جواب فعالیت درس ۷ انسان و محیط زیست یازدهم
گام به گام فعالیت های صفحه 103 تا 120 درس 7 کتاب انسان و محیط زیست یازدهم
گام به گام فعالیت های درس ۷ «محیط زیست، بستر گردشگری مسئولانه» انسان و محیط زیست یازدهم؛ جواب سوالات صفحات ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۵، ۱۱۷، ۱۱۹ و ۱۲۰ را می توانید در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا مشاهده نمایید.
جواب پاسخ قبلی: جواب فعالیت درس ۶ انسان و محیط زیست یازدهم

فعالیت ۱ صفحه ۱۰۴ انسان و محیط زیست یازدهم
کشور ما، ایران، مکانهای زیادی برای گردش دارد. بر ماست که در دوران زندگی خود از آنها دیدن کنیم و لذت ببریم. شکلهای زیر نمونههایی از جاذبههای گردشگری کشورمان را نشان میدهد. هر یک از آنها زیبایی خاص خود را داراست. برخی مربوط به چشم اندازهای طبیعی و برخی میراث گذشتگان است.

گفتوگو کنید : شما ترجیح می دهید به کدام یک از مناطق بالا سفر کنید. دلایل خود را بنویسید.
جواب:
- گنبد سلطانیه آرامگاه اُلجایتو است که در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیه) بین سالهای ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ ساخته شد و یکی از مهمترین آثار ایرانی و اسلامی معماری آذری به شمار میرود. گنبد سلطانیه در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. ارتفاع گنبد ۴۸.۵ و عرض ۲۵.۵ است.
- آبشار بیشه یکی از آبشارهای شهرستان دورود در استان لرستان است. آبشار بیشه ۴۸ امین اثر ملی است که در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.
- شهر سوخته نام بقایای یک دولت شهر باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در کنار جاده زابل زاهدان در استان سیستان و بلوچستان در شرق ایران قرار دارد. شهر مورد بحث بر روی آبرفت های دهانه رودخانه هیرمند تا دریاچه هامون و زمانی در حاشیه آن رودخانه ساخته شده است. دوره ساخت این شهر بزرگ مصادف با عصر مفرغ تمدن جیرفت است و زروانیان حدود ۶۰۰۰ سال پیش در این شهر ساکن شدند.
- در سی و هشتمین اجلاس یونسکو در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ مطابق با ۱ تیر ۱۳۹۳ شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.
فعالیت ۲ صفحه ۱۰۵ انسان و محیط زیست یازدهم

با توجه به شکلهای بالا به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
۱- با استفاده از نقشه، جاذبههای دیگری را برای ایران مشخص کنید؟
جواب:
۱- مشهد مقدس، زیرا سالانه میلیون ها نفر برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد مقدس سفر می کنند و در این شهر علاوه بر بارگاه ملکوتی امام هشتم، جاذبه های گردشگری فرهنگی و تاریخی فراوانی از جمله طرقبه وجود دارد.
۲- شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی، به دلیل وجود جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی فراوان در این شهر مانند ایل گلی یکی از اماکن تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی.
۳- خوزستان، تعداد زیادی از هموطنان برای بازدید از اماکن دفاع مقدس به خوزستان و مناطق غرب ایران سفر می کنند. (راهیان نور) و آشنایی با مناطق جنگ ۸ ساله دفاع مقدس برای من بسیار جالب است.
۴- استان هرمزگان، جنگل های حرا این استان یکی از جاذبه های گرانبهای ایران و تحت حفاظت است و همچنین جزایر زیبایی مانند قشم و هرمز و هنگام از دیگر جاذبه های این استان زیبا می باشد.
۲- به کمک معلم خود انواع گردشگریهای دیگر را که در دنیا وجود دارد، نام ببرید.
جواب:
– گردشگری تاریخی
– گردشگری مجازی
فعالیت ۳ صفحه ۱۰۶ انسان و محیط زیست یازدهم
۱- به صورت گروهی تحقیق کنید که توسعه گردشگری چه تأثیری بر بهبود شرایط اقتصادی محل زندگی شما دارد؟
جواب: زمانی که گردشگران وارد کشور ما می شوند باید هزینه هایی مانند غذا و اقامت، هتل، پانسیون، تفریح، حمل و نقل، گشت و گذار، تور و حتی پول خرید را بپردازند. همچنین در کنار این هزینه ها، هزینه ورود به موزه یا مکان های دیدنی می باشد که توسط ارزی که وارد کشور می شود باعث رونق اقتصادی محل زندگی ما می شود.
۲- برخی بر این باورند که بیتوجهی به گردشگری سبب هدر رفتن سرمایه ملی میشود. این دیدگاه را در کلاس نقد کنید.
جواب:
✅ نقد دیدگاه: «بیتوجهی به گردشگری = هدر رفتن سرمایه ملی»
✔️ بخشهایی از دیدگاه که درست است:
۱. گردشگری یک منبع مهم درآمدی است
کشورهای زیادی مثل ترکیه، فرانسه یا امارات با جذب گردشگر درآمد زیادی به دست میآورند.
اگر ایران با این همه جاذبه تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی، به گردشگری بیتوجه باشد، واقعاً دارد یک سرمایهی مهم را هدر میدهد.
۲. گردشگری موجب اشتغالزایی میشود
با رونق گردشگری، مردم مناطق مختلف میتوانند شغلهایی در حوزه هتلداری، صنایعدستی، حملونقل، راهنمای گردشگری و… داشته باشند. بیتوجهی به آن یعنی از بین رفتن فرصتهای شغلی.
۳. گردشگری باعث توسعه مناطق محروم میشود
خیلی از روستاها یا شهرهای کوچک ایران جاذبههای گردشگری دارند. اگر به این ظرفیت توجه نشود، مردم آن مناطق در فقر میمانند و مجبور به مهاجرت به شهرهای بزرگ میشوند.
❗️نکاتی که باید نقد شود یا با احتیاط دید:
۱. گردشگری اگر مدیریت نشود، به محیط زیست آسیب میزند
مثلاً گردشگر زیاد در جنگل، کوه یا مناطق حفاظتشده بدون مدیریت، میتواند باعث آلودگی، تخریب طبیعت و فرسایش منابع شود.
پس صرفاً افزایش گردشگر بدون برنامه، سرمایه را نابود هم میکند.
۲. همه چیز را نمیشود به پول تبدیل کرد
برخی مناطق فرهنگی یا طبیعی بسیار حساس هستند و اگر فقط با نگاه اقتصادی به آنها نگاه شود، هویت فرهنگی یا محیط زیستی از بین میرود.
۳. گاهی توسعه گردشگری نابرابر است
ممکن است فقط مناطق خاصی سود ببرند و مناطق دیگر نادیده گرفته شوند. همچنین گاهی گردشگری باعث تجاری شدن بیش از حد فرهنگها میشود.
💬 نتیجهگیری برای بحث در کلاس:
دیدگاه مطرحشده در اصل درست است، چون گردشگری یکی از منابع مهم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و بیتوجهی به آن مساوی است با از دست رفتن سرمایه ملی.
اما برای اینکه گردشگری واقعاً به نفع کشور باشد، باید:
۱. منفعت آن عادلانه توزیع شود
۲. با برنامه و اصولی مدیریت شود
۳. به محیط زیست و فرهنگ مردم احترام گذاشته شود
فعالیت ۴ و ۵ صفحه ۱۰۸ انسان و محیط زیست یازدهم
آیا در نزدیکی محل زندگی شما کاروان سرایی وجود دارد؟ با دوستان خود درباره آن تحقیق و در کلاس ارائه کنید.
جواب: در نزدیکی محل زندگی من در استان تهران، یکی از کاروانسراهای تاریخی و بسیار معروف ایران به نام کاروانسرای “دیرگچین” وجود دارد. این کاروانسرا در مسیر تاریخی ری به قم، در حاشیه پارک ملی کویر قرار دارد و یکی از قدیمیترین و بزرگترین کاروانسراهای کشور محسوب میشود. بنای آن به دوران ساسانیان نسبت داده میشود، اما در دورههای صفوی و قاجار نیز مورد بازسازی و استفاده قرار گرفته است.
کاروانسرای دیرگچین بهدلیل موقعیت استراتژیک خود در مسیر زائران و بازرگانان، اهمیت زیادی داشته و به آن لقب “مادر کاروانسراهای ایران” دادهاند. معماری این بنا بسیار جالب است. شکل آن چهارضلعی با حیاط مرکزی بزرگ است و در اطراف آن حجرههایی برای اقامت مسافران ساخته شده. همچنین بخشهایی برای نگهداری احشام، انبار کالا، مسجد کوچک و آبانبار دارد. مصالح آن بیشتر از آجر، سنگ و ملات سنتی است و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی منطقه ساخته شده است.
در گذشته، این کاروانسرا نقش مهمی در زندگی مردم و رونق بازرگانی و ارتباطی در ایران داشته و محل امنی برای استراحت و تأمین نیازهای مسافران بوده است. امروز هم این کاروانسرا باقی مانده و قابل بازدید است، هرچند دور از مناطق شهری است و نیاز به مراقبت و مرمت بیشتری دارد.
گفتوگو کنید : چگونه میتوان ضمن برگزاری روز طبیعت، سیزده به دری شاد و خاطره انگیز، کمترین آسیب را به محیط زیست وارد نمود؟
جواب: در روز طبیعت می توانیم با آسیب نرساندن به طبیعت زیبا، شکار نکردن پرندگان، نسوختن چمنزار ها و ننوشتن یادگاری روزی خوب و خاطره انگیز داشته باشیم.
فعالیت ۶ صفحه ۱۰۹ انسان و محیط زیست یازدهم
خاطرات یکی از سفرهای خود را در قالب یک سفرنامه جذاب با توجه به دانستههایتان از درس پنجم کتاب نگارش، تهیه کنید.
جواب:
مقدمه : آرزوی راه رفتن روی زمین بین الحرمین، استشمام هوای روحانی معنوی آن و زیارت نجف اشرف و سجده بر خاک کربلا، همیشه درونم را به جوشش می آورد. با دیدن تصاویر زائران از تلویزیون، بی اختیار اشکهایم سرازیر می شود و می گفتم: «پس کی، کی مرا می طلبی …» و چه عظیم است دعوت شدن برای چنین زیارتی وقتی سراپای وجودت عطش رفتن دارد.
بند میانی (بدنه) : بالاخره، پس از سال ها انتظار، قسمت شد تا به همراه خانواده برای زیارت به نجف و کربلا برویم. سه به اربعین، مانده بود. حدود ساعت ده و نیم صبح بود که وارد شهر نجف اشرف شدیم. اولین منظره ای که مشاهده کردیم و برایمان جذاب بود، منظره ای از قبرستان معظم و وادی السلام، بود. سبک خاص قبرها نظرمان را جلب کرد. این قبرستان عظیم، ۲۰ کیلومتر در ۲۰ کیلومتر است و از بزرگ ترین قبرستان های جهان به شمار می رود و پیامبرانی چون هود و صالح در آن آرمیده اند. می گویند در شب جمعه، ارواح مؤمنان عالم در این قبرستان گرد هم می آیند. بعد از وادی السلام، با اتوبوس تا نزدیک هتل آمدیم.
وسایل را در هتل گذاشتیم و پس از کمی استراحت به سمت حرم حضرت (ع) راه افتادیم. قدم زدن در شهر امیرالمومنین چه لذتی داشت. از دور وقتی گنبد حرم را دیدم، اشک شوق از چشمانم جاری شد. در عین حال شور خاصی وجودم را فرا گرفت. نجف، بهشت خداوند روی زمین است.
روز اربعین آسمان غبار آلود بود. عجیب تر از آن، دیدن سیل جمعیتی بود که به سوی کربلا پر گشوده بودند. صحرای محشر شاید تعبیر مناسبی باشد برای به تصویر کشیدن دل هایی که هر کدام با شوق به سوی حرمین پرواز می کردند.
پنج ساعت تا کربلا پیاده روی داشتیم. تمام مسیر پر بود از چادر مواکب حسینی. جلوی هر موکب میز گذاشته بودند و نذری می دادند. صدای دلنشین مداحانی که عربی می خواندند فضا را پر کرده بود. جوانان با غیرت به پیران و معلولان خدمت می کردند و آنها را روی دوش خود گذاشته و می بردند. همدلی و کمک این جمعیت مسلمان به یکدیگر بسیار با شکوه بود. همه برای خدمت به هم التماس می کردند.
بعد از چند ساعت پیاده روی، به «شارع العباس» رسیدیم، دلم زیرورو شد. اختیار اشک هایم را نداشتم … از خیل عظیم جمعیت واقع در بین الحرمین گذشتیم تا رسیدیم کنار دیوارهای حرم حسین بن علی (ع). باورم نمی شد که بالاخره توانستم به زیارتش بیایم.
بند پایانی (نتیجه گیری) : بالاخره به آرزویم رسیدم، زیارت حرم حسین بن علی و ابولفضل العباس سعادتی بود که نصیبم شد؛ اما از آن روز دلتنگ ترم؛ دل تنگ کربلا؛ دل تنگ حسین و این دل تنگی انگار پایان ندارد.
فعالیت ۷ صفحه ۱۱۰ انسان و محیط زیست یازدهم
با توجه به تصاویر منطقه گردشگری باداب سورت چه پیشنهادهایی برای حفظ این جاذبه طبیعی ارائه میدهید؟
جواب:
– جلوگیری از تردد خودروها در اطراف چشمه
– حفاظت از طریق گذاشتن نگهبان
– نصب دوربین های مدار بسته
– اجرای نظم بازدید کنندگان و ایجاد امکانات
فعالیت ۸ صفحه ۱۱۱ انسان و محیط زیست یازدهم
آیا در محل زندگی شما هم جاذبههای گردشگری وجود دارد؟ با پرکردن این پرسش نامه، درباره رفتار گردشگران در آن محل گزارشی تهیه کنید.
| سؤال | بلی | خیر | توضیحات |
|---|---|---|---|
| ۱- آیا گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبههای محل زندگی شما میآیند؟ | |||
| ۲- آیا بازدید این گردشگران تأثیر مثبتی بر زندگی شما دارد؟ چگونه؟ | |||
| ۳- آیا شما به همراه خانواده از این جاذبهها دیدن کردهاید؟ | |||
| ۴- آیا سفر گردشگران در ایجاد مشکلات محیط زیستی محل زندگی شما تأثیری دارد؟ |
پاسخ به عهده
دانش آموز می باشد.
جواب جدول صفحه ۱۱۵ انسان و محیط زیست یازدهم
با توجه به اطلاعات داده شده جدول زیر را کامل کنید.

فعالیت ۹ صفحه ۱۱۷ انسان و محیط زیست یازدهم
۱- آیا در محل زندگی شما منطقه حفاظت شده وجود دارد؟ کدام نوع؟
جواب: خیر در محل زندگی من منطقه حفاظت شده ای وجود ندارد.
۲- آیا گردشگران قوانین مناطق حفاظت شده را رعایت میکنند؟
جواب: متأسفانه در اثر بی توجهی برخی گردشگران ایرانی و برخی مسئولان، به محیط زیست و اماکن گردشگری آسیب زیادی وارد شده است و با اقدامات نادرست چهره زیبای طبیعت را نازیبا کرده و آن را به شدت نخریب کرده اند.
جواب جدول صفحه ۱۱۹ انسان و محیط زیست یازدهم
شما چه اقدامات دیگری را پیشنهاد میکنید؟ در جای خالی بنویسید.

فعالیت ۱۰ صفحه ۱۱۹ انسان و محیط زیست یازدهم
با انتخاب یکی از جاذبههای گردشگری محل زندگیتان برنامه سفری یک روزه را طراحی کنید.
۱- افراد گروه خود را به شکل جدول زیر دستهبندی کنید.
جواب:
| مسئولان | شرح وظایف |
|---|---|
| مسئول برنامه ریزی و ثبت نام | ثبت نام از افرادی که مایلند در سفر شرکت کنند و دوستدار طبیعت می باشند. |
| راهنمای گردشگری | تعیین مسیر بازدید و تهیه نقشه از منطقه مورد بازدید و توزیع نقشه ها در بین افراد شرکت کننده … |
| پشتیبانی و تدارکات | تهیه خوراک و آب و وسیله نقلیه و …برای پاسخ به این سوال درباره کاروان سراهای محل زندگی خود در گوگل جست و جو کنید. |
| مسئول حفاظت از محیط زیست | راهنمایی افراد در حین بازدید در حفظ محیط زیست و مراقبت از محیط زیست و … |
۲- چه برنامهای برای سفر دارید؟ برای حفاظت از محیط زیستی چه تدارکاتی دیدهاید؟
جواب: سعی می کنم سفری در فصل تابستان داشته باشم زیرا در تعطیلات نوروز حجم زیادی از مردم به مسافرت می روند و امکان دارد طبیعت آسیب بیشتری ببیند و من به همین خاطر ترجیح می دهم در این دوران به مسافرت نروم. همچنین من اقدامات زیر را در سفرهای خود انجام می دهم:
- از طبیعت مراقب می کنم.
- سعی می کنم خوش سفر باشم.
- به حقوق بشر و حقوق کارگر احترام بگذارم.
- برای مردم محلی سود آوری اقتصادی داشته باشم.
۳- چگونه میتوانید سفر مسئولانه تری داشته باشید؟
جواب:
- به مردم و فرهنگ آن محل احترام بگذاریم.
- سعی کنیم از نظر اقتصادی مفید باشیم.
- سعی کنیم مقصدهای سفر برای نسل های آینده حفظ شود.
- تعامل خوبی با مردم آن محل داشته باشیم.
- از اقامت گاه های محلی حمایت کنیم.
- از محصولات محلی حمایت کنیم.
- ارزش ها و اعتقادات و فرهنگ مردم بومی را بشناسیم.
تدبر در آیات صفحه ۱۲۰ انسان و محیط زیست یازدهم
با مراجعه مجدد به آیه آغازین این درس، درباره ترجمه، معنا و مفاهیمی که از آن دریافت میشود و چگونگی ارتباط مفهومی آن با موضوع درس ژرف بیندیشید. آیات مشابه آن را در قرآن کریم جستوجو کنید و با هم کلاسیهایتان درباره یافتههای خود گفتوگو نمایید.
جواب:
ترجمه اول: بگو که در زمین سیر کنید و ببینید که خدا چگونه خلق را ایجاد کرده (تا از مشاهده اسرار خلقت نخست بر شما به خوبی روشن شود که) سپس خدا نشأه آخرت را ایجاد خواهد کرد، همانا خدا بر هر چیز تواناست.
ترجمه دوم: بگو در زمین سیر کنید و بنگرید که چگونه خدا موجودات را آفریده سپس، آفرینش باز پسین را پدید می آورد زیرا خداوند بر هر چیزی تواناست.
جواب درس قبلتر: جواب فعالیت درس ۵ انسان و محیط زیست یازدهم
☑️ به پایان جواب فعالیت های درس ۷ انسان و محیط زیست یازدهم رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.


















