سبک زندگی

سوالات متن درس چهاردهم دینی یازدهم انسانی با جواب

نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 14 چهاردهم دین و زندگی پایه یازدهم رشته انسانی

سوالات متن درس چهاردهم دینی یازدهم انسانی با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۱۴ چهاردهم مرجعیت و ولایت فقیه کتاب دین و زندگی ۲ یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش دین و زندگی یازدهم انسانی ماگرتا همراه ما باشید.

سوالات درس قبلی: سوالات متن درس سیزدهم دینی یازدهم انسانی

سوالات متن درس چهاردهم دینی یازدهم انسانی با جواب
سوالات متن درس چهاردهم دینی یازدهم انسانی با جواب

پاسخ تمرینات این درس: جواب درس چهاردهم دین و زندگی یازدهم انسانی

نمونه سوال های امتحانی متن درس 14 چهاردهم دین و زندگی یازدهم انسانی با جواب

۱) چرا عقلا ضروری است که دو مسئولیت مرجعیت دینی و ولایت ظاهری در عصر غیبت ادامه یابد؟

پاسخ: از آنجا که دین اسلام همیشگی و برای همهٔ دوران‌هاست.

۲) اگر مسئولیت مرجعیت دینی در عصر غیبت ادامه نیابد، چه نتیجه ای در پی دارد؟

پاسخ: اگر «مرجعیت دینی»‌ ادامه نیابد، یعنی متخصصی نباشد که احکام دین را بداند و برای مردم بیان کند و پاسخگوی مسائل جدید مطابق با احکام دین نباشد، مردم با وظایف خود آشنا نمی‌شوند و نمی‌توانند به آن وظایف عمل کنند.

۳) اگر مسئولیت ولایت ظاهری در عصر غیبت ادامه نیابد، چه نتیجع ای در پی دارد؟

پاسخ: اگر «ولایت ظاهری»‌ ادامه نیابد و حکومت اسلامی تشکیل نشود، نمی‌توان احکام اجتماعی اسلام را که نیازمند مدیریت و پشتوانهٔ حکومتی است، در جامعه به اجرا درآورد.

۴)  ضروری است که این دو مسئولیت یعنی ……………………….. در عصر غیبت ادامه یابد.

پاسخ: «مرجعیت دینی» و «ولایت ظاهری»

۵) راهکار ائمه (ع) برای مردمانی که شهرهای دوردست بوودند و به آنان دسترسی نداشتند چه بود؟

پاسخ: آن بزرگواران دانشمندانی را تربیت می‌کردند که در حدّ توان به معارف و احکام دین دست یابند. این دانشمندان به نقاط مختلف شهر خود و یا شهرهای دیگر می‌رفتند و احکام اسلام را به مردم می‌آموختند. اگر مردم نیز پرسشی داشتند، آنان براساس دانشی که از قرآن کریم و روایات داشتند، به آن پرسش پاسخ می‌دادند.

۶) نفقه به چه معناست و فقیه به چه کسی گفته می شود؟

پاسخ: تفقّه، به معنای تلاش برای کسب معرفت عمیق است. افرادی که به معرفت عمیق در دین می‌رسند و می‌توانند قوانین و احکام اسلام را از قرآن و روایات به دست آورند، «فقیه» نامیده می‌شوند.

۷) چرا خداوند در قرآن کریم دستور می دهد گروهی از مردم، وقت و همت خود را صرف شناخت دقیق دین کنند و به «تفقه» در آن بپردازند؟

پاسخ: تا پس از کسب علم به شهرهای خود بروند و قوانین اسلام را به مردم بیاموزند.

۸) چرا پیامبر اکرم حال کسی که از امام خود دور افتاده و به او دسترسی ندارد، سخت‌تر از حال یتیمی است که پدر را از دست داده است؟

پاسخ: زیرا چنین شخصی، در مسائل زندگی، حکم و نظر امام را نمی‌داند. البته اگر یکی از پیروان ما که به علوم و دانش ما آشناست، وجود داشته باشد، باید دیگران را که به احکام ما آشنا نیستند، راهنمایی کند و دستورات دین را به آنها آموزش دهد. در این صورت، او در بهشت با ما خواهد بود.

۹) طبق سخن امام صادق (ع) فقیهان باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا مردم از آنها پیروی کنند؟

پاسخ: هر کس از فقیهان که نگهدارنده نفس خود، نگهبان دین خود، مخالفت کننده با هوی و هوس خود، فرمان‌بردار مولایش باشد پس، بر مردم است که از او پیروی کنند.

۱۰) امام عصر (عج) در پاسخ به یکی از یاران خود به نام اسحاق بن یعقوب که درباره ویدادهای جدید عصر غیبت سؤال کرد و راه چاره را پرسید، چه فرمود؟

پاسخ: و در مورد رویدادهای زمان به راویان حدیث ما رجوع کنید که آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنها می‌باشم.

۱۱) مسلمانان در غیبت امام، در کدام احکام و مسائل باید به فقیه مراجعه کنند؟

پاسخ: مسلمانان در غیبت امام، نه تنها در احکام و مسائل فردی، بلکه در مسائل اجتماعی هم، باید به «فقیه» مراجعه کنند.

۱۲) مراجعه در احکام و مسائل فردی و اجتماعی مسلمانان به فقیه، جز با چه چیزی میسر نیست؟

پاسخ: روشن است که انجام چنین وظیفه‌ای، جز با نفی حاکمان طاغوت و تشکیل «حکومت اسلامی» به رهبری فقیه میسر نیست.

۱۳) پیروی یا تقلید به چه معناست؟

پاسخ: گروهی از فقیهان، احکام و قوانین دین را در اختیار مردم قرار می‌دهند. کسانی که در احکام دین متخصص دین نیستند، به این متخصصان مراجعه می‌کنند و احکام دین را از آنان می‌آموزند. این مراجعه را پیروی یا «تقلید» می‌گویند. البته این مراجعه، یک روش رایج عقلی است.

۱۴) مراجعه به متخصص دین یک روش رایج عقلی است؛ یعنی چه؟

پاسخ: یعنی انسان در امری که تخصص و مهارت ندارد، به متخصص آن مراجعه می‌کند.

۱۵) مرجعه تقلید به چه کسی گفته می شود؟

پاسخ: تقلید در احکام، به معنای رجوع به متخصص دین است. چنین فقیهی را نیز مرجع تقلید می‌نامند.

۱۶) تقلید در احکام به چه معناست؟

پاسخ: به معنای رجوع به متخصص دین است.

۱۷) در دورهٔ غیبت، بنا به فرمان امام زمان و به نیابت از ایشان، «فقیهان» واجد شرایط، کدام مسئولیت ها را بر عهده دارند؟

پاسخ:  دو مسئولیتِ «مرجعیت دینی»‌ و «ولایت ظاهری»‌ را برعهده دارند و درحد توان، جامعه اسلامی را در مسیر اهداف الهی هدایت و رهبری می‌کنند.

۱۸) ولی فقیه به چه کسی گفته می شود؟

پاسخ: از میان فقیهان کسی که توانایی سرپرستی و ولایت جامعه را دارد، عهد‌ه‌دار حکومت می‌شود و قوانین الهی را در جامعه به اجرا درمی‌آورد. فقیهی که این مسئولیت را برعهده می‌گیرد، ولیّ فقیه می‌گویند.

۱۹) در عصر غیبت مرجعیت دینی و ولایت ظاهری چگونه ادامه می یابند؟

پاسخ: ۱- «مرجعیت دینی»‌ در شکل «مرجعیت فقیه»‌ ادامه می‌یابد.
۲- «ولایت ظاهری»‌ به صورت «ولایت فقیه»‌ استمرار پیدا می‌کند.

۲۰) شرایط مرجع تقلید را نام ببرید.

پاسخ: ۱- باتقوا باشد.
۲- عادل باشد.
۳- زما‌ن‌شناس باشد و بتواند احکام دین را متناسب با نیازهای روز، به دست آورد.
۴- اعلم باشد؛ یعنی از میان فقها از همه عالم‌تر باشد.

۲۱) راه های شناخن مرجع تقلید را بنویسید.

پاسخ: ۱- از دو نفر عادل و مورد اعتماد که بتواند فقیه واجد شرایط را تشخیص دهد، بپرسیم.
۲- یکی از فقیهان، در میان اهل علم آ‌ن‌چنان مشهور باشد که انسان مطمئن شود و بداند که این فقیه، واجد شرایط است.

۲۲) ………. در احکام، به معنای رجوع به متخصص دین است. 

پاسخ: تقلید

۲۳) شرایط ولی فقیه را نام ببرید.

پاسخ: ۱- باتقوا باشد.
۲- عادل باشد.
۳- زمان‌شناس باشد و بتواند احکام دین را متناسب با نیازهای روز به دست آورد.
۴- مدیر و مدبر باشد و بتواند جامعه را در شرایط پیچیده جهانی رهبری کند.
۵- شجاعت و قدرت روحی داشته باشد و بدون ترس و واهمه، در برابر زیاده خواهی دشمنان بایستد. در اجرای احکام دین از کسی نترسد و با قدرت، در مقابل تهدیدها بایستد و پایداری کند.

۲۴) مقبولیت برای ولی فقیه به چه معناست؟

پاسخ: ولیّ فقیه باید از جانب مردم پذیرفته شده باشد تا بتواند کشور را اداره کند و به پیش ببرد. یعنی، فقیه باید نزد مردم جامعهٔ خود، «مقبولیت» داشته باشد.

۲۵) چرا انتخاب ولی فقیه نمی تواند مانند انتخاب مرجع تقلید باشد؟

پاسخ: از آنجا که ولی فقیه، بیان کنندهٔ قوانین و مقرّرات اجتماعی اسلام است، انتخاب وی نمی‌تواند مانند انتخاب مرجع تقلید باشد؛ یعنی نمی‌شود که هرکس به طور جداگانه برای خود ولیّ فقیه انتخاب کند.

۲۶) چرا نمی شود که هر کس به طور جداگانه برای خود ولی فقیه انتخاب کند؟

پاسخ: زیرا ادارهٔ جامعه تنها با یک مجموعه قوانین و یک رهبری امکا‌ن‌پذیر است؛ در غیر این صورت، هرج و مرج و تفرقه و پراکندگی پیش می‌آید و این، یک امر روشن و بدیهی در تمام نظام‌های سیاسی دنیاست. پس، مردم در انتخاب ولیّ فقیه باید به صورت دسته‌جمعی اقدام کنند و فقیهی را که شرایط رهبری دارد، با آگاهی و شناخت بپذیرند، به وی اعتماد و اطمینان کنند و رهبری جامعه را به وی بسپارند.

۲۷) مردم ایران چگونه رهبری امام خمینی (ره) را پذیرفتند؟

پاسخ: مردم کشور ما در زمان انقلاب اسلامی به شیوه‌ای مستقیم و با حضور در اجتماعات و را هپیمایی‌های سراسری، ولایت امام خمینی را پذیرفتند و با ایشان پیمان یاری بستند.

۲۸) پس تشکیل نظام و حکومت اسلامی، بر دو پایهٔ ………………….. استوار است.

پاسخ: «مشروعیت» و «مقبولیت»

۲۹) بر اساس کدام مبنا پس از رحلت امام خمینی (ره) حضرت آیت الله خامنه ای مسئولیت رهبری جامعه را برعهده گرفتند؟

پاسخ: بنابر قانون اساسی، مردم ابتدا نمایندگان خبرهٔ خود را انتخاب می‌کنند و آن خبرگان نیز از میان فقها آن کسی را که برای رهبری شایسته‌تر تشخیص دهند، به جامعه اعلام می‌کنند.

۳۰) اگر «ولایت ظاهری» ادامه نیابد و حکومت اسلامی تشکیل نشود، می توان احکام اجتماعی اسلام را که نیازمند مدیریت و پشتوانه حکومتی است، در جامعه به اجرا در آورد.

پاسخ: این جمله غلط است.

۳۱) خداوند در قرآن کریم دستور می دهد گروهی از مردم، وقت و همت خود را صرف شناخت دقیق دین كنند و به «تفقه» در آن بپردازند.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۳۲) تقلید در احکام، به معنای رجوع به متخصص دین است.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۳۳) نیازی نیست ولی فقیه از جانب مردم پذیرفته شده باشد تا بتواند کشور را اداره كند و به پيش ببرد.

پاسخ: این جمله غلط است.

۳۴) از آنجا که ولی فقیه، بیان کننده قوانین و مقررات اجتماعی اسلام است، انتخاب وی نمی تواند مانند انتخاب مرجع تقليد باشد.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۳۵) از انجا که دین اسلام همیشگی و برای همه دوران هاست، ……………. که دو مسئولیت مرجعیت دینی و «ولایت ظاهری» در عصر غیبت ادامه یابد.

پاسخ: عقلاً ضروری است

۳۶) تفقه، به معنای تلاش برای کسب ………………… است.

پاسخ: معرفت عميق

۳۷) مسلمانان در غیبت امام، نه تنها در احکام و مسائل فردی، بلکه در …………………. هم، باید به فقيه مراجعه كنند.

پاسخ: مسائل اجتماعى

۳۸) 4- در عصر غيبت ولایت ظاهرى امامان بە صورت …………………….. استمرار پيدا مى كند.

پاسخ: ولايت فقيه

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

سوالات درس بعدی: سوالات متن درس پانزدهم دینی یازدهم انسانی

نمونه سوالات متن درس ۱۴ چهاردهم کتاب دینی یازدهم انسانی متوسطه دوم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + دوازده =