جواب تمرین های درس چهارم عربی دوازدهم تجربی و ریاضی صفحه ۵۲ تا ۶۴
گام به گام پاسخ و حل تمرین های صفحه 52 ، 57 ، 58 ، 59 ، 60 ، 61 ، 62 ، 63 و 64 درس 4 چهار کتاب عربی 3 دوازدهم رشته تجربی و ریاضی
جواب تمرین های درس چهارم عربی دوازدهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله پاسخ و جواب تمرین حول النص صفحه ۵۲ و ترجمه اختبر نفسک صفحه ۵۷ و تمرین های ۵۸ ، ۵۹ ، ۶۰ ، ۶۱ ، ۶۲ ، ۶۳ و ۶۴ درس ۴ چهارم کتاب عربی ۳ پایه دوازدهم رشته تجربی و ریاضی را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
قبلی: ترجمه متن درس سوم عربی دوازدهم
جواب درس سوم عربی دوازدهم
جواب تمرین حول النص صفحه 52 درس 4 عربی دوازدهم
اکُتبُْ جَوابا قصَيرا،ً حَسَبَ نصَِّ الدَّرسِ.
با توجه به متن درس، یک پاسخ کوتاه بنویسید.
۱) کَيفَ کانَ حُبُّ الْفَرَزدَقِ لِأَهلِ الْبَيتِ عِندَ خُلَفاءِ بَني أُمَيَّةَ؟
ترجمه: دوستداری فرزدق به اهل بیت [نزد] در دربار خلیفگان اموی چگونه بود؟
پاسخ: کانَ حُبُّه مُستَتِراً
دوستی او پنهانی بود.
۲) مَنْ جاءَ بِالْفَرَزدَقِ إلیٰ أَميرِ الْمُؤمِنينَ (ع)؟
ترجمه: چه کسی فرزدق را نزد امیر مؤمنان آورد؟
پاسخ: جاءَ بِهِ أَبوهُ إلیٰ أَميرِ الْمُؤمِنينَ عَليِّ (ع)
پدرش او را به نزد امیرمؤمنان (ع) برد.
۳) مَتیٰ جَهَرَ الْفَرَزدَقُ بِحُبِّهِ لِأَهلِ الْبَيتِ (ع)؟
ترجمه: کی فرزدق دوستیاش به اهل بیت: را آشکار کرد؟
پاسخ: جَهَرَ بهِِ لَمّا حَجَّ هِشامُ بْنُ عَبْدِالْمَلِكِ في أَيّامِ أَبيهِ
وقتی هشام ابن مالک در روزگار پدرش به حج رفت.
۴) أَيْنَ وُلِدَ الْفَرَزدَقُ؟ وَ أَيْنَ عاشَ؟
ترجمه: فرزدق کجا به دنیا آمد و کجا زندگی کرد؟
پاسخ: وُلِدَ في مِنطَقَةٍ بِالْکُوَيتِ وَ عاشَ بِالْبَصرَةِ.
در منطقه ای در کویت به دنیا آمد و در بصره زندگی کرد.
۵) في أَيِّ عَصْرٍ کانَ الْفَرَزدَقُ يَعيشُ؟
ترجمه: فرزدق در کدام دوره زندگی میکرد؟
پاسخ: كانَ يَعيشُ في الْعَصرِ الْأُمَويِّ.
در دوره امویان زندگی میکرد.
۶) إلیٰ مَنْ رَحَلَ الْفَرَزدَقُ بِالشّامِ؟
ترجمه: فرزدق با چه کسی به شام رفت؟
پاسخ: رَحَلَ إلیٰ خُلَفاءِ بَني أُمَيةَ بِالشّامِ.
با خلفای بنیامیه به شام رفت.
جواب و ترجمه اختبر نفسک صفحه 57 درس چهارم عربی دوازدهم
اِنْتَخِبِ التَّرجَمَةَ الصَّحيحَةَ، ثُمَّ عَيِّنِ الْمَفعولَ الْمُطْلَقَ، وَ اذْکُرُ نَوعَهُ.
ترجمه صحیح را انتخاب کنید، سپس نوع مفعول مطلق را مشخص کنید و نوع آن را بیان کنید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده کنید.
۱- ﴿فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلاً﴾ اَلْمَعارِج: ۵
الف) قطعاً شکیبایی کن. / ب) به زیبایی صبر کن.
صَبْراً: مفعول مطلق نوعی
2- ﴿…اُذْکُرُوا اللهَ ذِکْراً کَثیراً﴾ اَلْأَحزاب: ۴۱
الف) خدا را همیشه یاد کنید. / ب) خدا را بسیار یاد کنید.
ذِکْراً: مفعول مطلق نوعی
3- ﴿…کَلَّمَ اللهُ موسی تَکلیماً﴾ اَلنِّساء: ۱۶۴
الف) خدا با موسی قطعاً سخن گفت. / ب) خدا با موسی سخنی گفت.
تَکلیماً: مفعول مطلق تأکیدی
4- ﴿… وَ نُزِّلَ الْمَلائِکَةُ تَنزیلاً﴾ اَلْفُرقان: ۲۵
الف) و مانند ملائک فرود آمدند. / ب) و فرشتگان قطعاً فرود آورده شدند.
تَنزیلاً: مفعول مطلق تأکیدی
جواب تمرین اول صفحه 58 درس چهارم عربی دوازدهم
اَلْتَّمرینُ اَلْأَوَّلُ: عَيِّنِ العِْبارَةَ الفْارِسيةََّ القَْريبةََ مِنَ العِْبارَةِ العَْرَبيةَِّ فِي المَْعنیٰ.
تمرین اول: عبارت فارسی را نزدیک به عبارت عربی در معنی پیدا کنید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده کنید.
۱- لا یُؤْمِنُ أحَدُکُم حَتّیٰ یُحِبَّ لِأَخیهِ ما یُحِبُّ لِنَفْسِهِ. رَسولُ اللّهِ (ص)
ترجمه: انسان مومن به ایمان کامل نخواهد رسید مگر اینکه هرچه را برای خود و خانواده خود دوست دارد برای دیگران نیز دوست داشته باشد.
هر آن چیز کانَت نیاید پسند / تنِ دوست و دشمن بدان در مبند
۲- إذا أَنتَ أَکْرَمْتَ الْکَریمَ مَلَکْتَهُ وَ إنْ أَنتَ أَکْرَمْتَ اللَّئیمَ تَمَرَّدا. اَلْمُتَنَبّی
ترجمه: اگر شخص کریم را اکرام و احترام کنی مالک او میشوی ولی اگر فرومایه را اکرام کنی (بیشتر) سرپیچی میکند.
چو با سِفله گویی به لطف و خوشی / فزون گرددش کِبر و گردن کشی
۳- اَلْعاقِلُ یَبنی بَیتَهُ عَلَی الصَّخْرِ وَ الْجاهِلُ یَبنیهِ عَلَی الرَّملِ. مثَلٌَ
ترجمه: عاقل خانهاش را بر روی صخره میسازد و نادان بر روی ریگ.
به جویی که یک روز بگذشت آب / نسازد خردمند ازو جای خواب
۴- اِدَّعَی الثّعْلَبُ شَیئا وَ طَلَب قیلَ هَلْ مِنْ شاهِدٍ قالَ الذّنبَ. مثَلٌَ
ترجمه: روباه ادعای چیزی را کرد و آن را خواست، گفته شد آیا شاهدی هست؟ (روباه) گفت دمم.
ز روباهی بپرسیدند احوال / ز معروفان گواهش بود دنبال
۵- مَنْ سَعیٰ رَعیٰ، وَ مَنْ لَزِمَ الْمَنامَ رَأَی الْأَحْلامَ. مثَلٌَ
ترجمه: هر که سعی کند، میتواند بچرد؛ کسی که بخوابد، خوابش را میبیند. (در اینجا چریدن به معنای گردش کردن و گشتن است.)
هر که رَوَد چَرَد و هرکه خُسبَد خواب ببیند
۶- إذا أَرادَ اللهُ هَلاکَ النَّمْلَةِ، أَنْبَتَ لَها جَناحَینِ. مثَلٌَ
ترجمه: اگر خدا بخواهد مورچهای را هلاک کند بریش دو بال میرویاند.
آن نشنیدی که حکیمی چه گفت؟ / مور همان به که نباشد پَرَش
۷- مُدَّرِجْلَکَ عَلَی قَدْرِ کِسائِکَ. مثَلٌَ
ترجمه: پایت را به اندازه جامه ات دراز کن.
پایت را به اندازه گِلیمت دراز کن.
۸- عِنْدَ الشَّدائِدِ یُعْرَفُ الْإخْوانُ. مثَلٌَ
ترجمه: دوست (برادر) در سختیها شناخته میشوند.
دوست آن باشد که گیرد دست دوست / در پریشان حالی و درماندگی
پاسخ تمرین دوم صفحه 59 درس چهارم عربی دوازدهم
اَلتَّمرینُ الثّانی:
تمرین دوم:
أ. عَيِّنِ اسْمَ الْفاعِلِ وَ اسْمَ الْمُبالَغَةِ وَ اسْمَ التَّفضيلِ فِي الْحَديثَينِ التّاليَينِ.
الف) در دو جمله زیر اسْمَ الْفاعِلِ، اسْمَ الْمُبالَغَةِ و اسْمَ التَّفضيلِ را مشخص کنید.
۱- إنَّ الزَّرعَ يَنْبُتُ في السَّهْلِ (مجرور به حرف جرّ) وَ لا يَنْبُتُ في الصَّفا فَكَذٰلِكَ الْحِکمَةُ (مبتدأ) تَعْمُرُ في قَلبِ الْمُتَواضِعِ وَ لا تَعْمُرُ في قَلبِ الْمُتَکَبِّرِ الْجَبّارِ، (صفت) لِأَنَّ اللهَ جَعَلَ التَّواضُعَ (مفعول) آلَةَ الْعَقلِ وَ جَعَلَ التَّكَبُّرَ مِنْ آلَةِ الْجَهلِ. (مضافٌ إليه). (تُحَفُ الْعُقولِ، ص ۳۹۶) الْإمامُ موسَی الْکاظِمُ جَعَلَ: صَيَّرَ
کِشت در دشت مىرويد و بر تخته سنگ نمیرويد و همچنين حكمت در دلِ فروتن ماندگار میشود و در دلِ خودْبزرگ بينِ ستمگر ماندگار نمیشود؛ زيرا خدا فروتنی را ابزار خِرد و خودبزرگ بينی را از ابزار نادانی قرارداده است.
۲- مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ (مفعول) لِلنّاسِ (مجرور به حرف جرّ) إماماً فَلْيَبدَأ بِتَعليمِ نَفْسِهِ (مضافٌ إليه) قَبْلَ تَعليمِ غَيرِهِ وَلْيَكُنْ تَأديبُهُ بِسيرَتِهِ قَبْلَ تَأديبِهِ بِلِسانِهِ؛ وَ مُعَلِّمُ (مبتدأ) نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُها أَحَقُّ (خبر) بِالْإجلالِ (مجرور بحرف جرّ) مِنْ مُعَلِّمِ النّاسِ (مضافٌ إليه) و مُؤَدِّبِهِم. مِنهاجُ البْرَاعَةِ في شَرْح نهَجْ الْبَلاغَةِ (خويى) ج ۲۱، ص ۱۰۷
هرکس خودش را برای مردم پيشوا قرار دهد، بايد پيش از آموزش ديگری آموزش خودش را آغاز کند و بايد ادب آموزیاش پيش از زبانش با کردارش باشد؛ و آموزگار و ادب آموزندۀ خويشتن از آموزگار و ادب آموزندۀ مردمان در گرامی داشت شايستهتر است.
پاسخ: الْمُتَواضِعِ: اسم فاعل
الْمُتَکَبِّرِ: اسم فاعل
الْجَبّارِ: اسم مبالغه
مُعَلِّمُ: اسم فاعل
مُؤَدِّبُها: اسم فاعل
أَحَقُّ: اسم تفضیل
مُعَلِّمِ: اسم فاعل
مُؤَدِّبِهِم: اسم فاعل
ب. اُکْتُبِ الْمَحَلَّ الْإعرابيَّ لِما تَحْتَهُ خَطٌّ.
ب) نقش کلماتی که زیر آن خط کشیده شده را بنویسید.
پاسخ: در بالا در داخل پرانتز نقش هر یک از کلمات مشخص شده را نوشته ایم (در زیر هم می توانید مشاهده کنید).
السَّهلِ: مجرور به حرف جر
الحِکمَهُ: مبتدأ
الجَبّارِ: صفت
التَّواضُعَ: مفعول
الجَهلِ: مضافٌ الیه
نَفسَهُ: مفعول
لِلنّاسِ: مجرور به حرف جر
نَفسِهِ: مضافٌ الیه
مُعَلِّمُ: مبتدأ
أحَقُّ: خبر
الإجلالِ: مجرور به حرف جر
النّاسِ: مضافٌ الیه
جواب تمرین سوم صفحه 60 درس 4 عربی دوازدهم
اَلتَّمْرینُ الثّالِثُ: عَيِّنِ الجَْوابَ الصَّحيحَ؛ ثمَُّ ترَْجِمْهُ.
تمرین سوم: پاسخ صحیح را مشخص کنید؛ سپس آن را ترجمه کنید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده کنید.
۱- مضارع تَذَکَّرَ (به یاد آورد) : یَتَذَکَّرُ / یُذَکِّرُ / یَذْکُرُ
به یاد میآورَد
۲- مصدر عَلَّمَ (یاد داد): عِلْم / تَعْلیم / تَعَلُّم
یاد دادن
۳- ماضی مُجالَسَة (همنشینی کردن): جَلَسَ / أَجْلَسَ / جالَسَ
همنشینی کرد
۴- مصدر اِنْقَطَعَ (بریده شد): تَقْطیع / / اِنْقِطاع / تَقاطُع
بریده شد
۵- امر تَقَرَّبَ (نزدیک شد): تَقَرَّبْ / قَرِّبْ / اِقْتَرِبْ
نزدیک شو
۶- مضارع تَقاعَدَ (بازنشست شد): یُقْعِدُ / یَتَقاعَدُ / یَقْتَعِدُ
بازنشست میشود
۷- امر تَمْتَنِعُ (خودداری میکنی): اِمْنَعْ / مانِعْ / اِمْتَنِعْ
خودداری کن
۸- ماضی یَسْتَخْرِجُ (خارج میکند): أَخْرَجَ / تَخَرَّجَ / اِسْتَخْرَجَ
خارج کرد
۹- وزن اِسْتَمَعَ: اِفْتَعَلَ / اِسْتَفْعَلَ / اِنْفَعَلَ
گوش دادن
۱۰- وزن اِنْتَظَرَ: اِفْتَعَلَ / اِنْفَعَلَ / اِسْتَفْعَلَ
صبر کردن
پاسخ تمرین چهارم صفحه 60 درس چهارم عربی دوازدهم
اَلْتَّمْرینُ الرّابِعُ: عَيِّنْ کَلِمَةً مُناسِبَةً لِلْفَراغِ.
تمرین چهارم: یک کلمه مناسب برای جای خالی انتخاب کنید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده کنید.
۱- اَلْحُجّاجُ ……………… مَرّاتٍ حَوْلَ بیَتِ اللهِ لِدَاءِ مَناسِکِ الْحِجِّ. یَطْرُقونَ / یَطْرُدونَ / یَطْبُخونَ / یَطوفونَ
ترجمه: حاجیها بارها دور خانۀ خدا برای به جا آوردن مناسک حج (طواف میکنند).
۲- لوَ لا الشُّرطیُّ لَاشْتَدَّ ……………… أَمامَ الْمَلْعَبِ الرّیاضیِّ. الِازْدِحامُ / اَلزُّبْدَةُ / اَلزَّلَلُ / اَلزَّیْتُ
ترجمه: اگر پلیس نبود (شلوغی) روبهروی ورزشگاه شدّت میگرفت.
۳- ……………… کُنتُ أَمْشی، رَأَیْتُ حادِثاً فی ساحَةِ الْمَدینَةِ. عِنْدَ / جانِباً / بَینَما / بَیْنَ
ترجمه: در حالی که داشتم راه میرفتم حادثهای را در میدان شهر دیدم.
۴- رَفَعَتِ الْفائِزَِةُ الْأُولٰی فِی الْمُباراةِ ……………… إیران. عُشْبَ / عَلَمَ / عَرَبَةَ / عَباءَةَ
ترجمه: برندۀ نخست در مسابقه، پرچم ایران را (برافراشت. «بلند کرد»)
۵- اَلْحاجُّ ……………… الْحَجَرَ الْأَسْوَدَ بِالْکَعبَةِ الشَّریفَةِ. اِسْتَعانَ / اِسْتَمَعَ / اِسْتَطاع / اِسْتَلَمَ
ترجمه: حاجی حجر الاسود در کعبۀ شریف را (مسح کرد).
جواب تمرین پنجم صفحه 61 و 62 درس چهارم عربی دوازدهم
اَلتَّمْرینُ الْخامِسُ: للِتَّرْجَمَةِ. (هَلْ تَعْلَمُ أنََّ … ؟)
تمرین پنجم: برای ترجمه (آیا می دانید که …؟)
۱) … الْمُغولَ اسْتَطاعوا أَنْ يَهْجُموا عَلَی الصّينِ عَلیٰ رَغْمِ بِناءِ سورٍ عَظيمٍ حَوْلَها؟
ترجمه: آیا می دانید که مغول ها توانستند به چین حمله ای قاطعانه بکنند، علی رغم ساخت دیواری بزرگ دور آن؟
۲) … تَلَّفُظَ «گ» وَ «چ» وَ «ژ» مَوجودٌ فِي اللَّهجاتِ الْعَرَبيَّةِ الدّارِجَةِ كَثيراً؟
ترجمه: آیا می دانید که تلفظ حروف “گ”، “چ” و “ژ” در لهجه های مختلف عربی عامیانه بسیار موجود است؟
۳) … الْحوتَ يُصادُ لِاسْتِخْراجِ الزَّيْتِ مِنْ كَبِدِهِ لِصِناعَةِ مَوادِّ التَّجْميلِ؟
ترجمه: آیا می دانید که نهنگ برای بیرون آوردن روغن جهت ساخت مواد آرایشی، شکار می شود؟
۴) …الْخُفّاشَ هوَ الْحَيوَانُ اللَّبونُ الْوَحيدُ الَّذي يَقْدِرُ عَلیَ الطِّيَرانِ؟
ترجمه: آیا می دانید که خفاش ها تنها حیوان پستاندار است که می تواند پرواز کند؟
۵) … عَدَدَ النَّمْلِ فِي العْالَمِ يَفوقُ عَدَدَ الْبَشَرِ بِمَليونِ مَرَّةٍ تَقريباً؟
ترجمه: آیا می دانید که تعداد مورچه ها در دنیا حدودا بیش از یک میلیون برابر اعداد انسان هاست؟
۶) …طيسفون قُرْبَ بَغداد كانَتْ عاصِمَةَ السّاسانييّنَ؟
ترجمه: آیا می دانید که تیسفون واقع در نزدیکی بغداد، پایتخت ساسانیان بود؟
۷) … حَجْمَ دُبِّ الْباندا عِنْدَ الْوِلادَةِ أَصْغَرُ مِنَ الْفَأْرِ؟
ترجمه: آیا می دانید که اندازهی خرس پاندا در زمان به دنیا آمدن، کوچکتر از موش است؟
۸) … الزَّرافةََ بَکْماءُ لَيْسَتْ لَها أَحْبالٌ صَوتيَّةٌ؟
ترجمه: آیا می دانید که زرافه لال است و تارهای صوتی ندارد؟
۹) … وَرَقَةَ الزَّيتونِ رَمْزُ السَّلامِ؟
ترجمه: آیا می دانید که برگ زیتون نماد صلح است؟
پاسخ تمرین ششم صفحه 63 درس 4 عربی دوازدهم
اَلتَّمرینُ السّادِسُ: تَّرجِمِ النَّصَّ التّاليَ؛ ثُمَّ عَيِّنِ الْمَحَلَّ الْإعرابيَّ لِما تَحْتَهُ خَطٌّ.
متن زیر را ترجمه کنید سپس نقش دستوری را برای چیزی که زیر آن خط کشیده شده مشخص کنید.
پاسخ: در داخل پردانتز جلوی هر کلمه مشخص شده، نقش آن را نوشته ایم.
يوجَدُ نَوْعٌ مِنَ السَّمَكِ في إفرْيقيا يَسْتُرُ نَفْسَهُ (مفعول) عِنْدَ الْجَفافِ في غِلافٍ مِنَ الْمَوادِّ الْمُخاطيَّةِ الَّتي تَخْرُجُ مِنْ فَمِهِ، وَ يَدْفِنُ نَفْسَهُ تَحْتَ الطّينِ، ثُمَّ يَنامُ نَوْماً (مفعول مطلق) عَميقاً أَکْثَرَ مِنْ سَنَةٍ (مجرور به حرف جرّ)، و لا يَحْتاجُ إلَی الْماءِ و الطَّعامِ وَ الْهَواءِ احْتياجَ الْأَحياءِ؛ وَ يَعيشُ داخِلَ حُفْرَةٍ صَغيرَةٍ فِي انْتِظارِ نُزولِ الْمَطَرِ، (مضافٌ إليه) حَتّیٰ يَخْرُجَ مِنْ الْغِلافِ خُروجاً عَجيباً. يَذْهَبُ الصَّيّادونَ (فاعل) الْإفريقيّونَ إلیٰ مَكانِ اخْتفِاءِهِ قَبْلَ نُزولِ الْمَطَرِ وَ يَحْفِرونَ التُّرابَ الْجافَّ (صفت) لِصَيْدِهِ.
ترجمه: نوعی ماهی در آفریقا پیدا می شود (وجود دارد) که خودش را در هنگام خشکی، در پوششی از مواد لزج که از دهانش خارج می شود، پنهان می کند و خودش را زیر گِل دفن می کند، سپس به خواب عمیقی که بیش از یک سال است فرو می رود و مانند زنده ها نیاز به آب و غذا و هوا ندارد؛ و داخل گودالی کوچک در انتظار بارش باران زندگی می کند تا اینکه به طرزی عجیب از پوشش خود بیرون می اید. شکارچیان آفریقایی قبل از بارش باران به محل پنهان شدن آنها می روند و خاک خشک را برای شکار آن (ماهی ها) می کَنند.
نَفْسَهُ: مفعول
نَوْماً: مفعول مطلق
سَنَةٍ: مجرور بحرف جرّ
الْمَطَرِ: مضافٌ إلیه
الصَّیّادونَ: فاعل
الْجافَّ: صفة
جواب تمرین هفتم صفحه 64 درس چهارم عربی دوازدهم
اَلتَّمرینُ السّابِعُ: عَيِّنِ الْمَحَلَّ الْإعرابيَّ لِلْکَلِماتِ الَّتي تَحتَها خَطٌّ.
تمرین هفتم: نقش دستوری کلماتی که زیرشان خط کشیده شده را مشخص کنید.
۱- ﴿إنّا فَتَحْنا لَکَ فَتحاً مُبیناً﴾ اَلْفَتح: ۱
ترجمه: قطعاً ما برای تو به صورت آشکار فتح کردیم.
فَتحاً: مفعول مطلق
مُبیناً: صفت
۲- ﴿إنّا نَحنُ نَزَّلْنا عَلَیکَ الْقُرآنَ تَنزیلاً﴾ اَلْإنسان: ۲۳
ترجمه: به راستی ما قرآن را به صورت تدریجی بر تو نازل کردیم.
الْقُرآنَ: مفعول به
تَنزیلاً: مفعول مطلق
۳- لا فَقْرَ کَالْجَهْلِ وَ لا میراثَ کَالأدَبِ. اَلْإمامُ عَلیٌّ (ع)
ترجمه: هیچ فقری مانند نادانی و هیچ میرای مانند ادب نیست.
الأدب: مجرور به حرف جر
۴- یَنقُصُ کُلُّ شَیءٍ بِالْإنفاقِ إلَّا الْعِلْمَ؛ فَإنَّهُ یَزیدُ.
ترجمه: هر چیزی با انفاق و بخشش کم میشود به جز علم، چرا که آن زیاد میشود.
کُلُّ: فاعل
الْإنفاقِ: مجرور به جرف جر
الْعِلْمَ: مستثنی
۵- یَعیشُ الْبَخیلُ فی الدُّنیا عَیْشَ الْفُقَراءِ وَ یُحاسَبُ فی الْآخِرَةِ مُحاسَبَةَ الْأَغنیاءِ.
ترجمه: بخیل در دنیا مانند نیازمند زندگی میکند و در آخرت مانند ثروتمند محاسبه میشود.
البَخیلُ: فاعل
عَیْشَ: مفعول مطلق
الْفُقَراءِ: مضاف الیه
مُحاسَبَةََ: مفعول مطلق
الأغنیاءِ: مضاف الیه
جواب تمرین هشتم صفحه 64 درس 4 عربی دوازدهم
اَلتَّمرینُ الثّامِنُ: عَيِّنِ المُْترَادِفَ وَ المُْتضَاد (= ، ≠)
تمرین هشتم: مترادف و متضاد را مشخص کنید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده کنید.
۱- سُهولَة ≠ صُعوبةَ
آسانی ≠ سختی
۲- اِختِفاء ≠ ظَهور
پنهان شدن ≠ آشکار شدن
۳- اِستَطاعَ ≠ قَدَرَ
توانست
۴- واثِق ≠ مُطمَئِنّ
مطمئن
۵- فَرِح ≠ مَسرور
خوشحال
۶- نُزول ≠ صُعود
پایین آمدن ≠ بالا رفتن
۷- غِذاء ≠ طَعام
خوراک
۸- ضاقَ ≠ اِتَّسَعَ
تنگ شد ≠ فراخ شد
۹- کِساء ≠ لِباس
لباس
۱۰- حَیاة ≠ عَیْش
زندگی
۱۱- سَلام ≠ صُلح
آسایش
۱۲- بُنیان ≠ بِناء
پایه، اساس
۱۳- رَخُصَ ≠ غَلا
ارزان شد ≠ گران شد
۱۴- أعَانَ ≠ نَصَرَ
یاری کرد
۱۵- سَهِرَ ≠ نامَ
بیدار ماند ≠ خوابید
۱۶- دار ≠ بَیت
خانه
توجه: برای مشاهده ترجمه متن درس چهارم عربی دوازدهم، وارد لینک «معنی متن درس چهارم عربی دوازدهم» شوید.
همچنین بخوانید: گام به گام عربی دوازدهم با جواب
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دوازدهم متوسطه دوم ، برای دسترسی سریع و بهتر به ترجمه و جواب تمرینات درس های کتاب عربی دوازدهم رشته تجربی و ریاضی ، می توانید با اضافه کردن کلمه «ماگرتا» در سرچ های درسی خود، به مطلب مورد نظرتان دست پیدا کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب تمرین های درس 4 چهارم کتاب عربی 3 دوازدهم رشته های تجربی و ریاضی ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش دیدگاه بیان کنید. 😉
اغنیاء میشه ثروتمندان جمعه
فقرا میشه فقیران
عالی کارتون حرف نداره من همه درسامو برای نهایی با سایت شما بستم
درست و دقیق
سلام
ممنونم از زحمات بسیار شما
تمارین ۷ و۸ رو بیشتر باید دقت میکردین وجواب هاشون رو هم میزاشتین تا مورد استفاده قرار بگیره
🙏🙄
با سلام و عرض خسته نباشید! واقعا ممنونم بابت سایت خوبتون خیلی به ما دانش آموزا کمک میکنید.🤍مرسی!
بهتر بود معنی تمرین ۷ و ۸ هم بود به دنبال معنیش بودم متاسفانه بدرد من نخورد چون جوابشو داشتم امیدوارم کامل ترشو بزارید
دمتون گرم بابت زحمتی ک برای محتوای سایتتون کشیدین♡
دمتون گرم من درس ۳ و ۴ رو از روی مطالبتون خوندم امیدوارم نمره خوبی بگیرم مرسی ازتون
بابا دمتان گرررررررم
سلام خسته نباشید
کار دبیرا و محصلا رو راحت کردید البته اگه
محصلا قصد یاد گیری داشته باشند عالیه و اگر بحث رفع تکلیف براشون باشه فاجعه ست البته ربطی به زحمت های شما نداره مثل چاقو سازنده با نیت استفاده مفید می سازه
خسته نباشید
دمتون گرم اجرکم عند الله