ادبیاتفرهنگ و هنر

معنی ضرب المثل چون که صد آمد نود هم پیش ماست

معنی و مفهوم ضرب المثل چون که صد آمد نود هم پیش ماست به همراه ریشه و داستان حکایت و اصطلاح انگلیسی

معنی ضرب المثل چون که صد آمد نود هم پیش ماست : این ضرب المثل نیز یکی از ضرب المثل‌هایی است که در اکثر مواقع توسط افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضرب المثل چون که صد آمد نود هم پیش ماست به جامعیت و شمول اهداف انسان اشاره دارد. شما باید بتوانید به جای اهداف کوچک، اهداف بزرگ و جامع‌تری را در ذهن داشته باشید، تا به اهداف بزرگ رسیده و از این طریق جزو افراد موفق به حساب بیایید.

این ضرب المثل مصرعی از شعر شاعر بزرگ مولوی است که به اهداف زندگی اشاره دارد. منظور از آن این است که بسیاری از اهداف ما نیز در بردارنده اهداف دیگری هستند، یعنی ما با رسیدن به آن‌ها می‌توانیم به سایر اهداف نیز دست یابیم. برای آشنایی با مطالب کامل‌تری درمورد ضرب‌المثل، در ادامه  با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

مَثَل پیشنهادی : معنی ضرب المثل روزگار آینه را محتاج خاکستر کند

معنی ضرب المثل چون که صد آمد نود هم پیش ماست

مفهوم ضرب المثل چون که صد آمد نود هم پیش ماست

باید بدانید که طبق ضرب المثل، عدد 100 اتمام مجموعه اعداد نیست؛ بلکه اعداد زیاد و بزرگ‌تری نیز پس از آن وجود دارد. پس طبق آن می‌توان گفت هر چقدر اهدافی که در سر داریم، کامل‌تر و بزرگ‌تر باشد، علاوه بر آن می‌توانیم به اهداف دیگری نیز دست یابیم و این موضوع می‌تواند نقش بسزایی در آینده و عملکرد ما داشته باشد.

در واقع مفهوم اصلی این ضرب المثل این است که هرچقدر به اهداف بزرگ و عظیم‌تری فکر کنید، به اهداف آنچنانی خواهید رسید و همین موضوع هم می‌تواند سبب افزایش روحیه شما شود.

داستان یا تاریخچه ضرب المثل چون که صد آمد نود هم پیش ماست

در روزی از روزها فردی در روستایی کوچک زندگی می‌کرد که اهداف بلند پروازانه‌ای در سر داشت. او می‌خواست که فرد موفقی شود تا از این طریق اطرافیانش به او افتخار کنند. در واقع هدف اصلی او این بود که روزی 90 میلیون پول داشته باشد تا به این وسیله به هم روستایی‌هایش کمک کند. روزی تصمیم گرفت که به شهر بیاید و برای خود کسی شود.

ولی خب این مسئله کمی دشوار بود و رسیدن به آن شاید سالیان سال طول می‌کشید. فرد تصمیم خود را قطعی کرد و به شهر مهاجرت کرد. او سالیان سال با سعی و تلاش خود توانست تا به فرد موفقی تبدیل شود. او با شب و روز کار کردن و انجام امور گوناگونی توانست تا 100 میلیون پول پس انداز کند.

روزی که فرد از این موضوع باخبر آگاهی پیدا کرد خیلی خوشحال شد و با خود گفت که من می‌خواستم 90 میلیون پول داشته باشم، ولی حالا پول من 100 میلیون است؛ یعنی 10 میلیون هم اضافه دارم. در این حال فرد از ضرب المثل چون که صد آمد نود هم پیش ماست استفاده کرد و با خود گفت که هر چقدر بیشتر برای اهداف خود تلاش کنم، به چیزی بیشتر از اهدافی که در سر دارم خواهم رسید.

گسترش و بازآفرینی ضرب المثل چون که صد آمد نود هم پیش ماست

باید بدانید که پشت عدد 100 مجموعه بسیاری از اعداد وجود دارد که از 100 نیز بیشتر هستند. به یاد داشته باشید که باید به جای اهداف کوچک اهداف بزرگی را در سر داشته باشید، چرا که هرچقدر اهداف شما بزرگ‌تر باشند می‌توانید به هدف‌های دیگر نیز دست یافته و از این طریق فردی موفق شوید.

این ضرب المثل نیز برای افرادی به کار می‌رود که هدفی در سر دارند و می‌خواهند به آن دست یابند. لازم به ذکر است که دست یافتن به اهداف خود نیاز به سعی و تلاش بسیاری دارد و شما موظف هستید تا با تلاش بسیار به هدف‌های خود دست یابید.

مَثَل های پیشنهادی :
معنی ضرب المثل دور از شتر بخواب خواب آشفته نبین
و
معنی ضرب المثل زخم زبان بدتر از زخم شمشیر است

☑️ به پایان ضرب المثل چون که صد آمد نود هم پیش ماست رسیده‌ایم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫2 دیدگاه ها

  1. نام شریف حضرت احمد (ص) . نام همه پیامبران است . یعنی حقیقت حضرت محمد (ص) جامع جمیع مراتب و ظهورات انبیاست و آیین او کامل ترین آیین ها و زبده همه شرایع است . زیرا که مثلا وقتی عدد صد را داشته باشیم در واقع همه اعداد کمتر از صد را نیز داریم . [ به اعتقاد صوفیه هر پیامبری تمهیدی است برای ظهور پیامبر بعدی ، و قهرا آن پیامبر مستجمع جمیع کمالات انبیای پیش از خود است . ] گنجور

  2. نام احمد نام جمله انبیاء است چون که صد آمد نود هم پیش ماست منظور دین اسلام هست که کاملترین و داخلش مسیح و یهود و دیگر ادیان هست که کمتر از صد هست این بیت شعر مولوی منظورش جامعیت و کامل بودن دین اسلام هست که صد فرض بر کامل بودن و انتهای مقدار مشخص شده توسط شاعر هست که دین اسلام باشد و نود هم مسیحیت فرض شده و دیگر ادیان پایین تر از نود خواهشا دخل و تصرف در مطالب نکنید بنده رشته علوم انسانی خواندم و در کتابمون همچین شعری بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =