ادبیاتفرهنگ و هنر

پاسخ تمرینات کارگاه متن پژوهی درس نهم فارسی دهم

گام به گام پاسخ نامه و حل پرسش های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 66 و 67 درس 9 نهم ادبیات فارسی دهم

پاسخ تمرینات کارگاه متن پژوهی درس نهم فارسی دهم ؛ در این مقاله جواب و پاسخ سوالات تمرین های کارگاه متن پژوهی قلمرو زبانی ، ادبی و فکری صفحه ۶۶ و ۶۷ درس ۹ نهم کلاس نقاشی ادبیات فارسی دهم تجربی ، ریاضی ، انسانی و فنی حرفه ای هنرستان را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: معنی و آرایه های درس نهم فارسی دهم کلاس نقاشی

پاسخ تمرینات کارگاه متن پژوهی درس نهم فارسی دهم
پاسخ تمرینات کارگاه متن پژوهی درس نهم فارسی دهم

جواب قلمرو زبانی صفحه 66 درس نهم فارسی دهم

۱) سپهری، برای کلمه «نقّاشی کردن» از چه معادل‌های معنایی دیگری استفاده کرده است؟

پاسخ: گرته ریختن، رونگاری، نقطه چینی، صورت دادن، نشاندن، گرته زدن، صورتگری

۲) برای هریک از موارد زیر، یک مترادف از درس بیابید.

پاسخ: برآمدگی پشت پای اسب: (کُلهّ)
چنبرۀ گردن: (آخُره)
میان دو کتف: (غارِب)

۳) از متن درس، چهار واژه مهم املایی بیابید و بنویسید.

پاسخ: وَقَب – آخُره – غارِب – مخمصه – صدق – رعنا – صورتگری

۴) نقش دستوری کلمات مشخص شده را بنویسید.

«صاد»  هرگز  جانوری جز از پهلو نکشید.

پاسخ: صاد: نهاد / هرگز: قید / جانور: مفعول / پهلو: متمم

۵) به کاربرد حرف «و» در جمله‌های زیر توجه کنید:

الف) زندگی و سفر مانند هم هستند.
ب) در طول زندگی، سفر می‌کنیم و در سفر هم زندگی می‌کنیم.

«و» در جملۀ «الف»، دو یا چند کلمه را به هم پیوند داده است؛ به این نوع «و»، «واو عطف» می‌ٰگویند.

«و» در جملۀ «ب»، دو جمله را به هم ربط داده است. به این «و» که معمولاً پس از فعل می‌آید و دو جمله را به هم می‌پیوندد، «نشانۀ ربط یا پیوند» می‌گویند.

اکنون از متن درس، برای کاربرد هر یک از انواع «و»، نمونه‌ای بیابید و بنویسید.

پاسخ: واو پیوند: کارش نگار نقشۀ قالی بود و در آن دستی نازک داشت. / واو عطف: زنگ نقّاشی دلخواه و روان بود.

جواب قلمرو ادبی صفحه 67 درس 9 ادبیات فارسی دهم

۱) در کدام قسمت از این متن، می توان نشانه های شاعری نویسنده را یافت؟

پاسخ: در سراسر متن می توان نشانه های شاعری نویسنده را یافت ولی در بخش «دست معلمّ از وَقب حیوان روان شد؛ فرود آمد. لب را به … و دو پا را تا زیر زانو گرته زد. از کار بازماند. دستش را پایین برد و مردّد مانده بود. صورت از او چیزی می‌طلبید؛ تمامت خود را می‌خواست…. » این توانمندی آشکارتر است.

۲) دو کنایه در متن درس پیدا کنید و مفهوم آنها را بنویسید.

پاسخ: صورتک به رو نداشت: کنایه از اینکه صادق و ساده بود.
حرفی به کارش بود: کنایه از اینکه ماهر نبود.
در بیرنگ اسب حرفی به کار بود: کنایه از مهارت نداشت.

پاسخ قلمرو فکری صفحه 67 درس نهم ادبیات فارسی دهم

۱) از نظر نویسنده، کلاس درس نقاشی در مقایسه با کلاس درس های دیگر چه ویژگی هایی داشت؟

پاسخ: دوست داشتنی و زودگذر بود. خسته کننده نبود. جدی گرفته نمی‌شد. خنده در آن جایز بود. دلخواه و روان بود. معلم صمیمی و مهربان بود.

۲) معنی و مفهوم هریک از عبارت های زیر را بنویسید.

* خَلَف صدق نیاکان هنرور خود بود.

معنی: جانشین خوبی برای اجداد هنرمندش بود.

* اسب از پهلو، اسبی خود را به کمال نشان می داد.

معنی: اسبی که از پهلو نقاشی شده بود، تصویر کاملی از اسب را نشان می داد.

۳) معلم در کشیدن چه قسمتی از اسب مشکل داشت و برای حل مشکل خود چه چاره ای اندیشید؟

پاسخ: کِلۀ پاها به همراه سم اسب، اسب را تا زانو در علف نشاند.

همچنین بخوانید: جواب کارگاه متن پژوهی قلمروهای درس هشتم فارسی دهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته های نظری ریاضی ، تجربی و انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به معنی کلمات و جواب سوالات تمرین درس های کتاب ادبیات فارسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب پاسخ سوال های تمرینات کارگاه متن پژوهی درس 9 نهم کلاس نقاشی ادبیات فارسی دهم تجربی ، انسانی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 😉

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫18 دیدگاه ها

  1. عالیه🤗🤗🤩🤩😍😍‌..
    رلستی شنا چند سالتونه ….
    ..چقدم خوشتیپین …😎😍😍😅😅😅😄

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 7 =