ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس دهم فارسی یازدهم

گام به گام پاسخ و حل تمرین های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 90 و 91 درس 10 دهم ادبیات فارسی یازدهم

جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس دهم فارسی یازدهم ؛ در این نوشته با جواب سوالات تمرین کارگاه متن پژوهی قلمرو های ادبی و زبانی و فکری صفحه ۹۰ و ۹۱ درس دهم بانگ جرس کتاب ادبیات فارسی یازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب کارگاه متن پژوهی درس یازدهم فارسی یازدهم

جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس دهم فارسی یازدهم
جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس دهم فارسی یازدهم

جواب قلمرو زبانی صفحه 90 درس دهم فارسی یازدهم

۱) معادل معنایی واژه‌های زیر را از متن درس بیابید.

– زنگ (جرس)
– کوچ (رحیل)
– واجب گردانیدن (فرض)

۲) در مصراع زیر «جولان» چه معنایی دارد؟
«زان جا به جولان تا خط لبنان برانیم»

پاسخ: تاخت و تاز

۳) نقش واژه‌های مشخص شده را تعیین کنید.

گاه سفر آمد برادر، ره دراز است / پروا مکن، بشتاب، همّت چاره‌ساز است

۴) سه واژۀ مهم املایی از متن درس بیابید و معادل معنایی آنها را بنویسید.

پاسخ: خاره: سنگ خارا، سنگ
رحیل: از جایی به جایی دیگر رفتن، کوچ کردن‌، سفر کردن
جرس: زنگ
راهْوار: آنچه با شتاب اما نرم و روان حرکت می‌کند؛ خوش حرکت و تند رو
قِبطیان: جِ قبطی‌، منسوب به قِبط‌، قوم فرعون، سکنۀ قدیم کشور مصر، ساکنین اولیه درّۀ نیل
هامون: دشت
فرض: واجب گردانیدن
عَلَم: پرچم

جواب قلمرو ادبی صفحه 90 درس 10 فارسی یازدهم

۱) از متن درس برای هر یک از آرایه‌های ادبی زیر، نمونه‌ای بیابید و بنویسید.

– جناس همسان (تام): پاسخ: جولان / جولان
– جناس ناهمسان (ناقص): پاسخ: برگ  بر/ خار – خاره / باره – خاره/ رُفت – رَفت / تنگ – ننگ/ کُشت – پُشت

۲) مفهوم کنایه‌های زیر را بنویسید.

– برگ سفر بر باره بستن (حرکت کردن)
– عَلمَ بر دوش گرفتن (فرماندهی سپاه را بر عهده گرفتن، آمادۀ حرکت و مبارزه شدن.)

پاسخ قلمرو فکری صفحه 91 درس دهم فارسی یازدهم

۱) در بیت زیر، منظور شاعر از فرعونیان و قبطیان و موسی (ع) چیست؟

وادی پر از فرعونیان و قبطیان است / موسی جلودار است و نیل‌اندر میان است

پاسخ: به ترتیب: منظور سراینده اسرائیلیانی است که فلسطین را اشغال کرده اند. – حامیان اسرائیل – امام خمینی

۲) معنی و مفهوم بیت پنجم را به نثر روان بنویسید.

پاسخ: زمان سفر رسیده است. باید حرکت کنیم و خودمان را به وادی ایمن که جایی مقدس است برسانیم.

۳) آیا می‌توان شعر بانگ جرس را نوعی حماسه دانست؟ چرا؟

پاسخ: خیر حماسه طبیعی نیست؛ زیرا همه ویژگی های حماسه طبیعی را ندارد؛ ولی زمینه قهرمانی را دارد.

۴) مقصود از مصراع «پا در رکاب راهوار خویش دارند» چیست؟

پاسخ: آماده حرکت و هجوم هستند.

۵) در مصراع «تخت و نگین از دست اهریمن بگیریم» منظور شاعر از تخت و نگین و اهریمن چیست؟

پاسخ: به ترتیب: سرزمین فلسطین- اسرائیل

همچنین بخوانید: معنی و آرایه های شعر یاران عاشق درس یازدهم فارسی یازدهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه یازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات قلمرو های کارگاه متن پژوهی صفحه ۹۰ و ۹۱ درس ۱۰ دهم ادبیات فارسی یازدهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !