ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب کارگاه متن پژوهی درس چهاردهم فارسی یازدهم

گام به گام پاسخ و حل تمرین های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 115 و 116 درس 14 چهارده ادبیات فارسی یازدهم

جواب کارگاه متن پژوهی درس چهاردهم فارسی یازدهم ؛ در این نوشته با جواب سوالات تمرین کارگاه متن پژوهی قلمرو های ادبی و زبانی و فکری صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶ درس ۱۴ چهاردهم حمله حیدری کتاب ادبیات فارسی یازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: معنی و آرایه های ادبی درس پانزدهم فارسی یازدهم

جواب کارگاه متن پژوهی درس چهاردهم فارسی یازدهم
جواب کارگاه متن پژوهی درس چهاردهم فارسی یازدهم

جواب قلمرو زبانی صفحه 115 درس چهاردهم فارسی یازدهم

۱) معادل معنایی واژه‌های زیر را از متن درس بیابید.

اسب پاسخ: (اَبرَش)
اجازه پاسخ: (دستور)
شیر پاسخ: (غضنفر)

۲) چهار واژهٔ مهمّ املایی از متن درس انتخاب کنید و بنویسید.

پاسخ: غضنفر – خصم – دریغ – وصیّ – خاییدن – غلتیدن – غزا – حرب

۳) در بیت بیست و یکم گروه‌های اسمی و هستهٔ هر یک را مشخص کنید.

پاسخ: روی دشمن ← هسته: روی
خشم ← هسته: خشم
کارش ← هسته: کار
زهر چشم ← هسته: زهر

جواب قلمرو ادبی صفحه 115 درس 14 فارسی یازدهم

۱) در متن درس، دو نمونه «استعاره» بیابید و مفهوم آن‌ها را بنویسید

پاسخ: شیر خدا: استعاره از حضرت علی (ع)
اژدها: استعاره از عمرو

ژنده فیل: استعاره از عمرو
غضنفر: استعاره از حضرت علی

۲) مفهوم کنایه‌های زیر را بنویسید.

– دندان به دندان خاییدن پاسخ: (خشم و عصبانیت)
– رنگ باختن پاسخ: (ترسیدن)

۳) دو نمونه از کاربرد آرایهٔ «اغراق» در متن درس بیابید.

پاسخ: بیت ۳: چو آن آهنین کوه آمد به دشت / همه رزمگه کوه فولاد گشت
بیت ۲۷: دَم تیغ بر گردنش چون رسید / سر عمرو صد گام از تن پرید

پاسخ قلمرو فکری صفحه 116 درس چهاردهم فارسی یازدهم

۱) معنی و مفهوم بیت ششم را به نثر روان بنویسید.

پاسخ: یعنی همه از ترس و خجالت سرها را به پایین انداخته بودند و هیچ کس آرزوی جنگ با عمرو را نکرد.

۲) پیام ابیات زیر را بنویسید.

چو شیر خدا راند بر خصم، تیغ / به سر کوفت شیطان دو دستِ دریغ

پاسخ: ناامیدی شیطان از پیروزی

پرید از رخ کفر در هند رنگ / تپیدند بت خانه‌ها در فرنگ

پاسخ: شکست و ناامیدی بی دینان

۳) داستان زیر را که از مثنوی مولوی انتخاب شده است، به لحاظ محتوا با درس مقایسه کنید.

از علی آموز اخلاص عمل / شیر حق را دان منزّه از دغل
در غزا بر پهلوانی دست یافت / زود شمشیری برآورد و شتافت
او خدو انداخت در روی علی / افتخار هر نبی و هر ولی
در زمان انداخت شمشیر آن علی / کرد او اندر غزایش کاهلی
گشت حیران آن مبارز زین عمل / وز نمودن عفو و رحمت بی‌محل
گفت بر من تیغ تیز افراشتی / از چه افکندی مرا بگذاشتی؟
گفت: من تیغ از پی حق می‌زنم / بندهٔ حقّم نه مأمور تنم
شیر حقّم نیستم شیر هوا / فعل من بر دین من باشد گوا

پاسخ: در درس حمله‌ی حیدری از حضرت علی (ع) فقط یک چهره‌ی مبارز و جنگجو به نمایش گذاشته شده که در جنگ بسیار شجاع و ماهر است و از کسی نمی‌هراسد؛ اما در مثنوی مولانا علاوه بر بُعد قهرمانی و حماسی علی و شجاعت او، به ایمان و اخلاص و عرفان علی (ع) نیز اشاره شده است و اتفاقاً این بُعد حضرت علی (ع) پر رنگ‌تر از بُعد حماسی و جنگجویی او به تصویر کشیده شده است.

در حمله‌ی حیدری قصد علی (ع) فقط کشتن دشمن است؛ اما در مثنوی کشتن فرع بر داستان است و به فرو خوردن خشم، بنده‌ی مطیع خدا بودن و رضایت پروردگار بیشتر توجه شده است.

همچنین بخوانید: جواب کارگاه متن پژوهی درس 15 پانزدهم فارسی یازدهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه یازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات کارگاه متن پژوهی صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶ درس ۱۴ چهاردهم ادبیات فارسی یازدهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.