جواب سوالات درس نهم فلسفه یازدهم ⚡️ چیستی انسان (۱)
توضیح و حل سوال های تمرینات صفحه درس 9 نهم کتاب فلسفه یازدهم انسانی
جواب سوالات درس نهم فلسفه یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات بررسی ، مقایسه و تطبیق صفحه ۷۰ ، ۷۱ ، ۷۲ و ۷۵ درس ۹ نهم «چیستی انسان (۱)» کتاب فلسفه پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
بعدی: جواب سوالات درس دهم فلسفه یازدهم
جواب صفحه ۷۰ و ۷۱ درس نهم فلسفه یازدهم
معلم با بستهای سنگین وارد کلاس شد. بار خود را روبهروی دانشآموزان، روی میز گذاشت و بدون مقدمه شیشهای بزرگ از داخل بسته بیرون آورد و شروع به پرکردن آن با چند توپ تنیس کرد. سپس از شاگردان پرسید: آیا این ظرف پر است؟
دانش آموزان که میدیدند آن شیشه جایی برای توپ ندارد، پاسخ مثبت دادند.
سپس معلم ظرفی از سنگریزه از بسته بیرون آورد و سنگریزهها را به داخل شیشه ریخت و شیشه را به آرامی تکان داد. سنگریزهها بین مناطق باز توپهای تنیس قرار گرفتند. سپس از دانش آموزان پرسید که آیا ظرف پر است؟ باز هم همگی موافقت کردند.
دوباره معلم ظرفی از ماسه را از بسته بیرون آورد و در شیشه ریخت و البته ماسهها هم جاهای خالی را پر کردند. او بار دیگر از دانش آموزان پرسید که آیا ظرف پر است و آنها هم پاسخ مثبت دادند.
در آخر هم فنجان چای را که روی میز بود، روی محتویات شیشه خالی کرد، در حالی که میگفت: دارم جاهای خالی بین ماسهها را پر میکنم! همۀ دانشآموزان خندیدند.
با فرو نشستن صدای خنده، معلم گفت: این شیشه نمایی از زندگی شماست.
توپهای تنیس مهمترین چیزها در زندگی شما هستند، مثل خانواده، دوستان نزدیک و سلامتی.
چیزهایی که اگر همۀ چیزهای دیگر از بین بروند، باز هم پایههای زندگیتان محکم است. اما سنگریزهها سایر چیزهای قابل اهمیت هستند، مثل کارتان، تحصیلات، شغل و ارزشهای شخصی.
ماسهها هم سایر چیزها هستند، مسائل خیلی ساده، مثل تفریحات، کارهای روزمره و مسئولیتهای کوچک.
معلم ادامه داد: اگر اول ماسهها را در ظرف قرار بدهید دیگر جایی برای توپهای تنیس و سنگریزهها باقی نمیماند.
حال میپرسم: برای اینکه توپهای تنیس زندگیتان را با سنگریزهها و ماسهها اشتباه نگیرید، چه باید بکنید؟
پاسخ: برای اینکه توپهای تنیس زندگیام را با سنگریزهها و ماسهها اشتباه نگیرم، باید اولویتها و ارزشهای خود را مشخص کنم. این به من کمک میکند تا تمرکزم را بر روی مهمترین جنبهها، مانند خانواده و سلامتی، بگذارم.
علاوه بر این، باید زمانبندی مناسبی برای فعالیتهایم داشته باشم تا مطمئن شوم به چیزهای مهم توجه کافی دارم و از فراموش کردن آنها جلوگیری کنم. همچنین، با مرور منظم زندگیام، میتوانم اطمینان حاصل کنم که در مسیر صحیحی حرکت میکنم و درگیر جزئیات و مسائل بیاهمیت نمیشوم. با این روشها میتوانم توازن مناسبی در زندگیام ایجاد کنم.
پاسخ شما چیست؟ ضمن اینکه جاهای خالی را پر میکنید، به این سؤال معلم نیز پاسخ دهید و نظر خود را بگویید.
پاسخ: پاسخ من این است که برای اینکه توپهای تنیس زندگیام را با سنگریزهها و ماسهها اشتباه نگیرم، باید تمرکز خود را بر روی مهمترین چیزها، مانند خانواده و سلامتی، حفظ کنم. این اولویتها به من کمک میکنند تا از اشتباه گرفتن آنها با مسائل کماهمیتتر جلوگیری کنم.
از طرف دیگر، سنگریزهها نمایانگر کار و تحصیلات هستند که به زندگیام معنا میدهند، و ماسهها نشاندهندهی جزئیات و کارهای روزمره هستند. اگر اولویتهای خود را مشخص کنم و برای هر یک از این بخشها زمان مناسبی اختصاص دهم، میتوانم توازنی سالم در زندگیام ایجاد کنم.
در نهایت، فکر میکنم این مثال معلم نشان میدهد که اگر به جزئیات بیاهمیت بیش از حد توجه کنیم، دیگر جایی برای چیزهای مهم نخواهد ماند. پس مهم است که در انتخاب اولویتهایم دقت کنم و اجازه ندهم که سنگریزهها و ماسهها مانع از توجه به توپهای تنیس شوند.
جواب بررسی صفحه ۷۲ درس ۹ فلسفه یازدهم
به نظر شما چرا این دو اندیشمند بزرگ دوره یونان به حقیقتی به نام «نفس» توجه کردند و بُعدی ماورای بدن برای انسان قائل شدند؟
پاسخ: از این رو بدان توجه کردند که از نظر آنها نفس انسان در هنگام تولد، حالت بالقوه دارد و هیچ بالفعلی ندارد؛ نه علم، نه احساس، نه محبت، نه نفرت و نه هیچ چیز دیگری. نفس، به تدریج این امور را کسب می کند و به «فعلیت» می رساند.
پاسخ مقایسه صفحه ۷۵ درس نهم فلسفه یازدهم
دیدگاه معتقدین به روح و بدن را با دیدگاه ماتریالیستها و داروینیستها مقایسه کنید و نقاط قوّت و ضعف این دو دیدگاه را بیان نمایید.
پاسخ: در جدول زیر:
معتقدین به روح و بدن | معتقدین به انسان تکساحتی |
---|---|
آنهایی که به روح و بدن برای انسان قائلاند، معتقدند که اموری مانند احساسِ اختیار، مسئولیت پذیری، توجه به امور معنوی، توجه به خوبی و بدیهای اخلاقی و … در زندگی بشر وجود دارد که برتر از خواستها و تمایلات مادی انسان است و این امور ناشی از یک بعد متعالیتر در انسان یعنی روح مجرد است. | داروینیستها و ماتریالیستها معتقدند انسان تفاوتی با سایر حیوانات ندارد اما چون انسان حیوان پیچیدهتری است و مغز کاملتری نسبت به سایر حیوانات دارد برای نیازهای مادی و حیوانی خود مانند حفظ بقا، تغذیه بهتر، امنیت کاملتر و نظایر آن راه حلهای پیچیدهتری پیدا کرده است. برای مثال اینکه انسان عدل را زیبا و ظلم را زشت پنداشته به خاطر این نبوده که واقعاً عدل زیبا و ظلم زشت است. بلکه چون او به دنبال امنیت بوده است و لازمهٔ امنیت را در قبول این دو اصل دانسته، این دو اصل را قبول کرده است. لذا از نظر آنها انسان چیزی به نام روح مجرد ندارد. |
حل تطبیق صفحه ۷۵ درس ۹ فلسفه یازدهم
در این درس نظرات برخی فلاسفه درباره انسان توضیح داده شد. نظرات این فیلسوفان را با نظرات ذکر شده درباره معرفت شناسی تطبیق دهید و ببینید این نظرات با کدام نظر در معرفت شناسی قرابت بیشتری دارد.
پاسخ: در جدول زیر:
فیلسوفان | تطبیق |
---|---|
افلاطون و ارسطو | از آنجا که ارسطو و افلاطون هم برای ادراک حسی و عقلی، اعتبار قائل است، این امکان برای او بوده است که در مورد انسان نیز معتقد شود که وجود وی هم دارای حقیقتی جسمانی و هم روحانی است. |
دکارت | دکارت نیز مانند ارسطو و افلاطون ادراک حسی و عقلی را معتبر میدانست لذا قائل به دو بعد جسمی و روحی برای انسان بوده است. |
کانت | هر چند کانت شناخت حسی و عقلی را فقط در حوزهٔ جهان تجربی معتبر و همهٔ براهین مستفاد از عقل محض را برای اثبات وجود روح نامعتبر میدانست ولی دلایل اخلاقی را برای وجود روح معتبر دانسته و در این حوزه به این استنتاج رهنمون میشود که نفس جاویدان است. |
ماتریالیستها و داروینیستها | داروینیستها که بیشتر بر حس و تجربه تکیه کردهاند، لذا توجهی به جنبهٔ ماورایی و روحانی وجود انسان نکرده و او را در حد حیوان تقلیل دادهاند. ماتریالیستها نیز ابزار حس و تجربه را تنها ابزار کسب معرفت میدانند، همان طور که معتقدند هستی چیزی جز ماده نیست، حیات انسانی نیز یک حیات مادی است و سخن از روح مجرد برای انسان یک سخن غیرعلمی و ناصحیح است. |
قبلی: جواب سوالات درس هشتم فلسفه یازدهم
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب فلسفه یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۹ نهم کتاب فلسفه پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹