سبک زندگی

جواب درس هفتم دین و زندگی یازدهم انسانی صفحه ۸۵ ، ۸۶ ، ۸۷ ، ۸۹ ، ۹۰ و ۹۲

گام به گام پاسخ و حل پرسش های فعالیت های صفحه 85 ، 86 ، 87 ، 89 ، 90 و 92 درس 7 هفتم دینی یازدهم علوم انسانی

جواب درس هفتم دینی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با پاسخ و جواب سوالات تفکر ، دانش تکمیلی ، ارتباط میان آیه و حدیث ، تفکر در حدیث و تدبر در قرآن و پیشنهاد صفحه ۸۵ ، ۸۶ ، ۸۷ ، ۸۹ ، ۹۰ و ۹۲ درس ۷ هفتم امامت، تداوم رسالت کتاب دین و زندگی ۲ پایه یازدهم ادبیات و علوم انسانی آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

بعدی: جواب درس هشتم دین و زندگی یازدهم انسانی

جواب درس هفتم دین و زندگی یازدهم انسانی

جواب تفکر صفحه ۸۵ درس هفتم دین و زندگی یازدهم انسانی

به نظر شما تعیین جانشین توسط پیامبر آن هم در شرایطی که ایشان هنوز موفقیتی کسب نکرده بود و حتی خویشانش نیز دعوت او را نپذیرفته بودند، چه پیام‌هایی در برداشت؟

پاسخ: این اقدام پیامبر اکرم نشان می دهد که اولاً، جانشینی پیامبر چنان اهمیتی دارد که از همان روزهای اول دعوت باید برای مردم مشخص شود، ثانیاً جانشینی پیامبر ویژگی هایی دارد که نمی توان آن را به انتخاب مردم واگزار کرد. به همین جهت باید ابتدا به مردم معرفی شود تا مردم آن جانشین را بشناسند.

همچنین با توجه به اهمیت موضوع خاتمیت و امامت، پیامبر (ص) به منظور مبارزه با خرابکاران و تثبیت خاتمیت و لزوم معرفی جانشینی پس از خود، پیشقدم شد و امیرالمؤمنین علی علیه السلام را به عنوان جانشینی خود برگزید.

پاسخ دیگر: با توجه به اهمیت موضوع خاتمیت و امامت، پیامبر (ص) به منظور مبارزه با کارشکنان و تثبیت خاتمیت و لزوم معرفی جانشین پس از خود پیش دستی نموده و امیرالمؤمنین علی (ع) را به جانشینی خود برگزید.

پاسخ دانش تکمیلی صفحه ۸۶ درس هفتم دین و زندگی یازدهم انسانی

با توجه به اینکه امام علی در نماز حضور قلب داشتند، چگونه متوجه درخواست فقیر شدند؟

پاسخ: حضرت علی (ع) در حال نماز از خود بیگانه بود نه از خدا و شنیدن صدای سایل و کمک به او در حال نماز توجه به خویشتن نیست بلکه عین توجه به خداست زیرا کمک به فرد نیازمند در نماز انجام عبادتی در ضمن عبادت است.

توضیح بیشتر آنكه میان خارج كردن تیر از بدن و بخشیدن انگشتر به فقیر تفاوت بسیاری است زیرا خارج كردن تیر از پا صرفا جنبه ی شخصی و جنسی دارد ولی توجه به حال بنده و فقیر و محرومی كه ناله ی مظلومانه سرداده و طلب كمك می كند یك عمل خدایی است و با حضور قلب و توجه به خدا تناسب دارد.

در حقیقت حضرت علی ع در نماز توجه به خود نداشت و غرق در توجه به خدا بود اما توجه به حال بینوا توجه به خود نیست بلکه توجه به خداست کمک به خلق خدا و مستمندان و فقیران یکی از عبادات بزرگ است و با نماز که عبادت بسیار بزرگی است در یک راستا است.

بنابراین جای تعجب نیست که ناله ی سوزان آن فقیر دل آگاه علی ع را هنگام نماز متوجه خود سازد و در ضمن آن عبادت ،عبادت دیگری که هر دو برای خدا و جلب خشنودی او بوده است انجام دهد حتی این عمل به قدری شایسته و ارزنده بود که خداوند با نزول یک آیه آن را تایید کرده و ستوده است

جواب ارتباط میان آیه و حدیث صفحه ۸۷ درس ۷ دین و زندگی یازدهم انسانی

با تفکر در آیهٔ ۵۹ سورهٔ نساء و حدیث جابر، پیام‌های زیر را تکمیل کنید.

۱- مسلمانان باید از خداوند، پیامبر اکرم (ص) و اولی‌الامر (امامان (ع)) اطاعت کنند.

۲- از آنجا که این سه اطاعت در کنار هم قرار گرفته‌اند؛ سرپیچی از هر مورد حرام است.

۳- از آنجا که مصداق اولی‌الامر (امامان (ع)) در آیه مشخص نشده، برای آگاهی مردم و اشتباه نکردن آنها لازم است که رسول خدا ایشان را به عموم مردم معرفی نماید.

۴- بنا بر سخن پیامبر اکرم کسانی که مصداق ولیّ امر (اولی‌الامر) هستند، عبارت‌اند از:

پاسخ: ۱- علی ‌بن ‌ابیطالب ۲- حسین ‌بن ‌علی ۳- حسین بن علی ۴- علی بن الحسین ۵- محمد بن علی  ۶- جعفر بن محمد ۷- موسی بن جعغر  ۸- علی بن موسی ۹- محمد بن علی  ۱۰- علی بن محمد  ۱۱- حسین بن علی  ۱۲- مهدی موعود (ع).

جواب تفکر در حدیث صفحه ۸۷ درس هفتم دینی یازدهم انسانی

با تفکر در این حدیث، این پیام‌ها استخراج می‌شود:

۱- همان طور که قرآن و پیامبر از هم جدا نمی‌شوند، قرآن و اهل بیت نیز همواره با هم‌اند.

۲- همان طور که قرآن همیشگی است، وجود معصوم نیز در کنار آن همیشگی است.

۳- در صورتی مسلمانان گمراه نمی‌شوند که در تمام کلیات و جزئیات زندگی از قرآن کریم و عترت (اهل بیت) پیامبر سود جسته و از آنها جدا نشوند.

۴- نمی‌توان برای هدایت و سعادت اخروی، فقط از یکی از دو یادگار پیامبر پیروی کرد؛ بلکه باید از هر دوی انها و در کنار هم سود برد.

پاسخ تدبر در قرآن صفحه ۸۹ درس هفتم دینی یازدهم انسانی

در این آیهٔ، تدبر کنید و به سؤال‌های زیر پاسخ دهید.

۱- خداوند چه فرمانی به پیامبر می‌دهد؟

پاسخ: هر پیامی را که از جانب خداوند بر تو وحی می شود، را بی کم و کاست به اطلاع مردم برساند.

۲- اهمیت این فرمان چقدر است؟ 

پاسخ: آن چنان این فرمان و ابلاغش بر مردم بسیار مهم است که باید بدون نقص و کمبودی در دسترس مردم قرار گیرد.

پاسخ دیگر: این فرمان به قدری اهمیت دارد که عدم بیان آن برابر با انجام ندادن رسالت پیامبر (ص) است.

۳- چرا خداوند به پیامبر اکرم وعده می‌دهد که او را حفظ خواهد کرد؟

پاسخ: زیرا برخی از مردم گنجاش فرامین و دستورات خداوند را ندارند و امکان ضربه زدن به پیامبر (ص) وجود دارد.

پاسخ دیگر: زیرا حکم این آیه امر مهمی است که در تبلیغ آن بیم خطر، یا بر جان رسول خدا (ص) و یا بر پیشرفت دینش وجود دارد؛ زیرا این بیم وجود دارد که مردم ممکن است آن حضرت را متهم کنند که به نفع خود قانون و شریعتی را وضع کرده است و در نتیجه خود مسلمین و نه کفار و بت پرستان و اهل کتاب، بنیان دین متلاشی سازند.

پاسخ تفکر در حدیث صفحه ۹۰ درس ۷ دین و زندگی یازدهم انسانی

دربارهٔ واقعهٔ بزرگ غدیر بیندیشید و به سؤال‌های زیر پاسخ دهید:

الف) چرا مراسم غدیر هم‌زمان با بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان برگزار شد؟

پاسخ: زیرا در اجتماع یکصد و بیست هزار نفری (حَجَّۀ الوداع) تعداد آنقدر زیاد است که هیچکس نمی تواند این واقعه و این حدیث را زیر سوال ببرد و همین عامل باعث شده است که این حدیث قوی ترین حدیث از لحاظ معنوی و لفظی در بین شیعه و سنی باشد و نشان از مشخص شدن برنامه آینده مردم و تعیین رهبری بر مردم را دارد.

ب) چرا خداوند انجام ندادن این مأموریت را مساوی با عدم انجام رسالت اعلام کرد؟

پاسخ: با توجه به اهمیت موضوع ولایت و ادامه راه پیامبر (ص)، در صورت عدم انجام این مأموریت، تمام زحمات مربوط به رسالت پیامبر (ص) از بین می رود و نشان دهنده بی توجهی به سرنوشت و آینده بشریت است.

ج) تبریک و تهنیت مردم به حضرت علی (ع) پس از پایان مراسم، نشانه چیست؟

پاسخ: نشانه خلافت و امامت و رهبری امت است که تا آن روز رسماً اعلام و ابلاغ نشده بود، زیرا محبت و دوستی چیز جدیدی نبود که به خاطر آن یکصد و بیست هزار نفر تا نماز مغرب مشغول تبریک به آن حضرت شوند.

د) چرا کلمه «مولی» در حدیث غدیر به معنای سرپرست است، نه دوست؟

پاسخ: اولًا، پیامبر اسلام پیش از جمله (من کنت مولا..) فرمودند: (ایها الناس من اولی…) همان طور که در جمله پیشین، سخن از ولایت و سرپرستی است، لازم است در جمله بعدی هم، ولی به معنای سرپرست باشد تا ارتباط معنوی جملات حفظ شود.

ثانیاً، عقلا قابل پذیرش نیست که پیامبر (ص) مردم را در آن شرایط و در هوای گرم نگه دارد و منظورش فقط این باشد که هر کس که من دوست او هستم، حضرت علی (ع) هم دوست اوست.

ثالناً، اگر (مولی) به معنای دوست باشد، ابلاغ نشدن چنین پیامی نمی تواند مساوی با انجام نپذیرفتن رسالت باشد.

رابعاً، عکس العمل حاضران در واقعه غدیر و بیعت آنان با حضرت علی (ع) موید (تایید) این ادعا است که مولی به معنای ولی و سرپرست است.

جواب پیشنهاد صفحه ۹۲ درس ۷ دینی یازدهم انسانی

۱- مراسم غدیر را در شعر یا نثری شیوا به تصویر بکشید، یا آن را در قالب طرحی زیبا نقاشی کنید.

پاسخ: غدیر خم، روزی پر از نور و مهربانی است، روزی که پیامبر اکرم (ص) دست علی (ع) را بالا برد و او را به عنوان جانشین و رهبر امت اسلامی معرفی کرد. این روز، روزی است که پیوندی از محبت و ولایت بر دل‌ها حک شد. در شعری ساده، غدیر را می‌توان این‌گونه به تصویر کشید:

در غدیر، دست علی بالا شد
نور ولایت بر دل‌ها پیدا شد
پیامبر گفت به مردم یک صدا
علی رهبر است، پس باشید با او تا انتها

این شعر می‌تواند زیبایی و اهمیت این روز بزرگ را به خوبی بیان کند، یا اگر بخواهم آن را در طرحی به تصویر بکشم، لحظه‌ای را نقاشی می‌کنم که پیامبر دست علی (ع) را به سوی آسمان بلند کرده و نوری بزرگ از آسمان به سوی زمین می‌تابد، و مردم با شوق و احترام به این لحظه تاریخی نگاه می‌کنند.

پاسخ دیگر: غدیر، عید بزرگ شیعیان، همیشه برام پر از رمز و راز بوده. سعی می‌کنیم حس و حال خود را از این عید بزرگ توی یه شعر کوتاه بیان کنیم:

غدیر، دریای ولایت

در دل تاریخ، روزی تابناک،
غدیر خم، صحنۀ انعقاد پاک.
علی (ع) شد جانشین پیغمبر،
نگین هستی، جلوه گر.

ولایتش، نور هدایت،
رهنمایی تا ابدات.
ای عید غدیر، ای روز جاودان،
بر دل ما، مهر تو ماندگار و پایندان.

و حالا بریم سراغ یه متن کوتاه و ساده:

غدیر، اون روزیه که پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، توی اون جایگاه خیلی مهم و تاریخی، حضرت علی (ع) رو به عنوان جانشین خودش معرفی کردن. این یعنی اینکه حضرت علی (ع) باید بعد از پیامبر، رهبر همه مسلمانان می‌شد. این اتفاق خیلی مهمه، چون نشون می‌ده که اسلام خیلی به عدالت و برابری اهمیت می‌ده.

وقتی به غدیر فکر می‌کنم، یاد اون صحنه‌های قشنگ از کتاب‌های تاریخ می‌افتم. تصور می‌کنم که چقدر اونجا همه خوشحال بودن و به حضرت علی (ع) تبریک می‌گفتن. اما متأسفانه، بعد از پیامبر، خیلی‌ها این موضوع رو قبول نکردن و باعث شدن که شیعه و سنی از هم جدا بشن.

چرا غدیر برام مهمه؟

چون یادم می‌آره که همیشه باید به امام علی (ع) و ائمه اطهار (ع) احترام بذارم و ازشون الگو بگیرم. اونا همیشه به ما یاد دادن که انسان باشیم، مهربون باشیم و به هم کمک کنیم.

به نظرتون چطور میشه این عید رو بهتر جشن بگیریم؟

من فکر می‌کنم که باید بیشتر در مورد غدیر بخونیم و به بچه‌های کوچیک‌تر هم یاد بدیم. مثلاً می‌تونیم یه جشن کوچیک تو مدرسه بگیریم یا یه نمایش اجرا کنیم. همچنین می‌تونیم با خانواده‌مون بریم زیارت یا اینکه تو خونه یه مجلس کوچیک بگیریم و قرآن بخونیم.

۲- داستان عشیرهٔ اقربین، یا واقعهٔ غدیر یا حدیث کساء را به صورت داستان‌گویی و براساس کتاب «سلام بر خورشید»، در قالب نمایش اجرا کنید.

پاسخ: نمایش‌نامه: داستان عشیرهٔ اقربین

عنوان: “دعوت پیامبر و بیعت با علی (ع)”

شخصیت‌ها:

  • پیامبر اسلام (ص)
  • علی بن ابی‌طالب (ع)
  • ابوطالب (عمو پیامبر)
  • حمزه (عمو پیامبر)
  • عباس (عمو پیامبر)
  • ابولهب (عمو پیامبر)
  • سایر اعضای خانواده و خویشاوندان

صحنه ۱: خانهٔ ابوطالب

(نور کم‌کم روشن می‌شود. در وسط صحنه، سفره‌ای ساده با نان و غذا چیده شده است. اعضای خانوادهٔ عبدالمطلب در حال نشستن دور سفره هستند.)

پیامبر (ص): (با صدای بلند) ای خویشاوندان! خداوند مرا به رسالت برگزیده است و مأموریتی دارم که باید آن را به شما برسانم.

ابوطالب: ای محمد، چه خبر است؟ ما گوش به فرمان تو هستیم.

حمزه: بگو، برادرزاده! ما آماده‌ایم تا از تو بشنویم.

(همه با کنجکاوی به پیامبر نگاه می‌کنند.)

پیامبر (ص): (دست علی را بلند می‌کند) این علی، برادر من و جانشین من است. هر کس که از من پیروی کند، باید از او نیز پیروی کند.

(جمعیت در همهمه می‌افتد. ابولهب با صدای بلند اعتراض می‌کند.)

ابولهب: (با تمسخر) این چه حرفی است؟ آیا می‌خواهی ما را به پیروی از او دعوت کنی؟

پیامبر (ص): (با آرامش) من آمده‌ام تا شما را به سوی حق دعوت کنم. اگر کسی از شما حاضر است که با من بیعت کند و در راه حق گام بردارد، اکنون زمان آن است.

(همه سکوت می‌کنند. علی (ع) با اعتماد به نفس جلو می‌آید.)

(جمعیت با تعجب به علی نگاه می‌کنند.)

حمزه: (با افتخار) من هم با تو بیعت می‌کنم!

(سایر اعضای خانواده نیز یکی یکی بیعت می‌کنند. ابولهب با عصبانیت صحنه را ترک می‌کند.) صحنه ۲: روز بعد در همان مکان

(جمعیت دوباره جمع شده‌اند. پیامبر در حال سخنرانی است.)

پیامبر (ص): ای خویشاوندان! من بهترین چیزها را برای شما آورده‌ام. اگر به خدا ایمان بیاورید و از او پیروی کنید، رستگار خواهید شد.

(صدای همهمه دوباره بلند می‌شود.)

ابوطالب: (با صداقت) ما به تو ایمان داریم، ای محمد! تو فرزند ما هستی و ما از تو حمایت خواهیم کرد.

(پیامبر لبخند می‌زند و دست علی را دوباره بالا می‌برد.)

پیامبر (ص): این علی، ولی شماست! هر کس که او را یاری کند، مرا یاری کرده است. صحنه ۳: پایان مراسم

(نور کم‌کم کم‌رنگ می‌شود. همه اعضای خانواده دور سفره نشسته‌اند و غذا می‌خورند. صدای شادی و خنده در فضا پیچیده است.)

علی (ع): (به دیگران) ما باید در کنار یکدیگر باشیم و از این مسیر حمایت کنیم.

حمزه: بله! این آغاز یک سفر بزرگ است.

(جمعیت با شادی سر تکان می‌دهند و صحنه به تدریج تاریک می‌شود.)

نتیجه‌گیری: این نمایش نشان‌دهندهٔ اهمیت واقعهٔ غدیر و بیعت با علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر اسلام (ص) است. این واقعه نه تنها نقطه عطفی در تاریخ اسلام است بلکه نمادی از وحدت و محبت میان مسلمانان نیز محسوب می‌شود.

قبلی: جواب درس ششم دین و زندگی یازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه یازدهم انسانی متوسطه دوم اگر می خواهید به راحتی به تمام مطالب آموزشی کتاب دین و زندگی (۲) پایه یازدهم رشته علوم انسانی دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله حل فعالیت های درس هفتم کتاب دین و زندگی پایه یازدهم انسانی متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دو =