جواب فعالیت های درس دهم سلامت و بهداشت دوازدهم
توضیح و حل فعالیت های گفت و گوی کلاسی - گروهی ، خودارزیابی و انفرادی درس 10 دهم کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم
جواب فعالیت های درس ۱۰ دهم «بهداشت روان» کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم کلیه رشته های نظری ، فنی حرفه ای و کاردانش متوسطه دوم را می توانید در ادامه این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، مشاهده نمایید.
قبلی: جواب فعالیت های درس ۱۱ سلامت و بهداشت دوازدهم
جواب فعالیت های درس 10 دهم سلامت و بهداشت دوازدهم
در ادامه شاهد پاسخ و حل فعالیت های صفحه ۱۱۲ ، ۱۱۳ ، ۱۱۵ ، ۱۱۷ ، ۱۱۹ ، ۱۲۰ ، ۱۲۱ ، ۱۲۲ و ۱۲۳ درس دهم کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم خواهید بود.
پاسخ فعالیت ۱ گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۱۲ درس ۱۰ سلامت و بهداشت دوازدهم
🔴 شما خود را چقدر میشناسید؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – شما باید در مورد ویژگی های اخلاقی و فردی خودتان اطلاعات کافی داشته باشید و هر آنچه که در مورد خودتان می دانید بنویسید.
🔴 شناخت شما از خودتان شامل چه جنبههایی است؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – مثلا می توانید بنویسید که شامل جنبههایی همچون درونگرایی یا برونگرایی، شخصیت جمعیت دوست، شخصیت تجربه جویی، شخصیت خنده رو (بشاش) بودن، شخصیت همکاری و ….
حل فعالیت ۲ خودارزیابی صفحه ۱۱۲ درس دهم سلامت و بهداشت دوازدهم
به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
🔴 به چه چیزهایی علاقه دارید، از چه چیزهایی بدتان میآید؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – به عنوان مثال: به چیزهایی مانند کمک کردن به دیگران، مشورت کردن و خوش اخلاقی علاقه دارم و از عصبانیتهای بی دلیل و درگیری فکر و ذهن با چیزهای نامربوط بدم می آید.
🔴 چه نقاط قوت و چه نقاط ضعفی دارید؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – به عنوان مثال: نقاط قوت من شامل علاقهمند به کار تیمی، فداکار، متعهد، با انضباط، متمرکز و ….. ؛ نقاط ضعف من نیز شامل خود انتقاد / حساس، بینظم، کمالگرا، ریسکناپذیر، عدم توجه به جزییات و ….
🔴 چه خواستهها، آرزوها و نیازهایی دارید؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – به عنوان مثال: می خواهم به درجات تحصیلات بسیار بالایی برسم، آرزو دارم به شغل مورد علاقه خودم و کسب درامد بسیار زیاد برسم و در این مسیر نیاز دارم تا با تمرکز و پشت کار زیاد به هدف های خود برسم.
🔴 چه هدفهایی دارید؟ برای رسیدن به هدفهای خود چه فعالیتهایی را انجام میدهید؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – به عنوان مثال: هدفهایی مثل یادگیری شغل مورد علاقه خودم و آموزش آن به افراد دیگر، در رسیدن به این هدف باید درسم خوب بخوانم و در دانشگاه رشته تحصیلی مورد نظر را ادامه دهم و مفاهیم رسیدن به شغلم را یاد بگیرم.
🔴 چه چیزهایی را ارزش میدانید؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – به عنوان مثال: چیزهایی مثل داشتن دوستان با دانش بسیار بالا، پدر و مادر، زندگی سالم و …
🔴 چه مسئولیتهایی برای خودتان قائل هستید؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – به عنوان مثال: اگر کاری را قبول میکنم، آن را انجام دهم، دیگران را مقصر ندانم و مسئولیت کارهای خود را بپذیرم، دائم شکایت نکنم، بهانه نیاورم، مسئولیتهای خود را مدیریت کنم و …
🔴 بیشتر چه احساساتی را ــ چه مثبت و چه منفی ــ تجربه میکنید؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – به عنوان مثال: بیشتر احساسات مثبت مانند سربلندی، امید و شادکامی؛ و از احساسات منفی نیز افسردگی و اضطراب را تجربه کرده ام.
🔴 از چه چیزهایی بیشتر شاد و از چه چیزهایی بیشتر ناراحت میشوید؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – به عنوان مثال: از رسیدن به هدفهای خودم و دستیابی به مراتب و از زندگی در کنار پدر و مادرم و داشتن دوستان با معرفت شاد می شوم و از دست دادن روابط دوستانه و نرسیدن به هدف های خود ناراحت می شوم.
🔴 چه چیزهایی شما را امیدوار و چه خبرهایی ناامید میکند؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – به عنوان مثال: چیزهایی مثل داشتن نعمتهای خداوند، امید داشتن به رسیدن به هدف های خود و … من را امیدوار می کند. و خبرهایی مثل بیمار شدن پدر و مادرم، به خطر افتادن آینده شغلی و … من را ناامید می کند.
🔴 در زندگی خود به چه چیزی میبالید و افتخار میکنید؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – به عنوان مثال: در زندگی خود به چیزهایی مانند داشتن یک زندگی سالم، خانواده خوب و دوستان با دانش و خوب می بالم و به داشتن آنها افتخار می کنم.
🔴 چه چیزهایی به شما کمک میکند تا در برابر سختیها و دشواریها مقاومت کنید؟
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – به عنوان مثال: چیزهایی مثل توکل به خدا و راز و نیاز با خداوند، کمک گرفتن از پدر و مادر، صبر و بردباری و …. به من کمک می کند تا در برابر سختیها و دشواریها مقاومت کنم.
🔴 با جمعبندی پاسخهای خود به این پرسشها، توصیفی واقعی از خود ارائه دهید.
پاسخ: بر عهده خود دانش آموز – به عنوان مثال: من یک فرد آینده نگر و منضبط هستم و حامی دوستان و خانواده خودم می باشم و از صبر و بردباری بسیاری برخوردارم و همیشه در کارهایم به خدای متعال توکل می کنم.
جواب فعالیت ۳ خودارزیابی صفحه ۱۱۳ درس ۱۰ سلامت و بهداشت دوازدهم
در این تصویر برخی از پیامهای درونی منفی در یک نوجوان را که میتواند بر عزت نفس او تأثیر منفی بگذارد، ملاحظه میکنید؛ این پیامها را در درون خود جستوجو کنید و در صورت مواجهه با آنها، پیامهای مثبتی را که میتوان جایگزین آنها کرد بنویسید و سعی کنید با تکرار آنها، پیام منفی درونی خود را حذف کنید.
پاسخ: بر عهده دانش آموز – شما باید در این فعالیت برعکس موارد گفته شده در تصویر را بنویسید. مثلا به جای بهتر است راستش را نگویم زیرا شاید از من برنجند و دوستم نداشته باشند، بنویسید که بهتر است که راستش را بگویم و عواقب کارم را قبول کنم و به دوستانم دروغ نگویم.
پاسخ فعالیت ۴ گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۱۵ درس دهم سلامت و بهداشت دوازدهم
🔴 به نظر شما ویژگیهای افرادی که در برابر ناملایمات و دشواریهای زندگی موفق میشوند، چیست؟
پاسخ: ۱- عزت نفس ۲- سرسختی و تابآوری ۳- داشتن هدف ۴- انعطافپذیری در برابر مشکلات و مسائل
حل فعالیت ۵ گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۱۷ درس ۱۰ سلامت و بهداشت دوازدهم
🔴 به نظر شما نوجوانان با چه مشکلات روانی ــ رفتاری در زندگی خود مواجه هستند؟
پاسخ: استرس و اضطراب، افسردگی، خشم
🔴 دلایل بروز این مشکلات چیست؟ و چگونه میتوان بر آنها فائق آمد؟
پاسخ: دلایل این امر عواملی مانند بلوغ، احساس استقلال و نگرانی از آینده است. مدیریت این تغییرات به زمان و تجربه نیاز دارد.
جواب فعالیت ۶ خودارزیابی صفحه ۱۱۷ درس دهم سلامت و بهداشت دوازدهم
🔴 با مطالعه موارد زیر ویژگیهای روانی خود را ارزیابی کنید.
پاسخ: این فعالیت بر عهده دانش آموز می باشد – اما در تصویر زیر یک نمونه از پاسخ آن را قرار داده ایم.
دستورالعمل: اینها علایم هشداردهنده و احتمالی اختلالات روانی ــ رفتاری دوره نوجوانی است، در صورت وجود آنها در خودتان، سعی کنید عوامل به وجود آورنده آنها را شناسایی کنید و برای رفع آنها از مشاور یا رواندرمانگر کمک بگیرید.
پاسخ فعالیت ۷ خودارزیابی صفحه ۱۱۹ درس ۱۰ سلامت و بهداشت دوازدهم
🔴 برخی از موقعیتهای استرسزا در زندگی خود را شناسایی کنید و به کمک جدول زیر راهکارهای مناسب مدیریت و کنترل آنها را شناسایی کنید و با فلش آنها را به هم وصل کنید.
پاسخ: در تصویر زیر به پاسخ این فعالیت پرداخته ایم:
جواب فعالیت ۸ گفت و گوی گروهی صفحه ۱۲۰ و ۱۲۱ درس ۱۰ سلامت و بهداشت دوازدهم
در این فعالیت چند روش برای مقابله با فشارهای روانی و اضطراب ارائه شده است. با توجه به سه اصل گفته شده در بالا (بازداری، برونریزی و جایگزین کردن خواستهها)، تشخیص دهید در هر یک از روشها کدام اصل به کار گرفته شده است؟
🔴 هر روز فقط یک ساعت خاص را به فکر کردن درباره نگرانیها و اضطراب آورندههای زندگیمان اختصاص دهیم. (اصل ………)
پاسخ: اصل جایگزینی
🔴 یک جعبه خیالی نگرانی برای خود تصور کنیم که در محکمی دارد و نگرانیهای خود را در آن بگذاریم. (اصل ………)
پاسخ: اصل بازداری
🔴 با نگرانیها و اضطرابهایمان گفتوگو کنیم و به آنها بگوییم: نه! من اصلاً اینگونه فکر نمیکنم، نمیتوانی مرا اذیت کنی، مزاحمم نشو. (اصل ………)
پاسخ: اصل برونریزی
🔴 نگرانیهای خود را شناسایی کنیم و آنها را پهلوان پنبههایی تسلیم شده در ذهن خود تصور کنیم. (اصل ………)
پاسخ: اصل بازداری
🔴 ذهن خود را از نگرانیها دور کرده و به انجام کارهای لذتبخش و آرامشدهنده همچون دوچرخه سواری، خواندن داستانهای پندآموز، اعمال عبادی و … بپردازیم. (اصل ………)
پاسخ: اصل جایگزینی
حل فعالیت ۹ خودارزیابی صفحه ۱۲۲ درس ۱۰ سلامت و بهداشت دوازدهم
🔴 در جدول زیر علایم هشداردهنده افسردگی را در مورد خودتان ارزیابی کنید.
پاسخ: این فعالیت بر عهده دانش آموز می باشد – اما در تصویر زیر یک نمونه از پاسخ آن را قرار داده ایم.
دستورالعمل: در صورت مشاهده ۲ الی ۴ مورد از نشانههای فوق که به مدت بیش از دو هفته در شما وجود داشته باشد، حتماً با مشاور و رواندرمانگر گفتوگو کنید.
پاسخ فعالیت ۱۰ خودارزیابی صفحه ۱۲۳ درس دهم سلامت و بهداشت دوازدهم
🔴 یکی از شرایط یا موقعیتهایی را که شما به شدت عصبانی شدهاید در نظر بگیرید و سپس به سؤالات زیر پاسخ دهید:
۱- خشم خود را چگونه بروز دادید؟
پاسخ: با بلند کردن صدای خود
۲- آیا در ابراز خشم خود واکنش افراطی نشان دادید؟
پاسخ: بله
۳- آیا در ابراز خشم خود تحت تأثیر محیط و دیگران قرار گرفتید؟
پاسخ: بله
۴- آیا هنوز نسبت به آن فرد یا آن موضوع، همان احساس را دارید؟
پاسخ: خیر
۵- به نظر خودتان آیا نحوه ابراز خشم شما میتوانست بهتر باشد؟ چگونه؟
پاسخ: بله، باید با صحبت کردن مشکل را حل میکردم.
۶- اگر دوباره در همان موقعیت قرار بگیرید چگونه رفتار خواهید کرد؟
پاسخ: ابتدا خونسردی خود را حفظ می کنم و سپس با احترام مشکل را با طرف مقابل در میان می گذارم.
۷- اگر به زمان قبل از موقعیت بازگردید آیا میتوانید شرایط را بهگونهای تغییر دهید تا موقعیت خشم ایجاد نشود؟
پاسخ: اگر به زمان قبل از موقعیت خشم بازگردم، سعی میکنم با گفتگو و بیان احساساتم بهطور مؤثرتر، سوءتفاهمها را برطرف کنم. همچنین، میتوانم از تکنیکهای مدیریت استرس مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن استفاده کنم تا در مواجهه با موقعیتهای تنشزا آرامش بیشتری داشته باشم. این کارها میتواند به جلوگیری از بروز خشم کمک کند و روابط را بهبود بخشد.
قبلی: جواب فعالیت های درس نهم سلامت و بهداشت دوازدهم
توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته های نظری و فنی حرفه ای و کاردانش می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب سلامت و بهداشت دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس ۱۰ دهم کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕