کسب و کارمدیریت و رهبری

۲۵ راهکار موفق در رهبری کسب و کار که تا حالا نشنیده اید 🚀

چگونه یک رهبر عالی برای کسب و کارمان باشیم ؟ ‫خصوصیات یک‬ ‬‫رهبر خوب چیست؟

وقتی صحبت از اجرای کسب و کار می شود، خودتان را در شرایطی می یابید که به دنبال کسب اطلاعات، تحقیق و تقویت مهارت های خود می روید. یکی از این مهارت ها رهبری است. واقعیت این است که اجرای یک کسب و کار به طور واقعی شما را در یک موقعیت رهبری قرار می دهد، حتی اگر در حال حاضر تنها کارمند شما، خودتان هستید.

این امر می تواند برای بعضی افراد ، خیلی ترسناک باشد، اما این می تواند هم فوق العاده برای کسب و کار و هم برای شخص شما باشد. در ماگرتا ۲۵ مورد از راهکار های موفق رهبری کسب و کار را به شما آموزش خواهیم داد که بدون آنها کسب و کارتان رشد نخواهد کرد و به موفقیت نخواهد رسید.

توصیه : حتما به نکته های گفته شده عمل کنید ، تا وقتی فقط بخوانید فایده ای ندارد و وقتی که عمل می‌کنید نتیجه کامل را حتما میبینید !

رهبری کسب و کار
رهبری کسب و کار

۱. از “نه” شنیدن ناامید نشوید

در این قسمت یک درس بسیار عالی در مورد رهبری کسب و کار به شما خواهیم داد که همه صاحبان کسب و کار باید به آن توجه کنند: اینقدر از شنیدن کلمه ” نه ” ناامید نشوید. شما در بسیاری از مراحل کسب و کار خود از طرف خیلی از افراد مختلف جواب رد خواهید شنید.

بسیار درها به روی شما بسته خواهند شد. این اتفاق بیشتر در اوایل کار شما اتفاق می افتد تا زمانی که اسم و رسمی برای خود بر هم زده و در کسب و کار خود به درجات عالی تری از موفقیت دست پیدا کنید. راه حل اصلی مقابله با ناراحتی از شنیدن جواب رد این است که نا امید نشده و از آن برداشت شخصی نداشته باشید.

۲. حساب شده ریسک کنید

شروع یک کسب و کار و رهبری آن نیازمند ریسک کردن و پذیرش خطر است. واضح ترین آنها، ریسک مالی است. بیایید واقع بین باشیم، گاهی اوقات، امیدواریم که یک ایده خلاقانه برای ما پول نقد خلق کند، اما واقعاً از خیلی از واقعیت ها اطلاع نداریم. و در نهایت اقدام می کنیم، بدون اینکه اطلاع از آمد و رفت پولمان داشته باشیم.

راه حل این مسئله این است که حساب شده ریسک کنیم. تحقیق خود را انجام دهید، موانع را در نظر بگیرید و اگر به نتیجه دلخواه خود نرسیدید، آمادگی خود را به از دست ندهید و مسئولیت پذیر باشید.انجام ریسک های حساب شده هم استرس را در شما به طور قابل مشاهده ای کاهش می دهد و هم اعتماد به نفس شما را بالا می برد. 

۳. صبر یک فضیلت است

اگر یک درس در مورد رهبری وجود داشته باشد که همه صاحبان کسب و کار باید آن را یاد بگیرند، این است که صبر و شکیبایی یک فضیلت است. بیایید با آن روبرو شویم، بسیاری از صاحبان کسب و کار بسیار علاقه مند به کنترل اوضاع هستند و بسیار عجولانه عمل می کند، آنها دوست دارند همه کارها زودتر از زمان موعد انجام شود و به کیفیت کار اهمیت نمی دهند. 

واقعیت این است که صاحبان کسب و کار باید یاد بگیرند کسب و کار خود را از حالت کنترل شده خارج کنند وبا صبر و شکیبایی کارها را هدفمند و برنامه ریزی شده رو به پیشرفت هدایت کنند. 

۴. اشتباهات خود را بپذیرید

از بین همه درس های رهبری کسب و کار، این یکی از مهم ترین هاست. رهبران باید زمانی که اشتباه می کنند، آن را بپذیرند. آنها حتی زمانی که همکارانشان اشتباهی می کنند باید مسئولیتش را بپذیرند. و سعی داشته باشند که درصد اشتباهات خود را به حداقل برسانند. خلاف این کار می تواند عواقب منفی و جبران ناپذیری داشته باشد.

مثلاً مدیر اجرایی سابق تولیدی شلوار های زنانه Lululemon را در نظر بگیرید. هنگامی که اشکالی در کنترل کیفیت برای برخی از شلوارها بوجود می آمد، پاسخ او این بود که اندام بسیاری از خانم ها برای شلوارهای تولیدی او ساخته نشده است و شرکت او پس از مدتی ورشکست شد. یک رهبر و یک مدیر همیشه باید اشتباهات خود را بپذیرند و این را به کارمندان و زیردستان خود نیز بیاموزند.

۵. بدانید چه زمانی تسلیم شوید

تسلیم شدن و کنار کشیدن در خیلی از مراحل اجرای کسب و کار پسندیده و درست نیست و شاید این درس مهم از طرف بسیاری از فعالان عرصه کسب و کار و افرادی که هوش مالی بسیار بالایی دارند، رد شود.

اما اگر با خودمان روراست باشیم زمان هایی نیز فرا می رسند که مجبور به تسلیم شدن هستیم و بهتر است درباره زمان مناسب کنار کشیدن از انجام یک پروژه هم اطلاع داشته باشم، همانطور که اطلاع از زمان شروع کسب و کار هم موضوع بسیار با اهمیتی است. بعضی اوقات لازم است از کار دور شویم و به عنوان رهبر کسب و کار خود طبق برنامه ریزی ها و زمان بندی هایی که در بیزینس پلن خود طراحی کرده اید زمانی را هم به کنار کشیدن از کسب و کار خود اختصاص دهید

۶. انعطاف پذیری فراموش نشود

در هر کسب و کار، صاحب آن علاوه بر اینکه باید صبر و شکیبایی داشته باشد باید بسیار انعطاف پذیر هم باشد. با هر مدیر کسب و کار موفقی که درباره همین عنوان صحبت کنید، به شما خواهد گفت که؛ مخصوصاً در ابتدای کار، مشکلات بسیاری بر سر راه شما قرار می گیرد، وظیفه شما این است که اوضاع را همانطور که بود با آرامش بهبود داده و رو به پیشرفت و موفقیت حرکت کنید.

۷. روی بهبود شخصیت خود کار کنید

بهبود شخصیت شخصی و کسب و کار با هم ارتباط مستقیم دارند، زیرا سلامت یک صاحب کسب و کار (هم از لحاظ روحی و هم جسمی)  اغلب در کسب و کار او منعکس می شود. منظور از ارتباط مستقیم این است که هر چه شخصیت شما بصورت فردی بهبود و رشد پیدا کند،کسب و کار شما هم به همان نسبت رشد کرده و در رسیدن به موفقیت با موانع کمتری روبه رو می شود.

۸. بعضی کارها را به دیگران محول کنید

رهبران خوب می دانند که نمی توانند همه کارها را به نحو احسنت انجام دهند. در نتیجه، آنها یاد گرفته اند که دیگران را  به تیم خود اضافه کرده و بعضی از کارها را به آنها محول کنند

شما باید زمان خود را طبق آنچه که هندیریک می نامد در “ناحیه نبوغ”، به منظور رسیدن به هدف پیشرفت و موفقیت خود بگذرانید.

ناحیه نبوغ، تنها محدوده‌ی مربوط به توانایی های شما نمی‌باشد؛ بلکه نشانگر بخشی از توانایی‌های شما است که از بسیاری از افراد شما را جلوتر می برد. مثلاً شاید شما در حد ابتدایی در طراحی وب سایت مهارت داشته باشید، اما نباید وقت خود را به انجام کار طراحی صرف کنید. در عوض باید در ناحیه نبوغ خود زمانتان را سرمایه گذاری کنید. 

با سپردن بخشی از کارها به دیگران، صاحبان کسب و کار قادر به صرف زمان بیشتری در ناحیه نبوغ خود هستند که به آنها اجازه می دهد که نه تنها شرکت خود را رو به جلو حرکت دهند، بلکه از آن کار لذت هم ببرند. به این کار یک مدل سیستم سازی کسب و کار هم می گویند !

با سپردن بخشی از کارها به دیگران،

وقت بیشتری برای انجام دادن کار های مهم
خود دارید !

۹. به فراتر از خود باور داشته باشید

در مطالعاتی که درباره صاحبان کسب و کار موفق انجام شده، محققان به این نتیجه رسیدند که بسیاری از آنها موفقیت رهبری خود را به چیزی فراتر از خودشان مدیون می دانند. 

۱۰. از احساسات، افکار و اقدامات خود آگاه باشید

هرچه خودآگاه شما بیشتر باشد، می توانید تصمیمات بهتری را برای کسب و کار خود بگیرید. همیشه به کارهای خود فکر کنید و از خودتان این سؤال را بپرسید که چرا؟ چرا چنین حسی را پیدا کردم؟ ، چرا این کار را انجام دادم؟  و چرا این فکر را کردم؟

اطلاعات دقیقی هم در این زمینه وجود دارد که این گفته ما را تأیید می کند. طبق تحقیقات انجام شده توسط شرکای گرین پیک و کرنل نشان داده شد که خودآگاهی باید یک معیار برتر برای رهبری موفق باشد. در واقع، آنها دریافتند که خودآگاهی بالاترین شاخص موفقیت کلی است. 

۱۱. ” نه” گفتن را یاد بگیرید

به عنوان رهبر یک کسب و کار، احتمالاً از شما خواسته می شود که پروژه های جدیدی را به دست بگیرید و یا در رویدادهای مختلف شرکت کنید. 

در حالی که در آغاز، باید از تمام فرصت ها استفاده کنید که در حقیقت برای پیشرفت شما ضروری است. به همین دلیل یادگیری چگونه ” نه ” گفتن برای صاحبان و رهبران کسب و کار بسیار ضروری است. 

صاحبان کسب و کار باید بر آنچه که برای پیشرفتشان ضروری است، تمرکز کنند که گاهی اوقات نیازمند گفتن ” نه ” است. 

۱۲. بدون هدف کسب و کار راه اندازی نکنید

داشتن هدف در کسب و کار جزو ابتدایی ترین و مهمترین اصول است. بیشتر صاحبان کسب و کار دارای یک هدف یا ماموریتی هستند که آنها را به سمت جلو هدایت می کند. آنگاه به ندرت کسب و کاری را بی هدف راه اندازی می کنند. 

۱۳. به خودتان اعتماد کنید

اعتماد به خودتان یکی دیگر از درس های مهم رهبری است که کسب و کار شما بدون آن دوام نخواهد آورد. در نهایت، شما باید به خودتان اطمینان دهید که می توانید تصمیمات بزرگ و کوچک را بگیرید. این شغل شماست. 

۱۴. همیشه مشتاق یادگیری باشید

صاحبان کسب و کار موفق به طور مداوم مهارت های جدید و راه های بهبود کسب و کار خود را یاد می گیرند. در بسیاری از موارد این تنها به اصطلاح یک ولع سیری ناپذیر است. در موارد دیگر، به سادگی اطمینان حاصل کنید که شما و کسب و کارتان همیشه در حال رشد و پیشرفت هستید. 

۱۵. به دیگران گوش بدید 

همانطور که صاحبان کسب و کار می دانند که نمی توانند همه کارها را به تنهایی انجام دهند، آنها همچنین می دانند که در واقع از همه چیز اطلاع ندارند. اگر واقعا میخواهید موفق شوید، باید یاد بگیرید که چگونه به دیگران گوش دهید و برای آنها زمان بگذارید.

ورزش کردن
همیشه تایمی را برای ورزش کردن اختصاص دهید

۱۶. به همه جوانب فکر کنید

رهبران موفق می دانند که گاهی اوقات لازم است برای حل یک مشکل به همه جوانب موضوعات دقت کنند و گاهی اوقات خارج از چهارچوب همیشگی تفکر کنند. این ممکن است شامل درخواست از دیگران برای کمک، خارج شدن از دفتر کار،  استراحت کوتاه و امتحان یک روش جدید باشد. 

۱۷. سریع تصمیم گیری نکنید

در آغاز کسب و کار، من یک عادت بد داشتم که به سرعت تصمیم می گرفتم. همانطور که کسب و کار من رشد کرد و چون من هم به درک بالاتری از آن می رسیدم،متوجه شدم که این کار اصلاً هوشمندانه نیست. تصمیم گیری های بزرگ احتیاج به توجه دقیق دارند (اما بیش از حد طول نکشد!).

۱۸. موفقیت یک شبه نیست

صاحبان کسب و کار موفق می دانند که موفقیت سال ها یا شاید هم دهه ها طول بکشد. در حالی که برخی از مردم یک شبه به موفقیت می رسند. راه حل رسیدن به موفقیت در کوتاه ترین زمان ممکن این است که به موقع در محیط کار آماده شده و کار خود را به نحو احسنت انجام دهید. 

۱۹. در فضای کاری عادلانه رفتار کنید

تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد در رشته کسب و کار نشان داد که تیم های مثبت در محل کار کارایی بیشتری دارند. تحقیقی که توسط دانشگاه میشیگان انجام شد، به این نتیجه رسید که مثبت بودن فضای کار همه موارد زیر را افزایش می دهد:

  • حفظ مسئولیت و اهمیت دادن به همکاران
  • پشتیبانی از یکدیگر
  • رفتار محترمانه با همکاران
  • اجتناب از سرزنش و بخشیدن اشتباهات یکدیگر

یکی از راه های تقویت این فضای مثبت این است که با دیگران عادلانه رفتار کنید و بین همکاران خود تبعیض قائل نشوید. ابتدا این اصول را در خود تقویت کنید و بعد به دیگران آنها را آموزش دهید که خود باعث برقراری ارتباط مؤثر می شود. 

۲۰. همیشه با مشتری در ارتباط باشید

صاحبان کسب و کارهای موفق همیشه این موضوع را رعایت می کنند که با مشتری خود ارتباط مؤثر برقرار کرده و به آنها می گویند که زندگی خود را چگونه بهبود داده و مشکلات خود را حل کنند. آنها می دانند که کسب و کارشان در نهایت می تواند باری از دوش مشتری برداشته و کمی از مسائل انها را حل و فصل کند. 

مدیریت ارتباط با مشتری - CRM
مدیریت ارتباط با مشتری – CRM

۲۱. در عین حال آرمان گرا و عمل گرا باشید

به منظور موفقیت در کسب و کار و حل یک مشکل باید کمی آرمان گرا باشید. با این حال، برای اجرای برنامه ها و عمل طبق بیزینس پلن یا همان بوم کسب و کار خود باید عمل گرا باشید.  صاحبان کسب و کارهای موفقیت آمیز آموخته اند که چگونه بین این دو حالت تعادل برقرار کنند.

۲۲. شفافیت داشته باشید

صاحبان کسب و کار همانطور که باید مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده بگیرند، آنها باید با تیم کاری و مشتریان خود شفاف بوده و دستورات کاری را دقیق برای آنها بیان کنند. این نشان می دهد که مردم می توانند به شما اعتماد کنند.

۲۳. از تغییر نترسید

صاحبان کسب و کار موفق می دانند که همان چیزی که باعث پیشرفت انها شده روزی هم می تواند باعث شکست و فروپاشی کسب و کار آنها شود. زمان تغییر می کند، و در حالی که شاید این یکی از سخت ترین درس های رهبری کسب و کار باشد که شما باید یاد بگیرید، باید قبول کنید که کسب و کار شما نیاز دارد با تغییر زمان متحول شود

از تغییر نترسید ، چون همیشه برای بهترین شدن است.
از تغییر نترسید ، چون همیشه برای بهترین شدن است.

۲۴. به جسم خود اهمیت دهید

آیا می خواهید اعضای تیم کاری شما از نظر فیزیکی مراقب خود  باشند؟ پس بهتر است شما هم همین کار را بکنید. اگر دقت کرده باشید، شما برای تیم خود در محیط کار یک الگو هستید پس باید از همه لحاظ در دید آنها یک فرد همه چیز تمام باشید. 

۲۵. بخشنده باشید

بخشی از آنچه یک رهبر موفق را می سازد، توانایی بخشندگی او به عنوان یک راهنما می باشد. رهبران می خواهند بدانند که آنها به دیگران کمک کرده اند تا زندگی و کسب و کاری بهتر و رو به پیشرفتی داشته باشند.

در این نوشته حتماً موضوع مشترکی مشاهده کردید: رهبران می دانند که چگونه بین موضوع های ضد و نقیض تعادل برقرار کنند. آنها می دانند چگونه به خودشان اعتماد کنند، اما هنوز هم باید با دیگران مشورت کنند، آنها می دانند که چه موقع به پیشروی ادامه دهند و می داند که چه زمانی برای تسلیم شدن مناسب است.در حالی که برقراری این تعادل به یکباره رخ نمی دهد و این چیزی است که صاحبان کسب و کار می توانند از ابتدا تمرین کنند.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هفده =