جواب قلمرو زبانی و ادبی و فکری درس شانزدهم فارسی دوازدهم
گام به گام پاسخ و حل تمرین فعالیت های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 140 و 1401 درس 16 شانزدهم ادبیات فارسی دوازدهم
جواب قلمرو زبانی و ادبی و فکری درس شانزدهم فارسی دوازدهم ؛ در این نوشته با جواب سوالات تمرین کارگاه متن پژوهی قلمرو های ادبی و زبانی و فکری صفحه ۱۴۰ و ۱۴۱ درس ۱۶ شانزدهم کباب غاز کتاب ادبیات فارسی دوازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: جواب قلمروهای کارگاه متن پژوهی درس چهاردهم فارسی دوازدهم
جواب قلمرو زبانی صفحه 140 درس شانزدهم فارسی دوازدهم
۱) مترادف واژههای زیر را بنویسید.
– معهود (عهد شده، شناخته شده، معمول)
– بحبوعه (میان، وسط)
– وجنات (چهره، رخسار)
۲) در هر یک از بندهای پنجم و دوازدهم، سه واژهٔ مهمّ املایی بیابید و بنویسید.
پاسخ: بند پنجم: معهود، عیال، دیلاق، مخلّفات
بند دوازدهم: غیرمترقّبه، اصرار، قدّ دراز و کج، استغفرلله، امتناع
۳) با توجّه به عبارت زیر به پرسشها پاسخ دهید.
مصطفی گفت: «من تخلّص را از زواید و از جملهٔ رسوم و عاداتی میدانم که باید متروک گردد.»
الف) «مفعول» ها را مشخّص کنید.
پاسخ: ۱- کل عبارت «من تخلّص را از زواید و… متروک گردد.» ۲- تخلّص
ب) جملهها را با توجّه به کاربرد «مسند» بررسی کنید.
پاسخ: ۱- فعل «میدانم» در مفهوم «پنداشتن» یا «به حساب آوردن» به کار رفته پس جملهٔ چهار جزیی «مفعول – مسندی» داریم.
مسند: از جملهٔ رسوم و عادات
۲- فعل «گردد» اسنادی است، پس مسند میگیرد. مسند: متروک
۴) حرف ربط یا پیوند دو گونه است:
الف) پیوندهای وابستهساز: همراه با جملههای وابسته به کار میروند؛ نمونه:
– همهٔ حضّار یک صدا تصدیق کردند که تخلّصی بس به جاست.
جملهٔ پایه یا هسته: همهٔ حضّار یک صدا تصدیق کردند.
جملهٔ پیرو یا وابسته: (کخ / پیوند وابستهساز) تخلّصی بس به جاست.
پیوندهای وابستهساز در کاربرد عبارتاند از: «که، چون، تا، اگر، زیرا، همین که، گرچه، با این که، …»
ب) پیوندهای همپایهساز: بین دو جملهٔ همپایه به کار میروند؛ نمونه:
– رتبههای بالا را وعده بگیر و مابقی را نقداً خط بکش.
پیوندهای هم پایهساز پر کاربرد عبارتاند از: «و، امّا، یا، ولی»
از متن درس برای کاربرد انواع حرف ربط نمونههای مناسب بیابید.
پاسخ: پیوند همپایه ساز: فلانی حالا سر میز است و بعد خودش تلفن خواهد کرد
پیوند همپایه ساز: از من همه اصرار بود و از مصطفی انکار
پیوند وابسته ساز: خاطر جمع باشید که از عهده برخواهم آمد
پیوند وابسته ساز: اگر سرم را از تنم جدا کنید، یک لقمه هم دیگر نمیتوانم بخورم
جواب قلمرو ادبی صفحه 140 درس 16 فارسی دوازدهم
۱) مفهوم کنایههای زیر را بنویسید.
– پشت دست داغ کردن: توبه کردن، پشیمان شدن
– سماق مکیدن: انتظار بیهوده کشیدن
چند مرده حلّاج بودن: چقدر عُرضه و توانایی داشتن
۲) کدام ویژگیهای نثر نویسنده، بر تأثیر گذاری داستان او افزوده است؟
پاسخ: استفاده از شیوه های طنز: بزرگ نمایی، اغراق، ضرب المثل ها، اصطلاحات و تعابیر عامیانه، نقیضه پردازی، پرداختن به جزئیات
پاسخ قلمرو فکری صفحه 141 درس شانزدهم فارسی دوازدهم
۱) نویسنده در داستان «کباب غاز» کدام رفتار فردی و اجتماعی را مورد انتقاد قرار داده است؟
پاسخ: ریا کاری و تظاهر، چشم و همچشمی، کنترل نکردن رفتار و زبان و اعتماد به دیگران بدون بررسی …
۲) از متن درس، مَثَلِ متناسب با هر یک از این سرودههای سعدی بیابید و مقصود اصلی آنها را بیان کنید.
ب) گلّه ما را گِله از گرگ نیست / کاین همه بیداد شبان میکند
پاسخ: از ماست که بر ماست => مفهوم: هر مصیبتی سر انسان بیاید، ناشی از رفتار خودش هست نه دیگران.
سخنِ گفته دگر باز نیاید به دهن / اوّل اندیشه کند مرد عاقل باشد
پاسخ: تیری که از شست رفته، برنمیگردد. => مفهوم: پشیمانی بر کار انجام شده دیگر فایده ندارد.
همچنین بخوانید: معنی و آرایه های درس چهاردهم فارسی دوازدهم
توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه دوازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات قلمروهای کارگاه متن پژوهی صفحه ۱۴۰ و ۱۴۱ درس ۱۶ شانزدهم ادبیات فارسی دوازدهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.