مطلب پیشنهادی :
ad
+
ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس دوازدهم فارسی یازدهم

گام به گام پاسخ و حل تمرین های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 106 و 107 درس 12 دوازده ادبیات فارسی یازدهم

جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس دوازدهم فارسی یازدهم ؛ در این نوشته با جواب سوالات تمرین کارگاه متن پژوهی قلمرو های ادبی و زبانی و فکری صفحه ۱۰۶ و ۱۰۷ درس ۱۲ دوازدهم کاوه دادخواه کتاب ادبیات فارسی یازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: معنی و ارایه های ادبی درس چهاردهم فارسی یازدهم

جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس دوازدهم فارسی یازدهم
جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس دوازدهم فارسی یازدهم

جواب قلمرو زبانی صفحه 106 درس دوازدهم فارسی یازدهم

۱) در متن درس، هر یک از واژه‌های زیر، در چه معنایی به کار رفته است؟

– هنر (ارزش، فضیلت)
– محضر (گواهی‌نامه)
– درای (چکش، پُتک)
– منزل (کاروانسرا)

۲) در بیت زیر، کلمه‌ی «گر» در چه معنایی به کار رفته است؟

تو شاهی و گر اژدها پیکری / بباید بدین داستان، آوری

پاسخ: به معنی «یا»

۳) واژه‌ها و معنای آن‌ها همیشگی و ماندگار نیستند. ممکن است در گذر زمان، برای هر واژه، یکی از چهار وضعیّت زیر پیش آید:
الف) به دلایل سیاسی، فرهنگی، مذهبی یا اجتماعی، از فهرست واژگان حذف شود؛ مانند: «فتراک، برگستوان»
ب) با از دست دادن معنای پیشین و پذیرفتن معنای جدید، به دوران بعد منتقل شود؛ مانند: «کثیف و سوگند»
پ) با همان معنای قدیم به حیات خود ادامه دهد؛ مانند: «شادی و خنده»
ت) هم معنایی قدیم خود را حفظ کند و هم معنای جدید گیرد؛ مانند: «سپر و یخچال»

هر یک از واژه‌های زیر، مشمول کدام وضعیّت‌های چهارگانه شده‌اند؟

پاسخ: پذیرش: با همان معنای قدیم به حیات خود ادامه می دهد
سوفار: از فهرست واژگان حذف شده است
رکاب: هم معنای قدیم خود را حفظ کرده و هم معنای جدید گرفته است
شوخ: با از دست دادن معنای پیشین و پذیرفتن معنای جدید، به دوران بعد منتقل شده است

جواب قلمرو ادبی صفحه 107 درس 12 فارسی یازدهم

۱) برای هر یک از ویژگی‌های شعر حماسی، نمونه‌ای از متن درس انتخاب کنید.

پاسخ: زمینه ملّی: خروشان همی رفت نیزه به دست / که ای نامداران یزدان پرست ← نیزه مجاز از درفش کاویانی است.
زمینه قهرمانی: همی بر خروشید و فریاد خواند / جهان را سراسر، سوی داد خواند

۲) بیت پنجم درس را از نظر آرایه‌های ادبی بررسی کنید.

پاسخ: روز و شب: تضاد، کنایه از همیشه
دو لب گشودن: کنایه از سخن گفتن

۳) هر یک از واژه‌های مشخّص شده، مَجاز از چیست؟

چو کاوه برون شد ز درگاه شاه / بر او انجمن گشت بازارگاه

پاسخ: مردم بازار

از آن چرم، کاهنگران پشت پای / بپوشند هنگام زخمِ درای

پاسخ:پیش‌بند

۴) در بیت زیر، «درفش کاویان»، در کدام مفهوم نمادین به کار رفته است؟

تو یک ساعت، چو افریدون به میدان باش، تا زان پس / به هر جانب که روی آری درفش کاویان بینی (سنایی)

پاسخ: نماد پیروزی است.

پاسخ قلمرو فکری صفحه 107 درس دوازدهم فارسی یازدهم

۱) معنی و مفهوم بیت بیست و نهم را به نثر روان بنویسید.

پاسخ: کاوه خروشید و فریاد زد و مردم را به حق و عدالت و اعتراض فراخواند.

۲) مارانی را که بر دوش ضحّاک روییدند، مظهر چه خصلت‌هایی می‌توان دانست؟

پاسخ: مار: نمادی است از اهریمن و در این جا نیز بر دوش ضحّاک می روید که تجسّمی است از خوهای اهریمنی و بیداد و منش پلید ضحّاک

۳) انگیزه‌ی فریدون در قیام علیه ضحّاک چه بوده است؟

پاسخ: از بین بردن ظلم و ستم و گستراندن عدل و داد جهان

۴) با توجّه به متن درس، «پای مردان دیو»، چه کسانی بودند؟ شخصیّت آن‌ها را تحلیل کنید.

پاسخ: پایمردان دیو همان دستیاران و دست نشانده های ضحّاکند. کسانی که از خدا نمی هراسند. در برابر ستم خاموش می نشینند و به گفته های ستمگری چون ضحّاک دل سپرده اند و کارهای ستمگرانه او را نادیده می گیرند.

همچنین بخوانید: جواب کارگاه متن پژوهی درس چهاردهم فارسی یازدهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه یازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات قلمرو های کارگاه متن پژوهی صفحه ۱۰۶ و ۱۰۷ درس ۱۲ دوازدهم ادبیات فارسی یازدهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =