جواب فعالیت های درس ۱۱ پیام های آسمانی نهم صفحه ۱۲۱ تا ۱۳۰
گام به گام پاسخ و حل پرسش های فعالیت های صفحه 121 ، 123 ، 124 و 130 درس 11 یازدهم پیام های آسمان - دینی نهم
جواب فعالیت های درس 11 یازدهم پیام های آسمانی نهم ؛ در این مطلب به جواب و پاسخ سوالات فعالیت کلاسی صفحه ۱۲۱ ، ۱۲۳ و ۱۲۴ و سوال های متن خودت را امتحان کن و پیشنهاد صفحه ۱۳۰ درس ۱۱ یازدهم انفاق کتاب پیام های آسمان – دینی پایه نهم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
پاسخ درس بعدی: جواب درس دوازدهم پیام های آسمانی نهم
پاسخ فعالیت کلاسی صفحه ۱۲۱ درس یازدهم پیام های آسمانی نهم
به نظر شما علت این اختلاف چیست؟ چرا این وضع در جهان به وجود آمده است؟
پاسخ: علت آن جمع شدن ثروت های جهان در دست عده ای کم (به طوری که بر اساس آمار ۸۰ درصد دارایی جهان در دست ۲۰ درصد از جمعیت است) و بی عدالتی و نقص های موجود در قوانین اقتصادی می باشد.
دلیل آن این است که ثروتمندان «حقوق واجب» خود را نپرداخته اند، زیرا طبق سخن پیامبر (ص) اگر ثروتمندان حقی که بر گردنشان است را بپردازند، دیگر فقیری گرسنه ویا برهنه ای در جهان وجود نخواهد داشت.
حل فعالیت کلاسی صفحه ۱۲۳ درس یازدهم پیام های آسمانی نهم
در روایت هایی که زمان ظهور امام زمان (ع) را وصف کرده اند، آمده است: در آن دوران، عقل انسان ها به نهایت رشد و کمال خود می رسد و از سوی دیگر در جامعه فقیری پیدا نمی شود.
به نظر شما میان این دو (پیدا نشدن فقیر در جامعه و کامل شدن عقل) چه ارتباطی وجود دارد؟
پاسخ: جمع کردن و استفاده نکردن از ثروت هیچ ارزشی ندارد. هر کسی که عاقل باشد و فکر کند می فهمد که ثروت زمانی ارزش دارد و به درد می خورد که در گردش باشد و بتوان از آن استفاده کرد، نتیجه این تفکر باعث از بین رفتن فقر و تنگدستی از میان مردم می شود. پس به طور کلی ثروت زمانی ارزش دارد که همه بتوانند از آن استفاده کنند، که با این کار و با این تفکر می توان فقر و بی پولی را از بین برد.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۱۲۴ درس یازدهم پیام های آسمان نهم
به آمار تقریبی تولید سالانه چهار محصول مهم کشاورزی در ایران، توجه کنید:
۱- سیزده میلیارد کیلوگرم گندم
۲- سه میلیارد کیلوگرم جو
۳- یک میلیارد کیلوگرم خرما
۴- سیصد میلیون کیلوگرم کشمش
به نظر شما اگر فقط زکات این محصولات (که تقریباً حدود هزار میلیارد تومان است)، پرداخت شود، چه تغییرات مثبتی در جامعه ایجاد می شود؟
پاسخ: با توجه به اینکه محل هزینه کرد زکات امور عام المنفعه و کمک به مستحقان است، فاصله طبقات فقیر و ثروتمند کمتر شده و بسیاری از مشکلات ناشی از فقر و نیازمندی که در مردم جهان است کم شده و یا از بین می رود و بر اثر آن کفر و بی دینی از جامعه رخت بر بسته و گرسنگی، بیماری ها، فساد و تبهکاری و… کاهش پیدا خواهد کرد.
جواب خودت را امتحان کن صفحه ۱۳۰ درس یازدهم پیام های آسمانی نهم
۱) انفاق را تعریف کنید و سه مورد از فواید آن را بیان کنید.
پاسخ: به بخشش قسمتی از اموال خود به نیازمندان، انفاق گفته می شود.
فواید انفاق:
۱) پول و ثروت به دست نیازمندان هم می رسد و فاصله ی طبقاتی میان ثروتمند و فقیر کمتر می شود.
۲) بخش زیادی از گناهان و جرم های ناشی از فقر از جامعه ریشه کن می شود.
۳) مردم نسبت به یکدیگر مهربان تر می شوند و احساس مسئولیت بیشتری می کنند.
۴) آرامش و امنیت در جامعه حاکم می شود.
۲) یک انفاق واجب و یک انفاق مستحب را نام ببرید و هر یک را به صورت مختصر توضیح دهید.
پاسخ: انفاق واجب مانند زکات می باشد. زکات در اصل به معنای پاک شدن از دلبستگی ها و آلودگی هاست و به نوعی از انفاق گفته می شود که ه برخی از دارایی های انسان ها مانند غلات، دام و یا سکه تعلق نی گیرد.
انفاق مستحب مانند قرض دادن می باشد. قرض دادن نوعی انفاق مستحب است که بر آن بسیار تاکید شده است. این عمل تا آن اندازه ارزشمند است که در دین اسلام برای صدقه دادن ده ثواب و برای قرض دادن هجده ثواب قرار داده شده است. و همچنین پیامبر می فرمایند: مسلمانی که به برادر مسلمانش قرض می دهد، در برابر هر درهمی که قرض داده، هم ورزن کوه احد حسنات خواهد داشت.
۳) زکات به چه چیزهایی تعلق می گیرد؟ آنها را نام ببرید.
پاسخ: ۱) غلات: مانند گندم، جو، خرما و کشمش.
۲) دام ها: مانند شتر، گاو و گوسفند.
۳) سکه ها: مانند طلا و نقره
۴) خمس به چه کسی پرداخت می شود و در چه راه هایی هزینه می شود؟
پاسخ: خمس به حاکم اسلامی یا مرجع تقلید پرداخت می شود تا آن را در راه هایی که قرآن کریم، رسول اکرم و ائمه اطهار (ع) مشخص کرده اند صرف کنند. مانند آشنا کردن مردم با معارف دینی دفاع از کشورهای اسلامی، تربیت دانشمندان علوم دینی تالیف و توزیع کتاب های دینی و …
جواب سوالات پیشنهاد صفحه ۱۳۰ درس ۱۱ پیام های آسمانی نهم
۱) با مراجعه به پدر و مادر خود چند مورد از موقوفات شهر خود را پیدا کنید و در کلاس برای هم کلاسی هایتان معرفی کنید.
پاسخ: برای انجام این تحقیق، از پدر و مادر خود بخواهید درباره موقوفات معروف شهر خود اطلاعاتی ارائه دهند. همچنین میتوانید به منابع محلی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، کتابخانههای محلی، یا افراد مسن و آگاه در منطقه مراجعه کنید. در اینجا چند نمونه از موقوفات معمولی که ممکن است در شهرهای مختلف وجود داشته باشد را آوردهایم:
نمونههایی از موقوفات شهری:
- حسینیهها و مساجد: بسیاری از حسینیهها و مساجد در شهرهای مختلف ایران توسط افراد خیّر وقف شدهاند. هدف این وقفها، برگزاری مراسم مذهبی مانند نماز جماعت، عزاداری، و آموزشهای دینی است.
- مدارس دینی یا عمومی: برخی افراد زمین یا ساختمانهایی را برای تأسیس مدارس وقف کردهاند تا فرزندان جامعه بتوانند بهطور رایگان یا با هزینه کمتر تحصیل کنند.
- بیمارستانها یا درمانگاهها: بیمارستانهای خیریه و درمانگاههایی که برای خدمترسانی به بیماران فقیر و نیازمند وقف شدهاند، از نمونههای ارزشمند موقوفات هستند.
- املاک کشاورزی و تجاری: برخی افراد زمینهای کشاورزی، مغازهها یا خانههای خود را وقف کردهاند تا درآمد حاصل از آن برای امور خیریه مانند کمک به نیازمندان یا حمایت از فعالیتهای دینی استفاده شود.
- آبانبارها یا قنوات: در گذشته، بسیاری از قنوات و آبانبارها توسط افراد نیکوکار وقف شده بود تا مردم شهر یا روستا به آب دسترسی داشته باشند.
پاسخ نمونه: نمونهای از موقوفات یک شهر (شهر فرضی مشهد):
۱. موقوفه مدرسه علمیه نواب
مدرسه علمیه نواب یکی از مهمترین موقوفات مذهبی در شهر مشهد است که توسط یکی از علمای خیّر این شهر وقف شده است. این مدرسه از دوران صفویه تاکنون به تربیت طلاب علوم دینی پرداخته و نقش مهمی در گسترش معارف اسلامی داشته است. درآمد حاصل از املاک وقفی این مدرسه صرف نگهداری ساختمان و هزینههای آموزشی طلاب میشود.
۲. موقوفه بیمارستان امام رضا (ع)
این بیمارستان بزرگ که در مشهد قرار دارد، از موقوفات برجستهای است که توسط خیّرین مشهدی وقف شده است. هدف از این وقف، ارائه خدمات پزشکی به زائران حرم امام رضا (ع) و مردم نیازمند است. بسیاری از خدمات این بیمارستان رایگان یا با هزینه کم ارائه میشود.
۳. موقوفه آبانبار علیآباد
یکی از موقوفات قدیمی شهر، آبانبار علیآباد است که در گذشته برای تأمین آب آشامیدنی مردم شهر وقف شده بود. این آبانبار در حال حاضر بهعنوان یک اثر تاریخی نگهداری میشود و یادآور تلاش واقفان برای حل مشکلات مردم در گذشته است.
۲) با مراجعه به آیه ٢۶١ سوره بقره، بیان کنید که خداوند در این آیه انفاق را به چه چیزی تشبیه کرده است؟ به نظر شما خداوند با این تشبیه بر چه مسئله ای تأکید داشته است؟
پاسخ: به دانه ای تشبیه کرده است که از آن هفت خوشه بروید و در هر خوشه صد دانه باشد.
پاسخ دیگر: در آیه ۲۶۱ سوره بقره، خداوند انفاق را به یک دانهای تشبیه کرده که هفت خوشه میدهد و در هر خوشه صد دانه وجود دارد. یعنی از یک کار خیر کوچک، برکات و پاداشهای زیادی به دست میآید.
به نظر من، خداوند با این تشبیه میخواهد بگوید که انفاق، حتی اگر کم باشد، با نیت خالص میتواند اثر بزرگی داشته باشد و به ما یادآوری میکند که از بخشیدن چیزی نترسیم، چون خدا چند برابرش را به ما برمیگرداند.
پاسخ درس قبلی: جواب درس دهم پیام های آسمانی نهم
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه نهم متوسطه اول می توانید برای دسترسی بهتر و سریع تر به جواب فعالیت های کتاب پیام های آسمان نهم ، در انتهای جواب فعالیت درس مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ و جواب سوالات فعالیت های درس ۱۱ یازدهم کتاب پیام های آسمانی نهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
عالی
عالی بود
عالی