اخبارعلمی

پاسخ فعالیت های فصل ۱۲ دوازدهم علوم نهم ✅ دنیای گیاهان

گام به گام جواب سوال های آزمایش کنید ، فکر کنید ، خود را بیازمایید و فعالیت های کتاب علوم تجربی نهم فصل 12 دوازدهم

پاسخ فعالیت های فصل 12 دوازدهم علوم نهم ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب سوالات فعالیت صفحه ۱۳۲ ، آزمایش کنید صفحه ۱۳۳ ، فعالیت صفحه ۱۳۴ و ۱۳۶ ، خود را بیازمایید های صفحه ۱۳۷ ، آزمایش کنید صفحه ۱۳۸ ، فکر کنید و فعالیت صفحه ۱۳۹ و فعالیت های صفحه ۱۴۰ فصل ۱۲ دوازدهم دنیای گیاهان کتاب علوم تجربی نهم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

جواب فصل بعدی: پاسخ فصل سیزدهم علوم نهم

پاسخ فعالیت های فصل ۱۲ دوازدهم علوم نهم

جواب فعالیت صفحه ۱۳۲ فصل ۱۲ علوم نهم

مشاهده‌ای برای نشان دادن حرکت آب در طول ساقه طراحی کنید.

پاسخ: موارد مورد نیاز:

  1. یک ظرف شیشه‌ای شفاف
  2. ۲ تا ۳ ساقه تازه کرفس دارای چند برگ
  3. مقداری رنگ قرمز خوراکی
  4. چاقو یا وسیله ای برای برش
  5. آب

روش کار:

  1. تقریبا نصف ظرف را را با آب معمولی پر کنید.
  2. به مقدار ی رنگ قرمز خوراکی در لیوانی ظرف اضافه کنید تا آب ، قرمز پر رنگ شود.
  3. به کمک چاقو، انتهای ساقه های کرفس را با برش عرضی قطع کنید.
  4. ساقه‌ها را در لیوان حاوی آب رنگی نگه دارید.
  5. در ۳ تا ۴ ساعت ابتدایی، تغییرات ظاهری ساقه های کرفس را هر ساعت مشاهده و ثبت کنید. بهتر است آز آن عکس بگیرید
  6. در طول ۱۲ ساعت اول آزمایش ، چنانچه امکان دارد تعداد مشاهدات و عکس ها را هر چند دفعه افزایش دهید.
  7. پس از ۱۲ ساعت ، یکی از ساقه ها را از ظرف بیرون آوردید و تغییرات شکل ظاهری آن را مشاهده و گزارش آن را بنویسید.
  8. با استفاده از چاقو و برشهای عرضی ، قطعه‌هایی را از ساقه را جدا کنید. و شکل ظاهری هر قطعه برش داده شده و محل آوند ها را بررسی کنید و مشاهدات را عکس بگیرید و ثبت کنید.
  9. پس از یک شبانه روز، سطح سایر ساقه ها را که هنوز در آب رنگی است، مشاهده کنید و عکس بگیرید.

نتایج آزمایش:

  1. در سه ساعت اول، رنگ قرمز کم رنگی دیده می‌شود.
  2. پس از ۱۲ ساعت، رنگ در برگ ها به صورتی مایل به قرمز دیده می شوند.
  3. در قطعات بریده شده ساقه نیز، نقاط کوچک قرمز رنگی در فاصله‌های معین از لبه‌های خارجی، مشاهده می‌شوند.
  4. بعد از یک شبانه روز، برگ ها کاملا قرمز رنگ می شوند. در صورتی که ساقه ها چندان تغییری نکرده اند.

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۳۳ فصل دوازدهم علوم نهم

مشاهده آوندهای چوبی
وسایل و مواد لازم: تیغ، شیشه ساعت، قطره چکان، تیغه و تیغک، میکروسکوپ نوری، مایع سفیدکننده، آب مقطر، ِ رنگ آبی متیل، ساقه جوان و نازک یا دمبرگ گیاه انگور یا هر گیاه دیگر.

۱) با تیغ، برش هایی طولی و بسیار نازک از ساقه یا دمبرگ تهیه کنید. برای انجام دادن این کار از معلمتان کمک بگیرید. در استفاده از تیغ نکات ایمنی را رعایت کنید.

۲) برش ها را درون شیشه ساعت قرار دهید و چند قطره مایع سفید کننده به آنها اضافه کنید. بعد از بی رنگ شدن برش ها، آنها را با آب مقطر شست و شو دهید تا مایع سفید کننده خارج شود.

۳) چند قطره رنگ آبی متیل روی برش ها بریزید و صبر کنید تا آبی شوند. سپس آنها را با آب مقطر شست و شو دهید.

۴) یک برش را روی تیغه بگذارید و روی آن را با تیغک بپوشانید. نمونه را با میکروسکوپ مشاهده کنید. آیا آوندهای چوبی را تشخیص می دهید؟

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۳۳ فصل دوازدهم علوم نهم

پاسخ: بله، با توجه به تصویری که در زیر میکروسکوپ مشاهده می شود، آوند های چوبی و آبکش بعد از سلول های پوست قرار دارند. همچنین آوند های آبکش در خارج آوند های چوبی قرار دارند و ضخامت آوند های چوبی از آبکش بیش تر است.

پاسخ فعالیت صفحه ۱۳۴ فصل دوازدهم علوم نهم

کاغذ آغشته به کبالت کلرید در برخورد با بخار آب، صورتی رنگ می شود. برای نشان دادن این واقعیت که «بخار آب از روزنه های برگ خارج می شود و در بعضی برگ ها تعداد روزنه ها در دو طرف برگ، یکسان نیست.» آزمایشی طراحی کنید.

پاسخ: برگ گیاهی انتخاب کرده و دو طرف برگ را کاغذ کلرید کبالت به وسیله گیره می چسبانیم، سپس برگ را در پوششی پلاستیکی قرار داده و پس از مدتی نقاط صورتی رنگ روی برگ و زیر برگ موجود بر روی کاغذهای کلرید کبالت را با هم مقایسه می کنیم.

هر یک ساعت یک بار به نمونه ها سر می زنیم و آن ها را بررسی می کنیم. در پشت برگ ها نقاط صورتی رنگ بیش تری نسبت به سطح برگ مشاهده می شود. دلیل آن این است که روزنه های بیش تری در پشت برگ وجود داشته است و بخار آب بیش تری خارج شده و با کبالت کلرید رنگ صورتی ایجاد کرده است.

جواب سوال متن پایین صفحه ۱۳۴ فصل ۱۲ علوم نهم

به شکل ۴ نگاه کنید! کدام یاخته‌ها فتوسنتز انجام می‌دهند؟

جواب سوال متن پایین صفحه ۱۳۴ فصل ۱۲ علوم نهم

پاسخ: قسمت‌هایی از برگ که دارای سبزینه باشند، مانند میان برگ در برگ گیاهان

جواب فعالیت صفحه ۱۳۶ فصل ۱۲ علوم نهم

در یک فعالیت گروهی، گزارشی درباره موارد زیر تهیه کنید و به صورت تصویری در کلاس ارائه دهید.

الف) مقایسه مخروط نر و ماده در گیاه کاج

پاسخ: مخروط نر در کاج کوچک، زرد رنگ و یکساله است و دارای مجموع های از پولک ها است که در هر پولک دو کیسه گرده وجود دارد. كیسه های گرده محل تولید دانه گرده هستند. ولی مخروط ماده کاج بزرگ تر و ابتدا سبز رنگ هستند سپس قهوه ای رنگ می شوند و در آن ها دانه ایجاد می شود.

پاسخ دیگر: مخروط نر: مخروط‌های نر در گیاه کاج کوچک‌تر و باریک‌تر هستند و دانه‌های گرده (اسپرم) را تولید می‌کنند. این مخروط‌ها معمولاً در قسمت‌های پایین درخت قرار دارند.
مخروط ماده: مخروط‌های ماده بزرگ‌تر و تخم‌مرغی‌شکل هستند و در آن‌ها دانه‌های کاج (تخمک) تولید می‌شود. این مخروط‌ها در بالای درخت قرار دارند و به مرور زمان دانه‌های کاج در آن‌ها شکل می‌گیرند.

ب) مقایسه کاج و سرو

پاسخ: ۱) کاج دارای برگ های سوزنی شکل می باشد، ولی برگ های سرخس فلسی مانند است.
۲) میوه کاج مخروطی شکل ولی سرو ها میوه گرد دارند،
۳) تراکم شاخ و برگ سرو بسیار زیاد تر از کاج است.


پاسخ دیگر: کاج: درخت کاج از خانواده کاج‌ها است و مخروط‌های بزرگ و چوبی تولید می‌کند. این درختان معمولاً برگ‌های سوزنی و سفت دارند که به شکل گروهی روی شاخه‌ها می‌رویند. کاج‌ها در مناطق سردسیر و کوهستانی رشد می‌کنند.
سرو: سرو‌ها معمولاً درختانی بلند و باریک با برگ‌های سوزنی و درختانی با مخروط‌های کوچک‌تر هستند. این درختان در مناطقی با آب و هوای معتدل و مرطوب رشد می‌کنند. برگ‌های سرو نسبت به کاج نرم‌تر و مرتب‌تر هستند.

جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۳۷ فصل دوازدهم علوم نهم

جدول زیر بعضی تفاوت‌های دو گروه گیاهان نهان دانه (تک لپه‌ای‌ها و دولپه‌ای‌ها) را نشان می‌دهد. در جای خالی کلمه مناسب قرار دهید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۲۱ فصل دوازدهم علوم نهم

جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۳۷ فصل ۱۲ علوم نهم

اندام های رویشی (ریشه، ساقه و برگ) در نهان دانگان متنوع اند. موارد زیر را در هر شکل، مشخص کنید.

الف) برگ، ساقه و ریشه
ب) مواد مغذی در هر گیاه در چه اندامی ذخیره شده است؟

پاسخ: در تصویر زیر به جواب (الف) و (ب) این خود را بیازمایید پرداخته ایم:

جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۳۷ فصل ۱۲ علوم نهم

توضیحات بیشتر: در سیب زمینی: برگ – ساقه هوایی و ساقه زیر زمینی – ریشه وجود دارد (ریشه از نوع افشان می‌باشد) – مواد غذایی در ساقه زیر زمینی انباشته می­‌شوند.
در هویج: برگ – ساقه هوایی – ریشه به صورت غده‌­ای حاوی ذخیرهٔ قندی و کاروتن (ریشه از نوع راست می­‌باشد).
در ترب: برگ با دمبرگ­‌های طویل به ریشه وصل شده – ساقه اصلی تا حدود یک متر رشد می­‌کند – ریشه از نوع راست همراه اندوخته غذایی.
در کاکتوس: بخش­‌های سوزنی شکل، برگ­‌های تغییر شکل یافته هستند – ساقه ضخیم و سبز رنگ (ذخیرهٔ آب و انجام عمل فتوسنتز) می­‌باشد. ریشه عمیق می‌باشد.

پاسخ آزمایش کنید صفحه ۱۳۸ فصل ۱۲ علوم نهم

مشاهده سلول‌های خزه
وسایل و مواد لازم: تیغه، تیغک، میکروسکوپ نوری، آب، بخش های برگی شکل و ساقه مانند خزه.

برای مشاهده میکروسکوپی بخش های برگی شکل و ساقه مانند خزه، نمونه میکروسکوپی تهیه کنید. آیا بخش های برگی شکل و ساقه مانند، سلول های متفاوتی دارند؟

پاسخ: خیر، سلول مشابه هم دارند

آیا آوند در آنها می بینید؟

پاسخ: خیر، آوند ندارند و آب مواد معدنی محلول، سلول به سلول بالا می­ روند.

نکته: از این آزمایش متوجه می‌شویم که خزه‌ها ریشه، ساقه و برگ‌های واقعی ندارند و بلکه از تعدادی یاخته مشابه تشکیل شده‌اند.

جواب فکر کنید و فعالیت صفحه ۱۳۹ فصل دوازدهم علوم نهم

 ارتفاع خزه ها چند سانتی متر بیشتر نمی شود. به نظر شما چرا اندازه خزه ها کوچک است و در جاهایی رشد می کنند که حتما رطوبت وجود دارد؟

پاسخ: زیرا خزه‌ها به دلیل نداشتن آوند نمی توانند آب را در خود جابجا کنند، پس باید همه ی سلول ها آب را از محیط اطراف خود بگیرند، در نتیجه رشد عمودی محدودی دارند و در جاهایی رشد می کنند که رطوبت کافی در هوا و خاک باشد.

پاسخ دیگر: چون خزه‌ها بافت آوندی ندارند که بتوانند آب و مواد معدنی محلول را به بالا منتقل کنند، آب و مواد معدنی محلول به‌طور سلول به سلول جذب می‌شوند. به همین دلیل، این گیاهان باید اندازه کوچکی داشته باشند و ریشه حقیقی ندارند. بنابراین، باید در محیط‌های با آب فراوان قرار گیرند تا بتوانند از ریشه‌سازهای خود به راحتی آب را جذب کنند.

جواب فعالیت صفحه ۱۳۹ فصل ۱۲ علوم نهم

خزه، سرخس، سرو، ذرت و نخود را بر اساس صفت های زیر و با استفاده از کلید دوراهی گروه بندی کنید. داشتن: دانه، گل، آوند، دانه تک لپه ای، دانه دو لپه ای
این گروه بندی را به چند شکل می توانید انجام دهید؟

پاسخ: بستگی به نوع منطقه و آب و هوای آن نوع گیاه در منطقه متفاوت است و در تصویر زیر می توانید گروه بندی آنها را مشاهده کنید:

جواب فعالیت صفحه ۱۳۹ فصل ۱۲ علوم نهم

جواب فعالیت صفحه ۱۴۰ فصل ۱۲ علوم نهم

نمودار زیر اثر کربن دی اکسید را بر میزان فتوسنتز در بسیاری از گیاهان نشان می دهد. این نمودار را تفسیر کنید.

جواب فعالیت صفحه ۱۴۰ فصل ۱۲ علوم نهم

پاسخ: از این نمودار می فهمیم که مقدار فتوسنتز بعد از مقدار مشخصی از کربن دی اکسید ثابت می ماند و دیگر زیاد نمی شود. در نتیجه کاشتن درخت تنها راه مقابله با کاهش کربن دی اکسید در جهان نیست.

جواب فعالیت صفحه ۱۴۰ فصل دوازدهم علوم نهم

در فعالیتی گروهی دربارهٔ نمونه‌هایی از گیاهانی که در محل زندگی شما وجود دارند، گزارش تصویری همراه با متن کوتاه تهیه و ارائه کنید. در تهیهٔ گزارش به این موارد توجه کنید: نوع و نام محلی گیاه، ویژگی‌های ظاهری، شرایطی که گیاه در آن رشد می‌کند، نقشی که در زندگی مردم محلی دارد و نیز باورهای مردم دربارهٔ آنها.

پاسخ: برای تهیه گزارش گروهی درباره گیاهان محل زندگی‌تان، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

۱. انتخاب گیاهان محلی

گیاهان معمولی که در محل زندگی شما یافت می‌شوند را شناسایی کنید. به عنوان مثال:

  • گیاه گل محمدی
  • نخل خرما
  • درخت زیتون
  • بادرنجبویه

۲. ویژگی‌های ظاهری گیاه

برای هر گیاه، ویژگی‌هایی مثل شکل برگ‌ها، گل‌ها، ارتفاع، رنگ و نوع ریشه را ذکر کنید.
مثلاً برای گل محمدی:

  • نام محلی: گل محمدی
  • ویژگی‌های ظاهری: گل‌ها صورتی یا قرمز، برگ‌ها سبز و بریده، بوته‌ای شکل
  • رشد در شرایط: این گیاه در مناطق گرم و خشک رشد می‌کند.
  • نقش در زندگی مردم: گل محمدی برای تهیه عرق گل، عطر و مربا استفاده می‌شود.
  • باورهای مردم: در برخی مناطق به گل محمدی به عنوان نمادی از زیبایی و آرامش احترام می‌گذارند.

۳. شرایط رشد گیاه

باید به شرایط خاصی که این گیاهان برای رشد نیاز دارند توجه کنید. مثلاً گل محمدی نیاز به آب و هوای گرم و خاک خشک دارد.

۴. نقش در زندگی مردم

  • آیا مردم از این گیاه در غذا، دارو، یا سنت‌های فرهنگی استفاده می‌کنند؟
  • برای مثال، زیتون در بسیاری از فرهنگ‌ها نماد صلح و ثروت است و در آشپزی استفاده زیادی دارد.

۵. باورهای مردم

ممکن است مردم محلی باورهای خاصی درباره گیاهان داشته باشند. به عنوان مثال، مردم بعضی مناطق معتقدند که خوردن گل محمدی آرامش‌بخش است یا نخل خرما نماد خوشبختی است.

گزارش تصویری

برای ایجاد یک گزارش تصویری می‌توانید تصاویری از گیاهان محلی محل زندگی‌تان جمع‌آوری کنید و اطلاعاتی که ذکر شد را زیر هر تصویر قرار دهید. (مانند تصاویر زیر)

جواب فعالیت صفحه ۱۴۰ فصل دوازدهم علوم نهم
جواب فعالیت صفحه ۱۴۰ فصل دوازدهم علوم نهم

این گزارش به‌طور خلاصه و مفید نشان می‌دهد که چگونه گیاهان محلی می‌توانند در زندگی مردم تأثیرگذار باشند.

جواب فصل قبلی: پاسخ فصل یازدهم علوم نهم

توجه: شما دانش آموز پایه نهم متوسطه اول می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به پاسخ نامه فعالیت های کتاب علوم تجربی نهم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ نامه و جواب فعالیت های فصل ۱۲ دوازدهم دنیای گیاهان کتاب علوم تجربی نهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۶ دیدگاه

  1. کاکتوس برگ داره
    تیغ هاش برگ های اون هستند اما به دلیل اینکه آب و مواد مغذی رو بسیار ذخیره کنه همچنین برای اینکه سطح خودش رو کاهش بده، رشد چندانی ندارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =