اخبارعلمی

جواب فعالیت های فصل چهارم علوم هشتم ⚡️ تنظیم عصبی

گام به گام پاسخ نامه و حل پرسش های تمرینات فعالیت و اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۲۹ ، ۳۰ و ۳۱ درس فصل ۴ چهار علوم هشتم متوسطه اول

جواب فعالیت های فصل 4 چهارم علوم هشتم ؛ در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا به پاسخ و جواب فعالیت صفحه ۲۹ و اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۳۰ و ۳۱ درس فصل ۴ چهارم تنظیم عصبی کتاب علوم تجربی پایه هشتم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: پاسخ فعالیت های فصل سوم علوم هشتم

جواب فعالیت های فصل چهارم علوم هشتم
جواب فعالیت های فصل چهارم علوم هشتم

پاسخ فعالیت های فصل ۴ چهارم علوم هشتم


جواب فعالیت صفحه 29 فصل 4 علوم هشتم

روی صندلی بنشینید و یک پای خود را روی پای دیگر بیندازید. با یک چکش پلاستیکی ضربه‌ای به زیر زانو وارد کنید تا پاسخ انعکاسی را ببینید.

پاسخ: با ضربه ای که به زیر زانو وارد می شود، ساق پا به سمت بالا پرتاب می‌شود.

جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 30 فصل چهارم علوم هشتم

با مراجعه به اینترنت و منابع معتبر درباره نقش هریک از فعالیت های غیرارادی مانند پلک زدن، عطسه، سرفه و… اطلاعاتی را جمع آوری و نتایج را به کلاس گزارش کنید.

پاسخ: فعالیت‌های غیرارادی یا واکنش‌های سریع بدن، واکنش‌های سریعی هستند که بدن ما به محرک‌ها می‌دهد، بدون اینکه خودآگاه تصمیمی برای این کار بگیریم. مثلا اگر انگشتمان روی حرارت آتش باشد سریع آن را عقب می کشیم. یا مثلاً پلک زدن، عطسه کردن، سرفه کردن، حتی نبض رگ های ما غیر ارادی انجام می شود. در ادامه با برخی از فعالیت های غیر ارادی آشنا می شوید.

خندیدن: هنگامی که یک جوک می شنوید یا یک احساس خنده دار دارید، ناگهان تمایل دارید که با تغییر ماهیچه های خود بارها و بارها شروع به خندیدن کنید. خنده واقعا مکانیسم عجیبی دارد. روانشناسان بر این باورند که این واکنش رفتاری با انتشار احساسات مثبت، کاهش استرس و کمک به انسجام گروهی، سیگنالی به دیگران است. به همین دلایل، انسان ها و یا حتی برخی از حیوانات در طول بازی های گروهی لبخند می زنند و می خندند.

گریه کردن: چقدر عجیب است که غم و ناراحتی، باعث ریختن آب از چشم های ما می شود. از بین همه موجودات، تنها ما هستیم که به خاطر احساساتمان گریه می کنیم. به گفته محققان دلیل این رفتار علاوه بر ابراز همدردی با دیگران، حذف برخی مواد مضر از بدن است.

پلک زدن: پلک زدن یک حرکت سریع و به هم خوردن چشم ها است. پلک زدن برای چشم ضروری است، زیرا باعث پخش شدن اشک از چشم و عبور از قرنیه می شود و عفونت های احتمالی را از بین می برد. به طور متوسط، پلک زدن حدود 300 تا 400 میلی ثانیه طول می کشد.

سکسکه: سکسکه به دلیل انقباض غیرارادی دیافراگم رخ می دهد. دیافراگم نوعی عضله گنبدی شکل است که مسئول تنفس است که در قسمت پایین حفره قفسه سینه قرار دارد. هنگامی که دیافراگم منقبض می شود، صاف شدن آن باعث افزایش فضای حفره قفسه سینه و کاهش فشار در ریه ها می شود. این باعث می شود هوا وارد ریه ها شود. هنگامی که دیافراگم در حالت استراحت است، به شکل گنبدی خود باز می گردد، بنابراین حجم داخل حفره قفسه سینه کاهش می یابد و فشار در ریه ها بیشتر می شود. این حالت باعث ایجاد احساس بازدم می شود.

خميازه کشیدن: برای بعضی ها فقط خواندن خمیازه برای شروع خمیازه کافی است. برخی از محققان بر این باورند که خمیازه مانند خنده وسیله ای برای برقراری ارتباط و کمک به سازماندهی رفتار گروهی است. خمیازه وقتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، در واقع نوعی اطلاعات را به این معنا منتقل می کند که «خسته ام» یا «این برنامه خسته کننده است».

عطسه کردن: عطسه واکنشی است که به دلیل تحریک مخاط بینی و التهاب آنها رخ می دهد. در این صورت مقدار زیادی هوا با سرعت زیادی از راه دهان و بینی خارج می شود. رطوبت داخل دستگاه تنفسی نیز در اثر این واکنش در محیط آزاد می شود. چنین واکنشی عامل تحریک کننده را که ممکن است گرده، کرم های کوچک یا گرد و غبار باشد از دیواره بینی یا سیستم تنفسی حذف می کند. متأسفانه، این واکنش می تواند به گسترش میکروب ها، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا کمک کند. عطسه توسط گلبول های سفید خون در بافت بینی کنترل می شود.

پاسخ اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 31 فصل چهارم علوم هشتم

درباره یاخته های پشتیبان در بافت عصبی از منابع معتبر، اطلاعاتی را جمع آوری، و نتایج آن را در کلاس ارائه کنید.

پاسخ: یاخته های عصبی به سه نوع که شامل یاخته های عصبی، حسی حرکتی و رابط تقسیم می شوند.

سلول عصبی چیست؟ سلول عصبی، واحد دستگاه عصبی می باشد. هر سلول عصبی یک نورون نامیده می شود. هر نورون از سه بخش تشکیل شده است: یک جسم سلولی و دو زائده به نام‌های دندریت و آکسون. اکسون غالبا استطاله واحدیست ولی گاهی دارای زواید جانبی به نام کلاترال می‌باشد.

دستگاه عصبی (Nervous system) از دو نوع سلول تشکیل شده است: 1) سلول عصبی بنام نورون (Neuron) که واحد عملی دستگاه عصبی است 2) سلول غیر عصبی بنام نوروگلیا (Neuroglia) یا گلیوسیت (Gliocyte) که سلول پشتیبان محسوب می شود

سیستم عصبی مرکزی از نورون ها و سلول های گلیال تشکیل شده است. نورون ها حدود نیمی از حجم سیستم عصبی مرکزی (CNS) و سلول های گلیال بقیه حجم سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می دهند. سلول های گلیال از نورون ها محافظت و پشتیبانی می کنند. بنابراین به عنوان سلول های پشتیبان سیستم عصبی شناخته می شوند.

چهار عملکرد اصلی سلول های گلیال:

  1. احاطه کردن نورون ها و نگهداری آنها در محل
  2. تامین غذا و اکسیژن برای نورون ها
  3. مجزا کردن یک نورون از دیگر نورون ها
  4. حذف لاشه ی نورون های مرده (پاکسازی)

انواع نورون ها ازنظر شکل و ساختار:

  1. نورون یک قطبی
  2. نورون دو قطبی
  3. نورون چند قطبی

انواع نورون ها از نظر عملکرد:

نورون حسی یا آوران
نورون حرکتی یا وابران
نورون های رابط یا ارتباطی

سه نوع از سلول های پشتیبان سیستم عصبی مرکزی شامل آستروسیت ها، الیگودندروسیت ها و میکروگلیاها هستند. سلول های پشتیبان سیستم عصبی محیطی (PNS) به عنوان سلول های شوان شناخته می شوند. سلول های میکروگلیا بخشی از سیستم ایمنی هستند و عملکردها و فعالیت های مشخصه این سیستم را دنبال می کنند. آستروسیت ها در انتقال عصبی و متابولیسم نقش دارند. الیگودندروسیت ها در تولید میلین نقش دارند. در سیستم عصبی محیطی، میلین توسط سلول های شوان تولید می شود و این سلول ها مشابه الیگودندروسیت های سیستم عصبی مرکزی عمل می کنند.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل ۲ دوم علوم هشتم

توجه: شما دانش آموزان عزیز اگر می خواهید به راحتی به جواب فعالیت های کتاب علوم هشتم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب فصل مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در این مقاله جواب همه سوالات فعالیت های درس فصل 4 چهارم تنظیم عصبی کتاب علوم تجربی هشتم را به صورت کامل بررسی کردیم، شما دانش آموزان عزیز می توانید از قسمت دیدگاه، نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.🤗

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫6 دیدگاه ها

  1. حال کردم با خلاصه نویسی شدید مخصوصا با اون فعالیت 29 که ضربه به پا میخوره میره هوا.عالی واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =