اخبارعلمی

تحقیق درباره پروین اعتصامی و زندگینامه او

تحقیق درباره پروین اعتصامی شاعر ایرانی برای کودکان و مدرسه

تحقیق درباره پروین اعتصامی خلاصه برای کودکان : پروین اعتصامی یکی از معروف‌ترین شاعر های زن دوره‌های معاصر بوده است و از او به عنوان مشهورترین شاعر زن ایرانی یاد می‌شود. در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم در خصوص این شاعر بزرگ مطالبی را ارائه بدهیم با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد فردوسی

تحقیق درباره پروین اعتصامی

خلاصه زندگینامه پروین اعتصامی

رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی در ۲۵ اسفند سال ۱۲۸۵ در تبریز به دنیا آمد، سپس در کودکی به همراه پدر خود به تهران آمد. ادبیات فارسی و ادبیات عرب را نزد پدر خود آموخت پروین به دلیل استعداد فوق العاده ای که داشت از سن ۸ سالگی به گفتن شعر پرداخت.

در سال ۱۳۰۳ دوره مدرسه دخترانه آمریکایی را به پایان برد و در جشن فارغ التحصیلی خطبه‌ای به نان زن و تاریخ را خواند او در این خطبه از ظلم‌های یک مرد به شریک زندگی خود سخن گفت.

خانم سرور مهکامه یکی از دوستان نزدیک پروین او را پاک عقیده، پاک دامن، پلک طینت، خوش رفتار، خوشخو و متواضع در دوستی توصیف می‌کند. او در تمام سفرهای پدر خود شرکت می‌کرد و به کسب اطلاعات تازه می‌پرداخت، او حتی پیشنهاد ورود به دربار را نپذیرفت و مدل وزارت معارف ایران را رد کرد.

در سال ۱۳۱۳ پروین با پسر عموی خود ازدواج کرد و پس از ۴ ماه ازدواج به منزل او در کرمانشاه رفت از انجا که شوهر او افسر شهربانی بود و اخلاق نظامی داشت که با روح لطیف و آزاده پروین اعتصامی مغایرت داشت به همین دلیل از او جدا شد.

ویژگی‌های شعر و سخن پروین اعتصامی

پروین در قصیده پیرو ناصر خسرو و اشعار او بیشتر مضمون اخلاقی و عرفانی داشتند او تلاش می‌کرد موضوعات حکمتی و اخلاقی را با زبان ساده بیان کند تا خواننده تحت تاثیر قرار بگیرد.

او در کلام و صنایع و آداب سخنوری قدرت فوق العاده‌ای داشت، همچنین او علاقه خاصی به شیوه مناظره داشت که تلاش کرد این شیوه را که شیوه شاعران شامل و جنوب بود را احیاء نماید.

او اشعاری را تحت تاثیر حافظ و سعدی با ترکیب سبک خراسانی و سبک عراقی سرود به طور کلی اشعار پروین شیوه، ساده و دلنشین بود. چاپ اول دیوان خود را که مقدمه ان از استاد سخن شناس ملک الشعرای بهار بود و شامل یکصد و پنجاه قصیده و مثنوی می‌شود را تقدیم پدر بزرگوار خود کرد.

پروین اعتصامی بزرگترین شاعر زن ایرانی است که در تاریخ ادبیات فارسی ظهور کرد، اشعار او قبل از اینکه در دیوان منتشر شور توسط پدرش مرحوم یوسف اعتصام الملک در مجله بهار چاپ می‌شد.

آثار پروین اعتصامی

آثار پروین اعتصامی

دیوان قصائد و مثنویات و تمثیلات و مقطعات، دیوان پروین شامل ۲۴۸ قطعه شعر که از میان ان ۶۵ قطعه مناظره می‌باشد اشعار او در قالب قطعات ادبی و مضامین اجتماعی را سروده شده اند.

اشعار او را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد دسته اول که سبک خراسانی با مضمون اندرز و نصیحت که پیرو ناصر خسرو سروده شده است و دسته دوم را سبک عراقی که جنبه داستانی و مناظره داشته و به سبک سعدی نزدیک است که این دسته از اشعار پروین شهرت بیشتری دارند.

مرگ پروین اعتصامی

پروین در سن ۳۴ سالگی در شب ۱۶ فروردین سال ۱۳۲۰‌ به بیماری حصبه مبتلا شد و این جهان را بدورد گفت و پیکر او را به قم بردند و در کنار قبر پدر بزرگوارش در مقبره خانوادگی به خاک سپردند.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق درباره شهید باهنر و زندگینامه او
و
تحقیق در مورد خیام نیشابوری

☑️ به پایان تحقیق درباره پروین اعتصامی رسیدیم، اگر شما نیز دیدگاهی درباره این شاعر بزرگ دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫8 دیدگاه ها

    1. خیلی خوب بود از نویسنده خیلی ممنونم که به خاطر ما زندگی خودش رو هدر داده واقعا از نویسنده متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − یک =