جواب فعالیت درس ۶ انسان و محیط زیست یازدهم
گام به گام فعالیت های صفحه 86 تا 101 درس 6 کتاب انسان و محیط زیست یازدهم
گام به گام فعالیت های درس ۶ «تنوع زیستی، تابلوی زیبای آفرینش» انسان و محیط زیست یازدهم؛ جواب سوالات صفحات ۸۶، ۸۸، ۹۰، ۹۳، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰ و ۱۰۱ را می توانید در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا مشاهده نمایید.
جواب درس بعدی: جواب فعالیت درس ۷ انسان و محیط زیست یازدهم
فعالیت ۱ صفحه ۸۶ انسان و محیط زیست یازدهم
در این بخش از شما خواسته شده است که به این خبرها نگاه کنید. چه پیام یا پیام هایی دارند؟
گفت و گو کنید: از نظر شما کدام خبر جالبتر است؟
جواب:
– افزایش جمعیت حیات وحش مهریز با مردمی شدن حفاظت
– کارگاه آموزشی «نقش جوامع محلی در حفاظت از سمندر لرستانی» برگزار شد
آیا به نظر شما این خبرها اهمیت متفاوتی دارند؟ نقش انسان در کدام خبر مثبت و در کدام منفی است؟
جواب: نقش فعال مردم در هر دو خبر به چشم می خورد، در شهر مهریز با رواج حفاظت از محیط زیست، جمعیت حیات وحش افزایش یافته است و این خبر خوبی است و نشان دهنده نقش فعال مردم مهریز است. همچنین گذاشتن کارگاهی در مورد نقش جوامع محلی در حفاظت از سمندر لرستانی خبر خوبی است زیرا مردم و دولت با افزایش آگاهی عمومی از طریق کنفرانس ها برای حفاظت از حیات وحش از جمله سمندر تلاش زیادی کرده اند.
وجه اشتراک این خبرها چیست؟
جواب:
– حفاظت از حیات وحش
– دغدغه نابودی حیات وحش کشور
چه خبرهای مشابهی از رسانهها شنیده یا خواندهاید؟
جواب:
– آتش سوزی جنگل های زاگرس در تابستان ۱۳۹۶
– تخریب جنگل ها و محیط زیست به منظور احداث بزرگراه ها
– احداث سدها و آبگیری آنها و تشکیل دریاچه پشت سد
فعالیت ۲ صفحه ۸۸ انسان و محیط زیست یازدهم
گزارش کنید : یک گیاه یا جانور را در محیطهای طبیعی یا جاهایی مانند باغچه یا بوستان محل زندگی خود، انتخاب کنید و گزارشی از وابستگی آن به جانداران دیگر را از جنبههایی مانند غذا و محل زندگی، ارائه دهید.
جواب: برای پاسخ به این سوال ابتدا از طریق گوگل با یک گیاه یا جانور در محلی زندگی خود آشنا شوید و سپس درباره آن تحقیق کنید.
فعالیت ۳ صفحه ۹۰ انسان و محیط زیست یازدهم
پیشنهاد دهید : شکل زیر مثالهایی از اهمیت و ارزش تنوع زیستی را نشان میدهد. شما چه موارد دیگری از اهمیت تنوع زیستی میدانید و چه پیشنهادهایی برای استفاده از طبیعت ارائه میدهید.
جواب: تنوع زیستی مفهومی است که امروزه در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم مورد بحث قرار می گیرد. امروزه حدود ۲ میلیون گونه از موجودات زنده در این سیاره شناسایی و نامگذاری شده اند و دانشمندان تخمین می زنند که این تعداد ممکن است به ۱۰ میلیون افزایش یابد. البته بخش زیادی از این رشد متعلق به گروه بی مهرگان و به ویژه بندپایان است.
در سال ۱۹۹۲ سازمان ملل متحد کنفرانسی در مورد حفاظت از محیط زیست در ریودوژانیرو برگزار کرد که یکی از دستاوردهای آن انعقاد کنوانسیون تنوع زیستی بود که ایران نیز در سال ۱۳۷۵ آن را تصویب کرد و به آن پیوست. تنوع زیستی خدماتی که اکوسیستم ها دارند را حمایت می کند.
خدماتی مانند: کیفیت آب و هوا ، تصفیه آب، گرده افشانی و جلوگیری از فرسایش. از فواید غیر مادی تنوع زیستی می توان به معنویت، ارزش و تربیت اشاره کرد. یکی از اهمیت های دیگر تنوع زیستی تولید گیاهان دارویی است، در واقع تنوع زیستی نقش و اهمیت زیادی برای سلامت ما دارد، هم در پیشگیری از بیماری ها و هم در درمان برخی بیماری ها با کمک گیاهان دارویی.
فعالیت ۴ صفحه ۹۳ انسان و محیط زیست یازدهم
نماد گیاهی و جانوری استان شما چیست؟ چرا این نمادها برای استان شما انتخاب شده است؟ اگر شما مسئول انتخاب نماد گیاهی و جانوری استان خود بودید، همین گیاهان و جانوران را انتخاب میکردید؟ پاسخ خود را توضیح دهید.
جواب:
🌿 نماد گیاهی: درخت چنار
- چرا انتخاب شده؟
درخت چنار، یکی از درختان بومی و بسیار قدیمی منطقه تهران است. از گذشتههای دور در کنار قناتها و خیابانهای تاریخی تهران مانند خیابان ولیعصر و خیابان لالهزار، ردیفهای بلندی از چنار کاشته میشد که به نوعی هویت سبز شهر تهران را تشکیل میدادند. - ویژگیها:
مقاوم، سایهدار، ریشهدار در فرهنگ و فضای سبز شهر
🦅 نماد جانوری: پرنده هما (لاشخور ریشدار)
- چرا انتخاب شده؟
هما یکی از پرندگان شکاری بسیار کمیاب و در حال انقراض ایران است که در کوههای البرز مرکزی (محدوده شمال تهران و شمیرانات) دیده میشود.
هما نقش مهمی در پاکسازی طبیعت دارد، چون از لاشهها تغذیه میکند و به حفظ تعادل بومشناختی کمک میکند. - ویژگیها:
زیبا، نماد قدرت و پاکسازی طبیعت، کمیاب و حفاظتشده
🤔 اگر من مسئول انتخاب بودم…
آیا همین نمادها را انتخاب میکردم؟
🔹 بله، این نمادها انتخاب مناسبی هستند.
هر دو موجود، پیوند عمیقی با تاریخ، طبیعت و ویژگیهای بومی استان تهران دارند.
- درخت چنار نماد سبز قدیمی تهران است و ریشه در تاریخ شهری آن دارد.
- پرنده هما نیز نماد جانوری با ارزش اکولوژیکی و نشانهای از تنوع زیستی کوهستانهای اطراف تهران است.
اگر قرار بود تغییر دهم، چه چیزی پیشنهاد میدادم؟
در بخش گیاهی، درخت سرو یا ارس کوهی هم میتوانست گزینه خوبی باشد، چون در کوهستانهای البرز وجود دارد و مقاوم به خشکی است.
شاید سنجاب ایرانی یا روباه را به عنوان نماد جانوری جایگزین در نظر میگرفتم، چون بیشتر در مناطق جنگلی و اطراف شهر دیده میشوند و برای دانشآموزان ملموستر هستند.
فعالیت ۵ صفحه ۹۵ انسان و محیط زیست یازدهم
گفتوگو کنید : احداث جاده در یک زیستگاه علاوه بر قطع ارتباط گونهها با تأثیر بر عواملی مانند نور، دما و کیفیت هوا باعث کاهش یا از بین رفتن پوشش گیاهی میشود. برای کوتاه شدن فاصله دو شهر پیشنهاد شده است که جادهای در جنگل ساخته شود. فرض کنید احداث این جاده وابسته به تصمیم شماست. چه تصمیمی میگیرید و در آن به چه چیزهایی توجه میکنید؟
جواب: اگر بخواهم در جنگل بزرگراه بسازم اولین کاری که انجام می دهم این است که جاده را به صورت پل و روی هوا می سازم تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود. با این سازماندهی و روش، هم حیوانات جنگل ها حفاظت می شود و هم بزرگراه احداث می شود و هم ساخت و ساز و توسعه در منطقه انجام می شود.
فعالیت ۶ صفحه ۹۶ انسان و محیط زیست یازدهم
گفتوگو کنید : گفتیم که آلودگی محیط بر تنوع زیستی تاثیر میگذارد. امروزه ریزگردها از مشکلات محیط زیست ایران و کشورهای دیگر است. به نظر شما آیا ریزگردها میتوانند در درازمدت باعث کاهش تنوع زیستی شوند؟
جواب: وقتی ریزگردها وارد خاک کشور می شود به برگ درختان می چسبد و فرآیند فتوسنتز در برگ ها متوقف می شود و پس از مدتی درختان می میرند و پس از مرگ درختان حیواناتی که روی درختان زندگی می کنند محیط زیست خود را از دست می دهند و به این ترتیب تنوع زیستی در منطقه از بین می رود.
فعالیت ۷ صفحه ۹۷ انسان و محیط زیست یازدهم
گزارش کنید : فرض کنید شما مسئول حفاظت از یک گونه گیاهی یا جانوری در حال انقراض هستید، برنامه شما برای حفظ این گونه چه خواهد بود؟ برای ارائه این برنامه به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟
جواب: برنامه من استفاده از بانک ژن می باشد. در واقع بانک ژن یکی از بهترین راه های حفظ گونه های گیاهی و جانوری به ویژه گونه های در معرض خطر انقراض می باشد. حفظ بهینه ذخایر ژنتیکی جانوری و گیاهی با استفاده از تکنیکهای بیوتکنولوژیکی و حفظ تنوع زیستی از مهمترین اهداف ایجاد بانکهای ژن است.
از جمله وظایف این بانک می توان به جمع آوری، تهیه و نگهداری طولانی مدت نمونه های بیولوژیکی گونه های مختلف، ثبت ژنتیکی گونه های در معرض خطر و در معرض انقراض و به کارگیری تکنیک های بیوتکنولوژیکی برای حفاظت، بقا و مدیریت گونه های جانوری و گیاهی اشاره کرد.
فعالیت ۸ صفحه ۹۸ انسان و محیط زیست یازدهم
گفتوگو کنید : آیا باورها و علایق ما در حفظ یا آسیب رساندن به تنوع زیستی نقش دارند؟ آیا اجازه داریم برای پول یا سرگرمی حیات جانوران را به خطر اندازیم؟
جواب: در احادیث و داستان های اسلام به حفظ محیط زیست اهمیت زیادی داده شده است مثلا حضرت محمد (ص) می فرمایند شکستن شاخه درخت مانند شکستن بال فرشته ها می باشد، ولی متاسفانه ما انسان ها به این به روایات و قوانین اسلام کمتر توجه می کنیم و هر روز و هر سال هزاران درخت قطع می شود. ای کاش به جای حرف زدن به قوانین اسلام عمل می کردیم.
ما اجازه نداریم برای پول یا سرگرمی جان حیوانات را به خطر بیندازیم. ما انسانها جزئی از طبیعت هستیم و وقتی جزئی از محیط زیست هستیم باید با حیوانات و گیاهان همزیستی کنیم و حق نداریم آنها را به بهانه تفریح یا توسعه از بین ببریم.
در واقع اگر من به بهانه سرگرمی یا توسعه اجازه بدهم محیط زیست از بین برود، به زودی من و اطرافیانم و تمام افرادی که در محیط زندگی می کنند نابود می شویم زیرا انسان ها تعادل محیط را به هم زده و محیط زیست را از بین برده است.
فعالیت ۹ صفحه ۹۹ انسان و محیط زیست یازدهم
پیشنهاد دهید : بسیاری از دولتها در سال ۱۳۷۱ شمسی (۱۹۹۲ میلادی) گرد هم آمدند و پیمان بستند تا به حفظ، استفاده پایدار و عادلانه از تنوع زیستی اقدام کنند. از نتایج این پیمان، تعیین روز جهانی تنوع زیستی (۲۲ می برابر با یک خرداد) است.
در این روز برنامههای متفاوتی برای افزایش آگاهی مردم درباره اهمیت تنوع زیستی و حفظ آن برگزار میشود. شما چه برنامههایی برای این روز پیشنهاد میدهید؟
جواب:
- برگزاری مسابقه نقاشی و عکاسی
- مسابقات دوچرخه سواری
- پخش فیلم های مرتبط اطلاعات با تنوع زیستی
- برگزاری جشنواره به جای موزه تنوع زیستی
- مجسمه سازی با موضوع تنوع زیستی
- اجرای برنامه های پاکسازی محیط زیست
فعالیت ۱۰ صفحه ۱۰۰ انسان و محیط زیست یازدهم
ارائه دهید : اگر طرح احیا و حمایت از گوزن زرد ایرانی در استان شما اجرا میشود، درباره چگونگی موفقیت آن با مجریان طرح گفتوگو و آن را ارائه دهید.
جواب:
🦌 گوزن زرد ایرانی چیست؟
گوزن زرد ایرانی یکی از گونههای در حال انقراض در ایران است. این جانور بومی مناطق بینالنهرین و جنوب غرب ایران بوده و در گذشته پراکندگی بیشتری داشته، اما اکنون تنها در چند منطقه حفاظتشده زندگی میکند.
ویژگیها:
- رنگ زرد متمایل به طلایی با خالهای سفید
- شاخ بلند و منحنی در نرها
- زیبا، کمتعداد و بسیار آسیبپذیر
📍 اجرای طرح در اطراف تهران
در نزدیکی تهران، بهویژه در پارک ملی سرخهحصار و پارک ملی خجیر (در شرق تهران)، طرحهای حفاظت و پرورش نیمهطبیعی گوزن زرد انجام شده است.
این گوزنها در مناطق فنسکشیشده و محافظتشده زندگی میکنند تا هم از شکار غیرمجاز در امان باشند، هم بهتدریج با طبیعت سازگار شوند.
🛠 اقدامات مهم در طرح احیا
طبق گفتوگو با منابع رسمی و گزارش سازمان محیط زیست:
- محصور کردن مناطق حفاظتشده
- نصب فنس و جلوگیری از ورود انسانها و شکارچیان
- برنامهریزی تغذیه و مراقبت پزشکی
- در فصلهای خشک، غذا به شکل دستی تامین میشود
- واکسیناسیون و پایش سلامت گوزنها بهطور منظم انجام میشود
- افزایش زادآوری
- در شرایط نیمهطبیعی، جمعیت در حال افزایش تدریجی است
- تلاش برای انتقال برخی گوزنها به زیستگاههای اصلی مانند دز و کرخه در جنوب ایران
- آموزش و آگاهسازی عمومی
- نصب تابلوهای آموزشی در پارکها و مدارس
- برنامههای تلویزیونی و مستند برای آشنایی مردم با گونههای در خطر
📈 ارزیابی موفقیت طرح:
موفقیت نسبی طرحها نشان میدهد اگر مردم و مسئولان همکاری کنند، احیای گونههای در حال انقراض ممکن است.
جمعیت گوزن زرد ایرانی در مناطق تحت حفاظت افزایش یافته و از نابودی کامل نجات پیدا کرده است، اما هنوز این گونه بسیار آسیبپذیر است و نیاز به حفاظت دائمی دارد.
فعالیت ۱۱ صفحه ۱۰۱ انسان و محیط زیست یازدهم
رفتارهای خود را ارزیابی کنید.
جواب:
کارهایی که انجام میدهم و میدانم به حفظ تنوع زیستی کمک میکند. | کارهایی که انجام میدهم و ممکن است به ضرر تنوع زیستی باشد. |
در زمستان برای جانورانی که به غذا دسترسی ندارند، غذا میگذارم. | گاهی با تیرکمان به پرندگان آسیب میرسانم. |
هنگام گشتوگذار در طبیعت، گیاهان و گلهای آنها را نمیچینم. | هنگام پیادهروی در طبیعت با چوبی که در دست دارم، به گیاهان ضربه میزنم. |
در جاده هنگام رانندگی مراقب حیواناتی که از جاده عبور می کنند هستم. | هنگام رانندگی مراقب حیوانات وحشی و پرندگان نیستم و آن ها را له می کنم. |
من هیچ حیوانی را شکار نمی کنم و وقتی به طبیعت گردی می روم به جای تفنگ، یک دوربین عکاسی بر می دارم و از حیات وحش زیبا تصاویر زیبا تهیه می کنم. | با یک تفنگ شکاری حیوانات و پرندگان را شکار می کنم. |
هنگام چیدن میوه درخت ها مراقب هستم که آسیبی به درخت وارد نشود. | هنگام چیدن میوه درخت ها مراقب نیستم و شاخه درختان را می شکنم. |
تدبر در آیات صفحه ۱۰۱ انسان و محیط زیست یازدهم
با مراجعه مجدد به آیه آغازین این درس، درباره ترجمه، معنا و مفاهیمی که از آن دریافت میشود و چگونگی ارتباط مفهومی آن با موضوع درس ژرف بیندیشید. آیات مشابه آن را در قرآن کریم جستوجو کنید و با هم کلاسیهایتان درباره یافتههای خود گفتوگو نمایید.
جواب:
آیا ندیده ای که خدا از آسمان باران فرستاد و بدان میوه های گوناگون رویانیدیم؟ و از کوه ها راه ها پدید آوردیم : سفید و سرخ و رنگارنگ و به غایت سیاه همچنین از مردم و جنبندگان و چهارپایان گوناگون هر آینه از میان، بندگان خدا تنها دانشمندان از او می ترسند و خدا پیروزمند و آمرزنده است.
جواب درس قبل: جواب فعالیت درس ۵ انسان و محیط زیست یازدهم
☑️ به پایان جواب فعالیت های درس ۶ انسان و محیط زیست یازدهم رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.