سبک زندگی

جواب فعالیت درس ۵ انسان و محیط زیست یازدهم

گام به گام فعالیت های صفحه 67 تا 84 درس 5 کتاب انسان و محیط زیست یازدهم

گام به گام فعالیت های درس ۵ «زباله، فاجعه محیط زیست» انسان و محیط زیست یازدهم؛ جواب سوالات صفحات ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۲، ۷۴، ۷۶، ۷۷، ۸۰ و ۸۴ را می توانید در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا مشاهده نمایید.

جواب درس بعدی: جواب فعالیت درس ۶ انسان و محیط زیست یازدهم

جواب فعالیت درس ۵ انسان و محیط زیست یازدهم
جواب فعالیت درس ۵ انسان و محیط زیست یازدهم

فعالیت ۱ صفحه ۶۷ انسان و محیط زیست یازدهم

در این بخش پاسخ کامل فعالیت های درس پنجم کتاب انسان و محیط زیست را مرور کنیم، با ما همراه باشید.

پاسخ فعالیت اول درس ۵ انسان و محیط زیست یازدهم

۱.
الف) با توجه به مطالب بالا، سالانه چند تن زباله در کشور ایران تولید می‌شود؟ چند کیلوگرم؟ محاسبه کنید.
جواب:
۲۰۰۷۵۰۰۰ = ۳۶۵ * ۵۵۰۰۰
بیست میلیون و هفتاد و پنج هزار تن معادل بیست میلیارد و هفتاد و پنج میلیون کیلوگرم

ب) سالانه چند تن زباله در شهرهای نام برده شده در متن بالا تولید می‌شود؟
جواب:
استان گیلان: ۹۱۲۵۰۰ = ۳۶۵ * ۲۵۰۰ معادل نهصد و دوازده هزار و پانصد تن
تهران: ۱۱۶۸۰۰ = ۳۶۵ * ۳۲۰ معادل صد و شانزده تن و هشتصد کیلوگرم
مشهد: ۲۵۵۵۰۰ = ۳۶۵ * ۷۰۰ معادل دویست و پنجاه و پنج کیلو و پانصد گرم
اراک: ۲۰۰۷۵۰ = ۳۶۵ * ۵۵۰ معادل دویست کیلو و هفتاد و پنج گرم

پ) اگر هر فرد روزانه ۸۵۰ گرم زباله دور بریزد، در سال چقدر زباله تولید می‌کند؟

پاسخ درس ۵ انسان و محیط زیست
پاسخ درس ۵ انسان و محیط زیست

ت) آیا این ارقام موجب نگرانی شما می‌شود؟ چرا؟

جواب: با خواندن این اعداد احساس خطر می کنم زیرا در آینده محیط زیست کشور ما توسط کوه های زباله نابود خواهد شد و سلامت مردم شهرهای بزرگ به خطر می افتد. همچنین من با دیدن میزان زباله های تولید شده در کشورمان، نسبت به سال ها و ماه های قبل بسیار ناراحت می شوم زیرا متاسفانه به شدت افزایش یافته است.

متاسفانه مردم و دولت به فکر کاهش تولید زباله نیستند، مردم ما به استفاده از لیوان های یکبار مصرف حتی برای نوشیدن آب عادت کرده اند و زحمت حمل یک لیوان معمولی با خود نمی دهند. اگر به این روند ادامه دهیم و به آینده ایران فکر نکنیم، کشور عزیزمان در زباله هایی که تولید کرده‌ایم دفن می شود. پس بیایید بیندیشیم و به کارهایی که انجام می دهیم کمی فکر کنیم.

۲. برداشت شما از تصاویر و متنی که در زیر هر یک نوشته شده، چیست؟ چرا موضوع برای مردم و مسئولان و مدیران هر منطقه دغدغه و نگرانی ایجاد کرده است؟

جواب: متاسفانه در بین مردم و مسئولان نگرانی نمی بینم و اساسا مردم و مسئولان ما به فکر ضایعات و تبعات منفی تولید زباله نیستند. تولید زباله با حجم زیاد، سلامت مردم و محیط زیست کشورها را به خطر می اندازد و مانع اجرای بسیاری از طرح ها و برنامه ها در کشور می شود.

۳. به نظر شما چرا ساکنان شهرها بیشتر از روستانشینان زباله تولید می‌کنند؟ توضیح دهید.

جواب: زیرا شهرها با جمعیت زیاد، زباله بیشتری تولید می کنند و روستاها با جمعیت کمتر زباله کمتری تولید می کنند.

۴. هم اکنون چند لحظه فکر کنید و مهم‌ترین راه حلی را که برای مسئله زباله به ذهنتان رسید، یادداشت کنید. پس از پایان درس نوشته خودتان را مرور کنید.

جواب: مهمترین وظیفه تولید هرچه کمتر زباله است و برای کاهش تولید زباله باید مصرف گرایی را کاهش داد و برای کاهش مصرف گرایی آموزش مردم و مسئولین بسیار مهم است.

فعالیت ۲ صفحه ۶۸ انسان و محیط زیست یازدهم

تحقیق کنید :

۱. با یکی از افراد سالخورده فامیل یا آشنایان (بالای ۶۵ سال) گفت‌وگو کنید.سؤال‌هایی مانند نمونه طراحی کنید. شما می‌توانید پرسش‌های دیگری به آن اضافه کنید. نتایج را جمع‌بندی و در کلاس ارائه کنید. نتایجی را که از مصاحبه به دست آوردید، با نتایج هم کلاسی‌هایتان مقایسه کنید.

پاسخ فعالیت های انسان و محیط زیست یازدهم
پاسخ فعالیت های انسان و محیط زیست یازدهم

جواب سوال ۱: در زمان های قدیم میوه فروش ها میوه ها را در پاکت های کاغذی می گذاشتند و معمولاً ما همیشه یک سبد برای خرید با خود حمل می کردیم و هر چه می خریم در سبد می گذاشتیم.
جواب سوال ۲: امروزه کالاها عمدتا به صورت بسته بندی به فروش می رسند که باعث افزایش تولید ضایعات می شود. امروزه استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف افزایش یافته است و نایلون در مغازه ها و غیره بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
جواب سوال ۳: پنجاه سال پیش شهرهای بزرگ نبودند و زباله‌های کمی تولید می‌شد و مردم زباله‌ها را دفن می‌کردند یا می‌سوزاندند.
جواب سوال ۴: ظروف یکبار مصرف، بطری نوشیدنی و آب، پلاستیک، قوطی، پوشک بچه، بنر و ….
جواب سوال ۵: متاسفانه میزان تولید زباله در خانواده های امروزی نسبت به ۴۰ – ۵۰ سال پیش افزایش چشمگیری داشته است.

۲- نتایجی را که از مصاحبه به دست آوردید، با نتایج همکلاسی‌هایتان مقایسه کنید.

جواب: در گذشته با استفاده از زنبیل و ظروف دائمی زباله کمتری تولید می شده است اما اکنون متاسفانه جامعه زباله زیادی تولید می کند که یکی از این زباله ها پلاستیک است. سعی کنید وقتی به مغازه برای خرید مراجعه می کنید از مغازه دار پلاستیک دریافت نکنید.

فعالیت ۳ صفحه ۶۹ انسان و محیط زیست یازدهم

بررسی کنید :

۱- به مدت یک هفته، هر شب قبل از بیرون گذاشتن زباله، محتویات سطل زباله خانه‌تان را بررسی و اقلام آن را یادداشت کنید. روی برگه یادداشت اقلام پسماند تر و پسماند خشک را در دو ستون جداگانه بنویسید. به طور نسبی مقدار هر یک از آنها را از زیاد تا کم حدس بزنید و در کنار هر مورد بنویسید. یادداشت خود را برای فعالیت بعدی نگه دارید.

پسماند تر (زیستی)مقدار نسبیپسماند خشک (غیرزیستی)مقدار نسبی
پوست میوه و سبزیزیادبطری پلاستیکی آب و نوشابهمتوسط
تفاله چای و قهوهزیادکیسه پلاستیکی (نایلون)زیاد
باقی‌مانده غذامتوسطظروف یک‌بار مصرفکم
نان خشک و ماندهکمبسته‌بندی تنقلات (چیپس، شکلات)زیاد
پوست تخم‌مرغکمکارتن و کاغذکم
لبنیات فاسد شدهخیلی کمقوطی فلزی (نوشابه، کنسرو)خیلی کم

نتیجه کلی:

  • پسماند تر: حدود ۶۰٪ از زباله‌ها
  • پسماند خشک: حدود ۴۰٪ از زباله‌ها
  • بیشترین پسماند خشک: پلاستیک و بسته‌بندی تنقلات
  • بیشترین پسماند تر: پوست میوه و سبزی، تفاله چای

۲- به طور داوطلبانه و در صورت امکان، به مدت یک هفته، هر شب زباله های را که بیرون می‌گذارید، وزن کنید و وزن آن را یادداشت کنید. میانگین وزن زباله را در طی هفته محاسبه کنید و آن را بر تعداد اعضای خانواده تقسیم کنید. در خانواده شما به طور تقریبی سرانه تولید زباله چقدر است؟ (توجه کنید که این مقدار غیر از زباله‌ای است که اعضای خانواده در خارج از محیط خانه دور می‌ریزند.)

روزوزن زباله (کیلوگرم)
شنبه۲.۰ کیلوگرم
یک‌شنبه۱.۸ کیلوگرم
دوشنبه۲.۲ کیلوگرم
سه‌شنبه۱.۹ کیلوگرم
چهارشنبه۲.۱ کیلوگرم
پنج‌شنبه۲.۳ کیلوگرم
جمعه۲.۰ کیلوگرم

🔢 جمع کل هفته: ۱۴.۳ کیلوگرم
📊 میانگین روزانه: ۱۴.۳ ÷ ۷ = ۲.۰۴ کیلوگرم در روز
👨‍👩‍👧‍👦 فرض: تعداد اعضای خانواده = ۴ نفر
📈 سرانه تولید زباله روزانه:
۲.۰۴ ÷ ۴ = ۰.۵۱ کیلوگرم (۵۱۰ گرم) به ازای هر نفر در روز

فعالیت ۴ و ۵ صفحه ۷۲ انسان و محیط زیست یازدهم

گفت و گو کنید : با توجه به آنچه در سال‌های قبل آموخته‌اید، آیاتی را از قرآن کریم و احادیثی را از پیامبر اکرم و ائمه معصومین درباره اسراف و تبذیر در کلاس ارائه کنید و بر مبنای آنها مصرف‌گرایی را از منظر تعالیم دینی نقد کنید.
جواب:

خداوند در سوره فرقان آیه ۶۷ می فرماید: و الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما
بندگان شایسته خدا در هنگام انفاق، نه زیاده روی می کنند و نه کم می گذارند بلکه راه میانه ای را می پیمایند.

همچنین خداوند در سوره اسراء آیه ۲۷ می فرماید: ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین
اسراف کنندگان برادران شیاطین اند.

بر طبق آیه ۲۷ سوره کسانی که اسراف می کنند از برادران شیطانند و امروزه در کشور ما اسراف بسیار زیاد شده است و متاسفانه در ایام عزاداری حضرت امام حسین علیه السلام و دیگر ائمه علیها السلام میزان تولید پسماند در شهرها و روستاهای ما چند برابر می شود.

افزایش حجم زباله در این ایام که البته همراه با آلودگی های صوتی شدیدی می باشد. نشان می دهد که کارما نادرست است و با این کار فشار زیادی بر محیط وارد می کنیم. بهتر است غذاهایی که به مردم داده می شود در ظروف چینی یا ملامین باشد و …

۱- با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان مدیریت پسماند شهر محل زندگی خود، چند مورد از اخبار مربوط به پسماند را یادداشت و در کلاس بیان کنید.
جواب:
همکاری مدیریت شهری و دستگاه قضا برای مقابله با مافیای زباله
بازدید سرزده مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از ایستگاه‌های میانی و وضعیت نظافت شهری تهران
از پورشه‌سواران زباله‌گرد تا ۷ هزار قرارداد رسمی به جای گونی‌های بی‌هویت
حضور تمام‌قد سازمان مدیریت پسماند در پشتیبانی خدمات شهری مراسم تشییع شهدای سرافراز وطن

۲- پرس‌وجو کنید مدیریت پسماندهای پزشکی و زباله‌های بیمارستانی بر عهده کدام وزارتخانه است؟
جواب: مدیریت پسماندهای پزشکی بر عهده وزارت بهداشت است.

صفحه ۶ صفحه ۷۴ انسان و محیط زیست یازدهم

پوسال (کمپوست) تهیه کنید.

۱- با کمک و راهنمایی معلم و با استفاده از پسماند گیاهی مانند پوست میوه یا میوه‌های غیرقابل مصرف و سبزیجات و آغشته کردن آنها با برگ‌های خشک و علف‌های داخل یک سطل یا گودال کوچک در باغچه حیاط یا مدرسه، کود آلی (پوسال) درست کنید. هر چند مدت یک بار باید این مخلوط را به هم بزنید و هوادهی کنید. مراحل کار را معلم توضیح می‌دهد.

جواب: در کمپوست از مخلوط موادی چون کود حیوانی، خاک، مواد زائد گیاهی مانند کاه و برگ و شاخه های بسیار خرد شده و زائدات آشپزخانه که شامل پوست میوه ها، میوه های غیرقابل مصرف، زائدات سبزیجات، ته مانده های خوراکی، پوست تخم مرغ ریز شده، خاک اره استفاده می شود؛ ولی باید از موادی که حشرات موذی را به خود جذب می کند.

۲- درباره ورمی کمپوست تحقیق کنید و نتیجه را در کلاس گزارش دهید.
جواب:

کمپوست پسماندهای آلی تجزیه شده و نسبتاً پایدار حاصل فرایند پوسش هستند و پوسش یا کمپوست کردن عمل پوساندن و تجزیه بقایای گیاهی، حیوانی یا زباله های شهری همچنین لجن فاضلاب است که تحت شرایط خاص و روش های گوناگون انجام می گیرد.

این عمل شاید کهن ترین روش بازیافت باشد. مواد آلی موجود در توده مصرفی برای کمپوست از ضایعات کشاورزی، مواد خوراکی و زباله هایی است که از راه تجزیه هوازی و بی هوازی به خاک سیاه و سفید غنی تبدیل می شوند که به عنوان کود در کشاورزی مصرف می شود.

فرایند کمپوست بسیار ساده است وبه دست افراد با تجربه در خانه های خود، کشاورزان در زمین های شان، و به شکل صنعتی نیز انجام می شود. کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیکی میکرورگانیسم هایی است که توانایی شکستن مولکول های درشت مواد آلی را دارا می باشند.

فعالیت ۷ صفحه ۷۶ انسان و محیط زیست یازدهم

آزمایش کنید :‌
۱- دو گودال کوچک در باغچه حفر کنید. در یکی پوست میوه و مقداری دستمال کاغذی و در دیگری یک بطری پالستیکی کوچک یا یک کیسه نایلون بگذارید و روی هر دو را با خاک بپوشانید. پس از یک ماه لایه خاک را بردارید و مشاهده خود را گزارش کنید.
جواب:

گودالمحتویاتوضعیت بعد از یک ماه
گودال اولپوست میوه، دستمال کاغذیپوست میوه تقریباً تجزیه شده بود و تغییر رنگ داده بود، دستمال کاغذی هم نازک و در حال پوسیدن بود
گودال دومبطری پلاستیکی، کیسه نایلونهیچ تغییری در ظاهر آن‌ها مشاهده نشد؛ کاملاً سالم و دست‌نخورده باقی مانده بودند

🔍 نتیجه‌گیری:

  • مواد طبیعی (آلی) مانند پوست میوه و دستمال کاغذی، در مدت کوتاه تجزیه می‌شوند و به خاک بازمی‌گردند.
  • در مقابل، مواد مصنوعی مانند بطری پلاستیکی و کیسه نایلون، در طبیعت تجزیه‌ناپذیرند و حتی پس از یک ماه کوچک‌ترین تغییری نداشتند.
  • این موضوع نشان می‌دهد که پلاستیک‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل آلودگی محیط‌زیست هستند و باید تا حد امکان استفاده از آن‌ها را کاهش داد.

۲- در فعالیت قبل، فهرستی از زباله‌های خانگی‌تان در یک هفته را تهیه کردید. برگه را مشاهده کنید و مواد قابل بازیافت زباله‌ها را فهرست کنید و علامت بزنید.کار تفکیک زباله های خانگی و آماده کردن آنها برای بازیافت را شروع کنید. اقدامات خودتان را در کلاس گزارش کنید.
جواب:
🗓️ بررسی فهرست زباله‌های خانگی (در یک هفته)
بر اساس مشاهدات هفته گذشته، زباله‌ها به دو دسته اصلی تقسیم شدند:
🔹 پسماند تر (زیستی)
🔹 پسماند خشک (غیرزیستی)

اکنون از میان پسماندهای خشک، مواد قابل بازیافت را فهرست کرده‌ام:

♻️ فهرست مواد قابل بازیافت و علامت‌گذاری

مادهقابل بازیافت؟توضیحات و اقدام
بطری پلاستیکی (آب، نوشابه)✅ بلهشست‌وشو داده شد و در کیسه جداگانه قرار گرفت
کیسه‌های پلاستیکی♻️ مشروطاگر تمیز بودند، جمع‌آوری شدند
قوطی فلزی (نوشابه، کنسرو)✅ بلهتمیز شدند و خشک در سطل بازیافتی گذاشته شدند
بسته‌بندی‌های تنقلات (چیپس، شکلات)❌ خیرچون جنس ترکیبی و غیرقابل بازیافت داشتند
ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی✅ بعضیتمیزها بازیافت شدند؛ بقیه کنار گذاشته شدند
کارتن و جعبه مقوایی✅ بلهتا شده و خشک نگه‌داری شدند
کاغذهای باطله✅ بلهبه‌صورت جداگانه در کیسه‌ای نگه‌داری شد
شیشه (بطری شیشه‌ای)✅ بلهجدا شده و شسته شد

✅ اقدامات انجام‌شده برای تفکیک و بازیافت:

  1. یک سطل جداگانه برای پسماند خشک قابل بازیافت در خانه قرار دادیم.
  2. بطری‌ها، قوطی‌ها و کاغذها پس از تمیز شدن در آن گذاشته شدند.
  3. برچسب “بازیافت” روی آن نصب کردیم.
  4. در پایان هفته، اقلام قابل بازیافت را به نقاط جمع‌آوری پسماند خشک نزدیک محله بردیم.
  5. با اعضای خانواده درباره اهمیت تفکیک زباله صحبت کردیم.

📊 نتیجه و احساس شخصی:
این تجربه باعث شد به‌صورت جدی تصمیم بگیریم که تفکیک زباله را به یک عادت خانوادگی تبدیل کنیم.
متوجه شدیم که بیش از ۴۰٪ زباله‌های خشک خانه قابل بازیافت بودند.
با یک تفکیک ساده، مقدار زیادی از زباله‌هایی که به محیط‌زیست آسیب می‌زنند، قابل بازیافت شدند.

۳- پرس‌وجو کنید، انداختن ته سیگار در محیط چه آلودگی‌های خطرناکی به وجود می‌آورد؟
جواب: ته سیگار یک شی به ظاهر کوچک است که به راحتی آن را در هر جایی رها می کنیم یا روی آن پا می گذاریم و له می کنیم و فکر می کنیم کار تمام شده است، در حالی که داستان تازه شروع شده است. از کوچه ها و نهرها تا داخل سد می توان ته سیگارها را مشاهده کرد.
ته سیگار یک ماده مصنوعی و غیر قابل تجزیه است. تصفیه خانه های فاضلاب قادر به تصفیه مواد آلی سنگین نیستند و آب مصرف شده توسط انسان احتمالا حاوی این آلاینده ها است. تک تک شهرهای ایران با مشکل انداختن ته سیگار در خیابان ها یا جوی ها مواجه هستند و این مساله میزان نگرانی مردم را برای آب مصرفی و تصفیه شده شان افزایش می دهد.

فعالیت ۸ صفحه ۷۷ انسان و محیط زیست یازدهم

در مدرسه، برنامه بازیافت راه بیندازید.

۱- در کلاس‌ها و حیاط مدرسه، کارتن‌ها یا سطل‌های تفکیک زباله (کاغذ، پلاستیک، پسماند تر و…) بگذارید و میزان مواد قابل بازیافت را هر ماه بررسی و مقایسه کنید. در پایان سال برآورد کنید چقدر کاغذ جمع‌آوری شده است. سعی کنید همه دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه در این برنامه شرکت کنند.

۲- به پایگاه اینترنتی مدیریت پسماند شهر تهران به نشانی www.pasmand.tehran.ir مراجعه کنید. بخش آموزش هنرهای بازیافتی برای کودکان و بزرگسالان را باز کنید. چند نمونه از بازی با مواد بازیافتی و چند نمونه دستور تهیه غذاهای بازیافتی را از آن استخراج و در کلاس بیان کنید. شما می‌توانید در جشنواره‌های بازیافتی نیز شرکت کنید و برنده جایزه شوید.

۳- به دوستان و آشنایان، کاردستی‌هایی را که از مواد بازیافتی درست کرده‌اید، هدیه بدهید. روی هدیه یادداشتی بنویسید و بگویید دوستدار محیط زیست هستید و علت انتخاب این نوع هدیه را بیان کنید.
جواب:
💡 چند ایده ساده برای هدیه‌های بازیافتی:
جامدادی یا گلدان از بطری پلاستیکی
قاب عکس از کارتن و روزنامه‌های باطله
جعبه هدیه از قوطی فلزی یا مقوایی
کاردستی آویز یا دکوری با تکه‌های پارچه یا کاموا

📜 متن یادداشت برای هدیه بازیافتی:
با سلام 😊
این هدیه‌ی کوچک را با دستان خودم و با استفاده از مواد دورریختنی و بازیافتی درست کرده‌ام؛
چون باور دارم حتی چیزهایی که به نظر بی‌ارزش می‌آیند، می‌توانند دوباره مفید و زیبا شوند.
من یک دوستدار محیط زیست هستم 🌱
و تلاش می‌کنم با کاهش زباله، حفظ طبیعت، و استفاده دوباره از مواد، سهم کوچکی در نجات زمین داشته باشم.
این هدیه را با عشق و امید برای داشتن دنیایی پاک‌تر تقدیمت می‌کنم.
امیدوارم تو هم در کنار من، همراه زمین باشی 💚
با مهر،
[نام شما]

🎁 علت انتخاب این نوع هدیه:
من این نوع هدیه را انتخاب کردم چون:

  1. دوستدار محیط زیست هستم و می‌خواستم با ساخت هدیه‌ای از مواد دورریختنی نشان دهم که حتی زباله‌ها هم می‌توانند دوباره مفید شوند.
  2. ساخت هدیه از مواد بازیافتی باعث می‌شود از تولید زباله‌ی جدید جلوگیری شود و در عین حال، خلاقیت و هنر خودم را هم به کار بگیرم.
  3. این هدیه برخلاف هدیه‌های آماده و خریدنی، ارزش معنوی بیشتری دارد چون با تلاش، فکر، و وقت خودم ساخته‌ شده و پیام مهمی درباره حفاظت از زمین در آن هست.
  4. با این کار می‌خواستم به دیگران نشان بدهم که هدیه دادن فقط خرج کردن پول نیست؛ بلکه می‌توان با چیزهای ساده و بازیافتی، هدیه‌ای زیبا، مفید و آموزنده ساخت.

فعالیت ۹ صفحه ۸۰ انسان و محیط زیست یازدهم

۱- به نظر شما کدام یک از روش‌هایی که در این بخش مطرح شده، جالب‌تر است؟ چرا؟ گفت‌وگو کنید.
جواب: همه روش ها مناسب هستند و می توان با توجه به شرایط زمانی و مکانی استفاده کرد.

۲- اکنون که با نمونه‌هایی از تجارب جهانی در زمینه مدیریت پسماند آشنا شدید، چند طرح ابتکاری برای کشور و محل زندگی‌تان تا پایان سال تحصیلی به کلاس ارائه کنید.

جواب: از طریق آموزش باید به مردم آموزش داد که چگونه زباله کمتری تولید کنند و پسماندهای تولیدی را با چه روش هایی بازیافت کنند و نحوه تفکیک زباله را آموزش دهیم و همچنین مردم باید آموزش های لازم را در زمینه هنر بازیافت دریافت کنند.

فعالیت ۱۰ صفحه ۸۴ انسان و محیط زیست یازدهم

۱‍- آیا می دانید سالانه ۱۳۰ میلیون جلد کتاب توسط دانش آموزان ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد؟ به نظر شما کدام یک از سه راهکار طلایی مدیریت پسماند را می توان در جهت حفظ منابع به کار گرفت؟ توضیح دهید.
جواب: استفاده مجدد (Reuse) بهترین راهکار در این مورد است زیرا:
۱. کتاب‌های درسی معمولاً فقط یک سال استفاده می‌شوند، در حالی که اگر با دقت نگهداری شوند، می‌توانند برای دانش‌آموزان سال بعد هم قابل استفاده باشند.
۲. با نگهداری صحیح از کتاب، یادداشت نکردن مستقیم روی آن، استفاده از جلد و تمیز نگه داشتن آن، می‌توان کتاب را به دانش‌آموزان دیگر هدیه داد یا در کتابخانه‌های مدرسه و مسجد و… قرار داد.
۳. این کار باعث می‌شود نیاز به چاپ مجدد کاهش پیدا کند، مصرف کاغذ کم شود و درختان کمتری قطع شوند.

۲- روی سه کاغذ جداگانه عنوان های بازکاهی، با مصرف و بازیافت را بنویسید. در پایان هر هفته اقدامی را که در هر یک از این موارد انجام داده اید، روی کاغذ مربوط به آن یادداشت کنید. در پایان هر ماه در کلاس انسان و محیط زیست، زمانی را به ارائه گزارش این اقدامات، اختصاص دهید. بیان اقدامات موجب می شود که ایده های خوبی از یکدیگر در زمینه کاهش زباله و بازیافت دریافت کنید.
جواب:
📄 کاغذ ۱: «بازکاهی» (کاهش تولید زباله)

🔸 تعریف: یعنی کاری کنیم که اصلاً زباله‌ای تولید نشود یا مقدارش کم‌تر شود.

✏️ گزارش هفته اول:

  • به جای خرید آب معدنی، از قمقمه شخصی استفاده کردم.
  • از خرید خوراکی‌هایی که بسته‌بندی زیاد دارند، خودداری کردم.
  • غذا را به اندازه‌ی لازم کشیدم تا چیزی دور ریخته نشود.

📄 کاغذ ۲: «با مصرف» (استفاده مجدد)

🔸 تعریف: یعنی از وسایل یا مواد به ظاهر بی‌مصرف، دوباره استفاده کنیم.

✏️ گزارش هفته اول:

  • جلد دفتر پارسال را برای دفتر یادداشت جدیدم استفاده کردم.
  • یک شیشه خالی مربا را شستم و به عنوان جامدادی استفاده کردم.
  • لباس کهنه را برای گردگیری و تمیزکاری استفاده کردیم.

📄 کاغذ ۳: «بازیافت» (تفکیک و بازگرداندن به چرخه تولید)

🔸 تعریف: یعنی جدا کردن زباله‌های قابل بازیافت مثل کاغذ، شیشه، فلز و پلاستیک برای ارسال به مراکز بازیافت.

✏️ گزارش هفته اول:

  • پوست میوه‌ها و سبزی‌ها را در باغچه دفن کردم تا کود طبیعی شوند.
  • بطری‌ها و کاغذهای باطله را جدا کردم و در سطل بازیافت انداختم.
  • دوستانم را تشویق کردم که در خانه تفکیک زباله انجام دهند.

۳- اگر شما مسئول مدیریت پسماند در شهر یا روستای محل زندگی‌تان باشید، چه اقداماتی برای حل مسئله زباله
انجام می دهید؟ به ترتیب اولویت بنویسید. سپس جمع بندی نظرات دانش آموزان را در نامه ای تنظیم کنید و
برای شورای شهر یا روستایتان بفرستید.
جواب:
– مدیریت مصرف ظروف یکبار مصرف در سطح شهر
– ممنوعیت توزیع پوستر در سطح شهر
– تفکیک زباله در مبدا
– روش های صحیح کاهش زباله را به مردم آموزش دهید
– تبلیغات در زمینه کاهش مصرف شهری

جواب درس قبلی: جواب فعالیت درس ۴ انسان و محیط زیست یازدهم

☑️ به پایان جواب فعالیت های درس ۵ انسان و محیط زیست یازدهم رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + چهار =