ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب خودارزیابی درس ششم علوم و فنون دوازدهم انسانی ☀️ صفحه ۶۲ و ۶۳

پاسخ و حل سوال های خودارزیابی صفحه 62 و 63 درس 6 شش کتاب علوم و فنون ادبی 3 پایه دوازدهم انسانی

جواب خودارزیابی درس ششم علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات خودارزیابی صفحه ۶۲ و ۶۳ درس ۶ ششم «لف و نشر، تضاد و متناقض نما» کتاب علوم و فنون ادبی ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

پاسخ سوالات درس بعدی: جواب کارگاه تحلیل فصل دوم علوم و فنون دوازدهم انسانی
و
جواب خودارزیابی درس هفتم علوم و فنون دوازدهم انسانی

جواب خودارزیابی درس ششم علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی

جواب خودارزیابی صفحه ۶۲ و ۶۳ درس ۶ ششم علوم و فنون ادبی دوازدهم

۱- در ابیات زیر لف و نشرها را بیابید و نوع آنها را مشخص کنید.

الف) اگر ز خلق ملامت و گر ز کرده ندامت / کشیدم، از تو کشیدم، شنیدم، از تو شنیدم مهرداد اوستا

لف‌هانشرها
ملامتشنیدم
ندامتکشیدم

ادامه پاسخ: لف و نشر نامرتب است.

ب) فرورفت و بررفت روز نبرد / به ماهی نم خون و بر ماه گرد فردوسی

لف‌هانشرها
فرورفتبه ماهی نم خون
بررفتبر ماه گرد

ادامه پاسخ: لف و نشر مرتب است.

پ) دل و کشورت جمع و معمور باد! / ز ملکت پراکندگی دور باد! سعدی

لف‌هانشرها
دلجمع
کشورتمعمور

ادامه پاسخ: لف و نشر مرتب است.

ت) با آنکه جیب و جام من از مال و می تهی است / ما را فراغتی است که جمشید جم نداشت فرخی یزدی

لف‌هانشرها
جیبمال
جاممی

ادامه پاسخ: لف و نشر مرتب است.

۲- در ابیات زیر آرایه تضاد را مشخص کنید.

الف) هر چه جز بار غمت بر دل مسکین من است / برود از دل من، وز دل من آن نرود حافظ

پاسخ: برود، نرود (تضاد فعلی از زیباترین تضادهاست)

ب) کسی با او نه و او با همه کس / نماند هیچ کس، او ماند و بس خواجوی کرمانی

پاسخ: نماند، ماند / کسی با او نه (نیست)، او با همه کس (است)

پ) در نیابد حال پخته هیچ خام / پس سخن کوتاه باید؛ والسّلام مولوی

پاسخ: پخته، خام

ت) همه غیبی تو بدانی، همه عیبی تو بپوشی / همه بیشی تو بکاهی، همه کمّی تو فزایی سنایی

پاسخ: بیشی، کمی / بکاهی، فزایی

ث) شکر ایزد که به اقبال کله گوشه گل / نخوت باد دی و شوکت خار آخر شد حافظ

پاسخ: گل، خار

۳- متناقض‌نما را در ابیات زیر بیابید.

الف) ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی / از این باد ار مدد خواهی، چراغ دل برافروزی حافظ

پاسخ: مدد خواستن از باد برای برافروختن چراغ پارادوکس دارد؛ چون باد چراغ را خاموش می‌کند.

ب) فلک در خاک می‌غلتید از شرم سرافرازی / اگر می‌دید معراج ز پا افتادن ما را بیدل دهلوی

پاسخ: شرم سرافرازی پارادوکس دارد چون سرافرازی باعث افتخار است نه شرم / معراج ز پا افتادن نیز پارادوکس دارد.

پ) عجب مدار که در عین درد خاموشمکه درد یار پری چهره عین درمان است فروغی بسطامی

پاسخ: درد خود عین درمان باشد پارادوکس دارد.

۴- در شعر فرخی یزدی در خود ارزیابی (۱) یک اختیار شاعری «زبانی» بیابید.

پاسخ: در هجای نهم مصراع دوم، از اختیار زبانی حذف همزه استفاده شده است.

نکته اضافی: در بیت تلمیح به ماجرای جمشید، پادشاه ایرانی و صاحب جام جهان نما هم دیده می شود.
پایه های آوایی بیت، به صورت «مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل» نیز قابل تفکیک است.

با آن کِ
– – U
جی بُ جا مِ
– U – U
مَ نز ما لُ
U – – U
می تُ هیست
– U –
ما را ف
– – U
را غَ تی ست
– U – U
کِ جم شی د
U – – U
جم نَ داشت
– U –
مفعولُفاعلاتُمفاعیلُفاعلن

پاسخ سوالات درس قبلی: جواب خودارزیابی درس پنجم علوم و فنون دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات دروس کتاب علوم و فنون ادبی ۳ دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات خودارزیابی درس 6 ششم صفحه 62 و 63 کتاب علوم و فنون ادبی پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − چهار =