اخبارعلمی

جواب فعالیت های فصل یازدهم علوم نهم⚡️گوناگونی جانوران

گام به گام پاسخ نامه و حل پرسش های خود را فکر کنید ها ، جمع آوری اطلاعات ، خودرابیازمایید و فعالیت های صفحه 123 ، 125 ، 126 ، 127 ، 128 ، 129 و 130 درس فصل 11 یازدهم علوم پایه نهم

جواب فعالیت های فصل یازدهم علوم نهم ؛ در این مطلب با پاسخ و جواب سوالات خود را بیازمایید ، گفت و گو کنید ، جمع آوری اطلاعات ، فکر کنید و فعالیت های صفحه ۱۲۳ ، ۱۲۵ ، ۱۲۶ ، ۱۲۷ ، ۱۲۸ ، ۱۲۹ و ۱۳۰ درس فصل ۱۱ یازدهم گوناگونی جانوران کتاب علوم پایه نهم متوسطه اول آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

جواب فعالیت های فصل یازدهم علوم نهم
جواب فعالیت های فصل یازدهم علوم نهم

جواب فعالیت صفحه 123 فصل 11 علوم نهم

با در نظر گرفتن صفت های ظاهری، جانوران زیر را طبقه بندی و کلید دوراهی برای شناسایی آنها طراحی کنید.

جواب فعالیت صفحه 123 فصل 11 علوم نهم

پاسخ: در تصویر می توانید جواب این فعالیت را مشاهده کنید.

جواب فعالیت صفحه 123 فصل 11 علوم نهم

جواب خود را بیازمایید صفحه 123 فصل یازدهم علوم نهم

امروزه در گروه بندی جانداران، افزون بر صفت های ظاهری، شباهت مولکول های تشکیل دهنده یاخته ها را نیز بررسی می کنند. به نظر شما برای این منظور چه مولکولی مناسب است؟

پاسخ: مولکول DNA (دی ان ای) که حاوی صفات پنهان جانداران می ­‌باشد.

جواب گفت و گو کنید صفحه 125 فصل 11 علوم نهم

نظر خود را با ارائه دلیل درباره درستی یا نادرستی عبارت زیر بیان کنید: از گروه های بزرگتر به گروه های کوچک تر، تفاوت های افراد بیشتر می شود؛ در حالی که شباهت های آن ها کمتر می شود.

پاسخ: نادرست است. چون از بالا به پایین شباهت های اعضای گروه بیشتر و اختلاف آنها کمتر می شود به طوری که در یک گونه افراد آنقدر شبیه هم هستند که فقط با هم می توانند زاد‌ و ولد کنند.

پاسخ خود را بیازمایید صفحه 126 فصل یازدهم علوم نهم

الف) ماده وراثتی در یاخته برخی جانداران، درون پوششی قرار دارد و در نتیجه هسته تشکیل می شود. این جانداران را هو هسته ای (یوکاریوت) می نامند. در یاخته برخی جانداران، پوششی در اطراف ماده وراثتی وجود ندارد و در نتیجه هسته تشکیل نمی‌شود. این جانداران را پیش هسته ای (پروکاریوت) می نامند. براین اساس باکتری ها در کدام گروه قرار می گیرند؟

پاسخ: در گروه پروکاریوت قرار می­ گیرند.

ب) باکتری ها دیواره یاخته ای دارند. این ویژگی، آنها را به کدام یک از سلسله های جانداران شبیه می کند؟

پاسخ: شبیه گیاهان – چون سلول های گیاهان هم دارای دیواره سلولی هستند. یاخته های گیاهی، دیواره دارند؛ توجه کنید که قارچ ها و بعضی آغازیان نیز دیواره دارند.

پاسخ فعالیت صفحه 126 فصل 11 علوم نهم

این باکتری ها را بر چه اساسی گروه بندی می کنید و براین اساس چه نام هایی به آنها می دهید؟

پاسخ فعالیت صفحه 126 فصل 11 علوم نهم

پاسخ: باکتری ها را بر اساس شکل: از چپ به راست به سه گروه مارپیچی (اسپریل) ، میله ای (باسیل) و کروی (کوکسی) تقسیم می کنند.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 126 فصل یازدهم علوم نهم

روی قوطی کنسرو مواد غذایی نوشته شده است: «قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه آن را بجوشانید.» با مراجعه به منابع معتبر، علت آن را پیدا کنید.

پاسخ: زیرا مواد غذایی کنسرو شده ممکن است حاوی باکتری باسیل کلستریدیوم ­بوتولونیم باشد که در شرایط بی هوازی سم بسیار کشنده ای به نام سم بوتولینوم تولید می کند. اگر ۲۰ دقیقه آن را حرارت دهیم این سم بسیار کشنده که پروتئینی است بر اثر حرارات از بین می رود و خوردن کنسرو مشکلی ندارد.

جواب فعالیت صفحه 127 فصل یازدهم علوم نهم

این جلبک ها را بر چه اساسی گروه بندی می کنید و بر این اساس چه نام هایی به آنها می دهید؟

جواب فعالیت صفحه 127 فصل یازدهم علوم نهم

پاسخ: بر اساس رنگدانه موجود در آن­ها، از راست به چپ به سه گروه سبز، قرمز و قهوه ای (طلایی – قهوه‌ ی) گروه بندی می کنیم.

پاسخ فعالیت صفحه 128 فصل یازدهم علوم نهم

آب های راکد محیط مناسبی برای رشد انواعی از آغازیان اند. نمونه هایی از این آب ها را در ظرف های کوچکی جمع آوری و روی هر ظرف مشخصاتی مانند محل و زمان نمونه برداری را یادداشت کنید. با استفاده از میکروسکوپ (ابتدا با بزرگ نمایی کم و سپس زیاد) نمونه ها را با توجه به پرسش های زیر مشاهده کنید.

الف) آیا تک یاخته‌ای های سبزینه دار (کلروفیل دار) می بینید؟

پاسخ: بله، در برخی از جلبک ­‌های سبز تک سلولی، اخته‌ای های سبزینه دار می بینیم.

ب) آیا انواع یکسانی در آب محل های متفاوت وجود دارد؟

پاسخ: خیر، برخی از جلبک ها در همه نمونه های آب یافت می شوند اما برخی دیگر در آب های خاصی دیده می شوند.

پ) اگر این جانداران متحرک اند؛ حرکت آنها چگونه است؟

پاسخ: برخی با حرکت سیتوپلاسمی (ایجاد پاهای کاذب) (آمیب ها)، برخی با مژک ها (پارامسی ‌ها) و برخی با تاژک (کراتیم) حرکت می کنند.

جواب خود را بیازمایید صفحه 129 فصل 11 علوم نهم

گاه شنیده می شود که از قارچ ها به عنوان نوعی سبزی نام می برند. مثلاً می گویند: «قارچ از سبزی ها است» به نظر شما چرا این جمله نادرست است؟

پاسخ: نه درست نیست، چون اولا سبزینه ندارد و غذا درست (غذاسازی) نمی کند، دوم اینکه قارچ ها خود سلسله ای جدا هستند.

جواب فعالیت صفحه 129 فصل 11 علوم نهم

با مراجعه به منابع معتبر مثال هایی از استفاده باکتری ها، قارچ ها و آغازیان در صنعت غذایی، کشاورزی، محیط زیست و… جمع آوری و گزارش آن را در کلاس ارائه دهید. هر گروه می تواند بخشی از این کار را انجام دهد.

پاسخ:
استفاده و فواید باکتری ­‌ها:
۱) تولید ماست و سرکه
۲) تولید استون و بوتانول از باکتری کلیستریدیوم
۳) خالص سازی عناصری مانند مس و اورانیوم توسط باکتری های شیمیواتوتروف
۴) تولید و ساخت ویتامین توسط باکتری های روده
۵) ساخت آنزیم های مفید مانند ساخت آنزیم آمیلاز از باکتری باسیلوس
۶) تولید واکسن ها
۷) تجزیه و پوسیدگی اجسام زنده و …
۸) پاکسازی آب و خاکهای آلوده به مواد نفتی و شیمیایی

استفاده و فواید قارچ ­‌ها:
۱) مصرف به صورت غذا
۲) تقویت سیستم ایمنی با تحریک گلبول های سفید.
۳) به دلیل وجود ماده لنتیان از رشد تومورهای بدخیم جلوگیری می کند.
۴) به دلیل داشتن ویتامین C، لیتیوم و آنتی اکسیدان از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.
۵) کاهش کلسترول خون به دلیل کیتین و بتا گلوکان.
۶) ساخت آنتی بیوتیک پنی سیلین.
۷) تولید اسید سیتریک، اسید گلوکوئیک، بتاکاروتن و غیره.

استفاده و فواید آغازیان:
۱) تولید آب از جلبک ها
۲) تولید مکمل های غذایی
۳) تولید جلبک اسپیرولینا برای تقویت سیستم ایمنی
۴) تولید سوخت پاک از جلبک ها
۵) تولید لوازم آرایشی و بهداشتی.
۶) تولید مکمل های دارویی
۷) تولید آگار از جلبک ها برای سفت شدن بستنی و شکلات.
۸) تولید غذا و اکسیژن با فتوسنتز و ….

جواب فکر کنید صفحه 130 فصل یازدهم علوم نهم

چه ویژگی‌ای از ویروس ها آنها را شبیه جانداران می کند؟

پاسخ: فقط ویژگی تولید مثل. چون ویروس ها به لحاظ تکثیر به جانداران شبیه هستند. (توجه شود که تولید مثل با تکثیر متفاوت است.)

پاسخ فعالیت صفحه 130 فصل 11 علوم نهم

استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده مانند تیغ، از راه های انتقال ویروس ایدز است. با مراجعه به منابع معتبر، گزارشی درباره راه های دیگر انتقال ویروس ایدز، تهیه کنید و در کلاس ارائه دهید.

پاسخ:
۱- انتقال خون یا فرآورده های خونی آلوده به ویروس ایدز
۲- استفاده از وسایل آلوده به ایدز مانند مسواک، ابزار حجامت، ابزار تاتو، سرنگ
۳- انتقال ویروس از طریق تماس جنسی از فرد مبتلا به ایدز به فرد سالم
۴- انتقال ویروس از مادر مبتلا به ایدز در نوزادان در دوران بارداری، زایمان و شیردهی

توجه: ویروس ایدز از طریق هوا – آب – غذا – نیش حشرات – دست دادن – صحبت کردن – یاقوت سرخ – بزاق – اشک و ادرار فرد مبتلا به فرد سالم منتقل نمی شود.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل 9 علوم نهم

توجه: شما دانش آموز پایه نهم متوسطه اول می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به پاسخ نامه فعالیت های کتاب علوم تجربی نهم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های فصل 11 یازدهم کتاب علوم نهم متوسطه اول ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش دیدگاه بیان کنید. 😊

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *