ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب قلمرو زبانی و ادبی و فکری درس نهم فارسی یازدهم

گام به گام پاسخ و حل تمرین های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 79 و 80 درس 9 نهم ادبیات فارسی یازدهم

جواب قلمرو زبانی و ادبی و فکری درس نهم فارسی یازدهم ؛ در این نوشته با جواب سوالات تمرین کارگاه متن پژوهی قلمرو های ادبی و زبانی و فکری صفحه ۷۹ و ۸۰ درس ۹ نهم ذوق لطیف کتاب ادبیات فارسی یازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

بعدی: معنی کلمات روان خوانی میثاق دوستی فارسی یازدهم
جواب درک و دریافت میثاق دوستی فارسی یازدهم
معنی و آرایه های شعر بانگ جرس درس دهم فارسی یازدهم
جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس دهم فارسی یازدهم
معنی گنج حکمت به یاد 22 بهمن فارسی یازدهم

جواب قلمرو زبانی و ادبی و فکری درس نهم فارسی یازدهم

جواب قلمرو زبانی صفحه ۷۹ درس نهم فارسی یازدهم

۱) مترادف هر واژه را بنویسید.

مفاتیح (کلیدها)
مستقر (پایدار، استقرار یافته)
متمکّن (ثروتمند، توانگر)

۲) از متن درس، چهار ترکیب وصفی که اهمّیت املایی دارند، بیابید و بنویسید.

پاسخ: مشیت الهی / منبع بی شائبه / قصه‌های اصیل / انعطاف جادوگرانه / ذوق ادبی / بحران‌های عصبی

۳) نمونه‌ای از کاربرد نقش تبعی «بَدَل»، در متن مشخص کنید.

پاسخ: او و مادر، هر دو آن قصه‌های شیرین را از مادربزرگشان به یاد داشتند.

۴) در بند دوم درس، در کدام جمله‌ها، «مفعول» دیده می‌شود؟ «نهاد» این جمله‌ها را مشخّص کنید.

پاسخ: با این حال، او (نهاد) نیز مانند مادرم توکّلی (مفعول) داشت که (نهاد: محذوف) به او مقاومت (مفعول) و استحکام اراده می‌بخشید. از بحران‌های عصبی، که امروز رایج است و تحفۀ برخورد فرهنگ شرق با غرب است، در آن زمان خبری نبود. هر عصب و فکر به منبع بی شائبۀ ایمان وصل بود که (نهاد: محذوف) خوب و بد  (مفعول) را به عنوان مشیت الهی می‌پذیرفت. به این زندگیِ گذرا آن قدرها دل نمی‌بست که (نهاد: محذوف) پیشامد ناگوار (مفعول) را فاجعه ای بینگارد و در نظرش اگر یک روی زندگی زشت می‌شد، روی دیگری بود که بشود به آن پناه برد.

جواب قلمرو ادبی صفحه ۷۹ درس ۹ فارسی یازدهم

۱) کدام عبارت درس، به ویژگی سهلِ ممتنع بودنِ سبک سعدی اشاره دارد؟

پاسخ: این تنها، خصوصیت سعدی است که سخنش به سخن همه شبیه باشد و به هیچ کس شبیه نباشد. در زبان فارسی، احدی نتوانسته است مانند او حرف بزند و در عین حال، نظیر حرف زدن او را هر روز در هر کوچه و بازار می‌شنویم.

۲) به بیت زیر از سعدی توجّه کنید:

هرگز وجود حاضرِ غایب شنیده‌ای؟ / من در میان جمع و دلم جای دیگر ا‌ست

همان طور که می‌بینید واژه‌های «حاضر» و «غایب»، هم زمان، به پدیده‌ای واحد نسبت داده شده‌اند و به بیان دیگر، غایب، صفت حاضر، واقع شده است.
به نظر شما چنین امری ممکن است؟
انسانی که حاضر است، نمی‌تواند غایب باشد؛ چون این دو صفت، متناقض‌اند؛ یعنی جمع شدن آنها باهم ناممکن است؛ چون هر یک، وجود دیگری را نقض می‌کند؛ با این حال، شاعر چنان آن دو را هنرمندانه، در کلام خود به کار برده است که زیبا، اقناع کننده و پذیرفتنی می‌نماید. به این گونه کاربرد مفاهیمِ متضاد، آرایهٔ «متناقض نما» (پارادوکس) می‌گویند.

🟪 آرایهٔ متناقض نما را در دو سرودۀ «قیصر امین پور» بیابید.

الف) کنار نام تو لنگر گرفت کشتی عشق / بیا که یاد تو آرامشی است طوفانی

پاسخ: متناقض نما: آرامش طوفانی

ب) بارها از تو گفته‌ام از تو / بارها از تو، بارها با تو
ای حقیقی‌ترین مجاز، ای عشق! / ای همه استعاره‌ها با تو

پاسخ: متناقض نما: حقیقی ترین مجاز

پاسخ قلمرو فکری صفحه ۸۰ درس نهم فارسی یازدهم

۱) نویسنده برای قصّه‌های ایرانی چه ویژگی‌هایی را بر می‌شمارد؟

پاسخ: قصه‌هایی پررنگ و نگار و پرّان و نرم

۲) معنی و مفهوم جمله‌های زیر را بنویسید.

🟧 سراچۀ ذهنم آماس می‌کرد. پاسخ: بر وسعت آگاهی‌ام افزوده می‌شد.
🟧 از فرط هیجان لُکّه می‌دویدم. پاسخ: به سبب هیجان زیاد بالا و پایین می‌پریدم و یورتمه می‌رفتم (نشان از شادی بسیار).

۳) درک و دریافت خود را از عبارت زیر بنویسید.
«هر عصب و فکر به منبع بی‌شائبۀ ایمان وصل بود که خوب و بد را به عنوان مشیّت الهی می‌پذیرفت.»

پاسخ: یعنی مردم گذشتگان به دلیل ایمان شدیدی که به خدا داشتند، هر چیزی را ـ چخ خوب و بد ـ به عنوان تقدیر الهی می پذیرفتند و زندگی را بر خود سخت نمی گرفتند و چندان به آن دل نمی بستند.

۴) دربارۀ ارتباط بیت پایانی و متن درس توضیح دهید.

پاسخ: مفهوم آیه آخر تأکید می کند که گاهی اوقات شرایط موجود، انسان را مجبور به انجام کاری می کند که دوست ندارد. نویسنده همچنین می گوید من با وجود اینکه مربی باتجربه و کم تجربه ای ندارم، اما جرئت نوشتن و تقلید از سبک سعدی را داشتم و در این راه اشتباه کردم، از من انتقاد نکنید. چون شرایط از قبل برایم مهیا بود و خودم چیزهایی یاد گرفتم.

پاسخ دیگر: دکتر اسلامی ندوشن با فروتنی و تواضع، خطاهای خودش را در پیروی از سبک سعدی می پذیرد و این جسارت و گستاخی را همانند بیت پایانی درس، نتیجه حرص و طمع می داند تا این کار خود را توجیه کند.

توجه: برای مشاهده معنی و آرایه های درس نهم فارسی یازدهم، وارد لینک «معنی کلمات و آرایه های درس نهم فارسی یازدهم» شوید.

قبلی: معنی و آرایه های گنج حکمت چنان باش فارسی یازدهم
جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس هشتم فارسی یازدهم
معنی و آرایه های درس هشتم در کوی عاشقان فارسی یازدهم
جواب درک و دریافت شعر آفتاب حسن صفحه ۶۳ فارسی یازدهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه یازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات قلمرو های کارگاه متن پژوهی صفحه ۷۹ و ۸۰ درس ۹ نهم ادبیات فارسی یازدهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۲۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 18 =