جواب سوالات درس ۹ فارسی هشتم صفحه ۷۳ و ۷۴
حل سوال خودارزیابی و گفت و گو صفحه 73 و فعالیت های نوشتاری صفحه 74 درس نوجوان باهوش کتاب فارسی هشتم دبیرستان
جواب خودارزیابی و گفت و گو صفحه ۷۳ و فعالیت های نوشتاری صفحه ۷۴ درس ۹ نهم کتاب فارسی هشتم که درباره نوجوان باهوش می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.
بعدی: معنی لغات درس ۱۰ فارسی هشتم
جواب سوالات درس ۱۰ فارسی هشتم
معنی حکایت نام خوشبو فارسی هشتم
جواب خودارزیابی صفحه ۷۳ فارسی هشتم درس ۹
۱- پرسش های قائم مقام فراهانی برای آزمایش فرزندانش چه بود؟
پاسخ: این شعر از کیست؟ ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد * دل رمیدهی ما را انس و مونس شد، همچنین او پرسید کاشف الکل که بود.
۲- ویژگی های مشترک امیر کبیر و قائم مقام فراهانی چیست؟
پاسخ: هر دو به مقام صدراعظمی رسیدند، آن ها باهوش و ذکاوت بودند و با تلاش خود به دانش و مقام بالایی دست پیدا کردند. همچنین آن ها توانستند با جهل موجود در جامعه مبارزه کنند.
۳- خدمات قائم مقام فراهانی و امیر کبیر به ایران چه بوده است؟
پاسخ: قائم مقام قراردادهای مهم و بسیار ارزشمندی برای ایران بست. امیرکبیر برای اولین بار مدارسی به نام دارالفنون که شبیه به مدارس حال بود تاسیس کرد. گروهی از دانشجویان را برای تحصیل به خارج از کشور اعزام کرد و جلوی ریخت و پاش درباریان را گرفت.
جواب گفت و گو صفحه ۷۳ درس نهم فارسی هشتم
۱- درباره یکی از شخصیتهای معروف استان، شهر، روستا یا منطقه خود تحقیق کنید و نتیجه آن را در کلاس گزارش دهید.
پاسخ: من در مورد امیرکبیر تحقیق کردهام. میرزا تقیخان امیرکبیر یکی از شخصیتهای معروف تاریخ ایران است که در سال ۱۲۲۲ هجری قمری در هَزاوهٔ فراهان متولد شد. او به عنوان صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار شناخته میشود و به خاطر اصلاحات اجتماعی و اقتصادیاش شهرت دارد.
امیرکبیر به دلیل هوش و ذکاوتش، تلاش زیادی برای پیشرفت کشور انجام داد. او برنامههایی برای آبلهکوبی در تهران اجرا کرد تا از شیوع بیماری جلوگیری کند. اما متأسفانه با وجود تلاشهایش، برخی مردم به دلیل جهل و خرافات حاضر به واکسینه شدن نبودند.
امیرکبیر همچنین به آموزش و پرورش اهمیت زیادی میداد و معتقد بود که با ایجاد مدارس و کتابخانهها میتوان جهل را از بین برد. او به عنوان یک شخصیت برجسته در تاریخ ایران شناخته میشود و خدمات زیادی به کشورش کرده است.
۲- متن «آشپززاده وزیر» یا «نوجوان باهوش» را در کلاس نمایش دهید.
پاسخ: در زیر به صورت متنی، مراتب اجرای این دو متن را توضیح داده ایم:
نمایش متن «آشپززاده وزیر»
برای نمایش متن «آشپززاده وزیر»، میتوانیم مراحل زیر را دنبال کنیم:
- انتخاب شخصیتها:
- محمّدتقی (پسر آشپز وزیر)
- قائم مقام فراهانی
- استاد
- علی و اسحاق (دو دوست محمّدتقی)
- سایر بچهها و مهمانان
- تعیین صحنه:
- صحنه اصلی میتواند در مکتبخانه باشد، جایی که محمّدتقی به درس گوش میدهد و همچنین صحنهای برای جشن تولد حضرت محمد (ص) با مهمانان.
- دیالوگها:
- از متن اصلی استفاده کنید و دیالوگها را به صورت طبیعی و با احساس اجرا کنید. به عنوان مثال:
- محمّدتقی: «اجازه هست من بگویم؟»
- قائم مقام: «بگو، اگر میدانی بگو!»
- محمّدتقی: «محمّدبن زکریای رازی.»
- از متن اصلی استفاده کنید و دیالوگها را به صورت طبیعی و با احساس اجرا کنید. به عنوان مثال:
- حرکات و احساسات:
- حرکات بدنی و احساسات شخصیتها را به خوبی نشان دهید. مثلاً وقتی محمّدتقی جواب درست میدهد، میتواند با افتخار سرش را بالا بگیرد و دیگران را به تحسین وا دارد.
- استفاده از لوازم:
- میتوانید از وسایلی مانند سینی غذا، کتاب یا کاغذ برای نشان دادن فعالیتهای محمّدتقی استفاده کنید.
- خاتمه نمایش:
- نمایش را با تشویق محمّدتقی و شادی بچهها به پایان برسانید تا حس موفقیت و تلاش در یادها باقی بماند.
نمایش متن «نوجوان باهوش»
برای نمایش متن «نوجوان باهوش»، مراحل زیر پیشنهاد میشود:
- انتخاب شخصیتها:
- میرزا ابوالقاسم فراهانی (قائم مقام)
- پدربزرگ او (میرزا محمّدخان)
- مرد خارجی
- سایر شاعران و مهمانان
- تعیین صحنه:
- صحنه اصلی میتواند در مجلس شعرا باشد، جایی که شعر خوانده میشود.
- دیالوگها:
- از متن اصلی استفاده کنید و دیالوگهای شخصیتها را به صورت جذاب اجرا کنید.
- مرد خارجی: «غزلی از سعدی برایم بخوان».
- میرزا ابوالقاسم: «به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست».
- از متن اصلی استفاده کنید و دیالوگهای شخصیتها را به صورت جذاب اجرا کنید.
- حرکات و احساسات:
- حرکات بدنی شخصیتها را به خوبی نشان دهید، مثلاً وقتی میرزا ابوالقاسم شعر میخواند، باید با احساس و شور این کار را انجام دهد.
- استفاده از لوازم:
- میتوانید از کتاب شعر یا کاغذ برای نشان دادن شعرخوانی استفاده کنید.
- خاتمه نمایش:
- نمایش را با تحسین شخصیتهای دیگر نسبت به استعداد میرزا ابوالقاسم به پایان برسانید تا حس موفقیت و استعداد در یادها باقی بماند.
این دو متن نمایشی نه تنها سرگرمکننده خواهند بود بلکه میتوانند درسهایی درباره تلاش، فداکاری و اهمیت علم را نیز منتقل کنند.
پاسخ فعالیت های نوشتاری صفحه ۷۴ درس نوجوان باهوش فارسی هشتم
۱- واژه های مهم املایی را از متن درس بیابید و بنویسید.
پاسخ: فرزندان حقیقی، مسئول، اطرافیان، صدای رسا، خطاب، واکسینه، از قضا، حاضر، طراوت، ماه صفر، قلک، ذهن، قلم و کاغذ، ظرفها، هیاهوی کلاغها، فاصله، اسحاق، حکمت، استعداد بینظیر، انیس و مونس، حفظ اشعار و مطالب، قائم مقام، معرفی
۲- در هر یک از جمله های زیر، صفت های بیانی را بیابید.
🟧 زنان اندیشمند، در سربلندی ایران عزیز، نقش موثر داشته اند.
پاسخ: صفت بیانی: اندیشمند، عزیز و موثر
🟧 من آینده ای درخشان برای این نوجوان می بینم.
پاسخ: صفت بیانی: درخشان
🟧 برگ های سبز، زیر نور گرم خورشید می درخشیدند.
پاسخ: صفت بیانی: سبز و گرم
۳- واژه های زیر را با صفت های بیانی مناسب، گسترش دهید.
پاسخ: حرم ⬅ حرم مطهر
مطالب ⬅ مطالب مهم
کاشف ⬅ کاشف بزرگ
لهجه ⬅ لهجه غلیظ
دریا ⬅ دریا طوفانی
توجه: برای مشاهده معنی کلمات و آرایه های ادبی درس نهم فارسی هشتم، وارد لینک «معنی لغات درس ۹ فارسی هشتم» شوید.
قبلی: جواب فرصتی برای اندیشیدن صفحه ۶۶ فارسی هشتم
معنی کلمات روان خوانی آقا مهدی فارسی هشتم
جواب سوالات درس ۸ فارسی هشتم
معنی لغات درس ۸ فارسی هشتم
✅ به پایان سوالات صفحه ۷۳ و ۷۴ درس ۹ فارسی هشتم رسیدیم، شما می توانید با اضافه کردن کلمه ماگرتا به آخر سرچ های درسی تان به بهترین جواب های درسی دسترسی پیدا کنید. اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید.
جاذاب و کومک کننده
عالی بید ممنون.
خیلی طولانی هستند ای کاش خلاصه تر بودن
ممنونم
کمک بسیاری کرد با تشکر که با سواد کامل اینها رو قرار می دهید
عالی بود خوب
خیلی ممنون عالی بود
عالی