سبک زندگیمهارت های زندگی

سوالات متن درس هشتم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب

نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 8 هشتم بعد فرهنگی هویت ایران کتاب هویت اجتماعی دوازدهم با جواب

سوالات متن درس هشتم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۸ هشتم بعد فرهنگی هویت ایران کتاب هویت اجتماعی پایه دوازدهم متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

سوال های متن درس بعدی: سوالات متن درس نهم هویت اجتماعی دوازدهم

سوالات متن درس هشتم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب

همچنین بخوانید: جواب درس ۸ هویت اجتماعی دوازدهم

نمونه سوال های امتحانی متن درس ۸ هشتم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب

۱) هویت ایرانی قبل از اسلام چگونه بوده است؟

پاسخ: توحیدی، دینی و در مواردی آمیخته با اساطیر

۱) برخی از ویژگی‌هایی که افراد خود را با آن معرفی می کنند را بنویسید؟

پاسخ: نام، سن، شغل، ثروت، قدرت، تبار خانوادگی، مهارت‌ها، علایق، هنرها، دانش، خلق، ایمان و اعتقاد.

۲) برخی از ویژگی‌هایی که اقوام و ملت‌ها خود را با آن می‌شناسند و به دیگران معرفی می‌کنند را بنویسید؟

پاسخ: سرزمین، جمعیت، اقتصاد، سیاست، تاریخ، فرهنگ و…

۳) هویت ایرانی قبل از ظهور اسلام چگونه بوده است؟

پاسخ: – ایران سرزمینی است که بیش از هفت هزار سال قدمت دارد.
– هویت ایرانی قبل از ظهور اسلام، هویتی توحیدی، دینی و در مواردی آمیخته با اساطیر بود.
– در این سرزمین، همواره اقوام مختلف، با هویت‌های قومی متفاوتی زندگی کرده‌اند.
– اقوام مختلف به دلیل اشتراک در عقاید و ارزش‌های آیین زرتشت، هویت فرهنگی واحدی پیدا کرده بودند.

۴) در شاهنامه فردوسی هویت ایرانی قبل از اسلام چگونه ترسیم شده است؟

پاسخ: هویتی توحیدی، دینی و در مواردی آمیخته با اساطیر.

۵) چرا ایرانی ها دارای هویت اجتماعی مختلفی بودند؟

پاسخ: چون اقوام مختلفی در آن زندگی می‌کردند.

۶) چرا ایرانی‌ها دارای هویت فرهنگی واحدی بودند؟

پاسخ: زیرا در عقاید و ارزش های دین زرتشت مشترک بودند.

۷) کدام آیین هویت فرهنگی واحدی را برای اقوام ایرانی قبل از اسلام به وجود آورده بود؟

پاسخ: آیین زرتشت

۸) عقاید و ارزش‌های آیین زرتشت توحیدی و دینی آمیخته با …………………….. بود.

پاسخ: اساطیر

۹) اسلام چه تاثیری بر هویت ایرانی داشته است؟

پاسخ: – ایرانی ان پس از آشنایی با اسلام، عناصر مشرکانه و اساطیر ی خود را کنار گذاشتند و به تفسیر توحیدی از هویت خویش دست یافتند.
– با پذیرش عقاید و ارزش های اسلامی، ایران به جهان اسلام ملحق گردید.
– هویت ایرانی بخشی از هویت جهان اسلام شد.

۱۰) چرا زبان دری فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام درآمد؟

پاسخ: فارسی دری از دیرباز به عنوان زبان سیاسی دربار ایران، زبان رسمی اقوام مختلفی بود که در سرزمین پهناور ایران زندگی می‌کردند. این زبان به دلیل مشارکت فعال ایرانی اندر حیات فکری جهان اسلام، از محدوده زبان سیاسی جهان اسلام فراتر رفت و به عنوان زبان دوم جهان اسلام درآمد.

۱۱) زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام وارد کدام مناطق و مرزها شد؟

پاسخ: مرزهای امپراتوری‌های گورکانی و عثمانی را در نوردید و در مناطق مختلف جهان اسلام، از هندوستان و تبت تا آسیای صغیر و شبه جزیره بالکان، گسترش یافت.

۱۲) بعد از ورود اسلام به ایران زبان دوم جهان اسلام کدام زبان بود؟

پاسخ: زبان فارسی

۱۳) چه کسانی خدماتی را جهت گسترش زبان فارسی انجام داده‌اند؟

پاسخ: فردوسی، مولوی، سعدی، حافظ و دیگر حکیمان و شاعران ایرانی خدمات بی نظیری انجام دادند.

۱۴) چرا مسلمانان نیازمند آموختن زبان فارسی بودند؟

پاسخ: ایرانی ان مسلمان معارف و هنرهایی تولید کردند که مسلمانان برای دستیابی به آنها نیازمند آموختن زبان فارسی بودند.

۱۵) جوامع اسلامی چگونه با هجمه‌های نظامی و سیاسی اقوام مختلف مقابله کردند؟

پاسخ: – مهاجمان را دفع کردند. مانند آنچه در جنگ های صلیبی گذشت.
– مهاجمان را درون فرهنگ خود جذب و هضم کردند. مانند آن چه در حمله مغول رخ داد.
– در مواجهه با فرهنگ جدید غرب دچار خود باختگی فرهنگی شدند، که تجربه جدیدی است و هنوز به پایان خود نرسیده است.

۱۶) چرا مسلمانان در برخورد با غرب دچار خود باختگی فرهنگی شدند؟

پاسخ: به دلیل قدرت سیاسی و نظامی جوامع غربی.

۱۷) خودباختگی فرهنگی کشورهای اسلامی در برابر جهان غرب چه پیامدی به دنبال داشته است؟

پاسخ: سبب شد، تصویر ی که شرق شناسان و تاریخ نگاران غربی از هویت جوامع اسلام القا می‌کردند، در بین جوامع اسلامی و از جمله در جامعه ایران رواج پیدا کند.

۱۸) دیدگاه مستشرقان از هویت جوامع اسلامی چگونه است؟

پاسخ: – از نظر آنان هویت فرهنگی جوامع اسلامی، توحیدی یا اساطیری نیست، بلکه دنیوی است.
– این هویت در قالب عناوین قوم گرایانه و ناسیونالیستی به ابعاد تاریخی و جغرافی ایی محدود می شود و امت و ملت اسلامی را به اقوام مختلف، نظیر ترک و عرب و فارس، تقسیم می‌کند.

۱۹) مستشرقان به چه کسانی اطلاق می شود؟

پاسخ: مستشرقان یا شرق شناسان به جمعی از محققان غربی گفته می‌شود که از منظر فرهنگ غرب و با اهداف و مواضع غربی، جوامع شرقی و میراث فرهنگی آنها را مطالعه می‌کنند.

۲۰) منظور از ناسیونالیسم چیست؟

پاسخ: به مجموعه‌ای از باورها و نمادها گفته می‌شود که دلبستگی و تعلق خاطر به ملت و عناصر تشکیل دهنده آن از قبیل سرزمین، نژاد، قوم و زبان را اصل قرار می‌دهند و صرفا تعلق خاطر به چنین عناصری ، آرمان اساسی انسان‌ها محسوب می‌شود.

۲۱) متفکران ایرانی از دهه سی چه آثاری را در نقد رویکرد تقلیدی به غرب تدوین کرده‌اند؟

پاسخ: غرب زدگی – بازگشت به خویشتن – خدمات متقابل اسلام و ایران – فطرت

۲۲ -چرا امروزه رسانه‌ها و فضای مجازی عرصه مهمترین منازعه هویتی به شمار می‌روند؟

پاسخ: امروزه رسانه‌ها و فضای مجازی با عبور از مرزهای جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی جوامع، تعامل فرهنگی را از سطح محققان و مولدان فرهنگی به عموم کاربران و مصرف کنندگان فرهنگی منتقل کرده است و از سوی دیگر تعامل فرهنگی را از سطح نمادها و هنجارها به عمق عقاید و ارزش‌ها می‌کشاند. بدین وسیله عقاید و ارزش‌ها و فرهنگ های توحیدی، اسطوره‌ای و دنیوی با کمیت و کیفیت نابرابر در دسترس همه قرار می‌گیرند و بدین ترتیب رسانه‌ها و فضای مجازی عرصه مهمترین منازعه هویتی می‌شوند.

۲۳) یکی از مهم ترین تحولاتی که در یک جامعه می تواند اتفاق بیفتد …………………………… است.

پاسخ: انقلاب

۲۴) مهم ترین بحث درباره یک انقلاب چیست؟

پاسخ: دستاوردها و پیامدهای آن

۲۵) دو مورد از انواع دسته‌بندی پیامدهای انقلاب‌ها را بنویسید.

پاسخ: – پیامدهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت.
– پیامدهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی.

۲۶) یکی از مهم ترین پیامدهای انقلاب ……………………………. است.

پاسخ: تحولات هویتی

۲۷) برقراری روابط پایدار میان اعضای جامعه، نیازمند چیست؟

پاسخ:
نیازمند مکان و سرزمین است.

۲۸) چرا سرزمین یا وطن، برای مردمی که با هم زندگی می‌کنند ارزشی متفاوت از سایر مکان ها پیدا می‌کند و احساس خاصی در آن ها به وجود می‌آورد؟
(چرا گاهی افراد دفاع از کشور را تا پای جان وظیفه خود می‌دانند؟)

پاسخ: زیرا مکان، زمینه ارتباط افرادی که عقاید و ارزش های مشترک دارند را فراهم می‌آورد.

۲۹) چه چیز بعد جغرافیایی هویت جامعه را می‌سازد؟

پاسخ: سرزمین

۳۰) بعد تاریخی هویت جامعه چگونه شکل می‌گیرد؟

پاسخ: افرادی که مدت زیادی با هم زندگی کرده‌اند، سرگذشت و سرنوشت مشترکی پیدا می‌کنند که به صورت خاطره جمعی و مشترک در می‌آید و از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابد. این خاطره در گذر زمان، متراکم و مستحکم می‌شود و بعد تاریخی هویت جامعه را می‌سازد.

۳۱) انقلاب اسلامی ایران حاصل چه بود؟

پاسخ: حاصل یک قرن مقاومت هویت اسلامی ـ ایرانی جامعه ما در برابر هجوم بازگشت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی غرب بود.

۳۲) بازگشت ایران به اسلام، بعد از انقلاب اسلامی، چگونه بازگشتی بود؟

پاسخ: صرفا بازگشت به هویت تاریخی و جغرافیایی نبود بلکه بازگشت به هویت توحیدی و معنوی خویش بود.

۳۳) چگونه ایران به قلب تپنده بیداری اسلامی تبدیل شد؟

پاسخ: جامعه ایران با بازگشت به هویت اسلامی خود، که هویتی مستقل، فعال و اثرگذار است به قلب تپنده بیداری اسلامی تبدیل شد.

۳۴) چگونه اسلام به عنوان یک قطب فرهنگی جدید در جهان ظاهر شد؟

پاسخ: جوامع اسلامی دیگر با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی ایران، هویت خود را بیرون از تصاویری که فرهنگ غربی القا می‌کرد، جست‌وجو می کنند و به این ترتیب، اسلام به عنوان یک قطب فرهنگی جدید در جهان ظاهر شد.

۳۵) انقلاب اسلامی چه تاثیری بر هویت ایران و ایرانی داشت؟

پاسخ: – موجب بازگشت به هویت توحیدی و معنوی خویش شد.
– به رهبری امام خمینی و با تکیه بر آموزه‌های قرآن و اهل بیت به هویت اسلامی خود بازگشت.
– به قلب تپنده بیداری اسلامی تبدیل شد.
– به عنوان یک قطب فرهنگی جدید در جهان ظاهر شد.

۳۶) انقلاب اسلامی ایران چه تاثیری بر اندیشمندان جهان غرب داشته است؟

پاسخ: نظریه پردازان غربی را که طی قرن بیستم، دنیوی شدن همه فرهنگ‌ها را سرنوشت مشترک و حتمی بشریت می‌دانستند، به تأمل در نظریات پیشین خود و بازبینی آنها فراخوانده است.

۳۷) از نظر رهبر انقلاب اسلامی ایران، بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید کدام است؟

پاسخ: اسلامی ایران

۳۸) چند مورد از شعارهای جهانی و فطری انقلاب اسلامی ایران را بنویسید.

پاسخ: آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عقلانیت عزت و برادری

۳۹) از نظر رهبر انقلاب اسلامی ایران، دلزدگی احتمالی مردم ناشی از چیست؟

پاسخ: ناشی از رویگردانی مسئولین از ارزشهای دینی می باشد.

۴۰) منظور از بیداری اسلامی چیست؟

پاسخ: مقاومت‌هایی که به منظور حفظ عزت و استقلال جهان اسلام در برابر نفوذ و سلطه فرهنگ شکل گرفته است که ریشه در فرهنگ اسلامی دارد.

۴۱) منظور از قطب فرهنگی چیست؟

پاسخ: کانون یا مرکزی که مردم جهان برای پاسخ به پرسش‌ها و نیازهای خود به ویژه پرسش‌های معرفتی و معنوی به آن رو می‌آورند.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

سوال های متن درس قبلی: سوالات متن درس هفتم هویت اجتماعی دوازدهم

✅ سوالات متن درس ۸ هشتم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 💖

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =