سبک زندگی

سوالات متن درس ۱۳ سیزدهم جامعه شناسی دهم انسانی با جواب

نمونه سوال های امتحانی تشریحی و جای خالی درس 13 سیزده کتاب جامعه شناسی 1 پایه دهم انسانی با جواب

نمونه سوالات متن درس ۱۳ سیزدهم «هویت ایرانی (۱) (هویت فرهنگی ایرانی)» کتاب جامعه شناسی ۱ پایه دهم رشته علوم انسانی متوسطه دوم را می توانید در ادامه این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، مشاهده نمایید.

سوال های متن درس بعدی: سوالات متن درس ۱۴ جامعه شناسی دهم انسانی

سوالات متن درس ۱۳ سیزدهم جامعه شناسی دهم انسانی با جواب

همچنین بخوانید: جواب درس سیزدهم جامعه شناسی دهم انسانی

نمونه سوال های متن امتحانی درس 13 سیزدهم جامعه شناسی دهم

۱) افراد معمولا خودشان را با چه ویژگی‌هایی می‌شناسند و به دیگران معرفی می‌کنند؟

پاسخ: افراد معمولاً خودشان را با ویژگی هایی مانند قد، قیافه، پوشش، شغل، ثروت، قدرت، تبار خانوادگی، مهار ت،علاقه، هنر، دانش، خلُق، ایمان، اعتقاد و… می‌شناسند و به دیگران معرفی می‌کنند.

۲) گروه‌ها، اقوام، ملت‌ها و …. خودشان را با چه ویژگی‌هایی می‌شناسند و به دیگران معرفی می‌کنند؟

پاسخ: گروه‌ها، اقوام، ملت‌ها، امت‌ها و… نیز خودشان را با ویژگی‌هایی چون سرزمین، تاریخ، جمعیت،اقتصاد، سیاست، فرهنگ و… می‌شناسند و به دیگران معرفی می‌کنند.

۳) ایران سرزمینی است که بیش از ………… سال قدمت دارد.

پاسخ: هفت هزار

۴) قدرت سیاسی و نظامی غرب در نخستین رویارویی‌ها، بخش‌هایی از ذهنیت مسلمانان را به ………. دچار ساخت.

پاسخ: خودباختگی فرهنگی

۵) هویت ایرانی قبل از ظهور اسلام چگونه هویتی بود؟

پاسخ: هویت ایرانی قبل از ظهور اسلام، هویتی توحیدی، دینی و در مواردی آمیخته با اساطیر بود.

۶) ایرانیان پس از آشنایی با اسلام چه نوع هویتی را پذیرفتند؟

پاسخ: ایرانیان پس از آشنایی با اسلام، عناصر مشرکانه و اساطیری هویت خود را کنار گذاشتند و به تفسیر توحیدی از هویت خویش دست یافتند.

۷) هویت فرهنگی ایرانیان پس از آشنایی با اسلام و پذیرفتن آن چه تغییری پیدا کرد؟

پاسخ: ایرانیان پس از آشنایی با اسلام، عناصر مشرکانه و اساطیری هویت خود را کنار گذاشتند و به تفسیر توحیدی از هویت خویش دست یافتند. عقاید و ارزش‌های توحیدی اسلام، ایران را به جهان اسلام ملحق ساخت و هویت ایرانی به صورت بخشی از هویت جهان اسلام درآمد.

۸) چرا زبان فارسی دومین زبان جهان اسلام شد؟

پاسخ: فارسی دری از دیرباز به عنوان زبان سیاسی دربار ایران، زبان رسمی مشترک اقوام مختلفی بود که در سرزمین پهناور ایران زندگی می‌کردند. این زبان به دلیل مشارکت فعّال ایرانیان در حیات فکری جهان اسلام، دومین زبان جهان اسلام شد.

۹) نقش حکیمان، شاعران و ایرانیان مسلمان در گسترش زبان فارسی چگونه بود؟

پاسخ: حکیمان و شاعرانی چون مولوی، سعدی، حافظ و… خدمات بی نظیری انجام دادند که موجب گسترش زبان فارسی در جهان اسلام شد. ایرانیان مسلمان معارف و هنرهایی تولید کردند که سایر مسلمانان برای دستیابی به آنها، نیازمند آموختن زبان فارسی بودند.

۱۰) جهان اسلام در نخستین سده ها و سده های گوناگون با مهاجمان چگونه برخورد می کرد؟

پاسخ: جهان اسلام طی سده‌های مختلف یا مانند آنچه در جنگ‌های صلیبی گذشت، به دفع مهاجمان پرداخت یا مانند آنچه در حمله مغول رخ داد، مهاجمان را درون خود جذب و هضم کرد. امّا برخورد جهان غرب با جهان اسلام تجربۀ جدیدی است که هنوز به پایان خود نرسیده است.

۱۱) تصویری که مستشرقان از هویت جامعه اسلامی القا می‌کردند، چگونه بود؟
(از دیدگاه شرق شناسان، هویت فرهنگی جهان اسلام چگونه هویتی است؟)

پاسخ: در دیدگاه مستشرقان، هویت فرهنگی جوامع اسلامی، توحیدی یا حتی اساطیری نیست، بلکه سکولار و دنیوی است و به ابعاد تاریخی و جغرافیایی آن محدود می‌شود. این هویت در قالب عناوین قوم گرایانه و ناسیونالیستی، امت و ملت اسلامی را به اقوام مختلف نظیر ترک، عرب و فارس تقسیم می‌کند.

۱۲) هویت فرهنگی جوامع اسلامی، توحیدی یا حتی ……… نیست، بلکه سکولار و دنیوی است.

پاسخ: اساطیری

۱۳) در عصر حاضر چه مواردی باعث شد بخش هایی از ذهنیت مسلمانان به خودباختگی فرهنگی دچار شود؟

پاسخ: قدرت سیاسی و نظامی غرب در نخستین رویارویی‌ها، بخش‌هایی از ذهنیت مسلمانان را به خودباختگی فرهنگی دچار ساخت.

۱۴) قدرت سیاسی و نظامی غرب در نخستین رویارویی‌ها، بخش‌هایی از ذهنیت مسلمانان را به ………… فرهنگی دچار ساخت.

پاسخ: خودباختگی

۱۵) متفکران ایرانی از دهۀ سی به بعد، در نقد ………. به فرهنگ غرب و ……………. که از این طریق ساخته می‌شد.

پاسخ: رویکرد تقلیدی – هویت‌های کاذبی

۱۶) نام چهار کتاب معروف در نقد رویکرد تقلیدی به فرهنگ غرب زدگی را بیان کنید.

پاسخ: غرب زدگی – بازگشت به خویشتن – خدمات متقابل اسلام و ایران – فطرت

۱۷) یکی از مهمترین بحث‌ها درباره انقلاب‌ها چیست؟

پاسخ: یکی از مهم‌ترین بحث‌ها دربارهٔ انقلاب، دستاوردها و پیامدهای آن می‌باشد.

۱۸) پیامدهای انقلاب‌ها را به چه شیوه‌هایی می‌توان دسته بندی کرد؟

پاسخ: پیامدهای انقلاب را به شیوه‌های مختلفی دسته بندی می‌کنند. مثلاً پیامدهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت؛ یا پیامدهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی وفرهنگی.

۱۹) یکی از مهم‌ترین پیامدهای انقلاب، …………….. است.

پاسخ: تحولات هویتی

۲۰) بازگشت ایران به اسلام در سده اخیر، چه ابعادی داشت؟
(انقلاب اسلامی ایران چگونه بازگشتی بود؟ حاصل چه شد؟)

پاسخ: انقلاب اسلامی ایران حاصل یک سده مقاومت هویت اسلامی ایران در برابر هجوم سیاسی و اقتصادی غرب بود. بازگشت ایران به اسلام، بازگشت به یک خویشتنِ صرفا تاریخی و جغرافیایی که با اندیشه‌های دنیوی غربی تفسیر می‌شد، نبود؛ بلکه بازگشت به خویشتن الهی و توحیدی بود.

۲۱) نقش امام خمینی در تقویت جامعه ایرانی چگونه بوده است؟

پاسخ: جامعۀ ایران به رهبری امام خمینی (ره) و با استفاده از آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)، به هویت اسلامی خود بازگشت و تاریخ و جغرافیای خود را ذیل آسمان معنوی توحید قرار داد و به این ترتیب از مرزهای جامعۀ ایمانی خود، در برابر جهانی که در مقابل او صف کشیده بود، به مدت هشت سال دفاع کرد. این مقاومت تا امروز ادامه یافته است.

۲۲) سه مورد از تاثیرات انقلاب اسلامی را در هویت ایرانی بنویسید.

پاسخ: ۱- موجب بازگشت فرهنگ ایرانی به خویشتن الهی و توحیدی شد.
۲- موجب بازگشت به هویت اسلامی با رهبری امام خمینی و با استفاده از آموزه های قرآن و اهل بین (ع) شد.
۳- ایران به عنوان قلب تپنده بیداری اسلامی در جهان شناخته شد.
۴- ایران به عنوان قطب فرهنگی جدید مطرح شد.

۲۳) جامعه ایرانی با بازگشت به هویت اسلامی خود، چه اثری بر جهان اسلام گذاشت؟

پاسخ: جامعۀ ایران با بازگشت به هویت اسلامی خود که هویتی مستقل، فعّال و اثرگذار است، به صورت قلب تپندۀ بیداری اسلامی درآمد.

۲۴) جهان اسلام با توجه به الهام گرفتن از انقلاب اسلامی چه واکنشی نشان داد؟

پاسخ: جهان اسلام اینک با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی ایران، هویت خود را بیرون از تصاویری که جهان غرب القا می‌کرد، جست‌وجو می‌کند و به این ترتیب، اسلام به عنوان یک قطب فرهنگی جدید ظاهر می‌گردد.

۲۵) حیات معنوی اسلام بعد از انقلاب اسلامی ایران، چه افق های جدیدی را به روی دانشمندان جهان غرب گشود؟

پاسخ: حیات معنوی اسلام، افق‌های جدیدی را به روی اندیشمندان جهان غرب نیز گسترده است و نظریه‌پردازان غربی را که طی قرن بیستم، سکولاریسم و دنیوی شدن را سرنوشت مشترک و حتمی بشریت می‌دانستند، به تأمّل و بازبینی نظریات پیشین خود فراخوانده است.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

سوال های متن درس قبلی: سوالات متن درس ۱۲ جامعه شناسی دهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله نمونه سوالات متن درس ۱۳ سیزدهم کتاب جامعه شناسی پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − یک =