ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب کارگاه متن پژوهی قلمروهای درس هفدهم فارسی دوازدهم

گام به گام پاسخ و حل تمرین های کارگاه متن پژوهی قلمرو های زبانی ، ادبی و فکری صفحه 152 و 153 درس 17 هفدهم ادبیات فارسی دوازدهم

جواب کارگاه متن پژوهی قلمروهای درس هفدهم فارسی دوازدهم ؛ در این نوشته با معنی جواب سوالات کارگاه متن پژوهی قلمرو های ادبی و زبانی و فکری صفحه ۱۵۲ و ۱۵۳ درس ۱۷ هفدهم خنده تو کتاب ادبیات فارسی دوازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب کارگاه متن پژوهی درس هجدهم فارسی دوازدهم

جواب کارگاه متن پژوهی قلمروهای درس هفدهم فارسی دوازدهم
جواب کارگاه متن پژوهی قلمروهای درس هفدهم فارسی دوازدهم

جواب قلمرو زبانی صفحه 152 درس هفدهم فارسی دوازدهم

۱) برای واژه‌ «آخته» دو معادل معنایی بنویسید.

پاسخ: بیرون کشیده شده؛ آهیخته؛ برکشیده؛ بیرون آمده

۲) در زبان فارسی، «ان» یکی از نشانه‌های جمع است؛ مانند کاربرد «ان» در کلمهٔ «یاران»؛ امّا کلماتی که با «ان» همراه‌اند، گاه بر مفهوم «جمع» دلالت نمی‌کنند.

به نمونه‌های زیر توجّه کنید:
– سحرگاهان (هنگام سحر)
– دیلمان (مکان دیلم‌ها، مکانِ زندگی مردم دیلم)
– کوهان (کوهان شتر: مانند کوه)
کاویان (منسوب به «کاوه»)
خوهان (صفت عالی)

– مفهوم نشانه‌ٔ «ان» را در واژه‌‌های زیر بنویسید.

– بهاران پاسخ: (هنگام بهار – زمان)
– خاوران پاسخ: (مکان – سمت غرب)
– بابکلی پاسخ: (منسوب به «بابک»)
– خندان پاسخ: (صفت فاعلی)

جواب قلمرو ادبی صفحه 152 درس 17 فارسی دوازدهم

۱) این بخش از سروده «پابلو نرودا» را از نظر کاربرد «نماد» بررسی کنید.
«نان را از من بگیر اگر می‌خواهی، / هوا را از من بگیر، امّا / خنده‌ات را نه. / گل سرخ را از من مگیر.»

پاسخ: نان و هوا نماد لذّت‌های جسمانی و دنیایی – خنده نماد لذّت‌هایی معنویی و روحی – گل سرخ نماد عشق

۲) در این قسمت از متن درس، شاعر از کدام آرایه‌هایی ادبی بهره گرفته است؟
«… امّا خنده‌ات که رها می‌شود / و پرواز کنان در آسمان مرا می‌جوید / تمامی درهای زندگی را / به رویم می‌گشاید.»

پاسخ: خنده: استعاره پنهان؛ خنده مانند پرنده پرواز می کند؛ جانبخشی؛ خنده مرا می جوید
درهای زندگی: استعاره پنهان؛ زندگی مانند خانه ای است که دارای در است.
تناسب: پرواز و آسمان؛ در و می گشاید
در گشودن: کنایه از گره گشایی

پاسخ قلمرو فکری صفحه 153 درس هفدهم فارسی دوازدهم

۱) درک و دریافت خود را از متن زیر بنویسید.
«واگر دید، به ناگاه / خون من بر سنگ فرش خیابان جاری است، / بخند؛ زیرا خندهٔ تو / برای دستان من، / شمشیری است آموخته.»

پاسخ: شاعر در این بند برزگترین معجزهٔ زندگی خود را لبخند معشوق می‌داند و معتقد است آنچه که سبب زنده ماندن او و نجاتبخش از دستان مرگ می‌شود، خندهٔ اوست. خندهٔ یار، توانایی عاشق را در مقابل سختی‌های زندگی بالا می‌برد و به او قدرت مقاومت می‌بخشد.

۲) متن درس را با مفهوم سرودهٔ زیر مقایسه کنید.

چه خوش فرمود آن پیر خردمند / وزین خوشتر نباشد در جهان پند
اگر خونین‌دلی از جور ایّام / «لب خندان بیاور چون لب‌جام»
به پیش اهل دل، گنجی‌ست شادی / که دستاورد بی‌رنجی‌ست شادی
به آن کس می‌رسد زین گنج بسیار / که باشد شادمانی را سزاوار
چو گل هر جا که لبخند آفرینی / به هر سو رو کنی لبخند بینی
مشو در پیچ و تاب رنج و غم، گم / به هر حالت تبسّم کن، تبسّم

پاسخ: در این شعر به شاد بودن در مقابل غم ها، شادی کردن و دوری از غم ها دعوت کرده است. اینکه با شادی زندگی را سپری کنیم و تن به غم ندهیم، محوری ترین پیام متن درس بود.
پس هر دو سروده مخاطب را به «خنده» و نشاط در هر شرایطی تشویق می‌کند.

مطلب پیشنهادی: معنی شعر نیایش لطف تو فارسی دوازدهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه دوازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ تمرینات کارگاه متن پژوهی صفحه ۱۵۲ و ۱۵۳ درس ۱۷ هفدهم ادبیات فارسی دوازدهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.