مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارسیاسی

از ایران و آمریکا چه خبر ؟ از فاش شدن نامه تا شروط امریکا

احتمال ضعیف جنگ ایران و آمریکا ، آیا واقعی است ؟

با توجه به عدم قطعیت‌هایی که وجود دارد، همچنان بر تعداد گمانه زنی‌ها پیرامون آینده تنش‌های میان ایران و آمریکا اضافه می‌شود. برخی کارشناسان بر این باورند، با توجه به تحولات و تحرکات اخیر میان دو کشور، احتمال بروز درگیری میان دو کشور بالاست و تعداد بسیار بیشتری برآنند که تنش‌های اخیر میان تهران و واشنگتن بیش از هر چیز جنگ روانی آمریکا علیه ایران است و تا آستانه جنگ پیش نخواهد رفت.

هم‌چنین بخوانید : زمان واریز سود سهام عدالت ۹۷ در نیمه دوم ۹۸ اعلام شد + مبلغ

پیشنهاد سردبیر

چرا وقوع جنگ میان ایران و آمریکا احتمال کمی دارد؟

در دو هفته گذشته، خبرها و تحلیل های زیادی پیرامون احتمال بروز جنگ ایران و آمریکا در رسانه های داخلی، منطقه ای و بین المللی مطرح شده است و کارشناسان متعددی نیز پیرامون این مسأله تحلیل هایی ارائه داده اند.

به گزارش «ماگرتا»؛ با توجه به عدم قطعیت‌هایی که وجود دارد، همچنان بر تعداد گمانه زنی‌ها پیرامون آینده تنش‌های میان ایران و آمریکا اضافه می‌شود. برخی کارشناسان بر این باورند، با توجه به تحولات و تحرکات اخیر میان دو کشور، احتمال بروز درگیری میان دو کشور بالاست و تعداد بسیار بیشتری برآنند که تنش‌های اخیر میان تهران و واشنگتن بیش از هر چیز جنگ روانی آمریکا علیه ایران است و تا آستانه جنگ پیش نخواهد رفت.

در همین رابطه، جاناتان شانزر، معاون ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن، به نام اف‌دی‌دی، تقابل مستقیم نظامی میان واشینگتن و تهران را به عنوان یک گزینه پیش‌ روی، بعید می‌داند؛ او تأکید کرده این احتمال که ایران آمریکا را به یک درگیری متعارف سوق بدهد، گزینه‌ای محتمل نیست.

این محقق گفته‌های جان هانتزمن، سفیر امریکا در روسیه را نیز نقل می‌کند که گفته بود، اعزام ناوهای جنگی به یک منطقه که «دیپلماسی صدها هزار تنی است و حتی احتمال اعزام نیرو، سنگین‌تر کردن اهرم فشار و با این هدف است که دل طرف مقابل را خالی کرده و او را به آمدن به پای میز مذاکره و انجام تغییرات مورد نظر وادار کند.

ایلان گلدنبرگ، مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت نوین آمریکایی که در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در وزارت دفاع آمریکا به عنوان سرپرست تیم ایران و مشاور ویژه خاورمیانه فعالیت می‌کرده است، با انتشار رشته توئیت‌هایی خواستار توقف بزرگ‌نمایی درباره احتمال وقوع جنگ با ایران شد.

گلدنبرگ نوشت: رسانه‌ها باید مسئولانه درباره تحرکات نظامی آمریکا در خاورمیانه گزارش دهند. از بزرگ‌نمایی درباره احتمال جنگ با ایران دست بردارید، این چیزی است که جنگ‌طلبان می‌خواهند. من سه سال را در بخش ایران در پنتاگون کار کردم و می‌دانم که این استقرار (ناو هواپیمابر) فاصله زیادی تا یک تعویض بازی عظیم دارد.

جنگ بین ایران و آمریکا
جنگ بین ایران و آمریکا

۳ شرط بولتون برای لغو فشار حداکثری بر ایران ؛ عقب نشینی از ۱۲ شرط پمپئو !

پس از آنکه شب گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد تنها چیزی که از ایران می‌خواهد «نداشتن بمب هسته‌ای» است، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز برخلاف اظهارات پیشین مایک پمپئو (درباره ۱۲ پیش‌شرط مصالحه با ایران)، تنها ۳ شرط برای توقف «سیاست فشار حداکثری» اعلام کرد.

شب گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری با عقب‌نشینی از 12 پیش‌شرط مایک پمپئو درباره مصالحه با ایران و پایان دادن به تحریم‌ها، گفت: دوست دارم ایرانی‌ها (مقام‌های ایران) به من زنگ بزنند، ولی جان کری به آنها می‌گوید چه کار بکنند. جان کری می‌گوید که زنگ نزنند. ما فقط می‌خواهیم که آنها سلاح هسته‌ای نداشته باشند. چیز زیادی از آنها نمی‌خواهیم.

پس از سخنان دونالد ترامپ، جان بولتون در توئیتر خود مدعی شد در صورتی که ایران «رفتار مخربش را تغییر دهد»، «به حقوق مردم ایران احترام بگذارد» و «به میز مذاکره برگردد»، آمریکا به سیاست فشار حداکثری پایان خواهد داد.

شروط جان بولتون
شروط جان بولتون

محتوای نامه جدید آمریکا به ظریف فاش شد ، جزییات درخواست آمریکا از ایران

بعد از اعلام آمادگی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تبادل زندانی با ایالات متحده، این کشور خواستار آزادی «باقر نمازی» مجرم امنیتی و زندانی در ایران شد.

شبکه «سی. ان. ان» به نقل از منابع آگاه گزارش داد بعد از پیشنهاد ظریف برای تبادل زندانی، «رابرت اُبراین» نماینده دولت آمریکا در امور زندانیان طی نامه‌ای به ایران خواستار آزادی نمازی به بهانه‌های پزشکی شد.

در حالی که وزیر خارجه ایران از لزوم تبادل همزمان زندانی بین تهران و واشنگتن صحبت کرده بود اما اُبراین در این نامه با لحنی تحکم‌آمیز نوشته بود که اگر ایران، نمازی را آزاد کند آنگاه ایالات متحده حاضر خواهد شد که در موضوعات کنسولی شامل تبادل بالقوه زندانیان شروع به مذاکره کند.

بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران نیز این درخواست آمریکا را رد کرده است. وزارت خارجه آمریکا هنوز به سوال سی.ان.ان درباره متن این نامه پاسخ نداده است.

منابع مطلع می‌گویند که ایران با ضمن رد درخواست آمریکا تاکید کرده هیچ پیش‌شرطی برای مذاکرات احتمالی در زمینه تبادل زندانی نباید گذاشته شود. این دومین نامه‌ای بود که طی چند ماه اخیر از سوی اُبراین به ایران نوشته شده بود.

گفتگوی ظریف
گفتگوی ظریف

ظریف در کنفرانس جامعه آسیا در نیویورک

ظریف ماه گذشته طی سخنرانی در نشست موسسه «جامعه آسیا» در نیویورک، گفته بود: « آنچه که من می‌توانم به عنوان وزیر خارجه انجام دهم، این است که این پیشنهاد را علنا روی میز مذاکرات بگذارم. بیایید آنها را تبادل کنیم. تمام افرادی که در زندان‌ها هستند، چه در آمریکا، چه در کشورهای دیگر و منتظر استرداد به آمریکا هستند، ما معتقدیم که اتهامات علیه آنها ساختگی است و در مقابل آمریکا نیز معتقد است که اتهامات علیه زندانیان در ایران ساختگی است».

وی در ادامه افزود: «بسیار خب، بیایید هیچ بحثی در این باره نداشته باشیم و به تبادل زندانیان اقدام کنیم. من آمادگی دارم تا این کار را انجام دهم و اختیار انجام این کار را نیز دارم. ما شش ماه پیش به دولت آمریکا اطلاع دادیم که آمادگی این کار را داریم و هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. اگر آنها هر چیزی به جز این به شما بگویند، دروغ گفته‌اند».

پیش از این نیز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات ظریف،‌ بار دیگر به شرط‌گذاری روی آورده و اعلام کرده بود ایران ابتدا باید به صورت یکجانبه تمام زندانیان آمریکایی را آزاد کند.

ایران در سال ۲۰۱۵ هنگام انعقاد توافق هسته‌ای، گروهی از زندانیان دوتابعیتی ایران-آمریکایی را با چند ایرانی که به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در زندان بودند، مبادله کرده است.

هشدار فرانسه به آمریکا و حمله گستاخانه به ایران

در حالی که از زمان اجرای برجام تاکنون فرانسه به هیچ کدام از تعهدات برجامی خود پایبند نبوده است و در یک سال خروج آمریکا از برجام نیز اقدامی در برابر آن نداشته، وزیر امور خارجه این کشور واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها را واکنشی بد خوانده و از ایران خواست که از خود بلوغ سیاسی نشان دهد.

به گزارش ماگرتا ، به نقل از پایگاه خبری فرانسه ۲۴، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در گفت‌وگو با نشریه آنلاین لو پاریزیان در اقدامی رو به جلو و برای پنهان سازی نقش منفی فرانسه در برجام و با اشاره به آن چه آن‌چه آن را تهدید ایران علیه تداوم توافق هسته‌ای و تخلف ایران از تعهدات برجامی خود خواند به توافق هسته‌ای که در وین به امضا رسید، اشاره و ادعا کرد: ایران در مواجهه با یک تصمیم بد آمریکا برای خارج شدن از معاهده‌ وین و اعمال تحریم‌ها، واکنش بدی نشان داد.

وی با تکرار زیاده‌خواهی‌های آمریکا که نشانگر عدم استقلال کشورش است و با بیان این که تأسف بار است که آمریکا تعهدات خود را رعایت نمی‌کند، افزود که ایران نیز باید بلوغ سیاسی از خود نشان دهد.

هشدار فرانسه به آمریکا
هشدار فرانسه به آمریکا

به گزارش ماگرتا، این درخواست لودریان در حالی مطرح می‌شود که فرانسه با عدم اجرای تعهدات برجامی و همراهی با آمریکا و صهیونیست‌ها عدم بلوغ سیاسی‌اش را اثبات کرده است. حفظ منافع ملی و تحقق مطالبه ملت برگرفته از بلوغ سیاسی است که از سوی ایران در برابر نقض عهدهای طرف‌های برجامی صورت گرفته است. سرکوب مطالبات مردمی توسط دولت فرانسه در طول 26 هفته اعتراض‌های ضد سرمایه‌داری و نیز عدم پذیرش خواست مردم برای عدم ارسال سلاح برای سعودی خود سندی دیگر بر عدم بلوغ سیاسی فرانسه است.

لودریان همچنین با تاکید بر “مسئولیت‌پذیری” آمریکایی‌ها و اهمیت مذاکره با ایران درباره “روندی جنگ‌ افروزانه” هشدار داد.

به گزارش ایسنا، ایران بر اساس منافع ملی‌اش و در چارچوب تکلیف و حقوق رفتار برجامی خود را تنظیم می کند نه خوشایند سایر کشورها و لذا هر زمان صلاح بداند اقدامات برجامی را طبق برنامه پیش می‌برد.

مخالفت‌ها با اقدامات ضد ایرانی آمریکا و اروپا نشان می دهد که اقدام ایران واکنش خوب و برگرفته از بلوغ سیاسی است چنانکه نخست وزیر عراق مانند بسیاری از شخصیت‌های عراقی تاکید کرده این کشور بخشی از سیستم تحریم‌های آمریکا علیه ایران نخواهد بود. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای در شامگاه پنجشنبه (۱۹ اردیبهشت) اعمال تحریم‌های آمریکا علیه صادرات فلزات ایران را شدیدا محکوم کرد و از همه کشورها خواست به خرید نفت ایران علیرغم تحریمهای آمریکا ادامه دهند. وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به همه منطقه غرب آسیا آسیب خواهد زد.( مخالفت‌های محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان با تحرکات ضد ایرانی اروپا و آمریکا قابل برجسته سازی است)

اروپا باید تصمیم جدی در بازنگری در رفتارهایش در قبال برجام صورت دهد و ادعاهایی مانند سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با ابراز نگرانی شدید درباره توقف اجرای برخی اقدامات ایران ذیل برجام، خواستار تداوم نظارت‌ها بر پایبندی تهران به تعهداتش در توافق هسته‌ای شد نمی تواند کمکی به حفظ برجام نماید بلکه تنها گزینه اجرای تعهدات برجامی است که لغو تمام تحریم‌ها گام نخست آن است. اروپا نمی تواند با ادعای کانال مالی تعهدات برجامی خود را پنهان و کم رنگ سازی بلکه تعهد اروپا لغو تمام تحریم‌هاست.

یک جانبه‌گرایی دیگر در برجام معنا ندارد و طرف مقابل باید همچون ایران به تمام تعهداتش عمل نماید و واکنش اتحادیه اروپا که «ضرب‌الاجل» هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را رد کرد و خواستار پایبندی تهران به تعهداتش ذیل برجام شد غیر واقع گرایانه و ادامه زیاده خواهی غیر منطقی و به دور از بلوغ سیاسی است.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + ده =