اخبارعلمی

سرانجام پروژه کایپر معرفی شد،اینترنت همگانی برای همه ی مردم

آخرین جاه طلبی فضا از جف بیسوس

کایپر در اصل نام یک کمربند اشیائی است که سیارک ها و سیارات کوتوله ای را شامل می شود و توسط اخترشناس هلندی آمریکایی جرارد کوئیپر کشف شده است و به همین علت این نامگذاری انتخاب شده است. پروژه کایپر یک ابتکار جدید برای راه اندازی یک صورتحساب ماهواره های مدار پایین زمین است که اتصال کوتاه به پهنای باند با سرعت پایین را به جوامع غریب و نا امن در سراسر جهان ارائه می دهد. طبق اعلام رسمی‌ آمازون، این شرکت قصد دارد در مجموع ۳۲۳۶ ماهواره را به مدار پایینی زمینی بفرستد تا از این طریق بتواند اینترنت را در دسترس ۹۵ درصد از جمعیت کره‌ی زمین قرار دهد.هدف آمازون از قراردادن ماهواره های موردبحث در مدارپایینی زمین کاهش هزینه های کلی و بر طرف کردن میزان تاخیر می باشد.

آمازون
آمازون

در پروژه‌ی کایپر ، ماهواره‌ها در سه‌ارتفاع مختلف نسبت به سطح زمین جای می گیرند که براساس جزئیات منتشرشده، ۷۸۴ ماهواره در فاصله‌ی ۳۶۷ مایلی (۵۹۰ کیلومتر)، ۱۲۹۶ ماهواره در فاصله‌ی ۳۷۹ مایلی (۶۱۰ کیلومتر) و ۱۱۵۶ ماهواره در فاصله‌ی ۳۹۱ مایلی (۶۲۹ کیلومتر) از سطح زمین جای خواهند گرفت. این ماهواره ها پوشش داده ها را برای نقاط روی زمین در محدوده عرض جغرافیایی 56 درجه شمالی تا 56 درجه جنوب ارائه می کنند یعنی محدوده ای که حدود 95 درصد از جمعیت جهان در آن زندگی می کنند و در یک کلام بسیار فوق العاده !!

جف بزوس
جف بزوس

جف بزوس : کایپر پروژه بلند مدت می باشد که انتظار می رود کسانی که حدودا جمعیت آن ها به ده ها میلیون نفر می رسد دسترسی پایه به اینترنت پیدا کنند. ما منتظر هستیم تا با شرکت هایی که این دیدگاه مشترک را به اشتراک می گذارند، همکاری کنیم.

هدف از صرف این همه پول چیست؟

ساخت، راه اندازی و بهره برداری از ماهواره ها در پروژه کایپر نیاز به سرمایه فشرده و به احتمال زیاد میلیاردها دلار دارد. اما بزوس در حال حاضر منابع آبی را با مبلغ 1 میلیارد دلار در سال تامین کرده است و خود آمازون یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان است و علاوه بر این ممکن است پرداخت این هزینه برای آمازون بسیار زیاد باشد اما مزایای آن برای کسب و کار خود آمازون فراهم می شود، شبکه های ماهواره ای با سرعت اینترنت مشابه با شبکه های فیبر نوری وابسته به زمین، بسیار سودآور خواهند بود.

تاریخ پرتاب ماهواره ها چه موقع می باشد؟

تاکنون از زمان احتمالی ارسال ماهواره‌های آمازون به مدار زمین حرفی زده نشده است اما بااین‌حال فراموش نکنید که پروژه‌ی کایپر ابتدا باید تأییدیه‌ی کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) را دریافت کند.

FCC پیش از اعطای تأییدیه‌ی به پروژه‌ی کایپر، موارد مهمی همچون میزان تراکم ماهواره‌ها در مدارهای مختلف را مدنظر قرار می‌دهد همچنین به بررسی دقیق برنامه‌های آمازون به‌هنگام فرا رسیدن پایان عمر این ماهواره‌ها می پردازد. این موضوعِ بسیار مهمی است چرا که بقای ماهواره‌ها در مدار زمین اخیرا به نگرانی مهمی تبدیل شده است زیرا سال گذشته بود که ناسا اعلام کرد ۹۹ عدد از هر ۱۰۰ ماهواره‌ در چنین مجموعه‌های عظیمی لازم است به‌هنگام پایان مأموریت‌شان از مدار خارج شوند و به زمین بازگردند تا از این طریق، فضای اطراف زمین، بیهوده با زباله پر نشود. 

نظر شما در مورد پروژه کایپر چیست؟

آیا جف بزوس موفق می شود پروژه کایپر را راه اندازی کند ، از نظر شما چقدر زمان می برد ؟

منبع
CNBC

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هفت =