جواب درس چهارم جامعه شناسی دوازدهم انسانی ✏️ کنش اجتماعی
پاسخ و حل تکمیل کنید ، مقایسه کنید ، مفاهیم اساسی ، خلاصه کنید و آنچه از این درس آموختیم درس 4 چهار کتاب جامعه شناسی 3 پایه دوازدهم انسانی
جواب درس چهارم جامعه شناسی دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات مقایسه کنید ، مفاهیم اساسی ، خلاصه کنید و آنچه از این درس آموختیم صفحه ۳۶ ، ۴۰ و ۴۱ درس ۴ چهارم «کنش اجتماعی» کتاب جامعه شناسی ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
بعدی: جواب درس پنجم جامعه شناسی دوازدهم انسانی
پاسخ تکمیل کنید صفحه ۳۶ درس ۴ جامعه شناسی دوازدهم
راز تخته سنگ
در زمانهای گذشته، پادشاهی تخته سنگی را در وسط جاده قرار داد و برای اینکه واکنش مردم را ببیند، خود در گوشهای مخفی شد. مردم زیادی میآمدند و از آنجا میگذشتند. بسیاری هم اعتراض میکردند که این چه شهری است که نظم ندارد. چه حاکم بیعرضهای دارد.
امّا هیچکس تخته سنگ را از آنجا برنمیداشت. نزدیک غروب، مردی روستایی که پشتش بار میوه و سبزی بود نزدیک سنگ شد. او بارش را به زمین گذاشت و با هر زحمتی که بود، تخته سنگ را از وسط جاده برداشت و آن را کناری قرار داد. ناگهان کیسهای را دید که زیر تختهسنگ قرار داده شده بود. او کیسه را باز کرد و در داخل آن سکههای طلا و یک یادداشت پیدا کرد. در آن یادداشت نوشته شده بود…
پاسخ: پادشاه در آن یادداشت نوشته بود: «هر سد و مانعی می تواند یک شانس برای تغییر زندگی انسان باشد».
جواب مقایسه صفحه ۴۰ درس ۴ جامعه شناسی دوازدهم
به نظر شما در روابط اجتماعی، «انسان به مثابه شیء» و «انسان به مثابه آگاهی و معنا»، چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
پاسخ: انسان به مثابه شیء: در روابط اجتماعی، منفعل تابع و مطیع است. قدرت ایجاد تغییر یا اعتراض ندارد. خود را با شرایط سازگار می کند. قادر به ایجاد خلاقیت، نوآوری و انعطاف نیست.
انسان به مثابه آگاهی و معنا: در روابط اجتماعی فعالانه حضور دارد و مشارکت می کند و هنگامی که شرایط را نامساعد ببیند، دست به تغییر می زند و مفاهیم و معانی جدید خلق می کند.
پاسخ مفاهیم اساسی صفحه ۴۱ درس چهارم جامعه شناسی دوازدهم
– افول معنایی، …..
پاسخ: خلاقیتزدایی، ارزشزدایی، خشت بنای جامعه، ساختار اجتماعی، رویکرد پوزیتیویستی، عوامل بیرونی، نظم اجتماعی، عوامل درونی، فهم معنای کنش
حل خلاصه کنید صفحه ۴۱ درس ۴ جامعه شناسی دوازدهم
– رویکرد تبیینی، کنش و معنای آن را نادیده میگیرد.
پاسخ: – گاهی در شرایطهای مختلف، افراد یک جامعه به علت تفکرات اخلاقی و معنوی، فعالیتهایی را انجام میدهند که با ارزش و معنیدار به چشم میخورد.
– انسانها علاوه بر اینکه نظم را رعایت میکنند میتوانند از طریق تفکرات و آرمانهای خود در جامعه تغییراتی را انجام بدهند. و هرچقدر فکر و انگیزهٔ آنها بیشتر و قویتر باشد تغییرات مهمتری به وجود میآورند.
– در رویکرد پوزیتیویستی، آنها انسانها را مانند شیء میدانند پس برای شناخت بیشتر فعالیتهای اجتماعی فقط از وسیلهٔ حس و تجربه کمک میگیرند. و آنها برای بوجود آمدن نظم در جامعه تلاش زیادی میکنند.
– وقتی که معنای کنش انسانها را نادیده بگیرند و فقط به حفظ نظم در جامعه بپردازند نتیجههایی چون خلاقیت، ارزش و معنازدایی از کنش اجتماعی در انسانها ایجاد میشود و امید به زندگی در انسانها بیشتر میشود.
جواب آنچه از این درس آموختیم صفحه ۴۱ درس چهارم جامعه شناسی دوازدهم
پاسخ: نیروها و انگیزههای که در درون انسانها وجود دارد و باعث ایجاد واکنش اجتماعی میشود و کنش اجتماعی وسیله پدید آمدن بقیه پدیدههای اجتماعی و ساختار اجتماعی است. بنابراین هر چیزی که در جامعه بوجود میآید مانند مشکلات جامعه که نتیجه ساختار اجتماعی و کنش اجتماعی اعضای جامعه است.
اعضای جامعه میتوانند با رعایت نظم، نظم را در جامعه حفظ کنند یا تغییراتی در جامعه به وجود بیاورند.
رویکرد پوزیتیویستی برخلاف رویکرد تفهمی به رعایت کردن نظم در جامعه بیشتر توجه میکنند ولی رویکرد تفهمی بیشتر به اراده و آگاهی انسانها توجه دارند.
قبلی: جواب درس سوم جامعه شناسی دوازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۴ چهارم کتاب جامعه شناسی پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹