سوالات و جواب های متن درس 9 علوم ششم : این بار پاسخ تمام سوالات داخل متن درس نهم علوم پایه ششم درس ۹ سفر انرژی را در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما فراهم شده است. با ما همراه باشید.
همچنین بخوانید : جواب کاوشگری صفحه ۴۶ علوم ششم
سوالات درس 9 علوم ششم با جواب
جواب فعالیت های درس نهم علوم ششم
ما در زندگی روزمره، کلمهٔ انرژی را در گفتهها و نوشتههای خود به کار میبریم.
شما چه مواقعی کلمهٔ انرژی را به کار میبرید؟ برای چه کارهایی به انرژی نیاز دارید؟
ما می دانیم که انرژی به معنای توانایی انجام کاری است ، بنابراین هر وقت بخواهیم کاری یا چیزی را انجام دهیم از کلمه انرژی استفاده می کنیم. در واقع ، انجام کارها به انرژی نیاز دارد ، ما برای انجام همه کارها از کارهای بسیار کوچک و آسان مانند بلند کردن لیوان تا کارهای بسیار بزرگ مانند فشار دادن یک وسیله سنگین به انرژی نیاز داریم.
آزمایش کنید صفحه 66 علوم ششم
فعّالیتهای زیر را انجام دهید و بگویید در هر مورد، چه شکلی از انرژی به شکل دیگر تبدیل میشود؟
1- دستهای خود را به هم مالش دهید تا احساس گرم شدن کنید. انرژی ماهیچهای به گرمایی
2- با مداد بر لبهٔ لیوان ضربه بزنید تا صدا تولید شود. انرژی حرکتی به صوتی
3- توپی را پرتاب کنید تا با اسباب بازیها برخورد کند و آنها را به حرکت در آورد. انرژی حرکتی به حرکتی
4- بر روی طبل پلاستیکی چند دانه برنج بریزید و سپس در نزدیکی پوستهٔ طبل صدای محکمی ایجاد کنید. انرژی صوتی به حرکتی
5- مارپیچ کاغذی را بالای منبع گرما (شوفاژ یا بخاری) بگیرید تا به چرخش درآید. انرژی گرمایی به حرکتیهشدار
مارپیچ کاغذی را روی شعلهٔ مستقیم قرار ندهید.
مشاهده کردید که انرژی به شکلهای گوناگون مانند انرژی حرکتی، گرمایی، نورانی، صوتی و … دیده میشود و میتواند از شکلی به شکل دیگر تبدیل شود. شما چه شکلهای دیگری را از انرژی میشناسید؟
پاسخ: انرژی الکتریکی، انرژی اتمی، انرژی شیمیایی، انژی ماهیچهای
در زندگی روزمره از کدام شکلهای انرژی بیشتر استفاده میکنید؟
انرژی شیمیایی، الکتریکی و حرکتی
انرژی در چه موادّی ذخیره میشود؟
حتما تا به حال تجربه کرده اید وقتی گرسنه هستید، خوردن مقداری مواد خوراکی مانند کشمش یا خرما میتواند به بدن شما انرژی برساند. آیا در این مواد انرژی ذخیره شده است؟ بله
انرژی مواد خوراکی از کجا به دست میآید؟
این انرژی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از نور خورشید از طریق فتوسنتز یا تغذیه گیاه به دست می آید.
انرژی نورانی خورشید در غذاهایی که گیاهان میسازند، ذخیره میشود.
انرژی آب، باد و سوختها چه ارتباطی با انرژی خورشید دارند؟
خورشید به دریاها و اقیانوس ها می تابد و باعث تبخیر آب می شود. بخار آب در هوا خنک می شود و تراکم ایجاد می شود و سپس باعث بارندگی می شود. تفاوت بین دمای زمین و دریا باعث ایجاد باد و امواج می شود. سوخت هایی مانند زغال سنگ منشا گیاهی دارند. گیاهان از طریق فتوسنتز مواد غذایی را تولید و ذخیره می کنند. پس از مرگ گیاهان ، آنها در زیر رسوبات قرار می گیرند و پس از سالها تجزیه می شوند و به کربن تبدیل می شوند که پس از سوختن ، به انرژی نور و گرما تبدیل می شود.
اغلب انرژی لازم برای گرم کردن خانهها و به حرکت درآوردن ماشینها و نیروگاهها به وسیلهٔ سوختهای فسیلی تأمین میشود.
در سوختهایی مانند زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی و چوب انرژی ذخیره شده است. قسمتی از انرژی موجود در این مواد، هنگام سوختن به شکلهای مورد نیاز مانند گرما و حرکت تبدیل میشود.
گفت و گو صفحه 67 علوم پایه ششم
* نور خورشید چگونه به ایجاد ابر، باد و باران کمک میکند؟
خورشید به سطح آب می تابد و باعث تبخیر آب می شود. این بخارات به سمت بالا حرکت کرده و به هوای سرد برخورد می کنند ، سپس متراکم شده و ابر ایجاد می کنند. اگر شرایط بارندگی رخ دهد ، بارش رخ می دهد و آب به زمین سرازیر می شود.
* بسیاری از دانشمندان معتقدند منبع اصلی بیشتر انرژیهایی که ما در زندگی مصرف میکنیم، نور خورشید است. شما در این مورد چه فکر میکنید؟ دلایل خود را در گروه بیان کنید.
گیاهان سبز با کمک نور خورشید غذا تهیه می کنند ، بنابراین انرژی حاصل از نور خورشید را در محصولات خود ذخیره می کنند. این انرژی را انرژی شیمیایی می نامند. زندگی همه موجودات زنده از جمله گیاهان ، حیوانات و انسان ها به انرژی شیمیایی ذخیره شده در غذا بستگی دارد. گیاهان تولیدکننده و تولیدکننده مواد غذایی هستند و این غذاها توسط گیاهان ، حیوانات و خود انسان ها مورد استفاده قرار می گیرند. گوشتخواران نیز انرژی خود را از خوردن گیاه خواران می گیرند. در واقع ، زنجیره غذایی زنجیره انرژی است که انرژی اولیه آن توسط خورشید تأمین می شود.
پیش از این دیدیم در بعضی مواد مانند موادّ غذایی و سوختها، انرژی به طور طبیعی ذخیره شده است. در بعضی از وسایل مانند باتریها نیز میتوان انرژی ذخیره کرد.
باتریها براساس کاربرد، به شکلها، اندازهها و ویژگیهای مختلفی طرّاحی و ساخته میشوند.
فکر کنید صفحه 68 علوم ششم
آیا وسیلههایی را میشناسید که به کمک باتری کار کنند؟
تلفن همراه – تبلت چراغ قوه – رادیو
وقتی چراغ قوّه یا اسباب بازی متحرّک را به کار میاندازید، انرژی ذخیره شده در باتری به چه شکلهایی از انرژی تبدیل میشود؟
چراغ قوه: الکتریکی به نورانی و گرمایی ـ اسباب بازی: الکتریکی به حرکتی، صوتی، نورانی و گرمایی
کاوشگری صفحه ۶۸ علوم پایه ششم ابتدایی
وسایل و مواد مورد نیاز: خط کش – تکیه گاه – قطعهٔ پلاستیکی – وزنه
1- با استفاده از یک خط کش و تکیه گاه، اهرمی بسازید.
2- یک قطعهٔ پلاستیکی را مطابق شکل روی لبهٔ خط کش قرار دهید، سپس وزنه را از فاصلهٔ 15 سانتیمتری بر روی لبهٔ دیگر خط کش رها کنید، چه مشاهده میکنید؟
جواب: اهرم انرژی پتانسیل خود را به حرکت درآورده ، سپس به خط کش برخورد کرده و باعث حرکت خط کش می شود ، خط کش نیز نیروی خود را بر روی قطعه پلاستیکی وارد کرده و قطعه پلاستیکی به سمت بالا پرتاب می شود.
3- بار دیگر وزنه را از ارتفاع 25 و 35 سانتیمتری رها کنید، چه تغییری مشاهده میکنید؟
قطعه پلاستیکی بالاتر از قبل پرتاب شد.
4- در کدام حالت، قطعهٔ پلاستیکی بیشتر به هوا پرتاب میشود؟
وقتی وزن را از ارتفاع 35 متری رها می کنیم.
* آیا میتوان گفت؛ هرچه ارتفاع جسم رها شده از سطح زمین بیشتر باشد، انرژی ذخیره شده در آن بیشتر است؟
بله ، هرچه جرم جسم بیشتر باشد و انرژی پتانسیل گرانش آن بیشتر باشد.
کاوشگری صفحه 69 علوم ششم ابتدایی
وسایل و ابزار مورد نیاز: خط کش – فنر – وزنه
1- فنری را از تکیه گاهی آویزان کنید و کنار آن یک خط کش بچسبانید.
2- وزنهٔ کوچکی را از انتهای فنر آویزان کنید و محلّ توقّف وزنه را مشخّص کنید.
3- وزنه را به اندازهٔ 2 سانتیمتر به طرف پایین بکشید و سپس رها کنید. وزنه تا چه ارتفاعی بالا میرود؟
2 سانتی متر بیشتر از حالت اولیه
4- آزمایش را با کشیدن وزنه به اندازهٔ 3 سانتیمتر، 4 سانتیمتر و … تکرار کرده و هر بار ارتفاعی را که جسم بالا میرود اندازهگیری و یادداشت کنید. فنر هر چقدر کشیده شود به همان اندازه نسبت به حالت اولیه بالاتر میرود.
در کدام حالت، انرژی ذخیره شده در مجموعه جسم و فنر بیشتر است؟
هنگامی که فنر بیشتر کشیده شده باشد.
نتیجه کاوش خود را در یک یا چند سطر بنویسید.
یک پتانسیل الاستیک در فنر انرژی وجود دارد ، یعنی فنر پس از فشرده سازی یا کشش با برداشتن نیرو به حالت اولیه خود برمی گردد.
فکر کنید صفحه ۶۹ علوم ششم
علی خودکاری دارد که درون آن از فنر استفاده شده است؛ این فنر با استفاده از دکمهای که در کنار خودکار قرار گرفته، از حالت فشرده خارج میشود. او فنر خودکار را در حالت فشرده قرار داده و جسمی را مطابق شکل جلوی آن قرار میدهد. اگر دکمه را فشار دهد، چه اتّفاقی میافتد؟ پاسخ خود را توضیح دهید.
پس از خارج شدن فنر از حالت فشرده ، انرژی پتانسیل الاستیک فنر آزاد شده و این انرژی به بدن منتقل شده و بدن را به سمت بالا پرتاب می کند.
آزمایش کنید صفحه ۷۰ علوم ششم
یک اسباب بازی کوکی (فنردار) تهیه و آن را کمی کوک و رها کنید. بار دیگر آن را بیشتر کوک و رها کنید. چه مشاهده میکنید؟
مشاهده می شود که هرچه بیشتر تنظیم شود (هرچه فنر اسباب بازی بیشتر فشار داده شود) ، اسباب بازی بیشتر حرکت می کند و اسباب بازی سریعتر حرکت می کند.
فکر کنید صفحه 70 علوم ششم
هنگامی که ماشین اسباب بازی یا عروسکی را کوک میکنید، انرژی ذخیره شده در این وسیلهها، به چه انرژیهایی تبدیل میشود؟
انرژی موجود در ماهیچه های دست ما به انرژی ذخیره شده تبدیل می شود و پس از آزاد شدن اسباب بازی و توقف عمل تنظیم ، انرژی ذخیره شده به انرژی جنبشی تبدیل می شود.
گفت و گو صفحه ۷۱ علوم ششم
در گروه خود، سفر انرژی را برای هریک از موارد زیر بیان کنید:
ورزشکاری که تیر و کمان را میکشد و سپس آن را رها میکند.
هنگام شلیک به تیر و کمان ، انرژی ماهیچه ای در آن ذخیره می شود و هنگام آزاد شدن ، انرژی ذخیره شده به انرژی جنبشی تبدیل می شود. این حرکت همچنین می تواند انرژی صوتی ایجاد کند.
کوهنوردی که از کوه بالا میرود و سپس با چتر نجات پایین میآید.
وقتی انرژی موتور افزایش می یابد ، انرژی عضلانی به انرژی ذخیره شده تبدیل می شود و هنگام پایین آمدن با چتر ، انرژی ذخیره شده به انرژی جنبشی تبدیل می شود.
آبی که پشت سد جمع میشود و سپس توربین برق آبی را میچرخاند و انرژی الکتریکی تولید میشود.
آب پشت سد انرژی ذخیره کرده و وقتی از سد آزاد می شود به انرژی جنبشی تبدیل می شود و توربین را می چرخاند و این انرژی جنبشی توربین به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.
علم و زندگی صفحه 71 کتاب علوم پایه ششم
در ادامه سوالات درس نهم علوم ششم داریم : وسیله یا پدیدهای را شناسایی کنید که تبدیل انرژی را نشان دهد. آن را به کلاس بیاورید و به دوستان خود معرّفی کنید. آیا میتوانید خودتان وسیلهای با این ویژگی طرّاحی کنید؟
اسباب بازی خود را به کلاس می آورم و روشن می کنم. انرژی الکتریکی به حرکتی ، صوتی و گرما تبدیل می شود.
فکر کنید صفحه 71 علوم پایه ششم
آیا میتوانید وسیله یا پدیدهای معرّفی کنید که در آن دو تبدیل انرژی یا بیشتر انجام پذیر باشد؟
لامپ: انرژی الکتریکی به نور و گرما تبدیل می شود.
تصوّر کنید که انرژی نتواند از یک شکل به شکل دیگر تغییر یابد. در این صورت چه مشکلاتی در زندگی ما پیش میآید؟
تمام فعالیت هایی که نیاز به تبدیل انرژی دارند دیگر امکان پذیر نخواهد بود. در این صورت زندگی انسان و سایر موجودات زنده قطع می شود و ادامه زندگی دشوار یا حتی غیرممکن است. ما تمام توانایی های خود را از دست می دهیم و تمام دستگاه های ساخته شده توسط انسان بی فایده می مانند.
مطلب پیشنهادی : تحقیق کامل درباره آهن زنگ نزن
کاوشگری صفحه ۷۲ علوم ششم
با استفاده از اطّلاعاتی که روی بستههای موادّ غذایی نوشته شده است، میزان انرژی موجود در آنها را با یکدیگر مقایسه کنید و به کلاس گزارش دهید.
نام ماده غذایی | مقدار | کیلوکالری |
پفک | 100 گرم | 100 |
پیتزا | یک عدد | 700 |
آجیل درهم | 100 گرم | 650 |
بستنی | 100 گرم | 190 |
برنج پخته | 100 گرم | 120 |
چیپس سیب زمینی | 100 گرم | 520 |
پنیر پاستوریزه | 100 گرم | 210 |
عسل | 100 گرم | 300 |
در بالا سوالات درس سفر انرژی علوم کلاس ششم را کامل برای تان قرار دادیم. امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشید.
خیلی عالیه
ولی به قول بقیه خیلی زیاده
مغز آدم به تعمیر اساسی نیاز پیدا میکنه😂🤣
عالی
من وقتی یک تحقیق داریم از اینجا نگاه می کنم چون کاملا یک وبسایت معتبر و کامل است ممنون از کسانی که مامان و را ساختند
عالی 🫰🏻🫶🏻
عالی🫰🏻🫶🏻
عالی ولی خیییییییییلی زیاده لطفا کم ترش کنید 🙏🏻
خیلی خیلی عالییهههههههه ولی به قول همه طولانیه