اخبارعلمی

جواب درس ۵ علوم سوم ✔️ آب ماده‌ی با ارزش

گام به گام فصل 5 علوم سوم دبستان ؛ پاسخ سوالات صفحه 46 و 47 و 48 و 49 و 50 و 51 و 52 درس آب ماده‌ی با ارزش

جواب درس 5 علوم تجربی سوم دبستان ؛ در این نوشته پاسخ آزمایش، فعالیت، گفت‌وگو، ایستگاه فکر، مشاهده، مقایسه، آیا می دانید و کاوشگری صفحه 46 و 47 و 48 و 49 و 50 و 51 و 52 از فصل پنجم علوم سوم ابتدایی، قسمت «آب ماده‌ی با ارزش» را برای شما آماده کرده‌ایم. در ادامه همراه ما باشید.

فصل بعدی: جواب درس ششم علوم سوم

جواب فصل پنجم ۵ علوم سوم ابتدایی

جواب فصل پنجم ۵ علوم سوم

در این بخش سوالات زیر از شما پرسیده شده است:

جواب سوال صفحه ۴۶ علوم سوم ابتدایی

مجری یک برنامه‌ی تلویزیونی می‌گفت:
آیا می‌دانید آبی که امروز استفاده می‌کنیم، همان آبی است که در زمان دایناسورها هم بوده است؟

گام به گام درس پنجم علوم سوم دبستان

پس از یادگیری این درس، میتوانید ارتباط بین آبی که امروز روی کره‌ی زمین است را با آبی که در زمان دایناسورها بوده‌است، توضیح دهید. به تصویر ابتدای درس نگاه کنید. جهت پیکان‌ها را روی تصویر دنبال کنید. به نظر شما این
جهت‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟

جواب: آب‌های روی زمین بر اثر گرمای خورشید بخار می‌شوند و ابرها را تشکیل می‌دهند. این ابرها در آسمان سرد می‌شوند و به صورت برف و باران به زمین می‌ریزند.

جواب آزمایش صفحه ۴۶ علوم سوم دبستان

آزمایش تبخیر و میعان را قبلا انجام دادید (صفحه‌های ۴۲ و ۴۳). در اینجا آزمایش را به صورت زیر انجام دهید.
در ظرف اولیه به جای آب، آب نمک بریزید.
به کمک هم‌گروهی خود قطره‌های آبی را که روی در سرد قابلمه تشکیل می‌شوند، با دقت در لیوان جمع‌آوری کنید.

به‌نظر شما مزه‌ی آب جمع‌آوری شده شور است یا خیر؟
جواب: خیر.
مقداری از این آب را بچشید و نتیجه را با پاسخ خود مقایسه کنید.
جواب: آب درون لیوان شور نیست و نمک در آن وجود ندارد.

پاسخ فعالیت صفحه ۴۷ علوم سوم

تصویر صفحه‌ی بعد چرخه‌ی آب در طبیعت را نشان می‌دهد. جمله‌های زیر را بخوانید. هر جمله مربوط به کدام قسمت تصویر است؟ شماره‌ی آن را در محل مشخص شده بنویسید.

۱- آب سطح دریاها، اقیانوس‌ها، رطوبت خاک و گیاهان، بر اثر گرما و نور خورشید تبخیر و در هوا پخش می‌شود.
۲- بخار آب موجود در هوا سرد می‌شود و ابرها به وجود می‌آیند.
۳- باد ابرها را جابه‌جا می‌کند.
۴- بر اثر سرد شدن ابرها، ذرات ریز آب در ابر به هم می‌چسبند و قطره‌های درشت‌تری را به وجود می‌آورند که به صورت باران یا برف می‌بارند.
۵- آب دوباره به سطح زمین، دریاها و اقیانوس‌ها برمی‌گردد.

پاسخ سوالات صفحه 47 علوم تجربی سوم دبستان

جواب گفت‌وگو صفحه ۴۸ علوم سوم

آیا آب باران شور است؟ در مورد آن گفت‌وگو کنید.
جواب: خیر، چون نمک موجود در آب‌ها می‌ماند و بخار نمی‌شود.

پاسخ ایستگاه فکر صفحه ۴۸ علوم سوم دبستان

آزمایشی را که قبلا در صفحه‌ی ۴۶ انجام دادید، با چرخه‌ی آب در طبیعت مقایسه کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.
جواب: در چرخه‌ی آب نیز مانند آزمایش، نمک و املاح معدنی آب بخار نمی‌شوند و در آب باقی می‌مانند. به همین دلیل مزه‌ی آب شور نیست.

جواب مشاهده صفحه ۴۸ علوم سوم

کره‌ی جغرافیایی مدرسه را به کلاس بیاورید. همه جای آن را به دقت ببینید. آب‌ها جای بیشتری را روی زمین گرفته‌اند، یا خشکی‌ها؟
جواب: آب‌ها.

جواب مقایسه صفحه ۴۹ علوم سوم ابتدایی

همانطور که روی کره‌ی جغرافیایی دیدید، بخش زیادی از سطح زمین، آب است. آب دریاها و اقیانوس‌ها شور است. در ادامه با دو روش متفاوت، مقدار آب‌های شور را با آب‌های شیرین (آب‌هایی که شور نیستند) مانند آب رودخانه‌ها و چشمه‌ها، مقایسه می‌کنیم.

روش اول: جدول زیر صد خانه دارد. فرض کنید این صد خانه همه‌ی آب‌های روی زمین را نشان می‌دهد.
با استفاده از اطلاعات زیر این جدول را رنگ آمیزی کنید:
از ۱۰۰ قسمت آب روی زمین ۹۷ قسمت آن آب‌های شور هستند.
از ۱۰۰ قسمت آب روی زمین ۳ قسمت آن آب‌های شیرین هستند.

پاسخ سوالات صفحه 49 علوم سوم ابتدایی

روش دوم:
یک سطل بزرگ پر از آب را که گنجایش آن ۱۰ لیتر است در نظر بگیرید. فرض کنید این مقدار آب، همه‌ی آب شوری است که روی کره‌ی زمین وجود دارد.
در این روش یک لیوان آب نشان‌دهنده‌ی مقدار آب شیرین موجود روی زمین است.
همچنین نصف قاشق چای‌خوری از آب درون این لیوان، نشان‌دهنده‌ی‌ همه‌ی آب شیرینی است که ما می‌توانیم مصرف کنیم.

با توجه به مقایسه‌هایی که درباره‌ی آب شور و شیرین انجام دادید، بگویید چرا باید در مصرف آب آشامیدنی صرفه‌جویی کنیم؟
جواب: چون مقدار آب‌های شیرین بسیار کم است و باید در مصرف آب آشامیدنی صرفه جویی کنیم تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.
چرا آب دریاها برای آشامیدن، کشاورزی و شست‌وشو مناسب نیستند؟
جواب: چون آب دریاها شور هستند.

پاسخ فعالیت صفحه ۵۰ علوم سوم ابتدایی

خانواده‌ی چهار نفره‌ی سعید از آب برای کارهای مختلفی استفاده می‌کنند. نمودار زیر مصرف آب این خانواده را در یک شبانه‌روز نشان می‌دهد.

پاسخ سوالات صفحه 50 علوم تجربی سوم ابتدایی

بیشترین مصرف این خانواده، مربوط به چه کاری است؟
جواب: حمام و دستشویی.
کارهای دیگری را نام ببرید که در خانه و مدرسه انجام می‌دهید و در آنها هم آب مصرف می‌شود.
جواب: آشامیدن و آشپزی، نظافت خانه و آبیاری، شستن ظرف و لباس و…

پاسخ آیا می دانید صفحه ۵۰ علوم سوم

هر ایرانی در یک روز تقریبا ۲۲۰ لیتر آب مصرف می‌کند. این عدد از مقدار مصرف آب در جهان که حدود ۱۴۰ لیتر در روز است، بسیار بیشتر است. با توجه به کمبود آب شیرین در دسترس و مصرف بالای آب در کشور ما، کارهایی را بنویسید که می‌توانید برای مصرف بهینه‌ی آب انجام دهید.

۱- آبیاری کشاورزی را با روش‌های جدید که آب کمتری مصرف می‌شود انجام دهیم.
۲- زمان کم‌تری در حمام بمانیم و موقعی که در حمام به آب احتیاج نداریم آن را ببندیم.
۳- موقع مسواک زدن شیر آب را باز نگذاریم.
۴- لوله هایی که خراب هستند یا شیر آبی که چکه می‌کند را تعمیر کنیم.
۵- موقع شستن لباس آب کمتری مصرف کنیم.
۶- از آب لوله کشی برای تمیز کردن حیاط یا خودرو استفاده نکنیم.

جواب فعالیت صفحه ۵۱ علوم سوم ابتدایی

دو بطری پلاستیکی خالی و هم‌اندازه بردارید. درهای آن‌ها را باز کنید و در یکی از آن‌ها مقداری آب بریزید.
بطری پایینی را با پارچه یا کیسه‌ی سیاه رنگی بپوشانید.
دهانه‌ی دو بطری را روی یکدیگر قرار دهید و با چسب به طور کامل به هم وصل کنید.
مطابق تصویر دو بطری را طوری قرار دهید که بطری خالی کمی بالاتر از بطری دیگر قرار گیرد.
یک لامپ رشته‌ای را روشن کنید و دقیقا بالای آب درون بطری تیره قرار دهید و حدود یک ساعت صبر کنید.
مشاهده‌های خود را یادداشت کنید.

به نظر شما قطره‌های آب در بطری بالایی ازکجا آمده‌اند؟ برای پاسخ دادن به این پرسش از واژه‌های گرما، تبخیر و میعان استفاده کنید.
جواب: لامپ رشته‌ای تولید گرما می‌کند و این گرما آب درون آن را گرم می‌کند و با تبخیر این آب و انجام میعان پس از آن، قطرات آب در بطری بالایی دیده می‌شود. آب در جای گرم‌تر تبخیر می‌شود و در جای سردتر بخار آن با میعان دوباره به قطرات آب تبدیل می‌شود.

در کلاس درباره‌ی شباهت این دو بطری به کره‌ی زمین و هوای اطراف آن گفت‌وگو کنید. با توجه به این فعالیت، اکنون می‌توانید بگویید چرا آبی که امروز روی زمین داریم، همان آب زمان دایناسورها است؟
جواب: چون آب همیشه در چرخه‌ی آب به گردش در می‌آید و این چرخه باعث می‌شود آب تازه باقی بماند.

پاسخ ایستگاه فکر ۵۱ علوم سوم ابتدایی

به تصاویر زیر نگاه کنید. به نظر شما در کدام محل تبخیر سریع‌تر انجام می‌شود؟ چرا؟

پاسخ سوالات صفحه 51 کتاب علوم تجربی سوم دبستان

جواب کاوشگری صفحه ۵۲ علوم سوم

پرسش: چگونه می‌توانید یک پارچه‌ی خیس را در مدت ١٠ دقیقه تا جایی که امکان دارد، خشک کنید؟
مواد و وسایل لازم:
پارچه‌هایی کاملا مشابه که جنس، رنگ و اندازه‌ی آن‌ها یکسان است، لیوان و ظرف پر از آب.

۱- برای خشک کردن پارچه‌ی خیس چه راه‌هایی پیشنهاد می‌کنید؟ آن‌را در زیر یادداشت یا در یک برگه نقاشی کنید.
جواب: قرار دادن پارچه‌ی خیس جلوی آفتاب و روی شوفاژ.

۲- در گروه درباره‌ی طرح پیشنهادی خود با یکدیگر گفت‌وگو کنید و طرح گروه را در زیر یادداشت یا در یک برگه نقاشی کنید.
جواب: به عهده دانش آموز.

۳- پارچه‌های خیس را از معلم تحویل بگیرید.
۴- تلاش کنید تا پارچه‌ی خیس گروه خود را به روشی که انتخاب کرده‌اید، در مدت زمان ۱۰ دقیقه تا جایی که امکان دارد، خشک کنید.
۵- مراحل انجام کار خود را با همکاری اعضای گروه، به صورت یک لوحه (پوستر) درآورید و به کلاس گزارش دهید. در لوحه‌ی خود تلاش کنید تا با کشیدن شکل و نوشتن کلمات لازم، مراحل کار را به خوبی به دیگران نشان دهید.

۶- از مقایسه‌ی روش و نتیجه‌ی کار خود با بقیه‌ی گروه‌ها چه چیزهایی آموختید؟ آن‌ها را بنویسید.
جواب: پارچه در جاهای گرم مثل زیر گرمای خوردشید و روزی شوفاژ زودتر خشک می‌شود ولی در جاهای سرد و بدون آفتاب و گرما دیرتر خشک می‌شود.

فصل قبلی: جواب درس چهارم علوم سوم

✅ در این نوشته به فعالیت‌های صفحه ۴۶ و ۴۷ و ۴۸ و ۴۹ و ۵۰ و ۵۱ و ۵۲ درس پنجم علوم سوم ابتدایی که مربوط به فصل آب ماده‌ی با ارزش بود، پاسخ دادیم. برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر نظری دارید آن را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫۱۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 5 =