سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ۲ مطالعات اجتماعی ششم ❤️ آداب دوستی

پاسخ تمامی فعالیت های درس دوم 2 مطالعات ششم ابتدایی درس آداب دوستی در صفحه 15 و 17

جواب فعالیت های درس ۲ مطالعات ششم ؛ درس آداب دوستی : در ادامه به پاسخ تمامی فعالیت درس دوم 2 مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی در صفحه ۱۵ و ۱۷ را برای شما کلاس ششمی ها آماده کرده ایم. در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا کنار ما باشید.

همچنین بخوانید : جواب فعالیت درس ۱ مطالعات اجتماعی ششم

جواب فعالیت های درس ۲ مطالعات اجتماعی ششم

پاسخ درس دوم مطالعات ششم
گام به گام درس دوم مطالعات ششم

در ادامه به پاسخ سوالات متن درس دو مطالعات ششم داریم :

جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۵ مطالعات اجتماعی ششم

به طور گروهی رفتارهایی را که موجب ناراحتی دوستان از یکدیگر و بر هم خوردن دوستی‌ها می شود، فهرست کنید و در کلاس بخوانید.

  1. دروغ گویی
  2. بدبینی نسبت به یکدیگر
  3. درک نکردن یکدیگر
  4. بد اخلاقی و بی ادبی
  5. راز دار نبودن
  6. گذشت نداشتن
  7. با هم مهربان نبودن
  8. غرور و خود بزرگ بینی
  9. عیب یابی دوستان و گفتن عیب دوست خود به دیگران.

پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۱۷ مطالعات ششم

اگر دوستتان از شما بخواهد که اطلاعات شخصی یا خانوادگی تان (مانند عکس و …) را در اینترنت برایش ارسال کنید چه پاسخی میدهید؟

ما به او پاسخ منفی می‌دهیم، زیرا احتمال دارد دیگران در آینده با استفاده از اطلاعات شخصی ما مشکلاتی مانند خالی کردن حساب بانکی یا سوء استفاده از آن‌ها ایجاد کنند.

جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۷ مطالعات کلاس ششم

کاربرگه‌ شماره ی (۱) و (۲) را انجام دهید.

جواب کاربرگه شماره ۱ مطالعات ششم ؛ صفحه ۱۸

بحث گروهی ـ موقعیت‌های زیر را بخوانید و درباره کارهای افراد گفت‌و‌گو کنید. کار کدام یک از آنها درست یا نادرست است؟ بهتر است هر یک از آنها در این موقعیت چگونه رفتار کنند؟

موقعیت ۱
حسن و پوریا در همسایگی هم زندگی می کنند و با هم دوست و همکلاس هستند. آنها فردا امتحان ریاضی دارند. پوریا نتوانسته است بعضی از مطالب را خوب یاد بگیرد و از حسن خواهش می کند که به خانه ی آنها بیاید و به او ریاضی یاد بدهد. از طرفی حسن می خواهد بهترین نمره ی کلاس را بگیرد و نفر اول باشد و نمی داند چه تصمیمی بگیرد.

پوریا کار درستی کرده که از حسن درخواست کمک نموده است. این اقدام نه تنها به حسن کمک می‌کند تا به پوریا درس یاد دهد و کار خوبی است، بلکه همچنین به حسن کمک می‌کند تا بهترین نمره کلاس را بیاورد و شاگرد اول شود.

موقعیت ۲
سارا و نرگس دوستان صمیمی هستند. آنها هر روز با هم به مدرسه می روند، با هم درس می خوانند و گاهی در روزهای تعطیل نیز به خانه ی یکدیگر می روند. خانواده ی نرگس خانه ی جدیدی در یک محلّه ی دیگر شهر خریده اند و قرار است به آنجا اسباب کشی کنند. نرگس هم باید در مدرسه ی دیگری ثبت نام کند. سارا خیلی گریه می کند و نمی تواند درس هایش را خوب بخواند.

سارا در واقع کار درستی را انجام نمی‌دهد. فرضیه بر این است که سارا و نرگس باید با کمک پدر و مادرشان هفته‌ای یک یا دو بار به خانه‌های هم بیایند تا بتوانند با هم ملاقات کنند و به یکدیگر در درس‌ها کمک کنند. اما سارا باید در نظر داشته باشد که دوستی به حدی خوب است که به افراطی‌گری و زیاده‌روی نیز منجر نشود، زیرا این فرایند به خود و دیگران آسیب می‌رساند.

موقعیت ۳
مریم و لیلا با هم دوست هستند. مریم متوجه می شود که گاهی لیلا پشت سر یکی از همکلاسی هایشان بدگویی می کند. مریم با مهربانی به لیلا می گوید: همان طور که ما دوست نداریم کسی پشت سر ما حرف بزند، پس ما هم نباید عیب دیگران را بازگو کنیم؛ اما لیلا اخم هایش را در هم می کشد و ناراحت می شود و ….

اشتباهی است که لیلا به طور مداوم فکر می‌کند. دوست خوب بهتر است نقش عیب‌یاب داشته باشد تا پس از شنیدن عیب‌هایش، بدگویی نکند. با این وجود، مریم کاملا درست عمل کرده است و لیلا نباید ناراحت باشد.

جواب کاربرگه شماره ۲ مطالعات ششم ؛ صفحه ۱۹ و ۲۰

۱- تمرین «نه گفتن»: همفکری کنید و جمله‌ای مناسب بنویسید.

– یکی از همکلاسی‌هایتان، شما را به جشن تولدش دعوت کرده است. پدر و مادرتان، هم کلاسی شما و خوانواده‌اش را نمی‌شناسند و به شما اجازه نمی‌دهند در این مهمانی شرکت کنید. همکلاسی شما دوباره تلفن می‌زند و به شما اصرار می‌کند که حتماً بیاید. شما چه می‌گویید؟ چگونه؟

زیرا پدر و مادرم رضایت ندارند و من به آنان بسیار احترام می‌گذارم، نمی‌توانم حضور پیدا کنم. در عوض، پس از تولد او تبریک میگویم و بابت عدم حضورم عذرخواهی می‌کنم.

– یکی از دوستان شما، تشویقتان می‌کند که باهم در امتحان تقلّب کنید و شیوه‌ای را هم برای این کار به شما نشان می‌دهد. اما نظر شما این است که هر نمره‌ای بگیرید، بهتر از این است که این کار نادرست را انجام بدهید. شما چه می‌گویید؟ چگونه نظر خود را مطرح می‌کنید؟

بهترین راه برای رسیدن به نمره‌های خوب، همیشه تلاش و کوشش صادقانه است. تقلب و دزدی علمی، یک راه نادرست و ناخوشایند برای رسیدن به نمره‌های بالاتر است. از این رو، با احترام و قطعیت خاص، نظرم را اعلام می‌کنم.

حمید با عجله در حال رفتن به مدرسه است. پسری با موتور به او نزدیک می‌شود و می‌گوید: می‌خواهی تو را سریع به مدرسه برسانم؟ سوار شو. حمید آن پسر را نمی‌شناسد؛ اگرچه چند بار او را در آن کوچه دیده است. به نظر شما حمید چه باید بگوید؟ چرا؟ نباید اعتماد کنیم، چون ممکن است به ما آسیب بزند. حمید باید قاطعانه «نه» بگوید.

اگرچه او چندین بار دیده شده و حتی با او احوالپرسی کرده است، اما نمی‌تواند درباره رفتار او قطعیت کند، بنابراین بهتر است نه را بگوید.

– نرگس و نسترن در حال برگشتن از مدرسه هستند. خانمی به آنها نزدیک می‌شود و می‌گوید: در کوچه مجاور، در خانه‌ای نمایشگاه لباس‌های قشنگ و ارزان قیمت بر پا شده است. او به نرگس و نسترن اصرار می‌کند که به همراهش بروند و اگر لباس‌ها را پسندیدند، بعداً با خوانواده‌هایشان به خرید بیایند. به نظر شما نرگس و نسترن چه پاسخی باید بدهند؟ چرا؟

بایستی قاطعانه بیان شود که همواره همراه مادر خود باشند و در هیچ صورت با افرادی که آنها را شناخت ندارند اعتماد نکنند، حتی اگر آنان بهترین پیشنهادات را نیز ارائه دهند.

در یک بند به طور مختصر بنویسید.

۲- شما به عنوان یک دوست خوب چه کارهایی برای دوستان تان انجام می دهید و چگونه رفتار می کنید؟

تلاش می‌کنم تا به مشکلات افرادی که درگیر آن‌ها هستند کمک کرده و بهره‌ور غم‌خوارشان باشم. تجارب گذشته و بخشیدن‌هایی که انجام می‌دهم سبب می‌شود تا دوستی‌هایم تحوّل ناگزیری پیدا کنند و من به‌عنوان دوست، با احترامی که به آن‌ها قائل هستم، با صداقت نسبت به آن‌ها رفتار کنم و هرگز دروغ نگویم و به‌کرات در حفظ حدّ و مرزهای دوستی پایبند باشم.

۳- این عبارت‌ها را به دلخواه کامل کنید:

دوست من کسی است که در لحظات دشوار و مشکلات به من پاسخ دهد و من را راهنمایی کند. او باید توانایی داشته باشد که به من عیب هایم را بگوید و با احترام با من برخورد کند. اگر با خطاهایی نیز مواجه شوم، او باید با بزرگواری و بخشش، آنها را بپذیرد.

من به دوستانم احترام می‌گذارم زیرا احترام متقابل باعث ایجاد همبستگی بین دو طرف می شود و آنها نیز به من احترام می گذارند. این احترام مشترک باعث می شود که رابطه ما عهد و دوستی یکدیگر را بسته باشد و علاوه بر این، باعث می شود که با هم مهربان و مودب باشیم و تمامی تنفر و بدی ها را رها کنیم.

گاه از دوستم خطایی مشاهده کنم به صورت پنهانی و به دور چشم دیگران آن خطا را به او گوشزد میکند اما از اشتباهش می گذرم زیرا انسان مومن خوبی ها را می بیند و از خطا ها چشم پوشی می کند.

جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۷ مطالعات کلاس ششم

معنی این شعر چیست؟ مربوط به کدام یک از توصیه‌ های مربوط به دوستی در صفحهٔ قبل است؟

دوست آن باشد که گیرد دست دوست در پریشان حالی و درماندگی
(سعدی)

دوست کسی است که در هنگام ناراحتی و گرفتاری دست دوست خود را بگیرد. (به کمک و یاری رساند.)
این بیت مربوط به توصیه‌ای است که می‌گوید دوستان باید در مسائل و مشکلات باهم احساس همدردی و خیرخواهی داشته باشند و به هم کمک کنند.

✅ پاسخ سوالات فعالیت درس ۲ مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی فصل اول درس آداب دوستی صفحه ۱۵ و ۱۷ را در این نوشتار دیدید، امیدوارم از آن استفاده کرده باشید. برای پیدا کردن جواب های بیشتر در آخر عبارت جستجو شده خود در گوگل عبارت ماگرتا را قرار دهید. اگر سوالی هم داشتید در قسمت پایین برای مان دیدگاه بگذارید.🤗🤩

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

58 Comments

  1. سلام می توانم بگم یک چیز را این هم اینکه میشه شعر ی که در ص۱۰ نوشته شده معنی اون هم بذارید ممنون میشم

    1. میگم بچه ها لطفا میشه جواب این سوال آخری رو به من بگین جواب مطالعات سوال آخریش اکنون این که فصل رو جواب میدین برام🙏🙏🙏🙏❤❤❤🧡🧡🧡💛💛💛💚💚💚💙💙💙💜💜💜🤎🤎🤍🤍🤍🤍🤍💝💝💝اگه بگین
      جبران میکنم💝💝

      براتون💝💝

  2. عالی بود🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩😍😍😍😍😍😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘🙃🙃🙃🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🌻🌻🌻🌻🌻🌼🌼🌸🌸🌸🌸🌷🌷⚘⚘⚘🌹🌹🌹🌹

      1. خیلی خیلی خوب بود مت همیشه از اینجا درس هامو می نویسم ممنون از ماگرتای عزیز ☆♡☆♡☆

        (:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − ده =