سبک زندگی

جواب درس پنجم جامعه شناسی دوازدهم انسانی ⚡️ معنای زندگی

پاسخ و حل گفت و گو کنید ، نمونه بیاورید ، تحقیق کنید ، مفاهیم اساسی ، خلاصه کنید و آنچه از این درس آموختیم درس 5 پنج کتاب جامعه شناسی 3 پایه دوازدهم انسانی

جواب درس پنجم جامعه شناسی دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات بنویسید ، گفت و گو کنید ، نمونه بیاورید ، تحقیق کنید ، مفاهیم اساسی ، خلاصه کنید و آنچه از این درس آموختیم صفحه ۴۴ ، ۴۷ ، ۴۸ ، ۵۲ و ۵۳ درس ۵ پنجم «معنای زندگی» کتاب جامعه شناسی ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب درس ششم جامعه شناسی دوازدهم انسانی

جواب درس پنجم جامعه شناسی دوازدهم انسانی

جواب بنویسید صفحه ۴۴ درس پنجم جامعه شناسی دوازدهم

زندگی نامه‌ها به‌ویژه زندگی‌نامه‌های خود نوشت، سفرنامه‌ها و کتاب‌های خاطرات از منابعی هستند که تصویر انسان‌ها را از معنای زندگی نشان می‌دهند. یک زندگی‌نامه کوتاه از خودتان بنویسید و در مورد انگیزه و معنای زندگی خود سخن بگویید.

پاسخ: من [نام دانش‌آموز]، متولد [سال تولد] در [شهر/منطقه] هستم و اکنون در پایه دوازدهم مشغول به تحصیل هستم. از کودکی علاقه زیادی به یادگیری داشتم و همیشه در کنار خانواده‌ام تلاش می‌کردم تا به اهدافم نزدیک‌تر شوم. با گذشت زمان، درس خواندن بخش بزرگی از زندگی‌ام شد و اکنون تمام تلاشم را می‌کنم تا در کنکور موفق شوم و به دانشگاه بروم.

انگیزه اصلی من در زندگی این است که آینده‌ای بهتر برای خود و خانواده‌ام بسازم. معنای زندگی برای من در حال حاضر در پیشرفت، یادگیری و رسیدن به اهداف تحصیلی خلاصه می‌شود. هر روز با امید و انگیزه بیشتری درس می‌خوانم تا بتوانم به رؤیاهایم دست پیدا کنم و نقش مثبتی در جامعه داشته باشم. هدفم این است که روزی به فردی مفید برای جامعه تبدیل شوم و در رشته‌ای که علاقه دارم، به دیگران کمک کنم.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۴۷ و ۴۸ درس ۵ جامعه شناسی دوازدهم

وصیت‌نامه‌های شهدای دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین منابع برای تفسیر اعمال، افکار و شخصیت شهدای ایرانی است. در کلاس به گروه‌های چند نفره تقسیم شوید و در هر گروه، وصیت‌نامه یکی از شهدای دفاع مقدس را مرور کنید و درباره انگیزه‌های رزمندگان ایرانی از شهادت طلبی با دوستان خود گفت‌وگو کنید.

«خداوندا، ای عزیز! من سال‌هاست از کاروانی به‌جا مانده‌ام و پیوسته کسانی را به‌سوی آن روانه می‌کنم، امّا خود جا مانده‌ام، امّا تو خود می‌دانی هرگز نتوانستم آنها را از یاد ببرم. پیوسته یاد آنها، نام آنها، نه در ذهنم بلکه در قلبم و در چشمم، با اشک و آه یاد شدند.

… عزیزم! من از بی‌قراری و رسوایی جاماندگی، سر به بیابان‌ها گذارده‌ام؛ من به امیدی از این شهر به آن شهر و از این صحرا به آن صحرا در زمستان و تابستان می روم… مرا به خودت متصل کن… مرا به قافله‌ای که به سویت آمدند متصل کن. معبود من، عشق من و معشوق من، دوستت دارم. بارها تو را دیدم و حس کردم، نمی‌توانم از تو جدا بمانم. بس است، بس. مرا بپذیر، امّا آن چنان که شایسته تو باشم»

«بخشی از وصیت‌نامه سردار پرافتخار اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی»

پاسخ: بر مبنای وصیت نامه شهید سید جمال کمالی در صفحه ۴۵ کتاب: شوق به حیات جاودانه، دست یافتن به معنای متعالی انسان، دیدار محبوب.

پاسخ نمونه بیاورید صفحه ۵۲ درس پنجم جامعه شناسی دوازدهم

در یکی از اردوهای جهاد سازندگی که به خوزستان رفته بودیم، میهمان عشایر عرب‌ زبان منطقه شدیم. در همین سفر بود که هر آنچه از میهمان‌نوازی و خونگرمی آنها شنیده بودیم را با چشم خودمان دیدیم. از میان همهٔ آداب میهمان‌نوازی، یکی از رسوم میزبان به ما این درس را داد که آشنایی با آداب و رسوم اقوام مختلف و آگاهی از معنای این سنت‌ها تا چه اندازه در درک متقابل و برقراری ارتباط، مهم است. ماجرا از این قرار بود که پس از هر بار نوشیدن چای، میزبان بدون درنگ دوباره استکان‌های خالی ما را پر می‌کرد. این کار آنقدر تکرار شد تا یکی از دوستان ضمن تشکر به صراحت گفت که پذیرایی به قدر کفایت انجام شده است و ما دیگر میلی به نوشیدن چای نداریم. میزبان خونگرم و میهمان دوست هم توضیح داد که در میان عشایر منطقه، تا زمانی که میهمان استکان خالی‌اش را به‌ صورت وارونه در نعلبکی قرار ندهد، بدین معناست که همچنان به خوردن چای تمایل دارد و او نیز به همین علت دوباره در استکان‌های ما چای می‌ریخته است.

در صورتی که شما نیز تجربه مشابهی داشته‌اید و با کنش‌هایی مواجه شده‌اید که معنای آن را نمی‌دانسته‌اید، آن را با دوستانتان در میان بگذارید و بگویید چگونه توانستید معنای آن کنش را دریابید.

پاسخ: مثلا در فرهنگ ایرانی اگر یک فرد، مقداری غذا در بشقاب قرار دهد و برای همسایه خود ببرید. هنگام پس دادن ظرف، در آن مقداری غذا قرار می دهند و ظرف را به صاحب آن تحویل می دهند و این کار نشانه احترام و تشکر است. یا در فرهنگ ژاپن، هورت کشیدن در هنگام سوپ خوردن سوپ مقابل میزبان، نشانه خوشمزه بودن غذا برای مهمان و احترام به میزبان است، اما در فرهنگ ایرانی این عمل نشانه‌ی بی احترامی است.

حل تحقیق کنید صفحه ۵۲ درس ۵ جامعه شناسی دوازدهم

از میان موضوعات زیر یک مورد را انتخاب کنید و با راهنمایی دبیر خود و با استفاده از روش‌های کیفی دربارهٔ مسئله یا موضوعی مرتبط با آن تحقیق کنید:

زنگ تفریح، مدارس غیرانتفاعی، کلاس‌های کنکور، هواداری از یک تیم ورزشی، زندگی فرد معتاد به مواد مخدر، تکدی‌گری، الگوهای دوست‌یابی، افت تحصیلی، کودکان کار، بدحجابی، مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی.

پاسخ: برای تحقیق درباره زندگی فرد معتاد به مواد مخدر، می‌توانید به بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع بپردازید. در ادامه نکات کلیدی برای این تحقیق آورده شده است:

تعریف اعتیاد: اعتیاد به معنای وابستگی فیزیکی و روانی به مواد مخدر است که فرد را از زندگی عادی خود دور می‌کند و باعث بروز مشکلات جدی در سلامت جسمانی و روانی او می‌شود.

تأثیرات بر سلامت جسمانی

افراد معتاد معمولاً با مشکلات جدی جسمانی مواجه هستند، از جمله:

  • افت وزن شدید
  • بیماری‌های قلبی و عروقی
  • ضعف سیستم ایمنی.

تأثیرات بر روابط اجتماعی: اعتیاد می‌تواند روابط فرد با خانواده و دوستان را تحت تأثیر قرار دهد. افراد معتاد به تدریج از محیط اجتماعی خود دور می‌شوند و احساس تنهایی و ناامیدی را تجربه می‌کنند.

چالش‌های روانی: زندگی فرد معتاد معمولاً با مشکلات روانی همراه است. این افراد ممکن است دچار افسردگی، اضطراب و عدم رضایتمندی از زندگی شوند که این عوامل خود به تشدید اعتیاد کمک می‌کنند.

نتیجه‌گیری: تحقیق درباره زندگی فرد معتاد نه تنها به درک بهتر این معضل اجتماعی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند راهکارهای مؤثری برای پیشگیری و درمان اعتیاد ارائه دهد. بررسی این موضوع از جنبه‌های مختلف، شامل سلامت جسمانی، روابط اجتماعی و چالش‌های روانی، می‌تواند بینش عمیق‌تری نسبت به زندگی افراد معتاد فراهم کند.

پاسخ دیگر: موضوع کودکان کار یکی از مسائل اجتماعی مهم است که نیاز به بررسی و تحقیق دارد. در ادامه، نکات کلیدی درباره این موضوع آورده شده است:

تعریف کودکان کار: کودکان کار به کودکانی اطلاق می‌شود که به دلایل اقتصادی مجبور به کار کردن هستند و این کار ممکن است به تحصیل، سلامت و رشد اجتماعی آن‌ها آسیب برساند.

علل بروز پدیده کودکان کار

  1. فقر اقتصادی خانواده: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل فقر مجبورند فرزندان خود را به کار بفرستند تا تأمین هزینه‌های زندگی کنند.
  2. عدم دسترسی به آموزش: در مناطقی که مدارس کافی وجود ندارد یا هزینه‌های تحصیل بالا است، کودکان بیشتر در معرض کار قرار می‌گیرند.
  3. تجربه‌های فرهنگی: در برخی فرهنگ‌ها، کار کردن کودکان به عنوان یک امر طبیعی تلقی می‌شود و این مسئله نادیده گرفته می‌شود.

تأثیرات منفی بر زندگی کودکان

  • افت تحصیلی: کار کردن مانع از تحصیل مناسب و پیشرفت آموزشی کودکان می‌شود.
  • مشکلات جسمانی و روانی: کار در شرایط سخت می‌تواند منجر به مشکلات جسمانی و روانی مانند خستگی مفرط، افسردگی و اضطراب شود.
  • از دست دادن فرصت‌های آینده: کودکان کار معمولاً فرصت‌های کمتری برای پیشرفت در زندگی دارند و ممکن است در بزرگسالی با چالش‌های بیشتری مواجه شوند.

راهکارها برای مقابله با پدیده کودکان کار:

  1. آموزش و آگاهی‌بخشی: ایجاد برنامه‌های آموزشی برای خانواده‌ها درباره اهمیت تحصیل و عواقب کار کردن کودکان.
  2. حمایت‌های مالی: ارائه کمک‌های مالی به خانواده‌های نیازمند برای کاهش فشار اقتصادی.
  3. ایجاد فرصت‌های شغلی برای بزرگسالان: فراهم کردن شغل‌های پایدار برای والدین تا نیازی به کارکردن فرزندانشان نباشد.

نتیجه‌گیری: تحقیق درباره کودکان کار نه تنها به درک بهتر این معضل اجتماعی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند راهکارهایی برای پیشگیری و حمایت از این قشر آسیب‌پذیر ارائه دهد. بررسی علل و پیامدهای این پدیده می‌تواند به سیاست‌گذاران کمک کند تا تصمیمات مؤثرتری اتخاذ کنند.

جواب مفاهیم اساسی صفحه ۵۳ درس پنجم جامعه شناسی دوازدهم

– معنای کنش، ….

پاسخ: معنای زندگی، معنای کنش انسانی، پیچیدگی پدیده‌های اجتماعی، عمق پدیده‌های اجتماعی، فهم معنا، معنای ذهنی، هدف کنش، معنای فرهنگی، دلیل کنش، خلاقیت و فعالیت کنشگر، روش‌های کیفی، قوم‌نگاری، مطالعهٔ موردی، روش‌های کمی

پاسخ خلاصه کنید صفحه ۵۳ درس ۵ جامعه شناسی دوازدهم

– برای فهم زندگی اجتماعی باید به معنای نهفته در کنش‌ها راه یافت.

پاسخ: – تحقیق و بررسی پدیده‌های اجتماعی بدون توجه به عمق و درک معنای آن باعث نتیجه‌گیری اشتباه می‌شود و به مشکل بر می‌خورد.
– فهمیدن و درک کنش بستگی به دو معناست: ۱) معنای ذهنی که منظور هدف از کنش است ۲) معنای فرهنگی یعنی دلالت‌ها و ایجاد زمینه‌های کنش
– برای در ک و فهم کنش انسانی باید به سراغ روش‌های کیفی که بیشتر مورد توجه جامعه‌ شناسان تفهمی است رفت نه سراغ روش‌های کمی که مورد توجه جامعه‌ شناسان پوزیتیویست است.

حل آنچه از این درس آموختیم صفحه ۵۳ درس پنجم جامعه شناسی دوازدهم

پاسخ: همه پدیده‌های اجتماعی مخصوصاً کنش‌های آدمیان دارای معنا و در نتیجه عمق و پیچیدگی هستند و پرسش از طریق معنا یکی از مهم‌ترین پرسش‌های کلیدی برای متفکران اجتماعی است.

برای دسترسی به فم کنش انسانی از دو معنا می توان کمک گرفت: ۱- معنای ذهنی ۲- معنای فرهنگی

قبلی: جواب درس چهارم جامعه شناسی دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۵ پنجم کتاب جامعه شناسی پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + شانزده =