جواب فعالیت های درس 12 علوم ششم : در این قسمت جواب فعالیت ها و آزمایش کنید های داخل متن درس دوازدهم علوم ششم درس جنگل برای کیست از صفحه ۸۴ تا صفحه ۹۲ به همراه پاسخ سوالات مربوط به درس ۱۲ علوم ششم را برایتان آماده کردیم. با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
همچنین بخوانید : جواب فعالیت های درس ۱۱ علوم ششم درس شگفتی های برگ
جواب سوال های متن صفحه ۸۴ علوم ششم
در کلاس چهارم با زنجیره غذایی و چگونگی نشان دادن آن آشنا شدید.
الف) رابطه غذایی جانداران شکل بالا را با زنجیره غذایی نشان دهید.
جواب: درخت بلوط (تولید کننده)
سنجاب (مصرف کننده اول گیاه خوار)
روباه (مصرف کننده دوم گوشت خوار)
ب) در این زنجیره، زندگی روباه چگونه به درخت بلوط وابسته است؟
پاسخ: سنجاب به طور غیر مستقیم از بلوط به عنوان غذا استفاده می کند و روباه با خوردن سنجاب انرژی موجود در بلوط را به بدن خود منتقل می کند.
پ) زنجیرههای غذایی را در شکل زیر پیدا و آنها را رسم کنید.
1- ساقه گندم – موش – عقاب
2- ساقه گندم – موش – مار
3- ساقه گندم – گنجشگ – جغد
4- هویج – خرگوش – روباه
5- هویج – خرگوش – عقاب
6- بلوط – سنجاب – روباه
7- بلوط – سنجاب – جغد
آیا بین زنجیره هایی که رسم کرده اید، ارتباطی (جانداران مشترک) وجود دارد؟ آن ها را مشخص کنید.
پاسخ: بله ، در زنجیرهای 1 و 2 موش و در زنجیره های 1 ، 2 و 3 ساقه گندم ، در زنجیره های 4 و 5 خرگوش و هویج و در زنجیره های 6 و 7 سنجاب و بلوط.
جواب فکر کنید صفحه ۸۵ علوم ششم
الف) دانشمندان برای بررسی ارتباط غذایی جانداران در هر محیط، شبکهٔ غذایی رسم میکنند. اکنون شما نیز با استفاده از زنجیرههای بالا، یک شبکهٔ غذایی رسم کنید.
ب) شکل روبهرو ارتباط غذایی بین چند جانور را نشان میدهد. اگر جانور (ب) از بین برود با استدلال توضیح دهید کدام جانور در معرض خطر قرار میگیرد.
پاسخ: حیوان (ت): زیرا منبع غذایی خود را از دست می دهد و تعداد آنها کاهش می یابد و سپس (ث) زیرا حیوان (ث) به حیوان (ت) وابستگی دارد.
چیزی هدر نمیرود
آیا میدانید برای پیکر بی جان و بقایای جانوران و گیاهان چه اتّفاقی میافتد؟ توسط تجزیه کنندگان (باکتریها و قارچهای ذرهبینی ) تجزیه میشود.
موادّی که در طیّ زمان در ساخته شدن پیکر این جانداران به کار رفته است، چه سرنوشتی پیدا میکنند؟ به خاک برمیگردند.
شاید دیده یا شنیده باشید که با استفاده از بقایای گیاهان، خاک گیاهی میسازند. قارچها در تشکیل این خاک نقش دارند. امّا قارچها چگونه این کار را میکنند؟
قارچ های در حال تجزیه از بقایای موجودات زنده برای انرژی و تولید مثل استفاده می کنند. آنها یا هاگ تولید مثل می کنند و تکثیر و زیاد میشوند. این قارچ ها مواد آلی موجودات زنده را به مواد معدنی تبدیل کرده و به خاک تبدیل می کنند.
پاسخ کاوشگری صفحه ۸۶ و ۸۷ کتاب علوم پایه ششم
بررسی کنید «قارچ انرژی خود را از چه چیزی به دست میآورد؟»
1- میوه کپک زده را با ذرهبین قوی مشاهده و آنچه را که میبینید، رسم کنید.
2- با استفاده از چوب بستنی، مقداری کپک از روی میوه بردارید و با کشیدن چوب بستنی روی نان، کپک را به روی نان منتقل کنید.
3 – نان را درون ظرف شیشهای قرار دهید و قبل از بستن در ظرف، چند قطره آب به آن بپاشید.
4 – مراحل 2 و 3 را برای ورقه آلومینیمی و نخود تکرار کنید.
5- ظرفها را به مدت یک هفته در محل تاریک و گرم قرار دهید.
6- بعد از یک هفته، نمونههای درون ظرفها را با استفاده از ذرهبین به طور دقیق مشاهده و نتیجه مشاهده خود را در جدولی مانند جدول زیر ثبت کنید.
نمونه | نتیجه |
---|---|
نان | کپک زده است |
نخود | کپک زده است |
ورقه آلومینیومی | کپک نزده است |
* کپک در کدام نمونه (ها) رشد کرده است؟
جواب: نان – نخود
* کپکهایی که رشد کردهاند، انرژی مورد نیاز خود را از کجا به دست آوردهاند؟
جواب: از مواد تشکیل دهنده نان و نخود
* نتیجه کاوش خود را در یک یا چند سطر بنویسید.
پاسخ: نان ، نخود و میوه ها منابع خوبی برای کپک زدن هستند. کپک با استفاده از ریشه مواد غذایی را به هاگ ها در هاگدان میرساند و عامل رشد می شوند، سپس هاگدان می ترکند و کپک ها چند برابر می شود.
گفت و گو کنید صفحه ۸۹ علوم ششم
اکنون درباره هر یک از مثال های بالا به این پرسش ها پاسخ دهید:
کدام جانور سود میبرد؟ شته، مورچه، مگس و کرکس
مگس و اسب: مگس سود میبرد ولی اسب زیان میبیند. (زندگی انگلی)
مورچه و شته: هر دو سود میبرند. (همیاری)
کرکس و شیر: کرکس سود میبرد ولی شیر نه سود میبرد و نه زیان. (هم سفرگی)
کدام جانور سود نمیبرد؟ اسب و شیر
عکسهای زیر برخی محیطها را نشان میدهند. کدام محیط را انسان ساخته است؟ کدام به طور طبیعی وجود دارد؟ این محیطها چه تفاوتی با هم دارد؟
جنگل و مرتع: محیط طبیعی باغ: محیط مصنوعی پارک: محیط مصنوعی
محیط مصنوعی توسط انسان ایجاد شده است ، اما نقشی در ایجاد محیط طبیعی ندارد.
پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه ۹۰ کتاب علوم ششم ابتدایی
محیطهای طبیعی، زیستگاه انواع فراوانی از جانوران، گیاهان و موجودات زندهٔ دیگر است. آیا در زمانهای گذشته در اطراف محلّ زندگی شما محیط طبیعی بوده است که الان وجود ندارد و یا وسعت آن کم شده است؟
بله، منطقهٔ دماوند، فرحزاد، چشمه علی و … که مناطق اطراف تهران هستند.
به نظر شما چرا آن محیط طبیعی از بین رفته و یا کوچک شده است؟
به عنوان مثال ، در گذشته نه چندان دور ، شهرستان دماوند یکی از مراکز کشاورزی و دامپروری با محصولاتی مانند سیب ، گیلاس ، گیلاس ، گردو ، سیب زمینی ، خیار و محصولات دامی بود ، اما در سال های اخیر به دلیل گسترش غیرقانونی کشاورزی شهری این منطقه در معرض خطر است. طبیعت دماوند شامل بسیاری از گونه های نادر حیوانات مانند کل حیوانات ، بزها ، گوسفندان ، پلنگ ها به عنوان حیوانات اصلی در طبیعت وحشی شهر و همچنین پرندگان مختلف مانند کبک ، ترنس ، کبک ، پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی این امر همچنین عبور از زمستان پرندگان شکاری نادر مانند شاهین را در نظر می گیرد. خطراتی مانند ساخت معادن همراه با زیستگاه های طبیعی و تخریب این اماکن توسط مردم ، به عنوان مثال ساخت غیر حرفه ای جاده ها در این شهر ، مهمترین دلایل تهدیدات زیست محیطی است.
در طول تاریخ زمین، جانوران و گیاهانی بودهاند که اکنون دیگر وجود ندارند. در این باره چه مثالهایی میشناسید؟
جواب: دایناسورها و ماموت ها نمونه هایی از حیوانات هستند که امروزه دیگر وجود ندارند. همچنین می توان از نمونه های تک سلولی در میان گیاهان باستانی و سرخس های غول پیکر نام برد.
به نظر شما چه عواملی سبب از بین رفتن همه افراد یک نوع (جانور یا گیاه) میشود؟
- جواب: تغییرات شدید آب و هوا
- شکار غیر قانونی
- بلاهای طبیعی چون سیل و طوفان
- از بین رفتن منابع غذایی
- عوامل نابود کننده انسانی
سوال متن صفحه 91 علوم ششم درخت کاری در فرهنگ ایرانی اسلامی رسمی پسندیده است. به همین علت در کشور ما یک روز از سال را روز درخت کاری نامیدهاند. آیا میدانید این روز چه روزی است؟
جواب: 15 اسفند روز درختکاری نامیده شده است.
پاسخ گفت و گو صفحه ۹۲ علوم ششم
در محل زندگی شما روز درختکاری چه درخت هایی می کارند؟ زیتون – سیب – کاخ و سرو و…
آیا این درخت ها بومی منطقه شما هستند؟ بله
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 92 کتاب علوم ششم
به انتخاب خود یکی از موارد زیر را انجام و در کلاس ارائه دهید:
1- جنگل برای کیست؟ در پاسخ به این پرسش با توجّه به آنچه آموختهاید، یک داستان کوتاه بنویسید.
به منطقه ای پوشیده از درختان انبوه جنگل گفته می شود. در جنگل طبیعی ، درختان کوچک ، بزرگ و بزرگ معمولاً نامنظم هستند و همچنین علف های هرز به وفور یافت می شوند. جنگل مجموعه ای از درختان ، بوته ها ، گیاهان ، حیوانات و میکروارگانیسم ها (قارچ ها ، باکتری ها و ویروس ها) است که همراه با عوامل طبیعی غیر حیاتی مانند خاک ، آب ، دما ، باد و … محیط و زیستگاه و یک زیستگاه مشخص ایجاد کرده است .
جنگل ها مهمترین زیستگاههای جهان هستند که حدود یک سوم سطح زمین را اشغال می کنند.
2- مقالهای درباره وضعیت یک محیط طبیعی که میشناسید و در خطر از بین رفتن است، بنویسید. در این مقاله به اهمیت حفظ این محیط اشاره کنید و راههایی برای حفظ آن پیشنهاد دهید.
جواب: باید روش های زندگی خود را تغییر دهیم و در عمل به محافظت و حمایت از حیات وحش بپردازیم.
3- مجموعهای از تصاویر بعضی گیاهان یا جانوران بومی محلّ زندگی خود تهیه کنید. میتوانید شکل آنها را نقّاشی کنید یا از آنها عکس بگیرید.
- با کمک معلّم خود نمایشگاهی از تصاویر یا نمونههایی از جانوران و گیاهان محیط زیست خود برگزار کنید.
اگر قطع درختهای جنگلها به همین سرعت ادامه یابد، حدود نیمی از جنگلهای کرهٔ زمین حدّاکثر تا 20 سال دیگر از بین میروند. - مسئولیت حفظ محیطهای طبیعی و جانوران و گیاهانی که در این محیطها زندگی میکنند در کشور ما بر عهدهٔ چه سازمانهایی است ؟
سازمان جنگلها – مراتع و آبخیزداری کشور – سازمان محافظت از محیط زیست کشور
چه شغلهایی در ارتباط با معرّفی و حفظ محیطهای طبیعی وجود دارد؟
جنگل بانی – محیط بانی – کارکنان سازمان حفاظت از محیط زیست
جواب تمرین های درس دهم علوم ششم
خب دانش آموزان ششمی تا اینجا تمام فعالیت ها و تمرین های درس دوازدهم علوم ششم درس جنگل برای کیست؟ را برایتان نوشتیم. اگر سوالی داشتید در قسمت پایین، دیدگاه خود را برای ماگرتا بنویسید. درضمن برای پیدا کردن بهتر در گوگل می توانید آخر عبارتی که جستجو میکنید عبارت ماگرتا را اضافه کنید مانند : «جواب درس دوازدهم علوم ششم ماگرتا»
بهترین سایت برای درسا همینه آفرین👏🏻👏🏻👏🏻
عالللللللللللللئییییییییییی
عالی