ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب تمرین های درس چهارم عربی دوازدهم تجربی و ریاضی

گام به گام پاسخ و حل تمرین های صفحه 52 ، 57 ، 58 ، 59 ، 60 ، 61 ، 62 ، 63 و 64 درس 4 چهار کتاب عربی 3 دوازدهم رشته تجربی و ریاضی

جواب تمرین های درس چهارم عربی دوازدهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله پاسخ و جواب تمرین حول النص صفحه ۵۲ و ترجمه اختبر نفسک صفحه ۵۷ و تمرین های ۵۸ ، ۵۹ ، ۶۰ ، ۶۱ ، ۶۲ ، ۶۳ و ۶۴ درس ۴ چهارم کتاب عربی ۳ پایه دوازدهم رشته تجربی و ریاضی را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب درس سوم عربی دوازدهم تجربی و ریاضی

جواب تمرین های درس چهارم عربی دوازدهم تجربی و ریاضی
جواب تمرین های درس چهارم عربی دوازدهم تجربی و ریاضی

جواب تمرین حول النص صفحه 52 درس 4 عربی دوازدهم

اکُتبُْ جَوابا قصَيرا،ً حَسَبَ نصَِّ الدَّرسِ.

با توجه به متن درس، یک پاسخ کوتاه بنویسید.

۱) کَيفَ کانَ حُبُّ الْفَرَزدَقِ لِأَهلِ الْبَيتِ عِندَ خُلَفاءِ بَني أُمَيَّةَ؟

پاسخ: کانَ حُبُّه مُستَتِراً

۲) مَنْ جاءَ بِالْفَرَزدَقِ إلیٰ أَميرِ الْمُؤمِنينَ (ع)؟

پاسخ: جاءَ بِهِ أَبوهُ إلیٰ أَميرِ الْمُؤمِنينَ عَليِّ (ع)

۳) مَتیٰ جَهَرَ الْفَرَزدَقُ بِحُبِّهِ لِأَهلِ الْبَيتِ (ع)؟

پاسخ: جَهَرَ بهِِ لَمّا حَجَّ هِشامُ بْنُ عَبْدِالْمَلِكِ في أَيّامِ أَبيهِ

۴) أَيْنَ وُلِدَ الْفَرَزدَقُ؟ وَ أَيْنَ عاشَ؟

پاسخ: وُلِدَ في مِنطَقَةٍ بِالْکُوَيتِ وَ عاشَ بِالْبَصرَةِ.

۵) في أَيِّ عَصْرٍ کانَ الْفَرَزدَقُ يَعيشُ؟

پاسخ: كانَ يَعيشُ في الْعَصرِ الْأُمَويِّ.

۶) إلیٰ مَنْ رَحَلَ الْفَرَزدَقُ بِالشّامِ؟

پاسخ: رَحَلَ إلیٰ خُلَفاءِ بَني أُمَيةَ بِالشّامِ.

جواب و ترجمه اختبر نفسک صفحه 57 درس چهارم عربی دوازدهم

اِنْتَخِبِ التَّرجَمَةَ الصَّحيحَةَ، ثُمَّ عَيِّنِ الْمَفعولَ الْمُطْلَقَ، وَ اذْکُرُ نَوعَهُ.

ترجمه صحیح را انتخاب کنید، سپس مفعول مطلق را مشخص کنید و نوع آن را بیان کنید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده کنید.

جواب و ترجمه اختبر نفسک صفحه 57 درس چهارم عربی دوازدهم

جواب تمرین اول صفحه 58 درس چهارم عربی دوازدهم

عَيِّنِ العِْبارَةَ الفْارِسيةََّ القَْريبةََ مِنَ العِْبارَةِ العَْرَبيةَِّ فِي المَْعنیٰ.

عبارت فارسی را نزدیک به عبارت عربی در معنی پیدا کنید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده کنید.

جواب تمرین اول صفحه 58 درس چهارم عربی دوازدهم

پاسخ تمرین دوم صفحه 59 درس چهارم عربی دوازدهم

الف) عَيِّنِ اسْمَ الْفاعِلِ وَ اسْمَ الْمُبالَغَةِ وَ اسْمَ التَّفضيلِ فِي الْحَديثَينِ التّاليَينِ.

در دو جمله زیر اسْمَ الْفاعِلِ، اسْمَ الْمُبالَغَةِ و اسْمَ التَّفضيلِ را مشخص کنید.

۱- إنَّ الزَّرعَ يَنْبُتُ في السَّهْلِ (مجرور به حرف جرّ) وَ لا يَنْبُتُ في الصَّفا فَكَذٰلِكَ الْحِکمَةُ (مبتدأ) تَعْمُرُ في قَلبِ الْمُتَواضِعِ وَ لا تَعْمُرُ في قَلبِ الْمُتَکَبِّرِ الْجَبّارِ، (صفت) لِأَنَّ اللهَ جَعَلَ التَّواضُعَ (مفعول) آلَةَ الْعَقلِ وَ جَعَلَ التَّكَبُّرَ مِنْ آلَةِ الْجَهلِ(مضافٌ إليه). (تُحَفُ الْعُقولِ، ص 396) الْإمامُ موسَی الْکاظِمُ جَعَلَ: صَيَّرَ

کِشت در دشت مى‌رويد و بر تخته سنگ نمی‌رويد و همچنين حكمت در دلِ فروتن ماندگار می‌شود و در دلِ خودْبزرگ بينِ ستمگر ماندگار نمی‌شود؛ زيرا خدا فروتنی را ابزار خِرد و خودبزرگ بينی را از ابزار نادانی قرارداده است.

۲- مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ (مفعول) لِلنّاسِ (مجرور به حرف جرّ) إماماً فَلْيَبدَأ بِتَعليمِ نَفْسِهِ (مضافٌ إليه) قَبْلَ تَعليمِ غَيرِهِ وَلْيَكُنْ تَأديبُهُ بِسيرَتِهِ قَبْلَ تَأديبِهِ بِلِسانِهِ؛ وَ مُعَلِّمُ (مبتدأ) نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُها أَحَقُّ (خبر) بِالْإجلالِ (مجرور بحرف جرّ) مِنْ مُعَلِّمِ النّاسِ (مضافٌ إليه) و مُؤَدِّبِهِم. مِنهاجُ البْرَاعَةِ في شَرْح نهَجْ الْبَلاغَةِ (خويى) ج 21، ص 107

هرکس خودش را برای مردم پيشوا قرار دهد، بايد پيش از آموزش ديگری آموزش خودش را آغاز کند و بايد ادب آموزی‌اش پيش از زبانش با کردارش باشد؛ و آموزگار و ادب آموزندۀ خويشتن از آموزگار و ادب آموزندۀ مردمان در گرامی داشت شايسته‌تر است.

پاسخ: الْمُتَواضِعِ: اسم فاعل
الْمُتَکَبِّرِ: اسم فاعل
الْجَبّارِ: اسم مبالغه
مُعَلِّمُ: اسم فاعل
مُؤَدِّبُها: اسم فاعل
أَحَقُّ: اسم تفضیل
مُعَلِّمِ: اسم فاعل
مُؤَدِّبِهِم: اسم فاعل

ب) اُکْتُبِ الْمَحَلَّ الْإعرابيَّ لِما تَحْتَهُ خَطٌّ.

نقش کلماتی که زیر آن خط کشیده شده را بنویسید.

پاسخ: در بالا در داخل پرانتز نقش هر یک کلمات مشخص شده را نوشته ایم.

جواب تمرین سوم صفحه 60 درس 4 عربی دوازدهم

عَيِّنِ الجَْوابَ الصَّحيحَ؛ ثمَُّ ترَْجِمْهُ.

پاسخ صحیح را مشخص کنید؛ سپس آن را ترجمه کنید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده کنید.

جواب تمرین سوم صفحه 60 درس 4 عربی دوازدهم

پاسخ تمرین چهارم صفحه 60 درس چهارم عربی دوازدهم

عَيِّنْ کَلِمَةً مُناسِبَةً لِلْفَراغِ.

یک کلمه مناسب برای جای خالی انتخاب کنید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده کنید.

پاسخ تمرین چهارم صفحه 60 درس چهارم عربی دوازدهم

جواب تمرین پنجم صفحه 61 و 62 درس چهارم عربی دوازدهم

للِتَّرْجَمَةِ. (هَلْ تَعْلَمُ أنََّ … ؟)

برای ترجمه (آیا می دانید که …؟)

۱) … الْمُغولَ اسْتَطاعوا أَنْ يَهْجُموا عَلَی الصّينِ عَلیٰ رَغْمِ بِناءِ سورٍ عَظيمٍ حَوْلَها؟

ترجمه: مغول ها توانستند به چین حمله ای قاطعانه بکنند، علی رغم ساخت دیواری بزرگ دور آن؟

۲) … تَلَّفُظَ «گ» وَ «چ» وَ «ژ» مَوجودٌ فِي اللَّهجاتِ الْعَرَبيَّةِ الدّارِجَةِ كَثيراً؟

ترجمه: تلفظ حروف “گ”، “چ” و “ژ” در لهجه های مختلف عربی عامیانه بسیار موجود است؟

۳) … الْحوتَ يُصادُ لِاسْتِخْراجِ الزَّيْتِ مِنْ كَبِدِهِ لِصِناعَةِ مَوادِّ التَّجْميلِ؟

ترجمه: نهنگ برای بیرون آوردن روغن جهت ساخت مواد آرایشی، شکار می شود؟

۴) …الْخُفّاشَ هوَ الْحَيوَانُ اللَّبونُ الْوَحيدُ الَّذي يَقْدِرُ عَلیَ الطِّيَرانِ؟

ترجمه: خفاش ها تنها حیوان پستاندار است که می تواند پرواز کند؟

۵) … عَدَدَ النَّمْلِ فِي العْالَمِ يَفوقُ عَدَدَ الْبَشَرِ بِمَليونِ مَرَّةٍ تَقريباً؟

ترجمه: تعداد مورچه ها در دنیا حدودا بیش از یک میلیون برابر اعداد انسان هاست؟

۶) …طيسفون قُرْبَ بَغداد كانَتْ عاصِمَةَ السّاسانييّنَ؟

ترجمه: تیسفون واقع در نزدیکی بغداد، پایتخت ساسانیان بود؟

۷) … حَجْمَ دُبِّ الْباندا عِنْدَ الْوِلادَةِ أَصْغَرُ مِنَ الْفَأْرِ؟

ترجمه: اندازه ی خرس پاندا در زمان به دنیا آمدن، کوچکتر از موش است؟

۸) … الزَّرافةََ بَکْماءُ لَيْسَتْ لَها أَحْبالٌ صَوتيَّةٌ؟

ترجمه: زرافه لالی است که تارهای صوتی ندارد؟

۹) … وَرَقَةَ الزَّيتونِ رَمْزُ السَّلامِ؟

ترجمه: برگ زیتون نماد صلح است؟

پاسخ تمرین ششم صفحه 63 درس 4 عربی دوازدهم

تَّرجِمِ النَّصَّ التّاليَ؛ ثُمَّ عَيِّنِ الْمَحَلَّ الْإعرابيَّ لِما تَحْتَهُ خَطٌّ.

متن زیر را ترجمه کنید سپس نقش دستوری را برای چیزی که زیر آن خط کشیده شده مشخص کنید.

پاسخ: در داخل پردانتز جلوی هر کلمه مشخص شده، نقش آن را نوشته ایم.

يوجَدُ نَوْعٌ مِنَ السَّمَكِ في إفرْيقيا يَسْتُرُ نَفْسَهُ (مفعول) عِنْدَ الْجَفافِ في غِلافٍ مِنَ الْمَوادِّ الْمُخاطيَّةِ الَّتي تَخْرُجُ مِنْ فَمِهِ، وَ يَدْفِنُ نَفْسَهُ تَحْتَ الطّينِ، ثُمَّ يَنامُ نَوْماً (مفعول مطلق) عَميقاً أَکْثَرَ مِنْ سَنَةٍ (مجرور به حرف جرّ)، و لا يَحْتاجُ إلَی الْماءِ و الطَّعامِ وَ الْهَواءِ احْتياجَ الْأَحياءِ؛ وَ يَعيشُ داخِلَ حُفْرَةٍ صَغيرَةٍ فِي انْتِظارِ نُزولِ الْمَطَرِ، (مضافٌ إليه) حَتّیٰ يَخْرُجَ مِنْ الْغِلافِ خُروجاً عَجيباً. يَذْهَبُ الصَّيّادونَ (فاعل) الْإفريقيّونَ إلیٰ مَكانِ اخْتفِاءِهِ قَبْلَ نُزولِ الْمَطَرِ وَ يَحْفِرونَ التُّرابَ الْجافَّ (صفت) لِصَيْدِهِ.

ترجمه: نوعی ماهی در آفریقا پیدا می شود (وجود دارد) که خودش را در هنگام خشکی، در پوششی از مواد لزج که از دهانش خارج می شود، پنهان می کند و خودش را زیر گِل دفن می کند، سپس به خواب عمیقی که بیش از یک سال است فرو می رود و مانند زنده ها نیاز به آب و غذا و هوا ندارد؛ و داخل گودالی کوچک در انتظار بارش باران زندگی می کند تا اینکه به طرزی عجیب از پوشش خود بیرون می اید. شکارچیان آفریقایی قبل از بارش باران به محل پنهان شدن آنها می روند و خاک خشک را برای شکار آن (ماهی ها) می کَنند.

جواب تمرین هفتم صفحه 64 درس چهارم عربی دوازدهم

عَيِّنِ الْمَحَلَّ الْإعرابيَّ لِلْکَلِماتِ الَّتي تَحتَها خَطٌّ.

نقش دستوری کلماتی که زیرشان خط کشیده شده را مشخص کنید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده کنید.

جواب تمرین هفتم صفحه 64 درس چهارم عربی دوازدهم

جواب تمرین هشتم صفحه 64 درس 4 عربی دوازدهم

عَيِّنِ المُْترَادِفَ وَ المُْتضَاد (= ، ≠)

مترادف و متضاد را مشخص کنید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده کنید.

جواب تمرین هشتم صفحه 64 درس 4 عربی دوازدهم

همچنین بخوانید: ترجمه متن درس سوم عربی دوازدهم تجربی و ریاضی

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دوازدهم متوسطه دوم ، برای دسترسی سریع و بهتر به ترجمه و جواب تمرینات درس های کتاب عربی دوازدهم رشته تجربی و ریاضی ، می توانید با اضافه کردن کلمه «ماگرتا» در سرچ های درسی خود، به مطلب مورد نظرتان دست پیدا کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب تمرین های درس 4 چهارم کتاب عربی 3 دوازدهم رشته های تجربی و ریاضی ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش دیدگاه بیان کنید. 😉

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

1 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    کار دبیرا و محصلا رو راحت کردید البته اگه
    محصلا قصد یاد گیری داشته باشند عالیه و اگر بحث رفع تکلیف براشون باشه فاجعه ست البته ربطی به زحمت های شما نداره مثل چاقو سازنده با نیت استفاده مفید می سازه
    خسته نباشید
    دمتون گرم اجرکم عند الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *