اخبارعلمی

تحقیق در مورد خیام نیشابوری ☑️ + PDF رایگان

تحقیق در مورد حکیم خیام نیشابوری و زندگی نامه وی به صورت خلاصه و کوتاه

خیام نیشابوری یکی از شاعران، فیلسوفان و ریاضی دانان دوره سلجوقیان بوده است که بخاطر علم بالایی که در زمینه‌های مختلف داشته است به او لقب حجه الحق دادند. در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا مقاله کاملی را پیرامون زندگی نامه خیام نیشابوری بررسی می کنیم.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درمورد خواجه نظام الملک

تحقیق در مورد خیام نیشابوری

زندگی نامه خیام نیشابوری

خیام نیشابوری در قرن پنجم هجری قمری در شهر نیشابور به دنیا آمد. او در سن میان سالی فقه، فلسفه، تفسیر، حدیث، حکمت و ستاره شناسی را یاد گرفت، البته به نظر برخی از مورخان خیام فلسفه را از زبان یونانی آموخته است.

در سال ۴۴۹ هجری قمری خیام موفق به نوشتن کتابی به زبان عربی به نام رسالة فی البراهین علی مسائل الجبر و المقابله شد و به دلیل علاقه‌ای که به نظام الملک طوسی داشت این کتاب را به او تقدیم کرد.

سپس خیام نیشابوری توسط جلال الدین ملک شاه سلجوقی و وزیر او نظام الملک به اصفهان دعوت شد تا مسئولیت رصدخانه اصفهان را به او واگذار کنند، خیام نیشابوری به مدت ۱۸ سال در اصفهان زندگی کرد.

خیام در همان سال‌هایی که در اصفهان بود موفق به دسته بندی تنظیم گاه شماری جلالی شد که به نام جلال الدین ملک شاه معروف است، اما پس از مرگ ملک شاه این گاه شماری به کار گرفته نشد.

در سال ۴۷۹ قمری تصمیم گرفت به مرو پایتخت جدید سلجوقیان هجرت کند، همچنین به گفته غلامحسین مراقبی پژوهشگر تاریخ ایران خیام نیشابوری در طول زندگی خود ازدواج نکرده و همسری نداشته است.

دستاوردهای علمی و ادبی خیام

ریاضیات و ستاره شناسی: خیام نخستین کسی بود که به تحقیقی علمی در زمینه معادله‌های درجه اول، دوم، سوم پرداخته و آن‌ها طبقه بندی کرده است. کتاب او که در خصوص علم جبر است یکی از برجسته‌ترین آثار قرون وسطی است و نشان دهنده فکر منظم علمی او می‌باشد.

خیام نیشابوری در زمینه ستاره شناسی و ریاضی کتاب‌های مهمی از خود باقی گذاشته است که مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رسالة فی البراهین علی مسائل الجبر و المقابله اشاره کرده که در خصوص جبر هندسی برای حل معادلات درجه سوم تالیف شده است.

موسیقی و ادبیات: خیام در زندگی خود به موسیقی و شعر نیز پرداخته است، او در طول زندگی خود ۵۷ شعر رباعی سروده است که با توجه به آن‌ها می‌توان به افکار فلسفی او تا حدود زیادی پی برد، زبان او در شعر ساده و بی آلایش بوده و در شاعری نیز پیروی کسی نبوده است.

مشخص است که هدف خیام از سرودن شعر، شاعری نبوده بلکه بخاطر ذوق شاعری بینش‌های فلسفی خود را در قالب شعر بیان کرده است. رباعیات خیام شامل راز آفرینش، گردش دوران، درد زندگی، دم را دریابیم، ذرات گردنده، از ازل نوشته و هر چه بادا باد می‌شود.

آثار حکیم خیام نیشابوری

کتاب‌ها و آثار حکیم خیام نیشابوری

  • میزان الحکمه
  • قسطاس المستقیم
  • رساله فی البراهین علی مسائل الجبر و المقابله به زبان عربی
  • القول علی اجناس آلتی بالاربعاء
  • رساله کون و تکلیف
  • رسال مسائل الحساب
  • رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات کتاب اقلیدس

آرامگاه خیام نیشابوری

مورخان زمان مرگ او را ‌حدود سال‌های ۵۱۷ تا ۵۲۰ می‌دانند، اما پس از تحقیقات فراوان تاریخ دقیق مرگ او سال ۵۱۷ هجری قمری اعلام شد، آرامگاه او در نیشابور در باغی که آرامگاه امامزاده محروق واقع شده است.

دانلود فایل پی دی اف تحقیق خیام نیشابوری

☑️ به پایان تحقیق درمورد خیام نیشابوری رسیدیم، امید است این مطلب برای شما دانش آموزان گرامی مفید باشد منتظر نظرات شما هستیم.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق درباره ابوریحان بیرونی
تحقیق در مورد جابر بن حیان
تحقیق درباره نقش دانشمندان در زندگی انسان

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 5 =