سبک زندگیسلامت

قرص دمیترون ۴ چیست؟ عوارض و نحوه مصرف در بارداری

قرص دمیترون در چه مواردی مصرف می شود؟ نحوه مصرف، عوارض جانبی و نکات مهم هنگام مصرف قرص دمیترون 4

قرص دمیترون (Demitron) به منظور جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ ناشی از جراحی، شیمی درمانی سرطان و… تولید شده است که برای مصرف آن نیاز به نسخه پزشک می باشد. در ادامه این مقاله از بخش سلامت ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: قرص اندانسترون چیست

قرص دمیترون ۴ چیست

قرص دمیترون چیست

⛔️ سلب مسئولیت ⛔️
انتشار این مقاله صرفا جنبه افزایش آگاهی دارد.
این دارو حتما باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود.

دمیترون یک داروی ضد تهوع با کارایی و ایمنی بالا است. دمیترون در کودکان و زنان باردار زیر نظر پزشک و در شرایط خاص قابل استفاده است. دمیترون با مهار گیرنده های سروتونین در مغز از حالت تهوع جلوگیری می کند. در طی شیمی درمانی و پرتودرمانی، مقادیر زیادی سروتونین در انتهای عصب آزاد می شود و مقداری از آن که بر گیرنده های هیستامین نوع 3 تأثیر می گذارد، باعث تهوع می شود. دمیترون اثر سروتونین بر گیرنده های H3 را مسدود می کند.

نام‌های دیگرZofran – Zofran ODT – Zuplenz – ondansetron
موارد مصرفپیشگیری از تهوع و استفراغ
عوارض مصرفیبوست، اسهال ، تب، سردرد
درد در ناحیه شکم و معده، سوزش
خارش، گیجی، خواب‌آلودگی، خشکی دهان
احساس سرما، خستگی و ضعف غیر معمول
اشکال داروییشیشه ویال
قرص روکش دار (۴ میلی گرمی)
شربت خوراکی ۴ (میلی گرم در ۵ سی سی)
آمپول ۲ میلی گرم ( در ۲ سی سی و ۴ سی سی)
تداخل داروییداروهای ضدافسردگی، آپومورفین، آنتی بیوتیک ها
داروهای ضد ویروس، داروهای درمان سرطان، مالاریا و ایدز

مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب و ضد میگرن می تواند باعث اضطراب، توهم، بی قراری، نوسانات فشار خون، افزایش نبض، تعریق، قرمزی، لرزش و سفتی عضلات شود. همچنین این دارو در بیماران مبتلا به الکترولیت ها (کمبود سطح پتاسیم و منیزیم) و ضربان قلب نامنظم با نظارت ECG باید استفاده شود.

نحوه مصرف قرص دمیترون ۴ و نکات مهم درباره آن

قرص دمیترون نسبت به سایر قرص ها روش مصرف متفاوتی دارد و باید نکات مهمی را رعایت کنید که همه آن ها را در ادامه برای شما نوشته‌ایم.

  • حتما برچسب روی قرص را بخوانید و طبق دستورالعمل آن عمل کنید.
  • برای باز کردن قرص و قرار دادن آن در دهان سعی کنید از دست های خشک استفاده کنید.
  • بعد از گذاشتن قرص در دهان بگذارید کم کم در دهان حل شود و کامل آن را قورت ندهید.
  • زمانی که نوار حل شد، می توانید آن را با بزاق دهان ببلعید.
  • قرص را در بسته بندی خود نگه دارید.
  • قرص دمیترون را می توان با غذا یا بدون آن مصرف کرد.
  • قرص را از طریق فویل فشار ندهید زیرا ممکن است به قرص آسیب بزنید.

💊 در مصرف این قرص خیلی مهم است که بعد از باز کردن فویل آن را سریعا مصرف کنید. هنگام باز کردن فویل، دستان شما باید تمیز و خشک باشند. باید فویل را از نقاط خم کنید و از لبه ها جدا کنید و سپس نوار را از آن خارج کرده و روی نوک زبان بگذارید.

اولین دوز معمولا قبل از شروع عمل جراحی، شیمی درمانی یا پرتو درمانی می باشد. دستورالعمل دکتر خود را جدی بگیرید و طبق آن عمل کنید. قرص دمیترون را با یک لیوان آب بنوشید.

💊 در صورت فراموشی یک نوبت و عدم وجود تهوع و استفراغ، این دوز را مصرف نکنید و بقیه را طبق دستور مصرف کنید، اما در صورت وجود تهوع و استفراغ، نوبت فراموش شده را در اسرع وقت مصرف کنید. در صورت رانندگی یا انجام هر کاری که نیاز به هوشیاری کامل دارد مراقب باشید زیرا این دارو ممکن است حواس شما را مختل کند.

دارو مایع را با دوز سرنگ، یا با یک قاشق مخصوص یا فنجان دارویی، تهیه کنید. محل نگهداری دارو  بایداز رطوبت، گرما و نور به دور باشد و همچنین دارو را در محلی مناسب قرار دهید.

مقدار مصرف دمیترون برای پیشگیری از استفراغ و تهوع شیمی درمانی

۱. قرص:
بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال به بالا: ابتدا ۸ میلی گرم ۳۰ دقیقه قبل از دریافت شیمی درمانی، سپس ۸ میلی گرم، ۸ ساعت پس از اولین دوز و سپس هر ۱۲ ساعت، ۸ میلی گرم به مدت ۲ روز تجویز می شود.

کودکان ۴ تا ۱۲ سال: ابتدا ۴ میلی گرم ۳۰ دقیقه قبل از دریافت داروی شیمی درمانی و سپس ۴ میلی گرم از دارو، ۴ و ۸ ساعت بعد از اولین نوبت مصرف و سپس ۴ میلی گرم هر ۸ ساعت به مدت ۱ تا ۲ روز تجویز می شود.

۲. آمپول:
بزرگسالان و کودکان بالای ۶ ماه ۰/۱۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بیمار، سه بار در روز تا حداکثر دوز ۱۶ میلی گرم در هر نوبت تجویز می شوند. دوز اول باید ۳۰ دقیقه قبل از شروع شیمی درمانی و در عرض ۱۵ دقیقه انفوزیون شود و دو دوز دیگر باید ۴ و ۸ ساعت پس از اولین دوز اندانسترون داده شود. برای بیماران مبتلا به نارسایی شدید کبدی، حداکثر دوز روزانه ۸ میلی گرم ۳۰ دقیقه قبل از شروع شیمی درمانی به صورت انفوزیون وریدی طی ۱۵ دقیقه است.

۳. محلول خوراکی:
بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال: ابتدا ۸ میلی گرم ۳۰ دقیقه قبل از دریافت شیمی درمانی و سپس ۸ میلی گرم ۸ ساعت پس از اولین دوز و سپس ۸ میلی گرم هر ۱۲ ساعت به مدت ۱ تا ۲ روز تجویز می شود.

کودکان ۴ تا ۱۲ سال: ابتدا ۴ میلی گرم ۳۰ دقیقه قبل از دریافت داروی شیمی درمانی و سپس ۴ میلی گرم از دارو، ۴ و ۸ ساعت پس از اولین نوبت مصرف دارو و سپس ۴ میلی گرم هر ۸ ساعت به مدت ۱ تا ۲ روز تجویز می شود. برای کودکان کوچکتر از ۴ سال مقدار مصرف مشخص نشده است.

مقدار مصرف دمیترون برای پیشگیری از استفراغ و تهوع رادیو تراپی

۱. قرص: در بزرگسالان، دوز ۸ میلی گرم ۱ تا ۲ ساعت قبل از رادیوتراپی و سپس ۸ میلی گرم هر ۸ ساعت تجویز می شود.

۲. محلول خوراکی: بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال ابتدا ۸ میلی گرم ۱ تا ۲ ساعت قبل از شروع رادیوتراپی و بعد از رادیوتراپی ۸ میلی گرم هر ۸ ساعت تجویز می شود.

مقدار مصرف دمیترون برای پیشگیری از استفراغ و تهوع جراحی

۱. قرص: در بزرگسالان معمولاً ۱۶ میلی گرم یک ساعت قبل از بیهوشی مصرف می شود.

۲. آمپول: معمولاً ۴ میلی گرم از دارو به صورت داخل وریدی (بدون رقیق شدن) به مدت ۳۰ ثانیه تا ۵ دقیقه درست قبل از القای بیهوشی یا در صورتی که بیمار برای پیشگیری از تهوع و استفراغ دارویی دریافت نکرده و در فاصله ۲ ساعت بعد از جراحی دچار تهوع و استفراغ شده است، تجویز می گردد. روش دیگر تزریق ۴ میلی گرم از این دارو (بدون رقیق شدن) به صورت عضلانی و در یک دوز می باشد.

کودکان ۱ ماه تا ۱۲ سال: مقدار ۰/۱ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بیمار به صورت تک دوز برای کودکان با وزن کمتر از ۴۰ کیلوگرم استفاده می شود. برای کودکان با وزن بالای ۴۰ کیلوگرم، ۴ میلی گرم به صورت تک دوز به مدت ۳۰ ثانیه تا ۵ دقیقه به صورت داخل وریدی بلافاصله قبل از القای بیهوشی تجویز می شود.

۳. محلول خوراکی:
بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال: ۱۶ میلی گرم ۱ ساعت قبل از بیهوشی.

۴ تا ۱۱ سال : ۴ میلی گرم خوراکی ۳ بار در روز، با اولین دوز ۳۰ دقیقه قبل از شروع شیمی درمانی و دوز بعدی ۴ و ۸ ساعت پس از اولین دوز تجویز می شود. سپس ۴ میلی گرم ۳ بار در روز (هر ۸ ساعت) ۱ تا ۲ روز پس از شیمی درمانی.

۱۲ سال و بالاتر : ۸ میلی گرم خوراکی دو بار در روز، با اولین دوز ۳۰ دقیقه قبل از شروع شیمی درمانی و دوز بعدی ۸ ساعت بعد از آن. سپس ۸ میلی گرم دو بار در روز (هر ۱۲ ساعت) ۱ تا ۲ روز پس از شیمی درمانی.

۶ ماه تا ۱۸ سال : ۰/۱۵ میلی گرم با اولین دوز (تزریق بیش از ۱۵ دقیقه) ۳۰ دقیقه قبل از شروع شیمی درمانی و پس از آن ۴ و ۸ ساعت پس از اولین دوز. حداکثر دوز ۱۶ میلی گرم (در هر دوز) .

مصرف قرص دمیترون در بارداری و شیردهی

نحوه مصرف قرص دمیترون در دوران بارداری و شیردهی
نحوه مصرف قرص دمیترون در دوران بارداری و شیردهی

مصرف دمیترون دارو در دوران بارداری و شیردهی مشکلی ایجاد نمی کند ولی بهتر است با نظر پزشک باشد. قرص دمیترون به جنین آسیب نمی رساند اما برای اطمینان از صحت علائم بارداری با پزشک مشورت نمایید. اگرچه یکی از موارد استفاده از قرص دمیترون رفع تهوع دوران بارداری است اما با این وجود باردار بودن خود را به پزشک اطلاع دهید.

عوارض قرص دمیترون ۴

  • بالا رفتن سطح سروتونین در بدن
  • ضربان قلب سریع یا تپش
  • یبوست شدید، درد معده یا نفخ
  • خواب آلودگی زرد شدن پوست یا چشم ها
  • سردرد با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید
  • تاری دید یا از دست دادن موقت بینایی
  • تورم چهره، تنفس دشوار
  • بثورات، کهیر، تب و لرز
  • خستگی، ضربان قلب سریع یا تپش قلب

موارد منع مصرف قرص دمیترون

  • مصرف کنندگان داروی آپومورفین
  • کودکان زیر ۱۲ سال
  • کسانی که ضربان قلب پایینی دارند
  • وجود انسداد در دستگاه گوارش
  • اشخاصی که سندرم طولانی QT دارند
  • پایین و بالا بودن سطح پتاسیم و منیزیم خون
  • داشتن حساسیت دارویی به داروهای پالونوسترون

هشدار سندرم سروتونین

سندرم سروتونین
سندرم سروتونین

این سندرم وقتی رخ می دهد که سروتونین در بدن افزایش می یابد. سطح بالای سروتونین می تواند موجب تحریک، توهم (مشاهده یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیستند)،  هایپرترمی (تب) ، ریجیدیتی عضلانی، تغییر وضعیت هوشیاری، آتاکسی، اسهال، لرز و تعریق، گیجی، تشنج  و افزایش ضربان قلب شود.

اگر هر کدام از این علائم را دارید، پزشک خود را مطلع سازید. این وضعیت می تواند در اثر استفاده اندانسترون به تنهایی ایجاد شود. با این حال، احتمال دارد مصرف این دارو با دارو های دیگر سطح سروتونین را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر شرایط زیر را داشتید از مصرف اندانسترون خودداری کنید:

  • اگر از آپومرفین استفاده می کنید
  • اگر به اندانسترون یا سایر داروهای مشابه همچون گرانیسترون ، دولاسترون و پالونوسترون حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری کنید.

نکته : تست اعتیاد دارو روی مطالعات حیوانی نشان می دهد که دمیترون در انسان و حیوانات اعتیاد ایجاد نمی کند.

سوالات متداول در مورد قرص دمیترون چهار

آیا این دارو باعث خواب آلودگی می شود؟

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی / سرگیجه شود. اگر چنین نشانه هایی را متوجه شوید، لطفا با دکتر خود مشورت کنید. آیا این دارو حاوی استامینوفن / آسپرین / پنی سیلین می باشد؟ این دارو به تنهایی یک ترکیب شیمیایی است و شامل استامینوفن، آسپرین یا پنی سیلین نمی شود.

آیا می توانم این دارو را با امپرازول مصرف کنم؟

این دارو یک داروی ضد عفونی است که به کاهش تهوع و استفراغ کمک می کند. هنگام مصرف امپرازول با این دارو هیچ اثری مضر دیده نمیشود. بنابراین، این دو دارو را می توان با هم مصرف کرد.

آیا می توانم این دارو را برای تهوع / استفراغ / آنفولانزای معده / مسمومیت غذایی / اسهال / درد مصرف کنم؟

در صورت تجویز پزشک، این دارو می تواند برای حالت تهوع، استفراغ مصرف شود. اما برای درمان مسمومیت غذایی، درد و یا آنفولانزای معده استفاده نمی شود.

☑️ در این مقاله به سوال قرص دمیترون ۴ چیست؟ عوارض و نحوه مصرف در بارداری پاسخ دادیم، اگر نظری در این رابطه دارید حتما آن را از بخش دیدگاه با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + چهار =