اخبارعلمی

تحقیق درباره حضرت زهرا (س) ✍️ زندگینامه و القاب

تحقیق دانش آموزی درباره حضرت زهرا سلام الله علیها برای کلاس سوم تا دهم

تحقیق درباره حضرت زهرا (س) برای کودکان و مدرسه ؛ برای مشاهده متن مقاله درمورد زندگینامه، ساده زیستی، نحوه شهادت و… حضرت زهرا سلام الله علیها در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: انشا درمورد امام علی (ع)

تحقیق درباره حضرت زهرا (س)

تحقیق درباره حضرت زهرا کوتاه

حضرت زهرا (س) سرور بانوان عالم است، او دختر آخرین پیامبر حضرت محمد (ص) می‌باشد و همسر اولین امام شیعیان علی (ع) است او زندگی سراسر با سختی و مشقت داشت و دوران خود زندگی خود از هیچ تلاشی برای تبلیغ دین مبین اسلام فرو نگذاشت.

زندگینامه حضرت زهرا (س)

حضرت زهرا (س) دختر حضرت محمد (ص) و خدیجه (س) است، او در روز ۲۰ جمادی الثانی در سال پنجم پس از بعثت به دنیا آمد، هنگامی که حضرت به دنیا آمد به قدرت الهی زبان گشود و شهادتین دادند: شهادت می‌دهم جز خدا پروردگاری نیست و پدرم رسول خدا و شوهرم سرور اوصیا و فرزندانم سرور نوادگان می‌باشند.

حضرت زهرا (س) والا مقاوم‌ترین و بدترین بانوی جهان در تمام قرون می‌باشد پیامبر می‌فرماید: فاطمه سرور زنان جهانیان است. اکثر مفسران شیعی و عده‌ای از مفسران اهل سنت معتقدند که آیه اول سوره کوثر به حضرت زهرا (س) تطبیق نموده و این بانوی گرامی را خیر کثیر و باعث بقا گسترش نسل پیامبر می‌دانند.

القاب حضرت زهرا (س)

نام مبارک این بانو فاطمه است و القاب متعددی مانند زهرا، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، صدیقه و طاهره دارند. فاطمه در لغت به معنای بریده شده است و علت این نامگذاری به این دلیل است که پیروان حضرت از آتش دوزخ بریده و برکنارند.

زهرا در لغت به معنی درخشند است و صدیقه به معنی کسی است که جز راست چیزی نمی گویند، مبارکه تیر به معنی خیر و برکت و بتول به معنای دوری ای ناپاکی، طاهره به معنای پاک و پاکیزه، راضیه به معنای راضی به رضای خدا و مرضیه یعنی مورد رضایت الهی است.

نحوه رفتار حضرت زهرا (س)

حضرت زهرا (س) رفتاری آمیخته با ادب و تواضع نسبت به پدر و مادر خود داشت، گرچه حضرت زهرا نسبت به پدر خود رابطه صمیمی ک پر محبت داشت، اما همیشه احترام و تواضع را نسبت به ایشان رعایت می‌کرد.

حضرت زهرا (س) بهترین الگو در همسرداری برای زنان مسلمان است این بانو با تمام فضیلتی که داشت همسری نیکو و مطیع برای امیرالمومنین بود. سیره رفتار حضرت زهرا در تربیت فرزندان نیز الگو می‌باشد، این بانوی والا مقام به فرزندان خود احترام می‌گذاشتند و آن ها را با احترام و نام‌های زیبا خطاب می‌کرد.

ساده زیستی حضرت زهرا (س)

از نکات بارز و مهم زندگی این بانو ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی بود، خصوصیات آشکار سیده زنان عالم مهریه و جهیزیه کم، معاش کم و استفاده از حداقل امکانات زندگی و… است.

تعلیم مسائل دینی به دیگران توسط حضرت زهرا

حضرت زهرا در آموختن مسائل دینی به دیگران اشتیاق زیادی داشتند روزی زنی خدمت ایشان رسید و چندین سوال از او پرسید و این بانو با تمام حوصله سوالات را به آهستگی پاسخ دادند.

بیماری حضرت زهرا (س)

این بانو بر اثر هجوم به خانه‌اش دچار ضربات و لطماتی شده بود سپس بیمار شد و در بستر بیماری افتاد در آن زمان حضرت زهرا (س)‌ به سختی می‌توانست از بستر بلند شود و کار های خانه را انجام دهد.

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها

در روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری در سن ۱۸ سالگی حضرت زهرا بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه‌اش به شهادت رسیدند. بنا بر وصیتش امیرالمومنین او را شبانه غسل داد و تنها با چند از یاران وفادار خود بر جسم او نماز خواندند و سپس او را کفن نمود. امروز پس از گذشت چندین سال مزار این بانوی والامقام مخفی است.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره کودکان و نوجوانانی که در حماسه کربلا بودند
و
تحقیق در مورد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

☑️ به پایان تحقیق درباره حضرت زهرا سلام الله علیها رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این مقاله داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

  1. سلام
    باتشکر از سایت ماگرتا
    من توی دوران دبستانم خیلی کمک کرد بهم این سایت و هنوز که هنوزه بازم
    مطالب کاربردیش به کمکم اومده 🙂
    خیلی متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 1 =