مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس ۵ علوم سوم ؛ آب ماده با ارزش

پاسخ فعالیت های درس پنجم علوم پایه سوم ابتدایی و گام به گام سوالات فصل 5 علوم کلاس سوم

گام به گام فصل پنجم علوم سوم دبستان و حل فعالیت های درس ۵ علوم سوم «آب ماده‌ی با ارزش» را که شامل فعالیت ها، ایستگاه فکر، مقایسه و آزمایش صفحه ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰ و ۴۱ می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا با جواب های کامل آماده کرده ایم.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس ۴ علوم سوم

جواب فعالیت های درس ۵ علوم سوم

جواب فعالیت صفحه ۳۶ علوم سوم ابتدایی

داخل یک ظرف، کمی آب داغ بریزید. ظرف را روی شعله بگذارید تا آب داخل آن بجوشد. در یک قابلمه را مانند شکل زیر، بالای آب در حال جوشیدن نگه دارید. قطره های آبی را که تشکیل می شود با دقت در یک لیوان جمع آوری کنید. آیا مزه‌ی این آب با آب داخل ظرف یكی است؟

پاسخ سوالات فعالیت صفحه 36 علوم سوم ابتدایی فصل سه

خیر، آب ظرف شور می باشد و آب لیوان هیچ مزه ای ندارد چون نمکی در آن نیست و در واقع نمک آن در ته ظرف مانده است و این مایع بخار آب سرد شده است.

ایستگاه فکر ، مقایسه و مشاهده صفحه ۳۷ درس ۵ علوم سوم

ایستگاه فکر صفحه 37 علوم سوم دبستان :

❓ در روزهای سرد زمستان، روی شیشه‌ی پنجره‌ی اتاق، قطره های آب تشکیل می شود. در این پدیده چه تغییر حالتی رخ می دهد؟ توضیح دهید.

پدیده میعان رخ داده است. همیشه در هوا مقداری بخار آب وجود دارد. این بخار آب که حالت گازی شکل دارد بعد از برخورد با شیشه که خنک است تبدیل به مایع می شود، یعنی مولکول های بخار آب در اثر سرما به هم نزدیک می شوند و تبدیل به مایع یا همان آب می شوند به همین خاطر روی شیشه پنجره اتاق و یا شیشه اتومبیل در فصل سرما قطرات آب جمع می شود‌.

❓ تصویر صفحه‌ی اول درس، چرخه‌ی آب را در طبیعت نشان میدهد. آزمایشی را که انجام داده اید با چرخه‌ی آب در طبیعت مقایسه کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

آب دریا: آب شور درون ظرف / گرمای خورشید: حرارت شعله‌ی چراغ / ابر: بخار آب درون ظرف / هوای سرد بالای زمین: ظرف فلزی سرد / برف و باران: قطرات آب جمع شده در زیر بشقاب

مقایسه صفحه 37 فصل پنجم علوم سوم : اگر در آزمایش صفحه‌ی قبل، مقداری نمک را در آب حل کنید، پیش بینی کنید که آیا مزه‌ی آب جمع آوری شده تغییری خواهد کرد؟ این آزمایش را انجام دهید و نتیجه را با پیش بینی خود مقایسه کنید.

تغییری نمی کند، مزه آب شیرین می باشد زیرا مقدار هر چقدر هم که باشد در ته ظرف باقی می ماند. من نیز همین اتفاق را پیش بینی کرده بودم.

مشاهده صفحه 37 فصل 5 علوم سوم ابتدایی : کره‌ی جغرافیایی مدرسه را به کلاس بیاورید. همه جای آن را به دقت ببینید. آب ها جای بیشتری را در روی زمین گرفته اند، یا خشکی ها؟

حل فعالیت های فصل 5 علوم سوم دبستان

قسمت بیشتر آن آب می باشد. آب ها بیش از از سه چهارم سطح زمین را فرا گرفته است.

ایستگاه فکر : چرا آب دریاها برای آشامیدن، کشاورزی و شست و شو مناسب نیستند؟

زیرا مقدار شوری آب دریاها خیلی زیاد می باشد.

پاسخ فعالیت و آزمایش صفحه ۳۹ درس ۵ علوم سوم

❓ فعالیت : درباره‌ی راه های عملی برای صرفه جویی در مصرف آب گفت و گو کنید و راه حل پیشنهاد دهید. یکی از راه حل ها را به مدت یک هفته عمل کنید و نتیجه را گزارش کنید.

استفاده بهینه از آب هنگام مسوک زدن، چک کردن لوله ها و اتصالات منزل و جلوگیری از نشتی احتمالی، هنگام حمام کردن به صورت یکسره آب را باز نگذاریم، استفاده بهینه از آب هنگام شستن اتومبیل.

❓ آزمایش : پیش بینی کنید برای اینکه دانه های لوبیا به گیاه لوبیا تبدیل شوند، چند بطری آب مصرف می شود؟

یک الی دو لیتر آب.

در گلدانی که ته آن را سوراخ کرده اید، یک سنگ کوچک بگذارید.

مقداری خاک در گلدان بریزید و سه عدد لوبیا را در وسط خاک قرار دهید و دوباره روی آنها خاک بریزید. یک بطری آب را همیشه کنار گلدان نگهداری کنید. برای آب دادن به دانه‌ی لوبیاها تا تولید گیاه لوبیای جدید، از آب بطری استفاده کنید. نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

حل فعالیت و ایستگاه فکر صفحه ۴۰ علوم سوم ابتدایی

❓فعالیت صفحه 40 فصل 5 علوم سوم : دو تکه پارچه‌ی مانند هم و هم اندازه تهیه کنید. هر یک از آنها را با نصف استکان آب خیس کنید. یکی از پارچه ها را جلوی آفتاب و دیگری را درسایه بگذارید. بعد ازحدود یک ساعت، آنها را با هم مقایسه کنید. چه تفاوتی دارند؟

یکی از آن ها خشک و دیگری رطوبت دارد.

❓ ایستگاه فکر صفحه 40 علوم سوم دبستان : در کدام محل، تبخیر سریع تر انجام می شود؟ چرا؟

حل فعالیت های علوم سوم دبستان فصل 5

تصویر سمت راست، زیرا گرمای حاصل از تابیدن خورشید باعث زودتر تبخیر شدن آب دریا می شود.

ابر چگونه تشکیل می شود؟

یک ظرف شیشه ای را از آب داغ پر کنید. بیشتر آب ظرف را خالی کنید به طوری که کمی آب در آن باقی بماند. بلافاصله یک کیسه‌ی نایلونی را با کش به دهانه‌ی ظرف ببندید و یک تکه یخ را روی آن بگذارید. ظرف را در مقابل نور خورشید یا نور یک چراغ بگیرید. آن چه را اتفاق می افتد، گزارش کنید.

بخار آب داخل شیشه درست می شود. وقتی که بخار آب به یخ روی ظرف برخورد می کند، سرد شده و تبدیل به قطره های آب می شود.

در این نوشته جواب فعالیت های درس ۵ علوم سوم از فصل آب ماده‌ی با ارزش را مرور کردیم، جهت مشاهده گام به گام سایر فصل های کتاب کافیست شماره فصل را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو نمایید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫14 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + بیست =