خبره، جلسه‌ای با حضور اولیا و دانش آموزان داوطلب تشکیل دهید و در آن، علل ناسازگاری‌های اجتماعی والدین و فرزندان و راهکارهای مربوط به آن را به بحث و گفت‌وگو بگذارید. قبل از تشکیل جلسه فکر کنید و مواردی را که موجب ناسازگاری والدین و فرزندان می‌شود، بنویسید.

پاسخ: ۱. عنوان جلسه: “درک متقابل؛ راهی برای کاهش ناسازگاری‌های خانوادگی”

۲. هدف جلسه:

  • شناسایی دلایل اصلی اختلافات بین والدین و نوجوانان.
  • ارائهٔ راهکارهای عملی برای بهبود ارتباط.
  • ایجاد فضایی برای گفت‌وگوی صمیمانه بین والدین و دانش‌آموزان.

۳. زمان و مکان پیشنهادی:

  • زمان: یکشنبه، ساعت ۱۰ صبح (مدت جلسه: ۹۰ دقیقه).
  • مکان: سالن اجتماعات مدرسه.

۴. برنامه‌ریزی محتوایی جلسه:

الف) بخش اول: شناسایی علل ناسازگاری‌ها (۳۰ دقیقه)

✅ مهم‌ترین دلایل از نگاه دانش‌آموزان:

  1. تفاوت نگرش به فناوری:
    • والدین: “چرا همیشه با موبایلت مشغولی؟”
    • نوجوانان: “این وسیلهٔ ارتباطی و آموزشی است!”
  2. انتظارات تحصیلی:
    • والدین: “چرا همیشه ۲۰ نمی‌گیری؟”
    • نوجوانان: “نمره تنها معیار موفقیت نیست!”
  3. محدودیت‌های اجتماعی:
    • والدین: “با دوستانت زیاد بیرون نرو!”
    • نوجوانان: “به من اعتماد ندارید؟”

✅ مهم‌ترین دلایل از نگاه والدین:

  1. عدم مسئولیت‌پذیری:
    • “اتاقت را مرتب نمی‌کنی!”
  2. اختلاف سلیقه در پوشش و رفتار:
    • “چرا اینطور لباس می‌پوشی؟”

ب) بخش دوم: بحث کارشناسی (۴۰ دقیقه)

🔹 مدعوین:

  • یک روانشناس نوجوان.
  • یک مشاور خانواده.

🔹 راهکارهای پیشنهادی کارشناسان:

  1. گوش دادن فعال:
    • والدین و فرزندان بدون قطع کردن حرف یکدیگر صحبت کنند.
  2. قراردادهای دوجانبه:
    • مثلاً: “اگر نمرهٔ تو بالاتر رفت، زمان استفاده از موبایل افزایش می‌یابد.”
  3. شناخت علایق مشترک:
    • برنامه‌ریزی برای یک فعالیت خانوادگی (مثل پیاده‌روی یا آشپزی).

ج) بخش سوم: پرسش و پاسخ (۲۰ دقیقه)

  • دانش‌آموزان و والدین سوالات خود را از کارشناسان بپرسند.
  • مثال: “چطور با والدینم دربارهٔ افزایش آزادی‌ها مذاکره کنم؟”

۵. اقدامات قبل از جلسه:

  1. تهیهٔ پرسشنامه:
    • از دانش‌آموزان و والدین بخواهید ۳ دلیل اصلی اختلاف خود را بنویسند.
  2. تبلیغات:
    • طراحی پوستر با عنوان “خانه را به جنگل تبدیل نکنیم!”
  3. فضاسازی سالن:
    • نصب جمله‌های انگیزشی مثل: “تفاوت‌ها را بپذیریم تا رشد کنیم.”

۶. خروجی مورد انتظار:

  • تهیهٔ بروشور راهنمای ارتباط موثر برای توزیع بین خانواده‌ها.
  • تشکیل گروه‌های گفت‌وگوی ماهانه در مدرسه با حضور والدین و دانش‌آموزان.

📌 نتیجه‌گیری: “ناسازگاری طبیعی است، اما با درک متقابل می‌توان آن را به فرصتی برای رشد تبدیل کرد.”

۳- با اعضای خانوادهٔ خود در روزهای تعطیل آخر هفته به دیدن یکی از سالمندان خانواده بروید و از وی قدردانی کنید.

پاسخ: این تمرین را باید به همراه خانواده خود انجام دهید.

پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس ۱۹ مطالعات اجتماعی نهم

⭐️ در آخر جواب فعالیت های درس ۲۰ مطالعات نهم در صفحات ۱۳۵ ، ۱۳۷ و ۱۳۸ به پایان رسید، اگر سوال یا مشکلی دارید از قسمت دیدگاه با ما یا سایر دانش آموزان بحث و گفتگو کنید و نظرات خود را بگذارید. تمام سوالات را کامل و صحیح پاسخ دادیم. میتوانید آن ها را هم خلاصه بنویسید. برای بهتر پیدا کردن ما در آخر عبارت جستجو شده خود در گوگل کلمه ماگرتا را بنویسید.😎🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 7 =