جواب خودارزیابی درس ششم علوم و فنون دوازدهم انسانی ☀️ صفحه ۶۲ و ۶۳
پاسخ و حل سوال های خودارزیابی صفحه 62 و 63 درس 6 شش کتاب علوم و فنون ادبی 3 پایه دوازدهم انسانی
جواب خودارزیابی درس ششم علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات خودارزیابی صفحه ۶۲ و ۶۳ درس ۶ ششم «لف و نشر، تضاد و متناقض نما» کتاب علوم و فنون ادبی ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
پاسخ سوالات درس بعدی: جواب کارگاه تحلیل فصل دوم علوم و فنون دوازدهم انسانی
و
جواب خودارزیابی درس هفتم علوم و فنون دوازدهم انسانی
جواب خودارزیابی صفحه ۶۲ و ۶۳ درس ۶ ششم علوم و فنون ادبی دوازدهم
۱- در ابیات زیر لف و نشرها را بیابید و نوع آنها را مشخص کنید.
الف) اگر ز خلق ملامت و گر ز کرده ندامت / کشیدم، از تو کشیدم، شنیدم، از تو شنیدم مهرداد اوستا
لفها | نشرها |
---|---|
ملامت | شنیدم |
ندامت | کشیدم |
ادامه پاسخ: لف و نشر نامرتب است.
ب) فرورفت و بررفت روز نبرد / به ماهی نم خون و بر ماه گرد فردوسی
لفها | نشرها |
---|---|
فرورفت | به ماهی نم خون |
بررفت | بر ماه گرد |
ادامه پاسخ: لف و نشر مرتب است.
پ) دل و کشورت جمع و معمور باد! / ز ملکت پراکندگی دور باد! سعدی
لفها | نشرها |
---|---|
دل | جمع |
کشورت | معمور |
ادامه پاسخ: لف و نشر مرتب است.
ت) با آنکه جیب و جام من از مال و می تهی است / ما را فراغتی است که جمشید جم نداشت فرخی یزدی
لفها | نشرها |
---|---|
جیب | مال |
جام | می |
ادامه پاسخ: لف و نشر مرتب است.
۲- در ابیات زیر آرایه تضاد را مشخص کنید.
الف) هر چه جز بار غمت بر دل مسکین من است / برود از دل من، وز دل من آن نرود حافظ
پاسخ: برود، نرود (تضاد فعلی از زیباترین تضادهاست)
ب) کسی با او نه و او با همه کس / نماند هیچ کس، او ماند و بس خواجوی کرمانی
پاسخ: نماند، ماند / کسی با او نه (نیست)، او با همه کس (است)
پ) در نیابد حال پخته هیچ خام / پس سخن کوتاه باید؛ والسّلام مولوی
پاسخ: پخته، خام
ت) همه غیبی تو بدانی، همه عیبی تو بپوشی / همه بیشی تو بکاهی، همه کمّی تو فزایی سنایی
پاسخ: بیشی، کمی / بکاهی، فزایی
ث) شکر ایزد که به اقبال کله گوشه گل / نخوت باد دی و شوکت خار آخر شد حافظ
پاسخ: گل، خار
۳- متناقضنما را در ابیات زیر بیابید.
الف) ز کوی یار میآید نسیم باد نوروزی / از این باد ار مدد خواهی، چراغ دل برافروزی حافظ
پاسخ: مدد خواستن از باد برای برافروختن چراغ پارادوکس دارد؛ چون باد چراغ را خاموش میکند.
ب) فلک در خاک میغلتید از شرم سرافرازی / اگر میدید معراج ز پا افتادن ما را بیدل دهلوی
پاسخ: شرم سرافرازی پارادوکس دارد چون سرافرازی باعث افتخار است نه شرم / معراج ز پا افتادن نیز پارادوکس دارد.
پ) عجب مدار که در عین درد خاموشمکه درد یار پری چهره عین درمان است فروغی بسطامی
پاسخ: درد خود عین درمان باشد پارادوکس دارد.
۴- در شعر فرخی یزدی در خود ارزیابی (۱) یک اختیار شاعری «زبانی» بیابید.
پاسخ: در هجای نهم مصراع دوم، از اختیار زبانی حذف همزه استفاده شده است.
نکته اضافی: در بیت تلمیح به ماجرای جمشید، پادشاه ایرانی و صاحب جام جهان نما هم دیده می شود.
پایه های آوایی بیت، به صورت «مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل» نیز قابل تفکیک است.
با آن کِ – – U | جی بُ جا مِ – U – U | مَ نز ما لُ U – – U | می تُ هیست – U – |
ما را ف – – U | را غَ تی ست – U – U | کِ جم شی د U – – U | جم نَ داشت – U – |
مفعولُ | فاعلاتُ | مفاعیلُ | فاعلن |
پاسخ سوالات درس قبلی: جواب خودارزیابی درس پنجم علوم و فنون دوازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات دروس کتاب علوم و فنون ادبی ۳ دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات خودارزیابی درس 6 ششم صفحه 62 و 63 کتاب علوم و فنون ادبی پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹
سوال آخر اختیار زبانی خواسته
«هجای پایانی مصرع ها به صورت بلند تلفظ می شود» اختیار وزنی نیست؟