جواب پودمان ۳ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم ؛ طراحی کسب و کار
گام به گام پودمان سوم (3) کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم هنرستان - فصل سوم «طراحی کسب و کار»
جواب سوال و فعالیت های پودمان سوم (3) کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم فنی حرفه ای و کاردانش ؛ برای مشاهده پاسخ سوالات صفحه 80 تا 111 از فصل سوم «طراحی کسب و کار» کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم هنرستان در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
فصل بعدی: جواب پودمان ۴ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
جواب فعالیت عملی ۱ صفحه ۸۰ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ الف- یک تیم ورزشی موفق جهان را نام ببرید. دلیل موفقیت و شهرت آنها را بگویید.
✅ تیم رئال مادرید
نقش اعضای تیم | دلیل موفقیت | شهرت |
مربی: کارلو آنچلوتی | برنامهریزی، شناخت بازیکنان، تجربه زیاد | کارلتو و دون کارلو |
کاپیتان: لوکا مودریچ | باهوشی، چابکی، پشتکار، اهل رقابت، خلاقیت | لوکیتا |
مهاجم: کیلیان امباپه | سریع، غیرقابل پیشبینی، پشتکار، توانایی شوتزنی با دو پا | لاکپشت نینجا و دوناتلو |
■ ب- یک تیم ورزشی را در نظر بگیرید. این تیم را با یک گروه از دانشآموزان که در زمین بازی مشغول تمرین هستند، مقایسه کنید و به سؤالات زیر پاسخ دهید.
– چرا اگر بهترین بازیکنهای تیمها جمع شوند، نمیتوان بهترین تیم ورزشی را تشیکل داد؟
پاسخ: برای موفقیت یک تیم ورزشی، علاوه بر داشتن بازیکنان توانمند، به یک رهبر کارآمد نیاز است که با تعیین نقش هر بازیکن و سازماندهی مناسب تیم، مسیر پیروزی را هموار کند. در غیر اینصورت هر بازیکنی خود را از دیگری برتر میبیند و تک روی میکند.
– آیا بازیکنهای یک تیم میتوانند مستقل از هم کار کنند؟ چرا؟
پاسخ: خیر، زیرا کار مستقل باعث از بین رفتن کار تیمی و در نتیجه عدم دستیابی به نتایج مطلوب میشود.
– آیا تیم، یک هدف مشخص دارد و همه اجزا باید برای رسیدن به آن هدف کمک کنند؟ چرا؟
پاسخ: داشتن یک هدف مشخص و مشترک، نیروی محرکه اصلی هر تیمی است. تمام اعضای تیم با تلاش جمعی و هماهنگ به سمت این هدف حرکت میکنند و بدون وجود آن، فعالیتهای تیم بیهدف و نتایج آن نامشخص خواهد بود.
– آیا اگر یکی از اعضای تیم وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد، تیم به هدف خود میرسد؟ چرا؟
پاسخ: به سختی و در بعضی از مواقع هدف تیم برآورده نمیشود. زیرا اعضای تیم مکمل یکدیگرند و اگر یکی از اعضای تیم وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، ممکن است سایر اعضای تیم نتوانند کار او را انجام دهند.
– در یک تیم ورزشی، آیا همه اعضا سلایق و مهارتهای یکسان دارند؟ اگر بین اعضای یک تیم مشکلی پیش بیاید، چه کسی آن را حل میکند؟ این مشکل چطور حل میشود؟
پاسخ: خیر، در یک تیم فوتبال، هر بازیکن نقش مشخصی دارد و مهارتهای متفاوتی را به کار میگیرد. از دروازهبان تا مهاجم، هر فرد سهمی در موفقیت تیم دارد. اگر مشکلی پیش آمد، کاپیتان، مربی و سرپرست میتوانند با همفکری و استفاده از ایدههای همه اعضای تیم، بهترین راه حل را پیدا کنند.
جواب فعالیت عملی ۲ صفحه ۸۱ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ در جدول زیر نقشهای تیم مدرسه را یادداشت کنید. (مدرسه را در قالب یک تیم در نظر بگیرید و نقشها و وظیفه هر فرد را در این تیم و در مدرسه ذکر کنید)
جواب فعالیت عملی ۳ صفحه ۸۲ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ یک کارآفرین که متولد دیار خود شما هست را شناسایی کنید. مصاحبهها و مطالبی از ایشان را جستجو کنید.
بررسی کنید که اولین بار در زندگی کاری خود، کی و چطور شکست خورده است؟
چند بار دیگر شکست را تجربه کرده است؟
چطور دوباره توانسته است از نو شروع کند یا ادامه دهد؟
بررسی کنید که چطور با شرایط ابهام و شناختههای کار خود روبهرو شده است و میشود؟
بهترین حالت این است که با خود کارآفرین صحبت کنید. اگر به او دسترسی نداشتید، میتوانید از مصاحبههای چاپی، یا روی وب سایتها یا ویدئو یا برنامههای تلویزیونی استفاده کنید.
✅ متن مصاحبه با محمد بهمن
محمد بهمن، کارآفرینی است که با شروع کسبوکار کوچک خود در حوزه شیلات، توانسته است با وجود چالشها و شکستها، به موفقیت دست پیدا کند. او معتقد است که تجربههای شکست، پلههای ترقی هستند و افراد موفق از اشتباهات خود درس میگیرند. بهمن با ایجاد فرصتهای شغلی برای چند نفر دیگر، نشان داده است که حتی با سرمایه اندک نیز میتوان به اهداف بزرگ رسید. در ادامه، گفتگویی با این کارآفرین موفق را میخوانیم.
ابتدا از شغلتان برایمان بگویید. از چه سالی فعالیت خود را آغاز کردهاید؟ من از سال ۹۱، پس از فارغالتحصیلی در رشته شیلات با گرایش تکثیر و پرورش، فعالیت حرفهای خود را در این حوزه آغاز کردم. علاقهام به شیلات باعث شد تا کسبوکاری در زمینه پرورش ماهی راهاندازی کنم. با پرورش ۱۰۰۰ دانه بچه ماهی شروع کردم و اکنون این تعداد به ۵۰۰ هزار دانه رسیده است.
سرمایه اولیه تان برای شروع فعالیت چقدر بود؟ ۱۲۰ هزار تومان.
چگونه توانستید در این سالها سرمایه خود را اینقدر زیاد کنید؟ پشتکار و ایمان به هدف، اگرچه کلید موفقیت در هر کاری هستند، اما در کسبوکار، آمادگی برای رویارویی با شکست نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. من در طول سالهای فعالیتم، بارها با شکست مواجه شدم؛ اما هر شکست را فرصتی برای یادگیری و پیشرفت میدانستم. این رویکرد، به من کمک کرد تا به عنوان یک مخترع، دستگاههایی مانند دستگاه حذف ذرات معلق و دستگاه اکسیژنساز را تولید کنم. ترس از شکست، بزرگترین مانع برای شروع یک کسبوکار است. بسیاری از افراد با ایدههای خوب، به دلیل ترس از شکست، از ورود به دنیای کارآفرینی خودداری میکنند. در حالی که تجربه نشان داده است، موفقیت در کسبوکار، حاصل تلاش مداوم و پشتکار در برابر چالشها است.
چه شد که این شغل را انتخاب کردید؟ از همان ابتدا علاقهمند به فعالیت در حوزه تحصیلیام بودم و با سرمایهای اندک، پرورش ماهی را آغاز کردم. برای تسریع موفقیت و افزایش درآمد، علاوه بر پرورش ماهی، به ساخت دستگاه پروتئینگیر نیز روی آوردم. با توجه به اهمیت روزافزون تولید ماهی و کمبود سرانه مصرف آن در کشورمان، این حوزه آیندهای روشن دارد. البته توسعه پرورش ماهی با چالشهایی مانند دسترسی به آب و زمین مناسب مواجه است، اما این موانع نباید مانع از تلاش و پیشرفت علاقهمندان به این حرفه شوند.
چه پیشنهادی برای شخصی که میخواهد یک کسب و کار راه بیاندازد، دارید؟ برای موفقیت در هر کسبوکاری، باید با دید بلندمدت و تلاش مستمر به آن پرداخت. شناخت عمیق از جزئیات کار و صنعت مربوطه، پیشبینی چالشها و تعیین اهداف واقعبینانه، از جمله گامهای ضروری برای شروع یک کسبوکار موفق هستند. همچنین، مقایسهی توقعات شخصی با واقعیتهای بازار و صنعت، به شما کمک میکند تا تصمیمات آگاهانهتری بگیرید و از ناامیدیهای احتمالی جلوگیری کنید.
اگر شما به گذشته برگردید باز هم وارد همین شغل میشدید؟ من در کارم موفق بودم و دلیلی نمیبینم که بخواهم شغل دیگری را انتخاب کنم. البته برای این موفقیت زحمتها و مشقتهای زیادی کشیدم اما برای من نتیجه اهمیت دارد.
جواب فعالیت عملی ۴ صفحه ۸۵ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ به شغل و حرفه بستگان خود فکر کنید. یکی از آنها را که کار و کاسبی خوبی ندارد، محور بررسی خود قرار دهید. با این شش پرسش کلیدی شغلش و اوضاع کنونیاش را بررسی کنید و همه مواردی را که میشود، بنویسید. یکی از آشنایان و بستگانتان را هم که اوضاع کاری و درآمد خوبی دارد، انتخاب کنید. همین مسیر را دربارهٔ او هم طی کنید. از مقایسهٔ این دو چه مسئلههایی کشف میکنید؟ چطور میتوانید به هر یک کمک کنید و ایده بدهید که کارشان بهتر شود یا بدتر از این نشود؟
✅ فرد با وضعیت کاری نامناسب:
عمو احمد یک مکانیک خودرو است که مغازه کوچکی در حاشیه شهر دارد.
۱- چیستی: تعمیر خودروهای سبک و سنگین
۲- چه را: خودروهای مختلف با برندهای متنوع، قطعات یدکی
۳- کی: همه روزه به جز تعطیلات رسمی، از صبح تا شب
۴- کجا: مغازه کوچک شخصی در یک منطقه با تردد کم
۵- کی: عمو احمد به تنهایی کار میکند و گاهی اوقات پسر بزرگش به او کمک میکند.
۶- چگونه: با استفاده از ابزارهای مکانیکی، دانش فنی و تجربه
مشکلات عمو احمد: مغازه در مکانی با تردد کم واقع شده و مشتریان زیادی ندارد. در منطقه مکانیکهای زیادی وجود دارد و رقابت بسیار شدید است. ابزار و تجهیزات مغازه قدیمی و فرسوده است. عمو احمد از تکنولوژیهای جدید تعمیر خودرو آگاهی کافی ندارد. درآمد مغازه کافی نیست و عمو احمد با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکند.
✅ فرد با وضعیت کاری مناسب
دایی علی: یک برنامهنویس کامپیوتر است که در یک شرکت بزرگ مشغول به کار است.
۱- چیستی: طراحی و توسعه نرمافزار
۲- چه را: نرمافزارهای کاربردی برای شرکتهای مختلف
۳- کی: تمام وقت، از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر
۴- کجا: دفتر کار شرکت در یک منطقه تجاری
۵- کی: دایی علی به صورت تیمی با چند برنامهنویس دیگر کار میکند.
۶- چگونه: با استفاده از زبانهای برنامهنویسی مختلف، کامپیوتر و نرمافزارهای تخصصی
مزایای وضعیت دایی علی: حقوق و مزایای خوبی در شرکت دریافت میکند. در یک محیط کاری مدرن و مجهز کار میکند. امکان یادگیری تکنولوژیهای جدید و پیشرفت شغلی وجود دارد. قرارداد کاری دائمی دارد و از امنیت شغلی برخوردار است.
✅ مقایسه و پیشنهادها:
تفاوت اصلی: تفاوت اصلی بین وضعیت عمو احمد و دایی علی در نوع کار، محل کار، تجهیزات، دانش و مهارتها، و در نهایت درآمد است.
کمک به عمو احمد: به دنبال مکانی با تردد بیشتر برای مغازه باشیم. با کمک گرفتن از وام یا پسانداز، تجهیزات مغازه را به روز کنیم. در دورههای آموزشی شرکت کند تا دانش خود را به روز کند. از طریق شبکههای اجتماعی و تبلیغات، مشتریان جدید جذب کند.
کمک به دایی علی: به دنبال ارتقاء شغلی و کسب مسئولیتهای بیشتر باشد. یادگیری زبانهای برنامهنویسی جدید میتواند فرصتهای شغلی بیشتری را فراهم کند. با افراد فعال در حوزه برنامهنویسی ارتباط برقرار کند.
با مقایسه وضعیت دو نفر، متوجه میشویم که عوامل مختلفی مانند نوع کار، محل کار، دانش و مهارتها، تجهیزات، و فرصتهای موجود در بازار کار، بر موفقیت شغلی افراد تاثیرگذار هستند. برای بهبود وضعیت شغلی عمو احمد، باید به دنبال راههایی برای افزایش درآمد، بهبود مهارتها و جذب مشتریان جدید باشیم. همچنین دایی علی نیز میتواند با تلاش برای پیشرفت شغلی و یادگیری مهارتهای جدید، موقعیت شغلی خود را بهبود بخشد.
جواب فعالیت عملی ۵ صفحه ۸۷ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ یک تعمیرکار، درآمد حاصل از تعمیرات ماهانه او ۳۳۵۰۰۰ ریال و هزینه اجاره ۹۰۰۰۰ ریال، هزینه دستمزد کارگران ۷۵۰۰۰ ریال هزینه خرید قطعات ۲۵۰۰۰ ریال و هزینه آب و برق ماهانه ۱۰۰۰۰ ریال میباشد. سود یا زیان ماهانه این تعمیرکار را محاسبه نمایید.
پاسخ: تعمیرکار ماهانه ۳۳۵ هزار ریال درآمد داشته است. هزینههای مختلف او مانند اجاره، دستمزد کارگرها، خرید قطعات و آب و برق، در مجموع ۲۰۰ هزار ریال شده است. وقتی هزینهها را از درآمد کم میکنیم، میبینیم که ۱۳۵ هزار ریال برای او باقی مانده است. یعنی او در این ماه ۱۳۵ هزار ریال سود کرده است.
جواب فعالیت عملی ۶ صفحه ۸۸ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ الف- با توجه به روشهای درآمدزایی که در جدول میبینید، یک نوع کسبوکار مثال بزنید.
■ ب- در صورتی که به غیر از موارد ذکر شده در جدول، روش درآمدزایی دیگری را میشناسید، دو مورد را با ذکر مثال نام ببرید.
پاسخ:
— همکاری/ ارجاع: مشتریان را به کسبوکارهایی که محصولات یا خدماتی متناسب با نیازهایشان دارند، معرفی میکنیم. به ازای هر خریدی که از طریق معرفی ما انجام شود، مبلغی به عنوان پاداش دریافت خواهیم کرد.
–لیزینگ: با این روش، میتوانید کالاهای گرانقیمت، کمیاب یا کمکاربرد را از کسبوکارهای دیگر خریداری کنید و سپس آنها را به صورت کوتاهمدت (بر اساس تعداد دفعات استفاده یا مدت زمان) به مشتریان اجاره دهید. به این ترتیب، مشتریان به جای خرید کامل کالا، با پرداخت هزینهای کمتر، میتوانند از آن استفاده کنند.
■ پ- حال با توجه به روشهای درآمدزایی شما چه روشی را برای کسبوکار خود انتخاب میکنید؟
پاسخ: در هر بخش، مدل کسبوکار متفاوتی وجود دارد. در هنر، معمولاً با تبلیغات مشتری جذب شده و تمایل به پرداخت ایجاد میشود. در بخش خدمات، کسب درآمد از طریق حق استفاده، حق عضویت و پرداخت به ازای انجام کار صورت میگیرد. صنایع و کشاورزی نیز با فروش داراییهایی که تولید میکنند، به کسب درآمد میپردازند.
■ ت- برای محصول چگونه میتوانید قیمتگذاری کنید؟
پاسخ: قیمتگذاری یک محصول میتواند بر اساس معیارهای مختلفی تعیین شود. برخی از این معیارها عبارتند از:
۱- هزینههای تولید محصول
۲- ویژگیها و کیفیت آن
۳- میزان عرضه و تقاضا در بازار
۴- مقایسه قیمت با محصولات مشابه رقبا
■ ث- در این مرحله با توجه به کسبوکار انتخابی خود و چند نمونه از کسبوکارهای موجود در محل زندگی و یا اقوام خود، جدول را کامل کنید.
■ ج- به نظر شما چه موارد دیگری بر افزایش درآمد و موفقیت کسبوکار تأثیرگذار است؟ آنها را نام ببرید و با مثال توضیح دهید.
پاسخ: افزایش کیفیت محصول، قیمت مناسب و سهولت خرید از طریق روشهایی مانند خرید اینترنتی، عواملی کلیدی در جلب رضایت مشتری و در نتیجه، افزایش درآمد و موفقیت هر کسبوکاری هستند.
■ چ- به نظر شما چه مواردی جزو نبایدهای درآمدزایی و قیمتگذاری است و باعث کاهش درآمد خواهد شد؟
پاسخ: داشتن قیمت بالا نسبت به رقبا، عدم ارائه کامل خدمات به مشتری و افزایش ناگهانی قیمت محصول بدون تغییر خاصی در محصول باعث کاهش درآمد خواهد شد.
جواب فعالیت عملی ۷ صفحه ۹۰ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ الف- تحقیق کنید در استان و جایی که شما زندگی میکنید، چه موسساتی نظیر پژوهش سرا، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری وجود دارند؟ این موسسات چه حمایتهایی از کسبوکارها میکنند؟
پاسخ: پارکهای علم و فناوری با هدف پرورش و رشد شرکتهای دانشبنیان و نوآور، محیطی پویا و حمایتی را فراهم میکنند. این پارکها از طریق مراکز رشد، به شرکتهای نوپا و تازه تاسیس فرصت میدهند تا در دورههای پیشرشد و رشد، ایدههای خود را به محصول و خدمت تجاری تبدیل کنند. مراکز رشد با ارائه خدمات مشاورهای، زیرساختهای لازم و فضایی مناسب برای کارآفرینان، به آنها کمک میکنند تا کسبوکار خود را توسعه دهند. طراحی این مراکز به گونهای است که حداکثر امکان تعامل، همکاری و بهرهبرداری از منابع مشترک را برای شرکتها فراهم آورد و محیطی منعطف و پویا برای رشد و شکوفایی ایدههای نوآورانه ایجاد کند.
مراکز رشد، طی چند سال با فراهم آوردن امکاناتی چون اینترنت پرسرعت، فضای کار مناسب، تجهیزات آزمایشگاهی و اداری، مشاورههای تخصصی و دسترسی به منابع مالی، بستری ایدهآل برای رشد و شکوفایی کسبوکارهای نوپا فراهم میکنند. استارتآپها در این محیط پویا، ضمن بهرهمندی از خدمات متنوعی مانند مشاورههای مالی و حقوقی، دورههای آموزشی تخصصی و حمایتهای مالی، به تدریج توانایی حضور مستقل و موثر در عرصه فناوری کشور را کسب میکنند.
■ ب- درباره شرایط اخذ وام بانکی تحقیق کنید. چه مراحلی وجود دارد؟ چه مدارکی لازم است؟
پاسخ: قبل از مراجعه به بانک برای دریافت وام، ضروری است که افراد به دقت تحقیق کنند تا بهترین گزینه را انتخاب کنند. هر بانک، شرایط و سقف خاصی برای انواع مختلف تسهیلات دارد. بنابراین، شناخت حوزه فعالیت هر بانک و تطبیق آن با نیازهای فردی، گام نخست در این مسیر است. به طور کلی، فرآیند دریافت وام شامل طی مراحل مشخصی است که باید به ترتیب انجام شوند.
الف- مراجعه به بانک مورد نظر و ارائه درخواست وام
ب- در صورت موافقت با اعطای وام مدارک زیر باید تهیه شود:
1- کپی و اصل شناسنامه
2- گواهی اشتغال به کار برای وام گیرنده و ضامن
3- گواهی کسر از حقوق برای وام گیرنده و ضامن (در صورتی که شاغل کارمند دولتی نباشد، جواز کسب مورد نیاز است)
4- قبض آب و برق وام گیرنده و ضامن
5- کپی دفترچه بیمه برای شاغلین بخش خصوصی
جواب فعالیت عملی ۸ صفحه ۹۱ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ فردی کارآفرین، مالک یا مدیر یک واحد تولیدی، صنعتی، صنفی یا کسبوکار را شناسایی کنید. کار او باید به گونهای باشد که کالا یا خدمتی را به مردم عرضه نماید و در نهایت مشتری آن را بخرد و استفاده کند (یعنی کارمند اداری یک اداره دولتی یا شرکت خصوصی نباشد). او میتواند از اعضای خانواده خودتان، یکی از بستگان، همسایگان، پدر یکی از هنرجویان یا در محل زندگی یا نزدیکی هنرستان شما باشد.
الف- از او بپرسید که کارش را با چقدر پول آغاز کرده است؟ آن پول را از کجا تهیه کرده؟ چند وقت بعد برای چه چیزی دوباره به منابع مالی نیاز پیدا کرده؟ این نیاز را چطور و از کجا تهیه کرده؟ تا به امروز چند بار دیگر برای چه موارد کاری به منابع مالی نیاز پیدا کرده و چطور آن را تامین کرده است؟ سعی کنید بفهمید که چه زمانهایی و برای چه کارهایی منابع مالی نیاز داشته و نتوانسته است آن را تامین کند؟ چه اسناد و مدارکی در هر بار تهیه منابع مالی، باید به چه افرادی ارائه میکرده است؟ بپرسید که الان بابت چه مواردی چقدر باید بدهی بپردازد؟ این بدهی را به چه کسانی دارد؟
ب- اگر او بخواهد الان کارش را گسترش بدهد و فروشش را دو برابر کند، به چقدر منابع مالی بابت چه چیزهایی نیاز دارد؟ این منابع مالی را از چه روشهایی میتواند تهیه کند؟ ترجیح میدهد این منابع مالی، چطور در اختیارش قرار گیرد؟ اگر چند روش تهیه منابع مالی داشته باشد، کدامش را ترجیح میدهد؟ چرا؟
پاسخ: سعید نوروزی، جوان ۲۵ سالهای که با ۵ میلیون تومان سرمایه، جرقهی رویاهایش را در دل یک گلخانه روشن کرد، امروز به یک کارآفرین موفق تبدیل شده است. با پشتکار و تلاش بیوقفه، سرمایه اولیهی خود را افزایش داده و برای خیلیها شغل ایجاد کرده است.
داستان موفقیت نوروزی از همان کودکی و کمک به پدر کشاورز آغاز میشود. او از نوجوانی با کار و درس دست و پنجه نرم کرده و همیشه به دنبال راهی برای بهبود شرایط زندگی خود و خانوادهاش بوده است. با این تفکر، تصمیم میگیرد یک گلخانه راهاندازی کند و برای دیگران نیز شغل ایجاد کند.
سال اول تجربه، با شکست همراه بود. اما نوروزی به جای ناامیدی، با خلاقیت و جسارت به دنبال راه حل گشت. او با ابداع روش کشت زیر پلاستیک در گلخانه، که بسیاری آن را غیرممکن میدانستند، به موفقیت چشمگیری دست یافت. این نوآوری، سود او را سه برابر کرد و به او عنوان کارآفرین برتر را هدیه داد.
امروزه، گلخانههای نوروزی هر هزار متر مربع، ۲۵ تا ۳۰ تن محصول تولید میکنند. اما او با چالش جدیدی روبهرو است: نبود بازار فروش مناسب و سود بردن واسطهها. برای حل این مشکل، نوروزی به دنبال صادرات مستقیم محصولات است تا سود حاصل از تلاش کشاورزان به جیب خودشان برود.
داستان موفقیت نوروزی نشان میدهد که با همت و تلاش، میتوان از هیچ به همه چیز رسید. اما حمایت مسئولان و تسهیلات دولتی نیز در این مسیر بسیار موثر است. بسیج سازندگی با ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی، به کارآفرینانی مانند نوروزی کمک میکند تا بتوانند کسبوکار خود را گسترش دهند.
جواب فعالیت عملی ۹ صفحه ۹۵ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ رشته تحصیلی خودتان را در نظر بگیرید. با کسب دانش کافی و مهارتورزی در این رشته، چه شغلهایی میتوانید داشته باشید؟ تعدادی از آنها را بنویسید. یکی از این شغلها که به آن علاقه بیشتری دارید را انتخاب کنید. فرصتها و تهدیدهای محیط خارجی را در ارتباط با آن شغل، به تفکیک فرصت یا تهدید، فهرست نمایید. در کارگاه، با دیگر هنرجویان درباره اینکه چرا آنچه نوشتهاید، فرصت هستند یا تهدید، بحث کنید. فکر کنید و بنویسید که چطور میشود بر آن تهدید غلبه کرد و آن را خنثی نمود. همین طور بنویسید که چطور از آن فرصت میشود بهترین بهرهبرداری را کرد.
پاسخ: با توجه به علاقهام به طراحی وب و با در نظر گرفتن فرصتهای شغلی گسترده در حوزه شبکه و نرمافزار، این رشته را انتخاب کردم. در این رشته میتوان مهارتهای متنوعی چون طراحی وب، برنامهنویسی، گرافیک و شبکه را فرا گرفت. در ادامه، با استفاده از تحلیل SWOT، به بررسی فرصتها و چالشهای پیش روی شغل طراحی وب خواهم پرداخت.
جواب فعالیت عملی ۱۰ صفحه ۹۸ و ۹۹ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ الف- با توجه به اینکه ارزش پیشنهادی محصول شما، دلیل ترجیح کسب و کارتان نسبت به سایر کسبوکارها توسط مشتری است، برای ارزشهای پیشنهادی موجود در جدول زیر یک مثال بیان کنید.
■ ب- با توجه به جدول بالا و افکار ذهنی خود، جهت ارائه محصول به مشتری، از چه ارزشهای پیشنهادی استفاده میکنید؟
پاسخ: برای جلب رضایت مشتریان، محصولات خود را با ویژگیهایی چون دسترسی سریع، تازگی و ارائه تخفیفات ویژه در مناسبتهای مختلف عرضه میکنیم.
■ پ- حال با در نظر گرفتن شرایط موجود، اگر قیمت محصول شما مناسب نباشد و از لحاظ کیفی هم با توجه به محصولات مشابه در بازار سطح بالایی نداشته باشد، شما چه ارزش پیشنهادی را برای محصول خود به مشتری ارائه میکنید؟
پاسخ: اول قیمت و دوم کیفیت محصول.
■ ت- با تحقیق در ارزشهای پیشنهادی در محصولات مختلف و همین طور محصولات مشابه محصول شما، چه مواردی جزو نبایدهای ارزش پیشنهادی یک کسبوکار است؟
پاسخ: یک محصول یا خدمت موفق علاوه بر ویژگیهای متمایزکننده، باید کمترین آسیب را به محیطزیست وارد کند، بهراحتی در دسترس مشتری قرار گیرد و بتواند نیازها و انتظارات او را برآورده سازد.
جواب فعالیت عملی ۱۱ صفحه ۱۰۰ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ الف- دو یا چند محصول متنوع را برای تولید در نظر بگیرید و با توجه به نوع محصول، جدول مربوط به شناخت مشتری آن را کامل کنید.
■ ب- حال با توجه به محصولات انتخابی در قسمت قبل، به سوالات زیر برای تکمیل فرایند شناخت مشتری پاسخ دهید.
■ تا این مرحله مشتریان خود را شناسایی کردید. حال برای ارتباط با مشتریان خود چه راهکارهایی دارید؟ نمونههایی را مثال بزنید:
۱- ارتباط شفاهی: تماس تلفنی با مشتریان
۲- ارتباط کتبی: ارسال پیام، ایمیل به مشتریان
۳- حفظ مشتری: انجام خدمات رایگان، تخفیفات فصلی، دادان هدیه به ازای خرید
۴- جذب مشتری: تبلیغات، داشتن رفتار دوستانه با مشتری، استفاده از بستهبندیهای جذاب
جواب فعالیت عملی ۱۲ صفحه ۱۰۱ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ فرض کنید میخواهید یک مدرسه تاسیس کنید. مدرسه شما چه ارزش پیشنهادی متمایزی را برای مشتریانش تدارک خواهد دید؟
پاسخ: مدرسه ما با بهرهگیری از فناوریهای روز، امکانات متنوعی همچون سیستم ورود و خروج هوشمند، دوربینهای مداربسته آنلاین، اینترنت اشیاء و سالنهای ورزشی تخصصی را فراهم کرده است. همچنین، کادر آموزشی مجرب ما با استفاده از روشهای نوین تدریس، کیفیت آموزش را ارتقا بخشیده است. علاوه بر این، امکان دسترسی به نمرات دانشآموزان بهصورت آنلاین، مشاوره تحصیلی اینترنتی و گفتگوی مستقیم با معلمان، ارتباط والدین و دانشآموزان را با مدرسه تسهیل نموده است. با توجه به اهمیت عدالت آموزشی، مدرسه ما تخفیفات ویژه برای دانشآموزان ممتاز و سطوح تحصیلی مختلف در نظر گرفته است.
مشتری هدف شما چه ویژگیهایی دارد؟ همه دانشآموزان دوره دوم متوسطه که در ردهسنی ۱۵ تا ۱۸ سال قرار دارند و بسیار پر انرژی و مشتاق یادگیری هستند.
چرا فکر میکنید که ارزش پیشنهادی شما مناسب این گروه از مشتریان است؟ با در نظر گرفتن گروه سنی خاصی که این ارزشها برایشان پیشنهاد شده است، میتوان گفت که این ارزشها به طور کاملتر و جامعتری نیازهای این گروه را پوشش میدهند.
جواب فعالیت عملی ۱۳ صفحه ۱۰۴ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ آیا شما میتوانید برای عملکرد بهتر کسبوکارتان، نوع فعالیتهای کلیدی خود را تغییر دهید؟ این تغییر در ارائه خدمات و تولید محصول چه تغییری ایجاد میکند؟
پاسخ: بله، جذابیت یک محصول، عاملی کلیدی در افزایش فروش و سودآوری بیشتر است. هرچه محصولی جذابتر باشد، توجه مشتریان بیشتری را به خود جلب کرده و در نتیجه احتمال خرید آن نیز افزایش مییابد.
آقای وطن پرست و خانم الهی یک کسبوکار مشاورهای را راهاندازی کردهاند، برای بهبود عملکردشان چه فعالیتهای کلیدی را پیشنهاد میکنید؟
۱- استخدام افراد متخصص در حوزه مشاوره
۲- مشاوره بهصورت تلفنی و اینترنتی
۳- ارائه وقت مشاوره بهصورت اینترنتی
۴- برگزاری کارگاههای آموزشی مشاوره
جواب فعالیت عملی ۱۴ صفحه ۱۰۵ و ۱۰۶ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ الف- با توجه به اینکه شما در یک تیم قرار گرفتهاید و با نظر و همراهی تیم، تصمیم به راه اندازی کسبوکار دارید، دلایل انتخاب هم تیمی (یا همان شریک) خود را بیان کنید.
پاسخ: دلایل انتخاب من برای هم تیمیام، داشتن روحیه همکاری و کار گروهی، احساس مسئولیتپذیری بالا نسبت به انجام وظایف و همچنین دارا بودن دانش و مهارتهای مورد نیاز برای انجام پروژه است.
■ ب- برای انتخاب شریک، کدام یک از عوامل زیر را مدنظر قرار میدهید؟ اهمیت هر یک را مشخص کنید.
■ پ- در صورتی که عوامل دیگری در انتخاب شریک شما تاثیرگذار است، نام ببرید.
پاسخ: عوامل چون افزایش کارایی در انجام امور، تقسیم عادلانه هزینهها و دریافت کمک مالی مورد نیاز، میتوانند در انتخاب شریک از سوی من تاثیر گذار باشند.
■ ت- هر یک از مسئولیتهای خود و شریکتان را بنویسید.
■ ث- برای پایبندی به شراکت در تولید محصول و بهبود کسبوکار چه مواردی را پیشنهاد میکنید؟
۱- مسئولیت پذیری
۲- مشورت و هفکری در انجام کارها
۳- داشتن شجاعت در انجام کارها
۴- استفاده از فناوریهای جدید در تولید محصول
۵- داشتن فداکاری کافی در مواقع موردنیاز
جواب فعالیت عملی ۱۵ صفحه ۱۰۸ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ الف- برای راهاندازی کسبوکار خود از چه منابعی استفاده میکنید؟
۱- مالی
۲- اجتماعی
۳- انسانی
■ ب- حال با توجه به کسبوکار انتخابی و محصول تولیدی خود، جدول زیر را کامل کنید.
منابع انسانی: دانش، تخصص، تجربه، مهارت
منابع اجتماعی: شبکهسازی، توسعهارتباطات، مشارکت
منابع فیزیکی: ساختمان، وسایل نقلیه، ماشینآلات تولید
منابع مالی: منابع نقدی، ضمانت نامهها
منابع معنوی: حق اختراع، برند
جواب فعالیت عملی ۱۶ صفحه ۱۱۰ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
■ الف- با توجه به انواع مسیرهای/ روشهای توزیع مشخص شده در جدول ضمیمه، برای توزیع محصول خود سوالات مشخص شده را پاسخ دهید.
■ ب- در صورتی که محصول شما فاسد شدنی و یا بزرگ و حجیم باشد، در هر یک از موارد چه روشهایی را برای حملونقل و جابهجایی آن پیشنهاد میکنید.
پاسخ: برای محصولات فاسد شدنی استفاده از ماشینهای یخچالدار و برای محصولات حجیم ارسال از طریق وانتبارهای شهری استفاده میکنم.
■ به نظر شما با توجه به فعالیتهای قبلی و با تحقیق در کسبوکارهای اطراف محل سکونت خود، در زمان توزیع محصول چه مواردی را نباید انجام داد؟
پاسخ: هنگام حملونقل به محصول نباید آسیبی وارد شود. به خریدار توهین نشود.
جواب فعالیت عملی ۱۷ صفحه ۱۱۱ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
با توجه به رشته تحصیلی خود یک تیم از دوستان تشکیل داده و یک کسبوکار را انتخاب نموده و بوم کسبوکار آن را طراحی کنید.
فصل قبلی: جواب پودمان ۲ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم
❤️ در انتها امیدواریم که این پاسخ پودمان ۳ کارگاه نوآوری و کارآفرینی یازدهم متوسطه دوم کلیه رشتههای فنی حرفهای و کاردانش، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید.